Crăciunul în sacoșa românului: alimente, băuturi și tutun

În luna decembrie, România obține rezultate foarte bune pentru vânzările din supermarketuri, hipermarketuri sau discountere, precum și la vânzările de cadouri, retailerii din centrele comerciale înregistrând încasări generoase. Preferințele cumpărătorilor sunt îndreptate mai degrabă către produse vestimentare decât către bunurile electronice, comparativ cu alți europeni. Pe de altă parte, sărbătorile de iarnă reprezintă un moment important și pentru segmentul de birouri: atât proprietarii cât și chiriașii investesc în promovarea spiritului de Crăciun.
Accelerarea cheltuielilor de consum în România se împarte în trei momente majore: Paștele, cele trei luni de vară și lunile noiembrie și decembrie, când au loc cele mai mari cheltuieli, pe măsură ce spiritul sărbătorilor începe să se resimtă.     În ceea ce privește saltul vânzărilor din decembrie, România se află în a doua jumătate a Uniunii Europene – locul 7 de la finalul clasamentului – dar există totuși un efect semnificativ, deoarece afacerile în ultima lună a anului sunt cu aproximativ 17% mai mari decât media lunară a anului, susțin reprezentanții Colliers International Romania. Cu excepția Bulgariei, toate economiile învecinate importante înregistrează o creștere mai accentuată a activității la sfârșitul anului, deși diferențele față de acestea nu sunt prea importante. În ceea ce privește vânzările de retail din zona de produse non-alimentare, România se situează pe locul 4 de la finalul clasamentului.
„Românii oferă mult mai multă atenție produselor alimentare decât majoritatea europenilor. România se situează pe locul trei în UE (după Franța și Luxemburg) luând în considerare creșterea vânzărilor de alimente, băuturi și tutun, care sunt cu aproximativ 27% mai mari în decembrie decât în restul anului. Ar putea fi o chestiune culturală, deoarece românii nu au reușit să treacă peste lipsurile materiale din timpul comunismului, în special în cea de-a doua parte a anilor 1980”, a declarat Silviu Pop, Head of Research în cadrul Colliers International Romania
Între timp, impactul lunii decembrie asupra vânzărilor de îmbrăcăminte și încălțăminte plasează România pe locul 5 în UE, cu un salt impresionant de 42% față de cifrele din ianuarie-noiembrie. Experiența specialiștilor Colliers cu sfera retailerilor de fashion din centrele comerciale susține ideea unei creșteri puternice a consumului înainte de Crăciun.
În cele din urmă, remarcăm că vânzările pentru diverse produse electronice cresc față de celelalte luni, însă într-o măsură mult mai mică decât în alte state membre ale UE, plasând România pe o poziție inferioară a clasamentului. O posibilă explicație ar fi că în România, mult mai mult decât alte țări, are o afinitate pentru Black Friday (care are loc în luna noiembrie), fenomen comercial la scară mare, de obicei orientat spre produse electronice și echipamente IT&C.

Crăciunul și piața de birouri

În prezent, angajații sunt cea mai importantă resursă pentru o companie, iar productivitatea și loialitatea lor sunt influențate din ce în ce mai mult de factorii non-monetari. O abordare centrată pe oameni este răspândită în organizațiile cele mai de succes și, prin urmare,sărbătorile de Crăciun sunt momente memorabile în fiecare an, atât pentru proprietari cât și pentru chiriași. Apetitul pe care proprietarul unei clădiri de birouri îl are pentru a investi în promovarea spiritului sărbătorilor depinde de mai multe variabile, cum ar fi exigența chiriașilor sau modul în care el dorește să poziționeze clădirea pentru chiriașii existenți sau potențiali. „Unele clădiri din zonele periferice nu au un buget acoperit de service charge pentru decorațiuni de Crăciun în spațiile comune –în special recepția. Alte clădiri cheltuie de la câteva sute de euro pentru a închiria un pom de Crăciun –adăugând până la o jumătate de eurocent pentru service chargepe metru pătrat – la 4.000 de euro pentru o clădire situată într-una din subpiețele de birouri foarte active din București (puțin sub un eurocent/lună pe metru pătrat), clădire care are o recepție îndeajuns de mare și un brad de cel puțin 5-6 metri”, a concluzionat Silviu Pop.
În plus, unii proprietari încearcă să organizeze târguri de cadouri pentru angajați și vizitatori, loc pentru fotografii, precum și evenimente speciale (cum ar fi spectacole pentru copiii angajaților sau oportunități de a dona bani, îmbrăcăminte și jucării copiilor nevoiași) costurile putând să ajungă la ordinul miilor de euro. Per ansamblu, cheltuielile care sunt suportate de chiriași par destul de scăzute atunci când se analizează impactul asupra service charge-ului pe ansamblul unui an întreg, dar astfel de evenimente fac o diferență mare pentru oamenii care lucrează în clădirea respectivă.
La rândul lor, companiile chiriașe încearcă să creeze o atmosferă de sărbători, decorând spațiul închiriat din bugetul propriu. Un brad împodobit, lumini sclipitoare și alte decorațiuni sunt cea mai des întâlnită abordare. O importanță deosebită este, de obicei, oferită zonei de recepție, care poate reprezenta o carte de vizită pentru clienții care vizitează biroul.
Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4568 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.