Dacă nici asta nu-i comandă externă, sunt eu popă!

În timp ce reprezentanții „sistemului“, politicieni sau analiști, se strofoacă să demonstreze, nevoie mare, că românii sunt de vină pentru că țara n-are autostrăzi, dovezi peste dovezi se strâng mereu în legătură cu ceea ce, de peste cinci ani, mă învrednicesc să subliniez fără ezitări: explicația este una politică și constă în faptul că stăpânii străini actuali ai țării au interzis României să treacă lanțul Carpaților cu magistrale moderne (autostrăzi sau drumuri expres), astfel încât să nu fie cumva legate între ele, precum și de capitala București, provinciile istorice ale României. Oricum, nu cu prilejul Centenarului Marii Uniri. După 28 ani de așa-zis postcomunism, este inutil a încerca o altă explicație, căci lipsa resurselor financiare la scara a trei decenii sau a competenței tehnologice, în condițiile în care românii, și nu altcineva, au construit Transfăgărășanul, sunt în afara logicii! Când, cu ani în urmă, intrarea în NATO pecetluia schimbarea crucială – respectiv trecerea României din mâini estice în mult râvnitele brațe vestice –  premierul Năstase oferea, ca un fel de mulțumiri, un cadou americanilor: să construiască o autostradă! Dar, vai, nu vreuna care să traverseze Carpații, ci una Brașov-Borș, care să lege Ardealul de capitala Ungariei, și nu de capitala României! Comentariile sunt de prisos. Menționata interdicție, atât de vizibilă din partea stăpânilor externi actuali ai țării, pune tocmai în anul Centenarului Marii Uniri semne mari de întrebare asupra soartei  integrității țării. Ce vor de fapt dușmanii României, dar, mai ales, partenerii României? Căci, păzește-mă, Doamne, de prieteni, că de dușmani mă feresc singur!

Ultima invenție concertată a „sistemului“ este că România n-are autostrăzi din cauza șpăgilor! Concertată, căci au reluat-o mai mulți! Deh, ordin pe unitate! Cică ar fi existat mulțime de oferte din afară (fără precizări de unde) pentru investiții în autostrăzi în România, dar nu s-au concretizat pentru că în cazul investițiilor nu se poate percepe șpagă și totul a căzut! Diversiune totală! Un fapt real – șpaga din contractele de infrastructură, despre care știe și Grivei, este folosită ca instrument diversionist. Șpaga este pretinsă când finanțarea se face pe banii statului, ca un fel de „răsplată“ pentru că firmei constructoare i se dă posibilitatea de acces la acești bani. În schimb, dacă firma constructoare execută elementul de infrastructură (drum, autostradă, pod, viaduct etc.) pe banii ei, respectiv ca investitor, atunci într-adevăr nu mai dă șpagă! Numai că, nu există investiții private în infrastructură în țări de categoria României, care, place, nu place, tot o colonie de la periferia Europei este! Nici în țări dezvoltate nu prea există investiții private în infrastructură, pentru că sunt costisitoare și se recuperează doar pe termen lung. De aceea le face și în aceste țări, în proporție de peste 90%, statul!  Investițiile private care totuși se fac sunt recuperate din taxe pe autostradă în ani de zile și – să fie clar – cu garanția statului. Dacă nu ies banii din taxe, acoperă statul diferența față de prevederi! Niciun investitor privat nu se complică cu asemenea aranjamente într-o colonie, când mult mai simplu acaparează contractele de construcție pe banii statului în cauză! Aici, investiții se fac în exploatarea resurselor minerale, în retail, respectiv în activități cu recuperări rapide. Este o pură poveste pentru proști că au existat oferte de construcție de autostrăzi în România pe banii unor investitori. Trebuie să fi dus cu pluta să crezi așa ceva! În mod ilustrativ, singurul aranjament montat în domeniu cu pornire de bani privați – cel pentru porțiunea de autostradă Comarnic-Brașov – a căzut cu brio înainte de a demara. Constructorii – un consorțiu franco-grec – au inventat o formulă de finanțare care să combine construcția propriu-zisă cu întreținerea pe 26 ani a autostrăzii construite, astfel încât costul pe kilometru depășea 50 milioane euro. Prostul era garantat – respectiv statul român, care își răstignea contribuabilii pe decenii! Dar, întrucât cineva trebuia totuși să dea banii de început, eșafodajul s-a prăbușit. Nicio bancă n-a acceptat să se bage în afacere, considerând probabil că se vâră într-un rahat cu C mare!

