Dovada că Einstein a fost ateu: „Noţiunea de Dumnezeu e rezultatul slăbiciunii umane”

Într-o scrisoare trimisă cu un an înainte să moară, ce a stat ascunsă timp de jumătate de deceniu, faimosul fizician Albert Einstein, considerat una dintre cele mai sclipitoare minţi care au trăit vreodată, cataloghează Biblia drept o colecţie de legende „primitive şi infantile”, iar religiile drept încarnări ale unor superstiţii puerile.

„Religia fără ştiinţă este slabă, dar ştiinţa fără religie este oarbă”, este unul dintre cele mai faimoase aforisme ale fizicianului Albert Einstein, iar maxima sa a fost timp de jumătate de deceniu o sursă de nesfârşite dezbateri între atei şi credincioşi, ambele tabere încercând să-şi atragă de partea lor una dintre cele mai sclipitoare minţi care au trăit vreodată.

O scrisoare care a ieşit la lumină abia în 2008, după ce stătuse „ascunsă” timp de mai bine de jumătate de deceniu într-o colecţie privată, clarifică însă orice dubiu legat de modul de raportare al lui Einstein la religie. Scrisă în 1954, cu un an înainte ca fizicianul să moară, ea a fost adresată filosofului Erik Gutkind, după ce a citit cartea acestuia „Alege viaţa: Chemarea biblică la revoltă” (publicată în 1952). Iată mai jos scrisoarea, tradusă integral în limba română:

„Princeton, 3.1.1954

Stimate domnule Gutkin,

Convins de sugestiile repetate ale lui Brouwer, v-am citit cartea şi vă mulţumesc că mi-aţi împrumutat-o. În legătură cu atitudinea factuală faţă de viaţă şi de comunitatea umană avem o mulţime de lucruri în comun. Idealul dumneavoastră care urmăreşte o libertate eliberată de dorinţe orientate către ego-urile personanale, o viaţă frumoasă şi nobilă, cu accent pe elementele pure ale umanităţii, ne unesc în ceea ce s-ar putea numi o „atitudine americană”.

Cu toate astea, dacă n-ar fi existat sugestiile lui Brower n-aş fi ajuns niciodată că citesc cu atenţie cartea dumneavoastră, pentru că este scrisă într-un limbaj inaccesibil mie. Cuvântul „Dumnezeu” nu reprezintă pentru mine nimic mai mult decât expresia şi rezultatul slăbiciunii umane, iar Biblia o colecţie de legende onorabile, dar primitive şi destul de infantile. Nicio interpretare, oricât ar fi ea de subtilă, nu poate schimba asta (pentru mine).

Consider că religia evreiască, la fel ca toate celelalte religii, reprezintă o încarnare a celor mai puerile superstiţii. Iar poporul evreu, din care fac parte cu bucurie, nu îmi apar ca având calităţi superioare faţă de alţi oameni. Din experienţa personală pot spune că evreii nu sunt mai buni decât alte grupuri umane, cu toate că sunt protejaţi de tot felul de urgii de faptul că le lipseşte oarecum puterea. În altă ordine de idei, nu văd nimic „ales” în ceea ce-i priveşte.

Mi se pare dureros că pretindeţi că aveţi o poziţie privilegiată şi încercaţi să o apăraţi dintre două ziduri de mândrie, cel exterior reprezentat de ipostaza de om şi cel interior reprezentat de ipostaza de evreu. Ca om, cereţi o dezlegare de la cauzalităţile acceptate în mod obişnuit, iar ca evreu o dezlegare de la monoteism. Însă o cauzalitate limitată nu mai e o cauzalitate deloc, după cum Spinoza a demonstrat incisiv.

Acum, că am expus făţiş diferenţele între convingerile noastre intelectuale, mi se pare clar că avem opinii apropiat în ceea ce priveşte lucrurile esenţiale, spre exemplu evaluarea comportamentului uman. Cred că ne-am înţelege de minune dacă ne-am rezuma să discutăm despre lucruri concrete.

Cu mulţumiri cordiale şi cele mai bune gânduri,

Al dumneavoastră,

A. Einstein”

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.