Cinci zile din FITeD 2018

Teatrul Tudor Vianu a înconjurat spectacolele de teatru cu recitaluri de muzică clasică şi expoziţii de pictură sau  documentare şi cu lansări de carte. Alături de teatrul din Giurgiu au urcat pe scenă teatre din Tulcea, Budapesta, Novi Sad, Virovitica şi Zadar, Ruse şi Bratislava.

În prima zi de festival, Teatrul Tudor Vianu a prezentat unei săli arhipline o excepţională realizare a cunoscutului regizor veneţian Michele Casarin: ”Asediul Veneţiei” după A. Camus (Etat de Siege). Un mare succes. Decor, costume şi muzică cu trimiteri la secolul XVII. Actori tineri cu roluri de compoziţie valoroase, în cheia unei Tragicommedii după cum a definit-o însuşi regizorul. Greutatea şi dificultatea dialogului camusian a  fost mutată pe personajele groteşti şi tăioase de commedia dell’arte, cu măştile lor care nu ascund ci le permit să spună adevăruri dure despre lupta pentru libertate şi adevăr.

Veneţia riscă să piară, invadată de Ciumă  – un dictator macabru în înţelegere cu Dogele şi sistemul lui de represiune. Ca întotdeauna pierderea libertăţilor nu se întâmplă brusc, ea trece prin erori voite de judecată, prin manipulare publică , prin spaimă, prin pierderi şi câştiguri de control planificate, până la introducerea definitivă a regulilor dictaturii. Ideea salvării din literatura secolului XX apare aici formilată astfel: e suficient ca un singur om să se opună dictaturii ca sistemul acesteia să înceapă să se blocheze.  Spectacolul ”Asediul Veneţiei”  a fost deja invitat în câteva festivaluri europene de teatru.

Înainte de ridicarea cortinei, tânărul muzician Ştefan Cazacu, cu talentul său recunoscut deja de scenele internaţionale a introdus publicul în atmosfera renascentistă cu cea mai frumoasă piesă pentru violoncel solo de J.S. Bach, Suita no 1 în Sol Major.

Premiera Teatrului Tudor Vianu din deschidere a fost onorată de prezenţa E.S. Branco Brancović, ambasadorul Republicii Serbia în Romînia şi a domnului Borislav Borislavov,  Primul Secretar din cadrul Ambasadei Republicii Bulgaria la Bucureşti.

 

În ziua a doua de festival, Lena Vieru Conta, cunoscut artist plastic şi pianist, a vernisat în Sala Atelier a teatrului expoziţia sa de 27 de tablouri  în tehnică mixtă de colaj şi pictură “Sub Semnul Veneţiei“. A vorbit Elena Cioclu, artist plastic şi profesor la Şcoala de muzică şi Arte plastice din Giurgiu. Expoziţia a avut în vedere „falnica” Veneţie a lui Shakespeare, cea invadată de Ciuma lui Camus dar şi cea prezentă care le găzduieşte amintirile.

În aceeaşi seară, Teatrul “Jean Bart” din Tulcea aduce publicului “Angajare de Clovn “ de Matei Vişniec în regia lui Aurel Palade. În 1991 textul lui Vişniek a primit Premiul pentru cea mai bună piesă a anului la Galele UNITER.  Suspendaţi într-un timp care nu iartă, cu reguli pe care nu le ghicesc,  într-o aşteptare a unei promisiuni despre care nu vom şti dacă e bună sau rea nici măcar la sfârşit, cei trei clovni  devoalează spectatorului caractere nu tocmai frumoase, speranţe nejustificate, amintiri şi visuri neîmplinite facându-l pe acesta să-i  înţeleagă şi şi-i asume. Un spectacol deosebit al Teatrului Jean Bart, un succes binemeritat al talentaţilor actori tulceni în festivalul FITED 2018.

