Cum sunt eliminate firmele românești de pe piața României?

Să fie o simplă coincidență faptul că presa franceză a declanșat o veritabilă campanie legată de corupția din România? Și că ea vizează, în mod special, PSD-ul și pe Liviu Dragnea, exact în momentul în care se estima decizia finală în achiziția celor patru corvete? Și SUA sunt interesate de achiziții militare din România. Și Olanda este în cursă tot pentru achiziții de echipament militar. Nici Italia nu este străină de asemenea tentative. Și firmele germane luptă, la greu, pentru obținerea unor contracte grase cu statul român sau cu furnizorii români. Sunt în dispută zeci de miliarde de euro și de dolari pe acest poligon de luptă economică, numit piața din România. Culmea, aproape toate aceste țări încearcă să evite contractele ofset (producerea unei părți din valoarea contractului respectiv în România) și încearcă eliminarea producătorilor români. Batălia pentru vânzarea tramvaielor străine în Romania este și ea parte dintr-un război pentru un segment de piață. Seamănă aproape perfect cu lupta pentru achiziția de tehnică militară.

Cine-i mic să stea acasă. Adică românii!

La începutul lunii decembrie 2018, a apărut, pe SEAP, anunțul pentru achiziția a 100 de tramvaie de către Primăria Municipiului București, respectiv RATB. După mulți ani de așteptare, după nenumărate deraieri și accidente, în sfîrșit, a apărut și mult așteptata licitație. La scurt timp însă, o firmă de avocatură românească se dădea de ceasul morții, făcînd tot ce stă în putință și inventînd argumente care mai de care mai aberante cu scopul de a convinge PMB și CNSE că trebuie neaparat să modifice anumite criterii de participare la licitație și să stabilească o cifră minimă de afaceri. De ce o asemenea cifră minimă eliminatorie? Simplu! Prin pragul cifrei de afaceri să elimine orice posibilitate de participare a firmelor românești, astfel încît, doar clienții lor de la marile firme străine să le poată îndeplini. Nu este basm și nici glumă. Este vorba despre lupta pe care societăți de avocatură din România o duce pentru ca firma Alstom să rămînă singură în competiție. Faptul că Alstom a făcut o contestație nu este nimic nou. Este dreptul firmei Alstom să conteste ce vrea. Suspect a devenit doar faptul că CNSC, organul specializat în judecarea contestațiilor, a răspuns în circa 48 de ore, deși știm că această insituție nu se mișcă în mare grabă. Am putea zice că o face chiar greoi. Am încercat să aflăm care este explicația pentru care a manifestat CNSC-ul atîta grabă și solicitudine. În primul rînd, că a CNSC a admis majoritatea solicitărilor, din fericire însă, pe cea cu cifra minimă de afaceri a restrîns-o. Dar o cunoscută societate de avocatură nu este mulțumită și doreste ca aceste condiții, inclusiv pragul de neatins pentru firmele românești, să fie admise în instanță. De ce? Pentru ca Alstom, clientul lor, să rămînă singur în competiție. De ce luptă cu atîta încrîncenare casa de avocatură Tucă și asociații? Alstom nu are nici o piedică în a participa la licitație. Singura explicație ar fi că Alstom nu dorește să aibă nicio concurență.

În același timp, PMB alege ceea ce vrea, nu ce-i mai ieftin sau dacă cifra de afaceri este mai mică sau mai mare. În altă ordine de idei, cine a fabricat cinci tramvaie care corespund, din toate punctele de vedere, condițiilor stabilite de achizitor poate fabrica și 50 și 100. Deci, complexitatea produsului nu este, în niciun fel, în relație directă cu cifra de afaceri, mai ales că doar o mică parte din aceasta este obținută din fabricarea tramvaielor. Uneori, chiar deloc.

Alstom-mama și Alstom- nepoata

Referitor la Alstom, mai este interesant de știut un lucru. Unii pretind că nu știu despre care Alstom este vorba! Ba, folosesc o confuzie ciudată. Alstom Transport Franța este una, iar Alstom Transport România este alta. Capital diferit, anvergură diferită, potențial diferit. Alstom Transport Franța este, într-adevăr, un mare producător de tramvaie, dar are prețuri mari și nu se încadrează pentru a participa la competiție, în vreme ce Alstom România nu a fabricat pînă acum niciun tramvai. Alstom România, care pretinde că va fabrica tramvaie, a efectuat, pînă în prezent, doar mentenanță la metrou. Și asta obținută în condiții netransparente și pe bani mulți, la fel ca și alte lucrări de infrastructură la CFR unde, pe baza unor hîrtii cu cifre imense de afaceri, puse la dispoziție de Alstom Franța, a cîștigat licitațiile și, apoi, le-a subcontractat unor firme autohtone pe bani puțini, grosul profitului rămînînd la Alstom Franța, firma mamă neavînd aproape nici o participare.