În plus, cei ce caută să facă din șpagă principala explicație a lipsei de autostrăzi în România ar trebui să țină cont de faptul obiectiv că șpaga nu poate fi obținută decât dacă incriminatul contract este bugetat. Altfel, banii nu pot fi extrași de la stat și furați! Nu cred că în construcția Transalpinei sau a drumului de munte Sinaia – Piatra Arsă, Peștera, nu s-au dat sau luat șpăgi. Dar drumurile respective există și, cu șpăgi sau fără, există pentru că bani pentru ele au fost bugetați. Nu s-au bugetat însă niciodată construcții pe tronsoanele Pitești – Sibiu, Comarnic – Brașov, Iași – Târgu Mureș! Și atunci, drumurile respective nici nu există! Dar apropo de bugetari! 80-90% din contractele de autostrăzi din România, alea puține, sunt cu firme străine. Și atunci, din două una: ori nu există corupție și șpăgi în rutierul din România, ori campionii corupției și șpăgilor sunt „mântuitorii“ străini ai țării. Ați văzut desfășurătorul contractelor CNAIR pe 2017? Din primul miliard lei bugetat (respectiv primele 50 mari contracte), toate, cu excepția unuia sfrijit de numai 17 milioane lei (destinat ciozvârtei de câțiva km București-A3), sunt alocări pentru infrastructura din Ardeal. Măi, frate, toate, chiar toate?! Dacă nici asta nu-i comandă externă, atunci sunt eu popă!

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 38
Ilie Serbanescu 111 Articole
Author

58 de Comentarii

  1. Danutzo, tu de unde-ai rasarit? Ce comentariu „doct” ai facut! Te pomenesti ca esti Lilica reincarnata! Din pacate, omul are dreptate! Pentru cine nu e prost de-a binelea se vede ca regiunea istorica Moldova este data uitarii la capitolul lucrari publice.

  2. În fizica modernă, se scoate din burtă o ecuaţie şi, dacă explică previzibil fenomenele, poate duce la Nobel. Ipoteza dlui Ilie Şerbanescu privind comanda externă e atât de productivă încât poate explica nu doar înapoierea rutieră ci şi de ce, indiferent de culoarea puterii, investiţiile RO în educaţie şi în Infrastructura Intelectuală sunt întotdeauna reduse la minimul necesar.

    • PSD si ALDE va rugam impozitati multinationalele cum trebuie si construiti Comarnic- Brasov (incepeti cu Comarnic-Predeal nu tot in Ardeal) si Brasov-Onesti. Va rugam nu va supuneti interdictiei de a trece Carpatii !

    • corect, cand e vorba de dat 8-10 miliarde de euroi pentru rachete si corvete decizia se ia in 5 minute fara studii si licitatii si contestatiile lui peste. nici mediul nu sufera, nici pasarile si ursii nu se simt deranjati. cand e vorba de centura bucurestiului sau autostrazi 20 de ani de fezabilitati si contestatii nu ajung.

  3. Imperialistii unguri sunt de vina ,domnule Serbanescu ca banii se duc toti in Ardeal!Si apropo,cu firme romanesti constructia de autostrazi dureaza de 4 ori mai mult,de 4 ori mai scump si vor fi de 4 ori mai proaste!Apropos,ai casa la Azuga?

    • Mai Podemos, toate austrazile se fac cu romani, dar contractantii sunt straini, cu mapa!

