Curtea de Conturi: Tarom riscă dizolvarea

Compania Tarom, operatorul național de transport aerian de călători, deținut de Ministerul Transporturilor, riscă dizolvarea din cauza deselor abaterii de la legalitate, se arată într-un raport la Curții de Conturi. Conform documentului, nu au fost respectate reglementările legale cu privire la reconstituirea activului net al societății cel târziu până la încheierea exercițiului financiar ulterior celui în care au fost constatate pierderile. În situațiile financiare individuale întocmite în conformitate cu Standardele Internaționale de Raportare Financiară aferente exercițiilor financiare 2018 și 2019, Societatea Comercială „Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române – TAROM” – SA a raportat un activ net determinat ca diferență între totalul activelor și totalul datoriilor acesteia, în sumă de 617.609,6 mii lei, la data de 31.12.2018, și în sumă de 462.396,8 mii lei, la data de 31.12.2019, valoarea acestuia fiind diminuată la mai puțin de jumătate din valoarea capitalului social subscris în sumă de 2.237.071,9 mii lei, atât în anul 2018, cât și în anul 2019.

Pierderea raportată de Companie în situațiile financiare anuale a fost în sumă de 182.779,2 mii lei la data de 31.12.2018 și în sumă de 169.6499 mii lei la data de 31.12.2019. Astfel, s-a constatat diminuarea capitalului propriu net al societății la data de 31.12.2018 și la 31.12.2019 la mai puțin de jumătate din valoarea capitalului social subscris, cu suma de 499.677,8 mii lei în anul 2018 și
cu suma de 656.139,2 mii lei în anul 2019. Consecinţa economico-financiară a abaterii de la legalitate şi regularitate o constituie riscul de dizolvare a societății în situația în care valoarea capitalului subscris vărsat nu se va regla în conformitate cu prevederile legale.

Curtea de Conturi a constatat și neefectuarea inventarierii tuturor elementelor patrimoniale la termenul prevăzut de lege.
În urma analizei documentelor puse la dispoziție de entitatea verificată s-a constatat nerespectarea, în totalitate, a prevederilor legale privind inventarierea patrimoniului, respectiv ale OMFP nr. 2861/2009 pentru aprobarea Normelor privind organizarea și efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor și capitalurilor proprii.

Din verificarea modului de efectuare a inventarierii patrimoniale pentru anii 2018 și 2019 s-a constatat faptul că nu au fost inventariate toate gestiunile din cadrul Direcției Tehnice, și anume gestiunile Lucrări Avioane și Componente Rotabile și Pool. În conținutul proceselor-verbale privind rezultatele inventarierii patrimoniale ale anilor 2018 și 2019 se precizează că această situație se menține din anul 2016.

În timpul misiunii de audit de conformitate, Compania TAROM a încheiat contractul pentru prestarea de servicii de consultanță si inventariere a elementelor patrimoniale din cadrul Direcției Tehnice. În perioada efectuării acțiunii de audit de conformitate, Compania TAROM SA a prelungit termenul de predare a raportului de inventariere, până la data de 1.12.2020.

Compania TAROM a menținut în balanța de verificare întocmită la data de 31.12.2019 suma de 238,5 mii lei, reprezentând drepturi de personal neridicate, pentru care s-a prescris dreptul beneficiarilor la acțiunea în revendicare. Din analiza modului de înregistrare în evidența contabilă a „Creditorilor diverși”, în anul 2019, la TAROM SA s-a constatat existența unor sume reprezentând drepturi de personal cu o vechime mai mare de trei ani, pentru care beneficiarii acestora nu au solicitat restituirea.
Din verificarea documentelor puse la dispoziție de entitate s-a constatat că pentru suma de 238,5 mii lei nu există documente din care să rezulte un act voluntar din partea beneficiarilor de a-și recupera sumele în termenul legal de prescriere de trei ani, iar Compania nu a luat măsuri în vederea lichidării acestora.

Totodată, nu au fost efectuate demersuri în vederea recuperării prejudiciului în sumă de 181,6 mii lei, reprezentând contravaloarea cursurilor efectuate în perioada ianuarie-februarie 2016 și achitate de Companie pentru salariații angajați în funcția de pilot, care și-au încetat contractul individual de muncă înainte de expirarea termenului prevăzut pentru recuperarea sumelor achitate de entitate. Ca urmare a verificării sumelor înregistrate în soldul contului analitic „Debitori diverși-Pagube” la data de 31.12.2019, precum și a documentelor puse la dispoziția echipei de audit s-a constat că în cazul a patru salariați angajați în funcția de pilot, pentru care în anul 2016 Compania a achitat din fondurile proprii contravaloarea unor cursuri de instruire, au fost încetate raporturile de muncă fără ca salariații să achite, potrivit clauzelor contractelor individuale de muncă, contravaloarea acestor cursuri și fără ca TAROM să întreprindă demersurile necesare în vederea recuperării.

Curtea mai sesizează că nu au fost recuperată de la Fondul Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate a indemnizațiilor pentru incapacitate de muncă plătite angajaților care depășesc valoarea contribuțiilor lunare. La data de 31.12.2019, entitatea a înregistrat un sold debitor de 3.052,3 mii lei în contul „Alte creanțe sociale” pentru care a depus la Casa de Asigurări de Sănătate Ilfov (CAS Ilfov) cereri de restituire a sumelor reprezentând diferenţa dintre cuantumul prestaţiilor de concedii şi indemnizaţii medicale suportate din FNUASS şi contribuţia angajatorului pentru concedii şi indemnizaţii. CAS Ilfov a transmis Companiei TAROM referate prin care a respins la plată suma de 1.238,2 mii lei, precizând cauzele care au determinat refuzul plăților, posibilitatea remedierii acestora și, ulterior, a depunerii de noi cereri pentru recuperarea sumelor din FNUASS. Până la data misiunii de audit de conformitate, Compania nu a efectuat demersuri pentru remedierea cauzelor care au determinat nerecuperarea sumei din FNUASS, existând riscul pierderii dreptului de solicitare și de rambursare a sumei, producând un prejudiciu în bugetul Companiei.