Vă facem noi legi, de nu mai mișcați!

Argumentul principal folosit de avocații Alstom este o prevedere din Legea Achizițiilor Publice care permite achizitorului să stabilească cifra de afaceri după cum dorește acesta. Pînă aici, nimic nou și nimic rău. Ceea ce surprinde și trebuie cercetat este faptul că societatea de avocatură a firmei Alstom este una și aceeași cu cabinetul de avocatură care, în colaboare cu ANAP și sub supravegherea Consiliului Investitorilor Străni, a elaborat legea mai sus aminită. Ciudat! La elaborarea legii nu a participat nimeni din partea mediului de afaceri din România, deși autorii susțin că au avut avizul oamenilor de afaceri autohtoni. Niciunul dintre cei chestionați nu a participat la vreo întîlnire înainte de apariția legii. Este adevărat că un proiect a fost pus pe un site, dar autorii lui nu au luat în considerare nicio propunere din partea investitorilor români. Au rămas numai cu ale lor. La cinci zile după apariția Legii Achizițiilor Publice, firma de avocatură, apărătoarea companiei Alstom și co-autoare a legii, a organizat o întîlnire cu oamenii de afaceri unde a explicat că, împreună cu ANAP, și sub supravegherea Consiliului Investitorilor Străini, au elaborat această lege. Este adevărat că legea amintită nu este o lege proastă, în ansamblul ei, doar că prevede prin lege praguri pe care firmele românești nu le pot trece. Faptul că această firmă de avocatură a lucrat la elaborarea Legii Achizițiilor Publice, împreună cu toate insituțiile publice din domeniu, trimite cu gîndul la cumetria posibilă dintre acestea. Este una dintre explicațiile faptului că respectiva firmă Alstom înregistrează succese în domeniu cînd vrea ea și cu cît vrea ea.

Abia aici se conturează situația de criză forțată în care sunt împinse firmelor românești. Abia aceste cazuri trădează slăbiciuni ale noii legi și ele trebuie cercetate de organismele statului îndrituite, cu supravegherea legalității și cu depistarea unor dedesubturi ale unor adjudecări în serie. Acest caz ar trebui pus sub lupă de instituțiile statului român, alături de celelalte asemănătoare, care arată operațiuni și contracte cu acoperire legală, dar cu dedesubturi vizibile și discutabile.

Toate contractele Alstom în Romania au fost realizate de firme românești și cu lucrători români, Alstom ocupîndu-se doar cu număratul bobocilor.

Stat de drept, nu glumă!

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 40
Vlad Dumitraș 281 Articole
Author

27 de Comentarii

  1. păi cine e mai îndrituit să distrugă România, decât însuşi parlamentul României, ales de români prin vot democratic? de unde şi proverbul: ce-şi face omul ( românul ) cu mâna lui etc…

    • D-aia e nevoie de procurori si stat paralel condus de la colhozul UE. Ca sa directioneze unde merg banii coloniei. Nu merg unde trebuie, te duci la puscarie.

    • gata, una doua arunci magareata pe Parlamentul din Colonii! aceste cuvinte ne doare….ar fi de vazut in ce perioada consiliul investitorilor straini strunea Rumania de capastru,mai dihai decat pe iapa lu’ Buridan si cum boc si beshescu se executau intocmai si la timp, iar DNA veghea cu multa abnegatie. sa intelegem si de ce Franta impodobea cu legiuni de cocoratzii pieptzii Kivei, si al celor doi feti frumosi cu multe stele in veston, coldea cel voinic si maior zis viteza, si atunci poate or incepe a pricepe si alde stolerii, mardarii , lili ghioanele si oana dobresie cum devine cu Statul de Drept .cat priveste implicarea unui hibrid avocatesc rumano- yankeu la elaborarea legilor justitiei si la fabricarea CPP, asumate pe loc de muc cel mic , s-a raspandit legenda ca bica si pierdoiu ar fi lucrat doi ani la ele. as de unde ! au tradus alde sisilica pruna cam doi ani -si inca prost – la texetele venite cu valiza diplomatica de peste Ocean. si iar au urmat iar kile de cocoratii pentru troica Statului de Drept din Rumanistan, de data asta de la Potomac. asa s-a scris Istoria !!!