  4. Dana , n-ar fi o problema daca isi ascunde sutana de popa , important este sa mearga sa predice pentru enoriasii de Balti si Falesti cu episcopul Marchel Mihaescu ,acolo articolele lui ar fi cantate pe nas cu evlavie mai abitir ca „Tatal Nostru”. Pe aici…predica in pustiu !

    • Ascet, nu gluma! Functioneaza? Te simti mai tanar facand asa economie de curent electric incat ti-ai deconectat si neuronii?

  5. Cred ca este profund gresit articolul. Uniunea Europeana ne da bani ca sa ne facem autostrazi, si actualii politicieni nu sunt capabili sa ii foloseasca pentru ca nu stiu cum sa ii poata sifona mai bine. Au nevoie de firme gen TelDrum prin care sa saraceasca tara.
    Actualii guvernanti nu sunt in stare sa bugeteze corect actualele lucrari de autostrazi Lugoj – Deva si Turda – Sebes. Asta e motivul pentru care nu avem autostrazi. Incompetenta data de controlul politic pentru diversele companii ale statului.

    • Cam multi Popesti in Romania! Dar si multi tradatori si talibani!

    • Popescule, esti atat de lamentabil incat pana si camarazii tai de arme te mascaresc asa cum meriti!!! Ce sa mai spun de
      comunistul intarziat, analistul care face confuzii cat el de mari! Pentru ca STRAINII pot da cate comenzi vor daca nu
      ar exista o SUBORDONARE IDEOLOGICA, exact ca in COMUNISMUL DIN CARE SE TRAGE ANALISTUL…

  6. Inalta poarta s-a mutat la Viena. degeaba a in cercat traditionalistul Ponta sa inchine tara la turk sau direct la Merkel ca nu a reusit. O uie trista pe continent, noroc ca p-acia e agitatie si un pik de veseleala.

  7. S-a mai gasit contractul cu bechtel? Sau macar cheia de la dulap? Ala unde am fost si …uti si cu banii luati?

    • Gica, si eu as vrea sa stiu pe unde e contractul ala. Poate ne ajuta DNA-ul. Ai vazut doar ca are procuori capabili. De orice!

    • Daca ati merge spre Praga, vreo 150 km de autostrada facuta de Bechtel, n-ati mai regreta ca nenorocitii n-au mai apucat sa faca si la noi o „autostrada” numai valuri, de te trece kufureala.

  8. Bineinteles ca e comanda externa dar cu acceptul securitatii. Cine are cel mai mare buget din PIB?

  9. speculatii infantile. nu s-au facut investitii pentru ca nu sunt bani. si nu sunt bani pentru ca putinii care sunt se cheltuiesc aiurea, in principal pe pomeni, care aduc voturi, care voturi aduc slujbe bune, noua si neamurilor noastre.

    • Prostul si talibanul raman asa si-n Postul pastelui sau de Ramadam!

  10. Si uite un argument in plus fata de diversiunea cu modificarea granitelor (cica unirea cu Moldova ne-ar fi benefica !). Chiar nu vede nimeni ca un castig in est , duce instantaneu , o pierdere in vest (marele lor vis)? Iti da cineva ceva , degeaba ? Din contra ! Are mare dreptate Serbanescu , doar ca nu spune totul pana la capat si nu doar despre infrastrucura rutiera ! Ca doar economie stie , slava Domnului !

    • Cine credeti ca este gaspadin care posteaza cu pseudonimele ” justinianus ” , ” Gheo ” , ” Voinicul din poveste ” , etc …? Va dau doua indicii : Laptopul este asezat pe soclul statuii lui Suvorov si injura in limba rusa .

  11. Maestrul are perfecta dreptate! Germania nu uita tradarea regelui Mihai I. Si nici englezii. Departe de a fi democrat si unitar, Imperiul European este constituit in realitate din mai multe imperii coloniale, imperiul austro-ungar fiind unul dintre ele. Intr-o „Europa a regiunilor”, granitele statale dispar, guvernele nationale avand doar un rol secundar. Cel mai probabil Romania se va sparge in bucati, ori ca regiuni autonome, ori ca parti ale statelor vecine(Rusia, Ungaria, Bulgaria si Serbia).

