Cum vrea România să scape de Gazprom

Cea mai mare parte a importului de gaze naturale provine din Rusia prin conductele care intră la Isaccea și prin cea de la Medieșul Aurit, din nordul țării. Mai există o conductă, Szeged-Arad, care aduce gaz din Vest, via Ungaria, dar mai mult ca sigur proveninența acestuia este tot din Rusia, însă prin alți furnizori. Pentru a-și scădea dependența de gazul rusesc de la Gazprom, autoritățile române au întreprins mai multe investiții în domeniul interconectărilor transfrontaliere în sectorul gazelor naturale. Aceste investiții sunt vitale în condițiile în care importurile pot ajunge la un sfert din consumul intern de gaze. Sumele necesare acestora sunt de ordinul sutelor de milioane de euro pe proiect iar duratele de implementare se întind pe mai mulți ani.

Conform unui document guvernamental intitulat ”Raportul privind implementarea Programului Național de Reformă 2019 și a Recomandărilor Specifice de Țară 2019, se derulează proiectele cu statele din zonă (Republica Moldova, Ucraina, Serbia, Bulgaria, Ungaria și Austria). Pentru proiectul de interconectare a României cu Serbia se va construi o conductă nouă de interconectare pe direcția Arad – Mokrin, în lungime de aproximativ 97 km, din care aproximativ 85 km pe teritoriul României
și 12 km pe teritoriul Serbiei. De asemenea, se are în vedere și construirea unei stații de măsurare gaze naturale (amplasată pe teritoriul României). Valoarea totală estimată a investiției este de 53,76 milioane de euro, iar termenul estimat de finalizare este trimestrul IV/2020. Pentru acest proiect au fost finalizate deja studiul de prefezabilitate, studiul de fezabilitate, proiectul tehnic și caietele de sarcini.

Proiectul de interconectare a României cu Ucraina, pe direcția Gherăești – Siret prevede construirea unei conducte de transport gaze naturale (130 km) și a instalațiilor aferente, pe direcția Gherăești – Siret; construirea unei stații de măsurare gaze transfrontalieră, precum și amplificarea stațiilor de comprimare Onești și Gherăești. Valoarea totală estimată a investiției este de 125,0 milioane de euro, iar termenul estimat de finalizare este trimestrul IV/2025. Pentru acest proiect a fost finalizat studiul de prefezabilitate, urmând demararea studiului de fezabilitate și a proiectării.

Pentru implementarea proiectului Dezvoltarea pe teritoriul României a Sistemului Național de Transport Gaze Naturale pe Coridorul Bulgaria – România – Ungaria – Austria (BRUA), se desfășoară în trei etape. Prima fază, de 478,6 milioane de euro, prevede construirea unei conducte noi, în lungime de 479 km, între nodul tehnologic Podișor și Recaș și a trei stații de comprimare, SC Jupa (finalizată la 30.09.2019), SC Podișor (finalizată la 31.10.2019) și SC Bibești (progres 75%, finalizare la 30.06.2020), fiecare stație fiind echipată cu câte două agregate de comprimare. La finalizarea proiectului se va realiza o capacitate de 1,75 mld. mc/an la granița cu Ungaria și de 1,5 mld. mc/an la granița cu Bulgaria. Termenul estimat de finalizare este trimestrul IV/2019. Până la sfârșitul trim. III/2019, proiectul a intrat în faza de execuție, fiind în derulare lucrările de construcție montaj pe toate cele 3 loturi ale firului liniar, precum și la cele 3 stații de comprimare a gazelor.

Faza II, de 68,8 milioane de euro, constă în construirea unei conducte în lungime de aproximativ 50 km între Recaș și SMG Horia, amplificarea celor trei stații de comprimare (Podișor, Bibești și Jupa) prin montarea a câte unui agregat de comprimare suplimentar și amplificarea stației de măsurare gaze naturale Horia. La finalizarea proiectului se va realiza o capacitate de 4,4 miliarde mc/an la granița cu Ungaria și de 1,5 miliarde de mc/an la granița cu Bulgaria. Termenul estimat de finalizare este trimestrul IV/2022. Până la sfârșitul trimestrului III/2019 au fost finalizate studiul de prefezabilitate și de fezabilitate, proiectul tehnic și documentația tehnică pentru obținere autorizații de construire; a fost obținut acordul de mediu; procedura va continua cu depunerea ofertelor de rezervare de capacitate.