  2. Vad ca Macrou se zbate pt intreprinzatorul francez . Ieri a trimis o scrisoare poporului francez. Mi-am adus aminte de un banc de pe vremea Solidaritatii din Polonia :la granita Pol-RDG se intilnesc 2 ciini , unul venea din RDG si voia sa intre in Pol , celalat invers , voia sa iasa din Pol in RDG .
    -De ce vii la noi ?
    -Am aflat ca la voi se mai gaseste cite un ciolan cu ceva carne , ca la noi e jale !
    -Adevarat !
    -Dar tu , ce cauti la noi ?
    -Vreau si eu sa latru putin.
    Scrisoarea lui Macrou se poate sintetiza astfel : in ceea ce priveste latratul , aveti voie . Ciolan, ciuciu ! ( toate revendicarile economice au fost respinse )

    • Fain bancul! România are parcursul acesta sinistru pt ca elita birocrato-politica a adoptat modelul de “dezvoltare” a propriilor interese si de sabotare a intereselor publice. Firmele acestea de avocatura ( diavolului ?), aparute ca ciupercile dupa ploaia acida din ’89, au retea in toate institutiile de stat, inclusiv in cele care ar trebui sa se procupe de spectrul sigurantei. Firme precum Tuca&asociatii sunt “mâna invizibilă“ a capitalului corporatist ce manipuleaza legile, controlează economia, subordonează statul şi societatea dominaţiei lor private. Toata România a fost scufundata treptat cu acestor firme de « baieti destepti » intr-o agonica neputinta, amplificata cu supramasura de neputinţa voita a clasei politice actuale de a solutiona aceste probleme. Serviciile publice,primariile marilor orase, sunt minate de birocraţia juridica a intereselor financiare, a comisioanelor, care nu rezolva cerinţele cetăţenilor, nu solutioneaza permanentizarea sărăciei si a decalajelor enorme sociale. Libertarianismul privat al acestor agenturi functioneaza uns intr-o societate deja erodata organizatoric, invadata mediatic de cinism politic, de derizoriu,tulburata de o lipsă acuta de moralitate publica.

  3. Numai PSD si guvernul scot firmele romanesti de pe piata prin incompetenta, rea vointa si lacomia unor asazisi lideri. Sa prospere numai firmele lor de casa, celelalte nu mai conteaza.

    • Pt.Masco: este un neadevar ce spui tu! vreau sa-ti ofer un exemplu mai simplu dar absolut real. De vreo 2-3 ani, pe traseul Turda-Cluj-Turda, opera un transportator FANNY ce se remarca prin corectitudine, punctualitate si calitate a transportului efectuat cu microbuze Mercedes. El il inlocuia pe fostul transportator ALIS, ce opera pe acest traseu si era firma de casa a fostului primar al Turzii, membru marcant al PDL, prieten cu E.boc si altii. La licitatia organizata la sfarsitul anului 2018, Fanny a pierdut in favoarea unei firme membre a grupului Alis. asta pentru ca in caietul de sarcini era trecut un criteriu pe care doar grupul Alis ul putea indeplini: adica vechimea, fara sa se tina cont de calitatea serviciilor oferite. Rezultatul: s-a inlocuit un operator foarte performant, cu unul mai slab, dar care este firma de casa a clanului P(D)NL condus de Boc, primar al Clujului si Alin Tise ,fin al lui Boc si presedinte al CJ Cluj. PSD nu are nici un amestec, deci nu mai generaliza ca nu stii ce spui. Cei ce au probleme sunt cetatenii ce vor sa calatoreasca decent de la Turda la Cluj. Dar cui ii pasa? !?

    • Dragnea nu e corupt e patriot, sprijina firmele romanesti cu taxe peste noapte. Ce mai, e raiul firmelor in Rumanica. Banca Transilvania, care tocmai devenise cea mai mare banca din Romania cu capital majoritar romanesc a pierdut peste 35 % din capitalizare in ultima luna. Daca vreti sa inmormantati cea mai mare afacere privata romaneasca acum e momentul.

