Cum poate fi evitată o fraudă bancară

Reprezentanții Centrului de soluționare alternativă a litigiilor în domeniul bancar (CSALB) au oferit mai multe sfaturi clienților unităților bancare pentru a evita o o fraudă. Pentru a fi securizate conturile și tranzacțiile bancare trebuie respectate câteva reguli. Iată-le:

1. Datele aferente contului dumneavoastră sunt confidențiale și nu trebuie să le oferiți niciunei alte persoane/entități;
2. Acordați maximă atenție integrității plicurilor trimise de comerciant și care conțin carduri/PIN-uri;
3. Cardul personal și PIN-ul nu trebuie păstrate niciodată în același loc;
4. Schimbați întotdeauna PIN-ul inițial care vă este furnizat de comerciant cu unul ales și cunoscut doar de dumneavoastră;
5. Nicio autoritate cu atribuții de control și nici comerciantul la care aveți deschis contul curent nu au dreptul de a solicita datele cardului dumneavoastră (inclusiv CVV – numărul scurt de pe spatele cardului); nu răspundeți unor astfel de solicitări;
6. Fiți vigilent în utilizarea cardului la ATM și acordați maximă atenție persoanelor din jur și posibilității ca acestea să aibă acces vizual la PIN sau informații bancare afișate pe ecranul ATM-ului;
7. Pentru cumpărăturile online, veți folosi numai pagina de internet pe care ați accesat-o personal. Comerciantul nu va trimite niciodată mesaje pe telefon prin care vi se cere autorizarea plății prin accesarea unui link. Ignorați orice mesaj sau e-mail primit ulterior cumpărăturilor online (prin care vi se cere să plătiți anumite taxe – de livrare, de vamă) sau contactați telefonic vânzătorul sau livratorul pentru confirmarea autenticității mesajului/email-ului primit. În mod normal, orice taxă suplimentară vă este adusă la cunoștință înaintea efectuării plății;
8. Nu furnizați datele cardului dacă doriți să vindeți produse pe diferite site-uri. Dacă urmează să primiți o sumă de bani, nu va fi NICIODATĂ nevoie să furnizați numărul cardului, ci doar contul bancar în care altcineva vă transferă o sumă de bani, iar dumneavoastră nu va trebui să autorizați niciodată o sumă care intră în contul personal;
9. Nu introduceți codul PIN pe niciun website accesat, nicio tranzacție online autentică nu va solicita aceste date din partea dumneavoastră.

Aveți suspiciuni în legătură cu o posibilă fraudă bancară?

Dacă sesizați activități suspecte/necunoscute în contul dumneavoastră și știți că nu ați furnizat datele cardului dumneavoastră niciunei altei persoane, puteți proceda în felul următor:

1. Dacă primiți solicitări de autorizare a unor tranzacții, verificați detaliile plății (de obicei acestea sunt: numele comerciantului, valoarea și data tranzacției, precum și terminația cardului utilizat) și REFUZAȚI AUTORIZAREA TRANZACȚIEI, dacă nu a fost ordonată de dumneavoastră;
2. Blocați cât mai curând cardul/contul, luând legătura cât mai rapid cu banca;
3. sesizați cu o plângere penală scrisă organele abilitate (oferiți dovezile menționate la punctul 1 și păstrați o copie a sesizării pe care o faceți);
4. Sesizați comerciantul în mod direct (ajutați-vă de copia plângerii penale).

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Cosmin Pam Matei 4556 Articole
Author

5 Comentarii

  1. Goliti-va conturile, vindeti-va proprietati-le si dati-va toti banii pe facturile lui Virgil.
    Va faceti un bine si va luati o grija ca nu veti mai aveti detine nimic.

  2. Astia merita un siktir puternic! De ce? Eu am trecut prin aceasta faza ingrozitoare timp de 5-6 luni pana la recuperare totala a furaciunii, toti m-au umilit pana cand am inceput sa procedez ca ei, mi-ati dat o lectie pe care o pot folisi cu brio la randul meu „mi-ati golit contul fara acceptul meu=furt direct din contul din banca, fur si eu sa am din ce trai! La un moment dat, le-am pus pe bot secrete bancare din elvetia si au tacut malc, au incercat sa ma faulteze dar pentru ca nu am acceptat ce vor ei, au lasat-o balta si mi-au bagt inclusiv comisionul de tranzactionare, informatia trimitandumi-o pe mail desi bancile nu folosesc comunicaree pe mail. Dupa toata tevatura in forta din partea mea, au introdus codul secretizat prin informare sms si avizare de proprietar cont pentru plati sau tranzactionari ceea ce e foarte bine! Deocamdata, au trecut 3 ani si nu mai am nicio problema.

  3. Păi simplu, trebuie suspendați duminică după slujbaă, in piața orașului vre-o doi trei polițiști și vre-o cinci de la ANAF,.pe rând sau deodată,.. așa ca divertisment și lecție..Și asta in fiecare localitate.. Cu siguranță nu vei mai avea fraude..

  4. Daca cineva umbla la banii obtinuti corect,legal ai cuiva,luati-i gatul.Ar fi culmea masochismului sa sufere omul lipsuri,sa nu se poata ingriji de sanatate,etc.datorita neglijentei si tragerii de timp a celor abilitati sa rezolve rapid problema.

  5. Cum trebuie evitata frauda?
    E simplu :
    Aruncand la gunoi cardul bancar si folosind numai banii fizici, numerar !

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.