Faza III constă în amplificarea coridorului bidirecțional de transport gaze naturale BRUA, în scopul creșterii capacității de transport gaze naturale spre Ungaria cu 4,4 miliarde mc/an. În această fază se vor reabilita/ înlocui conductele existente ce aparțin SNT sau se vor instala în paralel cu conductele existente noi conducte și se vor dezvolta 4 sau 5 stații noi de comprimare, cu o putere totală instalată de aproximativ 66 – 82,5MW. Până la sfârșitul trimestrul III/2019: a fost finalizat studiul de prefezabilitate, urmând ca studiul de fezabilitate să fie demarat în momentul în care vor exista date și informații suplimentare din partea concesionarilor de perimetre din Marea Neagră.

Dezvoltarea pe teritoriul României a Coridorului Sudic de Transport pentru preluarea gazelor naturale de la țărmul Mării Negre presupune construirea unei conducte telescopice de transport gaze naturale Tuzla – Podișor, în lungime de 308,4 km și Dn 1200 respectiv Dn 1000, care să facă legătura între resursele de gaze naturale disponibile la țărmul Mării Negre și coridorul Bulgaria – România – Ungaria – Austria, astfel asigurându-se posibilitatea transportului gazelor naturale spre Bulgaria și Ungaria prin interconectările existente Giurgiu – Ruse (cu Bulgaria) și Nădlac – Szeged (cu Ungaria). De asemenea, această conductă se va
interconecta cu actuala conductă internațională de transport gaze naturale T1. Capacitatea de transport este de 8,14 milioane de mc/an conform procedurii ”sezon deschis” prezentate pe site-ul Transgaz. Până la sfârșitul trimestrul III/2019: au fost finalizate studiul de prefezabilitate și de fezabilitate, studiul de impact asupra mediului și documentația tehnică, proiectul tehnic și caietul de sarcini; s-au obținut acordul de mediu, autorizația de construire, decizia exhaustivă; se află în desfășurare un nou proces de rezervare de capacitate în punctul de intrare Tuzla și procedura de achiziție publică pentru execuția lucrărilor.

Interconectarea sistemului național de transport (SNT) gaze naturale cu conducta de transport internațional gaze naturale T1 și reverse flow Isaccea presupune realizarea a două etape: (i) în etapa I (finalizată) s-au desfășurat lucrări de interconectare între SNT și conducta de transport internațional T1, în zona stației de măsurare Isaccea, precum și reparația conductei Dn 800 mm Cosmești – Onești (66,0 km); (ii) în etapa II se urmărește modernizarea și amplificarea stației de comprimare Siliștea și a stației de comprimare Onești, precum și efectuarea de modificări în interiorul NT Siliștea, NT Șendreni și NT Onești. Până la sfârșitul trimestrului III/2019, pentru etapa II a proiectului au fost finalizate studiul de prefezabilitate și de fezabilitate, caietul de sarcini pentru proiectare și execuție; s-au obținut acordul de mediu și autorizația de construire. Valoarea totală estimată a investiției este de 99,23 milioane de euro, iar termenul estimat de finalizare este sfârșitul anului 2020.

La finalizarea proiectului Dezvoltarea sistemului național de transport (SNT) în zona de nord-est a României pentru îmbunătățirea aprovizionării cu gaze naturale a zonei și pentru asigurarea capacității de transport spre Republica Moldova (PI Ungheni) se va asigura presiunea necesară și capacitatea de transport de 1,5 mld. mc/an. Această măsură presupune construirea unei noi conducte de transport (Dn700, Pn 55 bar, direcția Onești – Gherăești- 104 km și direcția Gherăești – Lețcani – 61 km) și construirea/extinderea a două stații de comprimare gaze (la Onești și la Gherăești, fiecare având o putere instalată 9,14 MW, ce va fi realizată prin intermediul a câte două unități de comprimare de 4,57 MW). Valoarea totală a investiției este de 174,25 milioane de euro, iar termenul estimat de finalizare este trim. IV/2020. Până la sfârșitul trimestrului III/2019: au fost finalizate studiul de prefezabilitate și de fezabilitate, proiectul tehnic pentru conducta de transport gaze naturale, proiectele tehnice pentru cele două stații de comprimare cât și pentru instalațiile electrice, protecție catodică, automatizări și securizare conductă; s-au obținut acordul de mediu, autorizația de construire pentru conductă și pentru stațiile de comprimare; s-a semnat contractul de finanțare din POIM; se află în derulare procedurile de achiziție.