    • Esti sigur ca numai astia de la PSD? Fii sigur ca s-a in-
      tamplat si pe vremea domniei
      lui Basescu acest fenomen. In acceasi ordine de idei, este bine de stiut ca serviciile noastre secrete au primit de vreo 15 ani incoace bani din ce in ce mai multi, ma refer la fiecare an fata de cel
      precedent, cu o rata ceva de
      speriat. Ce mama dracului au
      pazit serviciile secrete?
      Raspunsul este simplu: pro-
      priile lor afaceri, ca doar
      legea le permite sa aiba
      firme si, in acelasi timp,cu
      sau fara voie de la judeca-
      tori, isi permit sa asculte o tara intreaga. Sunt con-
      vins ca nu avem un partid providential, care sa vrea
      binele Romaniei. Tradatorii
      misuna prin Romania, oamenii
      bun de munca pleaca dincolo,
      trecem printr-o situatie
      cumplita. Viitorul nostru arata sumbru…

    • Alt mincinos, Histarila asta; banca pomenita e austriaca si-i minte pe ardeleni cum ca ar fi romanaeasca. Spre stiinta ta, doar CEC si EXIM sunt banci romanesti, atat.

  4. Alstom Franta a facut si el obiectul unui santaje de proportii. Actualmente ar fi-n partenariat cu Siemens, când, în realitate, Siemens îl asimileaza. Industria strategica franceza ajungând, cu alte cuvinte, pe mâini straine: Areva, industria nucleara, pe mâna americanilor, în timp ce constructia de locomotive devine germana. Cu ajutorul, între altii, al actualului presedinte al tarii si fost ministru al economiei, Emanuel Macron. Referitor la situatia din România, avocatii români ai Alstom orice si pe-oricine-ar apara, numai banu’ sa pice. Si-n mod sigur, banii pe care-i primesc, nu mai sunt francezi, sunt nemtesti. Si-n al doilea rând, cazul de incompatibilitate (judecator, adica legislator, si parte contractuala) al indivizilor e flagrant. Ce pazeste ANAF? ce pazeste DNA? avocatii Alstom fiind cetateni români. Plus ca abuzul de pozitie dominanta se pedepseste, si chiar penal, si el.

  5. Alt mincinos, Histarila asta; banca pomenita e austriaca si-i minte pe ardeleni cum ca ar fi romanaeasca. Spre stiinta ta, doar CEC si EXIM sunt banci romanesti, atat.

    • Mincinoasa e Editat, oricum se vede din spatiu ca n-ai habar de actionariatul bancii Transilvania. Pentru informarea ta poti consulta site-ul bvb, asta daca te duce mintea, dar nu am sperantze.

    • BVB precizeaza 78,8% din actionariat persoane juridice, restul persoane fizice si cam atat. Pagina BT spune de „actionari puternici, precum: Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare si IFC – Divizia de investitii a Bancii Mondiale”, deci concluzia ca ar fi o banca cu capital majoritar romanesc nu poate fi nici confirmata, nici infirmata de date publice. Dar afirmatia vizavi de CEC si EXIMBANK este certa.

    • E clar Grig, analfabet functional esti. Mai mult nu avem ce sa comentam. Unde Dumnezeu nu da, nu se poate cere mai mult. Stiuca la Videle cu Veorica ti-ai facut scolile…

  6. Cat de criminal poate fi un stat care-si distruge propria economie si capitalistii autohtoni in beneficiul strainilor. Orice stat responsabil atribuie, in procent de cel putin 80%, contractele publice firmelor autohtone detinute de cetatenii sai. Evident ca legislatia trebuie facuta de maniera care sa ajute la atingerea acestui scop. Organele abilitate trebuie a fie somate sa procedeze, de urgenta la revizuirea legislatiei aplicabile, iar contractele publice, platite din banii contribuabililor romani sa fie atribuite firmelor cu capital romanesc. In fond, bune, rele, aceste firme, mici, slabe si prigonite cum sunt, duc in spate bugetul Romaniei. Cat despre tramvaie, in Romania se produc unele din cele mai competitive din lume. Sa nu indrazneasca Primaria sa cumpere altele, caci va veni si vremea cand va trebui sa dea socoteala.