    • Mey, kretinel, Germania a tradat prima prin diktatul de la Viena! La 23 august a fost, printre altele si o revansa binemeritata de nemtalai. Capisci? Cat despre tradatorii consecventi ai Europei, mereu in cautare de stapani, mai citeste…

    • „Voinicule”,mintea ta a luat-o razna.Ungaria,Bulgaria şiSerbia?,la un loc,nu fac cât ROMANIA !Iar de URSS,are grijă SUA,adică Uniunea Sovietică Aialaltă.Capisci?

  12. Bravo domn Prpfesor! Se vede si din satelit ce vor „externii” cu Romania! Ma uit la autostrazi, de parca Bucuresti Pitesti, au facut-o strainii, de parca metroul bucurestean pina in 2000 , l-au facut strainii! Toate sunt manevrate de straini, iar noi suntem teritoriu, nu colonie, Maestre! Se construieste infrastructura doar in Banat si Ardeal, peste munti nu se trece! Adica, „pe aici nu se trece , Marasesti-Marasti- Oituz”, a fost transformata in „peste Carpati nu se trece”! Desi noi am cantat si cantam „treceti batalioane romane Carpatii” ! Degeaba, acum nu mai vor „aliatii”!

  13. Prin mita, spaga si coruptie, campionii straini determina „inalti functionari”sa joace cum le canta !
    Desfasuratorul CNAIR reflecta interese antiromanesti si antinationale.
    CNAIR urmasul CNADR mancator de miliarde de la buget, sa-si refaca, revizuiasca alocarea traseelor si s apurceada la o justa distribuire a cailor rutiere.
    Legarea echilibrata a regiunilor si nu alocarea bugetelor in detrimentul unor regiuni este necesara si in acest sens ne intrebam fac PSD-ALDE acest lucru in baza puterii ce se pretinde ca o exercita ?
    CNAIR este de capul lui si DE CE ?
    Cerem un control la CNAIR, semnalul de alarma tras de dl Serbanescu este extrem de grav.

    • ileana , esti cea consacrata cu pseudonimul ” ileana . Suceava ” ? S-au prins cititorii ca postezi din Tiraspol si ai renuntat la urbea bucovineana incercand sa pari bucuresteanca ?

    • postacii tradatori, aflati in slujba multinationalelor, in loc sa raspunda la idei mistocaresc persoana celui care a postat! din fericire, vor fi identificati si pusi la munca; in zeghe si cu tarnacopul

  14. Vor sabota autostrazile in continuare ! Așa-zisele forțe ale “autistilor”, rețeaua lui George Soros, presa platita, procurori, judecatori și birocrații, sunt departe de a renunța. Unii sunt pur si simplu platiti, alții nu vor să-și piardă pozițiile obținute cu Basescu si “elitele” globaliste. Pentru ei, popoarele indigene precum noi, cu propria țară, cultură și religie, sunt o specie menita disparitiei, Sunt programați să gândească și să reacționeze la anumiți stimului într-un anumit mod (precum câinele dresat). Nu-i poți face să-și schimbe opinia oricât i-ai expune la informații autentice . Sunt “autisti”.Vor refuza evidenta…Asadar, este nevoie de instrumente puternice în legislație pentru a combate cataclismul.