Pentru preluarea gazelor naturale de la țărmul Mării Negre s-au inițiat noi dezvoltări ale SNT. Astfel, Transgaz a depus proiectul pentru o conductă de transport în lungime de aproximativ 25 km și diametru Dn 500, de la țărmul Mării Negre până la conducta existentă de transport internațional T1. Capacitatea de transport este 1,1 mld. mc/an – conform procesului ”sezon deschis” publicat pe site-ul Transgaz. Până la sfârșitul trimestrului III/2019: au fost finalizate studiul de prefezabilitate și de fezabilitate, procedurile de obținere a acordului de mediu și a autorizației de construire, proiectul tehnic; s-a obținut Decizia Exhaustivă nr. 3/12.12.2018; procesul de capacitate incrementală pentru PM Vadu s-a finalizat cu alocarea de capacitate și semnarea contractului de transport gaze naturale; s-a finalizat procedura de achiziție a lucrărilor de execuție și s-a semnat
contractul de execuție.

În conformitate cu Memorandumul de Înțelegere – parte din inițiativa CESEC, operatorii sistemelor de transport gaze de pe Coridorul Balcanic au inițiat demersuri comune în vederea asigurării unui flux de gaze bidirecțional (cu utilizarea capacității de transport pe conducta Tranzit 1) dinspre Grecia înspre Ucraina. În acest scop, TRANSGAZ are în vedere investiții în modernizarea Stației de Măsurare Gaze (SMG), relevante. Astfel, Transgaz are în Planul de dezvoltare pe 10 ani, implementarea Proiectului Modernizare SMG Issacea 1 și SMG Negru Vodă 1 (cod. 7.8) care va crea posibilitatea unui flux de gaze spre Ucraina pe traseul Conductei Tranzit 1. Până la sfârșitul trimestrului III/2019, pentru SMG Isaccea 1, au fost finalizate studiul de fezabilitate, proiectul tehnic și procedura de achiziție și s-a obținut autorizația de construire. Pentru SMG Negru Vodă 1 s-a finalizat studiul de fezabilitate, iar proiectul tehnic este în curs de elaborare.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Cosmin Pam Matei 4573 Articole
Author

5 Comentarii

  1. Idiotii criminali curvele ,slugiile cele mai mizerabile ale amerlociilor.Ce tradatori ordinari.Sa scape pe dracu.Rezervele Romaniei in 30-40 de ani le papa austriecii apoi mergeti cu jalba in protap sa luati gaz de la rusi ca din Europa numai din Norvegia ca de altundeva din parti.O sa luati gaz lichefiat de la amerloci astia il i-au de la rusi si il vand idiotiilor de Polonezi .In loc sa trecem conducta Ruseasca pe la noi sa beneficiem de pret preferential si sa incasam sute de milioane doar ca tranziteaza pe la noi cum rusii au propus banditii de la ciolan care traiesc ca pasii ce le pasa de beneficiul pt popor cand ei au conturiile pline afara din hotii au salarii babane si traiesc in lux.Ei trebuie sa arate amerlociilor cat de slugi si handicapati mintali sant.

  2. Mariile companii din Franta si Germania vor sa extinda contractul cu Gazprom dar handicapati mintali si slugiile ordinare din politica is mai batosi si fuduli.

  3. Se va construi o conductă cu Serbia şi vom cumpăra gaz de la sărbi, care-l vor primi de la Gazprom prin Turcia şi Bulgaria. Se va construi o conductă cu Ungaria, care-l va primi tot de la Gazprom fie pe la sîrbi, fie prin Germania-Austia. În oc să ne fi legat direct – prin Marea Neagră – de ruşi şi să devenim ţară de tranzit cu venituri de sute de milioane, vom cumpăra tot gaz rusesc, dar mai scump, plătind tranzit la alţii.
    Toţi guvernanţii (PSD, PNL şi ceilalţi) nişte fricoşi, lingăi şi proşti.

  4. Franța Germania Bulgaria au comerț direct cu rusii și gaze la pret negociat fără intermediari. Noi cumpărăm prin interpuși unguri sau sarbi ca suntem rupti in tur și ne tremură mămăligă de sub șepcuta lui iohanichts.Asa e uie cu șapte viteze

  5. Ma tem ,ca de fapt,nu s-au realizat decit studii de fezabilitate a transportului de gaze.Noi vrem sa stim,cind vom folosi,practic,gazul la incalzirea locuintelor,la incalzitul apei.
    In cei 30 de ani care au trecut,nimeni din conducerea Ministerelor,din Parlament nu s-a gindit la inceperea acestui proces,care inseamna munca ,bani,timp.Canalizare,apa potabila,incalzire cu gaz,este o parte din inbunatatirea calitatii vietii.Pentru acest lucru am ales pe Unii si nu pe Altii.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.