Consecințele politizării la Opera Națională București (I)

Scriam, în urmă cu puțin timp, despre haosul creat de deciziile arbitrare ale unui manager care a înţeles să facă din Opera Naţională Bucureşti un loc pentru satisfacerea unor interese personale, aruncând în derizoriu şi prestigiul instituţiei şi talentul unor artişti de renume care s-au bucurat de-a lungul timpului de apreciere internaţională.

Situaţia care există la Opera Naţională Bucureşti este unul dintre sutele de exemple ce pot fi aduse în discuţie atunci când este vorba despre rezultatul numirilor politice la conducerea unor instituţii publice. Depolitizarea este un cuvânt important pentru mulţi dintre noi…, este greu de suportat de către politicieni şi mult visat de către cetăţenii care în ultima vreme au înţeles ce repercursiuni poate avea pe termen lung acest mod de existenţă a instituţiilor publice. Măsurile luate în perioada stării de urgenţă şi, ulterior, în starea de alertă de către managerii al căror criteriu de numire a fost doar cel al afinităţilior politice au scos la iveală faptul că politizarea reprezintă, în continuare, un factor de regres socio-cultural.

Contracte semnate în parcare, o nouă punere în practică a legislației?

După încetarea stării de urgenţă şi odată cu instituirea stării de alertă, managerul Operei Naţionale Bucureşti a decis să păstreze instituţia închisă, în ciuda insistenţelor artiştilor de a-şi relua cel puţin programul de studiu. În urma discuţiilor iniţiate în două şedinţe ale Consiliului Administrativ, s-a decis semnarea unor acte adiţionale de către toţi angajaţii, pentru desfăşurarea muncii la domiciliu. La data de 27.05.2020, şefii de compartimente au primit un email prin care li se cerea, în mod imperativ, să inițieze o procedură prin care angajaţii din subordinea lor să fie chemați în parcarea operei şi să semneze, retroactiv, actele adiționale, care ar fi trebuit să intre în vigoare începând cu data de 15 mai.

Pe lângă exprimarea dezlânată, cuvintele scrise greșit şi lipsa diacriticelor care fac din acest email un text cu un conţinut bizar, lucrul care merită întreaga atenţie este felul în care a înţeles managerul, Fănel Ignat, să aplice dispoziţiile din Codul Muncii. Aşa cum rezultă din dispoziţiile textelor de lege din Codul Muncii, aplicabile în speţa de faţă, semnarea în data de 29.05.2020 a unui act adiţional privind schimbarea unui element din contractul individual de muncă care îşi produsese efectele începând cu data de 15.05.2020 reprezintă o încălcare a legislaţiei în vigoare şi, implicit, un abuz al domnului manager.

Conform articolului 8 din Codul Muncii, relațiile de muncă se bazează pe principiul consensualității și al bunei-credințe, iar pentru buna desfășurare a relațiilor de muncă, participanții la raporturile de muncă se vor informa reciproc în condițiile legii.

Din punctul de vedere al managerului Operei Naționale București, informarea și semnarea contractelor adiționale se pot face, retroactiv, după bunul plac.

Acesta este numai un exemplu al felului discreţionar în care directorul a înţeles să conducă o instituţie de prestigiu precum Opera Naţională din Bucureşti. „Roadele” politizării sunt însă nenumărate și hidoase. Cu atît mai mult, ele sunt argumente că poltizarea insitutțiilor de cultură trebuie să înceteze. Poate află acum și politicienii romani ce spunea Albert Camus: ”Fără cultură şi relativa libertate pe care o implică, societatea, chiar dacă pare perfectă, nu este decât o junglă”.

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2

5 Comentarii

  1. Atat timp cat oamenii nu se opun acestor schimbari doar facem valuri. Ma intreb (retoric) s-au unit artistii impotriva acestor masuri? A protestat cineva? S-au adunat in grup in fata Operei cateva zile la rand, astfel incat sa se miste ceva? In momentul in care noi acceptam cu capetel plecate tot ce ni se pune in fata….despre ce mai vorbi,. PUTEREA STA IN VOINTA NOASTRA SA SCHIMBAM CEVA ! IAR NOI AM ALES SA „NANIM” !! ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ. ROMANIA TREZESTE-TE!

  2. Romanii sint ca paralizati; comentează între ei si atit!nu prea mai exista culoare politica.Mai cred in partide numai cei care au profitat de pe urma lor;restul înjură.

  3. Acest articol este prima parte că așteptăm și despre promovarea amantelor pe la Achiziții ori alte locuri strategice, sau despre umilirea artistilor care trăiesc pentru meseria lor și care și-au pus viata în slujba Operei.

  4. Politicul este in tot si in toate! Până la urmă si artiștilor le convine cand mai sunt invitați pe la o cumetrie de partid… O maslina, o atenție… o cântare… Ideea este ca ne-am cam prostituat cu toții, în toate domeniile, însă ca si „lucrătorilor” din această industrie ne place sa facem pe neștiutori si sa pozam in cetățeni virtuosi. Vorba lui Caragiale: Bravos națiune! Halal sa ti fie!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.