Conducerea Companiei nu a asigurat o bună gestiune a utilizării fondurilor proprii în ceea ce privește operațiunea de înnoire/modernizare a flotei, întrucât nici în Memorandumul de Înțelegere (MoU) pentru înlocuirea a șapte aeronave ATR 42-500 și două aeronave ART 72-500 cu nouă aeronave noi ATR 7-600, încheiat cu AVIONS DE TRANSPORT RÉGIONAL GIE (ATR), și nici în Acordul de modificare nr. 1 al acestuia nu există precizări/clauze referitoare la situația nerespectării graficului de livrare al aeronavelor ATR. Din verificarea documentelor puse la dispoziția echipei de control de către reprezentanții Companiei s-a constatat că în data de 21.06.2019 a fost încheiat Memorandumul de Înțelegere între AVIONS DE TRANSPORT RÉGIONAL GIE (ATR în calitate de Vânzător), societate cu sediul în Franța, și Compania Națională de Transporturi Aeriene Române TAROM SA (în calitate de Chiriaș).

Conform Memorandumului, ATR este dispus să sprijine TAROM SA pentru a încheia un Contract de închiriere cu Nordic Aviation Capital DAC în ceea ce privește închirierea de către TAROM a nouă aeronave noi ATR 72-600 și eliminarea a șapte aeronave uzate ATR 42-500 și a două aeronave uzate ATR 72-500, proprietatea TAROM SA. În conținutul Memorandumului au fost incluse mai multe clauze, inclusiv cea referitoare la programul de livrare al aeronavelor. Întrucât în perioada iunie-noiembrie 2019 nu au fost încheiate contractele de închiriere pentru cele nouă aeronave noi, conducerea TAROM SA a fost mandatată să renegocieze prevederile MoU încheiat inițial, în condiții de eficiență și cu respectarea prevederilor legale privind vânzarea de aeronave. În
consecință, în data de 24.12.2019 a fost încheiat Acordul de modificare nr. 1 la Memorandumul de Înțelegere (Ref CCN-1153/18), prin care au fost modificate unele clauze, inclusiv cea privind termenele de livrare ale aeronavelor noi, dar nici cu această modificare nu au fost introduse precizări/clauze referitoare la nerespectarea termenelor de livrare ale aeronavelor.

TAROM, spune Curtea, nu a respectat în totalitate cerințele Standardelor de control intern prevăzute de OSGG nr. 600/2018
pentru aprobarea Codului controlului intern managerial al entităților publice. Pentru anul 2019 au fost elaborate Raportul asupra Sistemului de control intern managerial la data de 31 ecembrie 2019 și Situația sintetică a rezultatelor autoevaluării la data de 31 decembrie 2019, din care au rezultat că din cele 16 standarde, 11 au fost implementate și 5 parțial implementate. Sistemul de control intern managerial este parțial conform, cu standardele de control intern prevăzute de OSGG nr. 600/2018.

Din verificările efectuate asupra modului de organizare a controlului intern/managerial, echipa de audit a constatat că pe parcursul anului 2020, până la data misiunii de audit de conformitate, entitatea a implementat parțial următoarelor standarde de control intern: Standardul 3 – Competenţă, performanţă, Standardul 5 – Obiective și Standardul 7 – Monitorizarea performanţelor.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4595 Articole
Author

8 Comentarii

  1. asta se vrea demult distrugerea tarom
    si in loc sa apara firme unguresti,nemtzesti,frantuzesti sa cistige de pe banii romanilor

  2. Dupa flota de pescuit, urmeaza Tarom sa dispara ..e greu sa conduci o firma cu mana de fier,sa dai afara toate firmele securistilor mufate la Tarom..Sa vedeti cand vor incepe sa vanda din avioane pe 2 euro catre AIR TIRIAC si alte glume..

  3. tarom este o povara, o tichie cu margaritar…Articolul este mult prea tehnicist ptr a fi inteles de noi,dar concluzia este clara:faliment sau privatizare, cu un operator puternic.

  4. Tehnic asa o fi, insa aceasta situatie ar trebui reglata cumva fara ca Tarom sa fie desfiintat. Unterior, Tarom trebuie eficientizat.

  5. Diminuarea capitalului social s-a facut in persepctiva vanzarii, astfel ca cumparatorul sa se raporteze la activele nete ale companiei! Puscarie nu gusta indivizii?

  6. 1) A avut și management privat, cu manager din Occident. Rezultatul? 2) Cum de în toată Europa, cu ocazia pandemiei (și nu numai) firmele strategice au fost ajutate de stat, dar la noi „nu se poate”? 3) Ordinul a fost îndeplinit, întocmai și la timp.

  7. Si asa,flacaii lui Iohannis cu austeritatea si falimentarea tarii,mai ales acum in Pandemie,cand ei au inchis tot timp de un an s-au gandit ei sa ajute Taromul prin…desfintzare,pentru ca cei de la Tarom nu au reconstituit activul net ca sa faca iohanistii actele si oferta de vanzare ca astfel sa ia ei banu pentru firmele si primarii lor si sa mai scape romanii de inca o grija.Dar Curtea asta de Conturi pe la PINOCHIO CATZU nu au treba sa vada ei pe ce a dat banii romanilor anul trecut?

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.