  15. Domnule Serbanescu, de ce umblati cu jumatatile de masura? Contractul Bechtel a fost dat americanilor de romanul Nastase, nu de o entitate externa. Celelalte nulitati de premieri cu 0km de autostrazi sunt tot romani: Tudose, Grindeanu, Ciolos, Ponta, Tariceanu, Ciorbea, Roman. Singurul premier care se poate lauda cu 100 km de autostrada este Boc. Romanii nu sunt victimele unei conspiratii externe, romanii din conducerea tarii sunt tradatori interesati doar de luxul propriu cumparati de”comanda externa”, iar romanii care ii voteaza pe acesti tradatori sunt complici. Daca nu rostim raspicat acest adevar si nu incercam sa il corectam si peste 27 de ani tot saraci vom fi si tot victime de conspiratii externe ne vom da ca sa ne justificam ratarea ca popor si tara…

    • Frajere, nu uita sa te duci la vot, ca precis te si baga in seama. Doamne, cati or fi ca asta? Si nu uita sa votezi Bok. Ori Danku ori Rusz ori Puskas ori…

    • inregistrarea cu coldea cand zicea ca il salta pe orice premier care incepe ploiesti-brasov ai auzit-o? daca te uiti numai la teveurile SRI ului sigur nu. Acolo zicea ca strainii nu vor ploiesti-brasov.

    • @Xxx:Daca pe tine te-au crescut parintii spunandu-ti ca in viata lor, in democratie sau in dictatura putinista tu reprezinti nimic si vocea ta nu conteaza si asa iti justifici lasitatea si neputinta cand te uiti seara in oglinda e problema lor si a ta. Brexitul e dovada ca votul cetateanului conteaza, daca cetateanul e cetatean si nu sluga politrucului zilei si spalat pe creier. Manipulari din astea securisto-bolsevice cum ca votul nu conteaza mai tin poate in Transnistria. Stefan Cel Mare, Mihai Viteazul, Cuza, Maniu, Ratiu traiau in vremuri mult mai potrivnice Romaniei, dar nefiind lasi au pus caramizi la faurirea Romaniei Mari dezvoltata economic si civilizata. Compara statistic Clujul lui Boc cu Craiova Olgutei si dupa aceea comenteaza. Craiova este resedinta judetului cu cei mai multi cersatori la stat. Clujul este unul din judetele care contribuie cel mai mult la PIB-ul tarii. Sudul tarii s-a jertfit pentru a unirea cu Transilvania in care da, traiesc Boc si Rus, nu Bok si Rusz cum maghiarizezi tu ca habarnist al istoriei neamului si dusman al Romaniei.
      @cucu: da-mi un exemplu de mafiot sau om cinstit din Romania arestat de Coldea?! Mai mult da-mi un exemplu de premier arestat de Coldea?! Ce fel de premier e acela caruia ii tremura pantalonii pe el la o simpla amenintare cu puscaria? Premieri ca Bratienii, Maniu au mers la puscarie in timpul comunismului fara sa se victimizeze, fara sa tremure de frica si au devenit martiri. Ce fel de popor e acela care voteaza premieri carora le tremura pantalonii de ce zice coldea sau mai stiu eu cine?!Cine i-a impiedicat pe premieri sa iasa si sa spuna poporului ca nu fac nimic pentru ca se simt amenintati. Cum se face ca premierii Romaniei de la Nastase sapte case la Tariceanu au averi pe care nu le pot justifica? Bine ca tu care te uiti la televiziunille turnatorilor la securiate si fugarilor de justitia romane esti mai informat decat cei care se uita la celelalte televiziuni.

    • Da, pari nascut in fata teveului, cu teveul. Traim in lumi paralele, asta in cel mai bun caz, desi e posibil sa arati rea credinta si in acest caz argumentatia n-are rost. Faptul ca in sec 21 la mai dai gloatelor atata credit (marxixm), dupa atatea dovezi de ceea ce inseamna „votul” face orice dialog inutil. Dat tot te-as trimite la clasamentele cu contributiile ardelenesti la PIB (Cluj – locul 5, Timisoara – 6, Brasov – 7), ca prea mintiti cu nerusinare.