  7. Toti romanii, carora le mai curge sange prin vene, sa boicoteze orice produs strain,
    care s-ar fi putut sau se poate produce in Romania. Exemplu recent, pe langa mizeriile
    din alimentare, autobuzele otomane. Indemn pe bucuresteni sa nu le foloseasca.
    Locomotive, vagoane, autobuze si automobile electrice se pot fabrica lejer in Romania. Etc, etc…

  8. O lege defavorabila firmelor din Romania e prin definitie o lege proasta, fiindca loveste in capitalul autohton, singurul motor veritabil al dezvoltarii. Dar oare nu asta a fost – si continua sa fie – una dintre menirile DNA? Sa favorizeze adica intreprinzatorii straini in detrimentul celor locali? Fara o minima independenta economica nu poate exista independenta politica. Iar discursul statului de drept asta demonstreaza, si-anume totala dependenta politica. Iti dai seama de asta uitandu-te la deficitul de cont curent si la ponderea bugetului public in PIB, cea mai mica din UE. Pe scurt, statalitatea e aproape prabusita in Romania.

  9. Romania e la ora asta cam cum era Cuba in vremea lui Batista. Cubanezii nu aveau nimic, doar dreptul de a trage din greu pentru „parteneri” si „aliati”.

    • Da bai rusnac alcoolist, ce bine a fost cand Cuba s-a aliat cu Rusia, raiul pe pamant. Saracule cu duhul! Fara UE acum aveam nivelul de trai al Moldovei si Ucrainei. Vai de mama romanilor care cred mincinile voastre.

    • @roman
      De unde stii ca „fara UE acum aveam nivelul de trai al Moldovei si Ucrainei”?
      Fara argumente pot spune si eu ca fara UE sau Rusia eram la nivelul Elvetiei.
      Ce pot spune clar si argumente e ca fara UE mai aveam minerit si petrol romanesc!

    • @roman:
      Si ce, acum crezi ca traiesti mai bine decat in Moldova sau Ucraina? La raportul salarii/preturi s-ar putea chiar sa stam mai rau. Nu-i asa ca tu te consideri deja occidental? Muahahahahaha!

  10. Romane, iesi din naivitatea puerila, infantila, chiar, a fair play-ului, in sangerosul razboi al intereselor, unde nu exista MORALA, unde totul este o lupta surda cu manusite albe intre cotoii si vulpoii Istoriei, unde este tavalugul devastator al mega-hotiei interstatale. Celelalte doua hotii intrastatale, mica si mijlocie, mai sunt controlate de legi coercitive, cea dintre state sau corporatii este faradelegea pura a fortei junglei! Daca aveti indoieli, IATA Brexitul(no comments!!!). Cat priveste maturarea noastra din propria ograda, dupa legi impecabile, de EI facute, a se vedea teoria sistemelor perfecte cu parametri falsi, soparle ce deturneaza directia sitemului in sensul dorit de EI! Karl Popper si ucenicul sau – la propriu! – George Soros! Toate UTOPIILE Istoriei sunt sisteme… perfecte, cu pumnale atent ascunse in spatele busolei, asa incat Corabia sa fie deviata ACOLO UNDE TREBUIE! Nu exista rechini, hiene, sacali, coioti buni si rai, ci pur si simplu exista carnivore bestiale! ATAT!

  11. Nu cumva de aceea i-ati omorat pe Ceausesti?Sigur,foarte sigur cu sprijin puternic din strainezia i-ati omorat,nenorociti vanduti ,manca-v-ar viermii.Va luptati intre voi ca prostii[asa si sunt considerati romanii,ca niste idioti tocmai buni de muls,ca la ei acasa nu prea le merge].Ati distrus intreaga economie ,ati facut din Romania cersetoarea Europei,ati alungat o intreaga omenire sa munceasca pentru altii ca sa nu le moara copiii si batranii de foame.Nu a fost nevoie decat de cativa tradatori de neam si tara,actualmente imbogatiti fara munca ,ati putut vota un bou de sas cu 3 ani de invatamant si incapabil sa vorbeasca coerent,un ins de doi bani ,de rasul curcilor ,urmas demn al hotului hotilor care a fost baselu.Asta e acum Romania si o mai si faceti pe opozantii,cand sunteti evident o pleava platita cu bani negri.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.