           Ziua a treia a festivalului giurgiuvean a aparţinut culturii maghiare. Institutul Balassi din Bucureşti a oferit o expoziţie şi un concert cameral, înainte ca Teatrul Spirit din Budapesta să îşi prezinte o mică bijuterie cu trei personaje, « Tot atunci, anul viitor». O comedie romantică de Bernard Slade, în regia lui Andrea Sztárek. Un bărbat şi o femeie (actorii Gubík Ági şi Perjés János) se întâlnesc timp de 24 de ani pentru un weekend, într-o relaţie unică ce devine puternică în timp, pe care actorii o construiesc cu mult talent, treptat, solid, emoţional echilibrat, fără salturi sau tensiuni spectaculoase, cu o maturitate artistică şi o naturaleţe a personajelor remarcabile.

TEATRUL SPIRIT-BUDAPESTA

Expoziţia documentară din foaierul teatrului şi concertul din Sala Atelier au fost dedicate marei personalităţi culturale a muzicii maghiare Zoltán Kodály.  Tinerii muzicieni Cornelius Zirbo la violoncel şi Gabriel Gîţan la pian, deţinători a numeroase premii naţionale şi internaţionale au interpretat piese de J.S. Bach şi Zoltán Kodály.

Din partea Institutului maghiar de cultură  Balassi a participat doamna Bara Hajnal, Consilier pentru muzică şi cultură.

Şi a venit ziua a patra. Am urmărit reprezentaţia Teatrului Mladih din Novi Sad. Premiat în 2017 pentru cea mai bună regie şi pentru cea mai bună actriţă de către juriul festivalului concurs din Cortanovci-Novi Tvrđava Teatar- spectacolul “Evgheni Oneghin”, după romanul lui Pushkin cu acelaşi nume, a avut un puternic ecou şi pe scena Teatrului Tudor Vianu din Giurgiu.  Regizorul Boris Liješević a optat pentru o naraţiune în care actorii înşişi sunt, pe alocuri , povestitori ai propriilor întâmplări.

Întreaga trupă din Serbia a creat cu multă dăruire atmosfera acelei vechi Rusii, şi, chiar dacă au actualizat o veche boală a spiritului şi  au banalizat o decadenţă aristocratică (să nu uităm că şi Puskin moare într-un duel) trecîndu-le ca fiind comune cu cele ale vieţii moderne, contemporane, această opţiune rezistă bine comparaţiilor. Spectacolul s-a bazat pe talentul şi verva tinerilor actori  Kristina Savkov-Tatiana, Danilo Milanovi -Lenski şi Pređa Marijanović-Oneghin. La spectacol a asistat Primul Consilierul al Ambasadei Serbiei la Bucureşti, Dubravka Durišić.

 FITeD 2018, ziua a cincea. După vizita în foaierul teatrului a expoziţiei comemorative oferite de Forumul Austriac din Bucureşti, la 100 de ani de la moartea lui „Gustav Klimt ”, spectatorii celei de a cincea seri de festival FITeD 2018 au urmărit cu surprindere şi entuziasm un spectacol croat extraordinar,  realizat în coproducţie de Teatrul Dramatic din Virovitica şi Teatrul de Păpuşi din Zadar: “Kashtanka”, după nuvela cu acelaşi nume a lui A.P. Cehov, o capodoperă despre viaţă, prietenie şi loialitate.

KASHTANKA CROATIA

Toţi cei care au contribuit  la acest spectacol merită aplaudaţi: Vjera Vidov, regizor, Natalija Burnos, scenograf, Igor Karlić, muzica şi  maeştrii păpuşari care au creat personajul căţeluşei Kashtanka- Sara Lustig, al gâscanului Ivan Ivanici- Luka Aleksandrić şi al motanului Fjodor Timofeici- Irena Bausović, ca şi personajul lui Monsieur George –Goran Vučko

Kashtanka, irezistibilă şi reală pentru public, va rămîne un nume iubit de spectatorii din Giurgiu, indiferent dacă l-au citit sau nu pe Cehov.

Festivalul fost onorat să aibă între spectatorii spectacolului Kashtanka pe E.S. Davor Vidiš,  ambasadorul Republicii Croaţia în România împreună cu soţia şi doamna Dinka Franulić, consilier în aceeaşi ambasadă.

Festivalul s-a încheiat duminică, 04 noiembrie, după reprezentaţiile Teatrului Sava Ognjanov din Ruse cu „Regatul Femeilor” şi fantezia slovacă „WOW”, a Companiei Debris din Bratislava.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.