  16. Daca am ajuns s-o vad si p-asta cu bocciul – bun premier, nicio nadejde… Pt. ca sunt muuulti natangi ca asta.

  17. Cel mai comod lucru e să găseşti vinovaţi pe alţii: Soros, multinaţionalele care sug sângele boborului, binomu’, trinomu’, statu’ paralelipipedic, extratereştri, etc.
    Realitatea e alta, toată clasa politică românească e preocupată de obţinerea puterii absolute şi de propria-i bunăstare.
    Prea puţin îi pasă de nevoile naţiunii.

  18. buna,
    D-le Ilie Serbanescu ati spus de-a lungul timpului multe lucruri si fapte adevarate privind situata Romaniei.Dar nu sunt de acord cu dumneavoastra cand spuneti ca din cauza liderilor occidentali Romania nu are autostrazi ,etc.
    De exemplu, nu l-a obligat nimeni pe Nastase sa vanda strainilor pe nimic(poate cu exceptia comisionului ) petrolul si gazele Romaniei.Dar Alro Slatina,dar,dar…Toti romanii stiu despre jaful tarii din 1990 pana in prezent.
    Cauzele adevarate ale inapoierii Romaniei sunt :incompetenta,reaua-credinta si coruptia celor care ne-au condus din 1990 si pana azi. NU STRAINII SUN VINOVATI!

    • Intrarea in UE a fost CONDITIONATA de cedari; nici asta nu stiai? De ce nu inveti inante sa scrii?

    • Ba l-a obligat. Ai auzit de acordurile PSAL 1 si PSAL 2 ? Leau realizat Mugurel si Traienel, nastase numai le-a pus in opera.

  19. Eu mai vad o comanda externa, asa ca amator. Centrala nucleara nu are voie sa produca mai multa energie, ca sa avem norocul sa cumparam energie scumpa de la rusi sau si mai bine sa cumparam propriile noastre resurse de la austrieci (de fapt tot rusi) la preturi europene.

  20. Nu a scris si care e scopul. De ce intr-o parte sunt de acord si in alta nu. Iar daca vorbim de autostrazile din Ardeal, sunt facute prost. Constructorii straini sunt niste incompetenti. Daca s-ar fi vrut acolo o infrastructura buna, se facea treaba cu cap. O bataie de joc si in Ardeal.

    • Tudor P. Daca ai citi articolul, ai vedea si scopul enuntat clar…Ce zici, mai incerci o data?

  21. Hm, Ilie S. a devenit vulgar „…rahat cu C mare” Måi så fie, ESTE cel de la Europa Frei? Pare sa-si fi schimbat ståpanul , acul occidentul e de vinå. O fi, da nu 100 %. Avem si noi falitii nostrii!

  22. Nea Ilie, ai un fix cu „esploatatorii străini”. Te rog să observi că ăia ți-au împins țara în secolul XXI, că fără ei eram, ca Rep. Moldova, în sec XIX și acum. Dacă nu poți să schimbi registrul, lasă-te. Devii ridicol și e păcat de cariera matale.

    • Cam bizara logica ta, cvm! Plecand de la faptul ca dl. IS isi asuma tot ceea ce scrie, spre deosebire de tine…sau mine (ca sa nu cauti nod in papura). Trecand insa peste subiectivisme, ai fi putut macar sa citesti articolul, eventual sa il si intelegi. Mentioneaza acolo autorul Transfagaraseanul. As adauga eu 11000 de obiective industriale construite intre 1965 si 1989. Poate ca esti prea tanar (iti caut scuze)…dar, Romania nu a pornit in 1990 ca o Moldova de sec. 19. Doar ca se straduiesc din greu niste „prieteni” sa ne duca acolo.

  23. A fost un mare OM de stat care a spus:”Vă ordon,treceţi Prutul!”.De ce nu se găseşte şi azi un patriot responsabil care să spună ,vă ordon treceţi Carpaţii cu AUTOSTRĂZI :Bucureşi-Cluj,Bucureşti-Iaşi,Bucureşti-Baia Mare etc.?Poate TELDRUM…

    • simplu: fiindca un om serios si competent, dedicat interesului national, nu poate depasi statutul de membru in comitetul de conducere orasenesc al oricarui partid

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.