Epopeea unui eșec: 13 km de autostradă ce nu pot fi construiți

Un șofer care pleacă de la Sibiu ar putea ajunge la Lisabona doar pe autostradă cu excepția unui tronson de 13 km situat între Holdea și Margina. Este vorba despre un segment din sectorul Lugoj-Deva, care dispune și de 2,13 km de tunel. Reprezentanții ONG-ului Pro Infrastructura susțin că acest lot nu poate fi gata până în 2026 și probabil nici în următorii șapte ani. În acest moment, se află în curs o licitație pentru construcția Holdea-Margina, a treia în cursa. ”Nu doar că ne-am luat adio de la 2026, termenul limită impus de PNRR, dar cu asemenea atitudine nu-l vom vedea în circulație în următorii 7 ani, cei din Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere responsabili cu derularea licitației răspunzând cererilor de clarificare cu același clasic sictir”, susțin cei de la Pro Infrastructură.

Porțiunea de șosea a devenit problematică încă din 2013 când s-a stabilit că este nevoie de două tuneluri, pentru că s-a descoperit că zona este circulată de către urși, astfel că acordul de mediu a impus și construirea a două ecoducte, mai cunoscute drept „tuneluri pentru urși”. În acest moment, segmentul Margina-Holdea este prevăzut în Planul Național de Redresare și Reziliență, fiind prevăzut ca PNRR să acopere 187 de milioane de euro (fără TVA) din costurile proiectului.

În 2013, conform Pro Infrastructură, CNAIR a dat contractul de execuție fără să aștepte revizuirea acordului de mediu care a schimbat soluția din studiul de fezabilitate din debleu în tunel pentru a nu întrerupe coridorul de migrație a mamiferelor mari.
Antreprenorul a executat o parte din lucrări și apoi totul s-a blocat. După ani de contre, în august 2017, ”CNAIR reziliază contractul abuziv și ilegal, sub dezastruoasa cârmuire a lui Ștefan Ioniță ca Director General și a „ministrului” Răzvan Cuc”, susțin cei de la Pro Infrastructură. Constructorul, compania italiană Salini, a dat CNAIR în judecată. Au urmat alți ani de tergiversări și luări la mișto: uite ursul, nu e ursul. ”Insistențele noastre, ale organizațiilor de mediu dar mai ales poziția fără echivoc a Comisiei Europene determină CNAIR să respecte acordul de mediu: tuneluri, nu dezastru ecologic”, au spus cei de la Pro Infrastructură.

CNAIR a lansaat pe 03.07.2019 o licitație cu precalificare pentru Secțiunea E (9,13 km cu zona tunelurilor) și puținele lucrări rămase pe cei 4,03 km ai Secțiunii D.

Dar, evident, nu pune la dispoziția constructorilor niciun fel de documente cu studii de teren serioase. Pentru că nu le are. Dar stați! În mai 2020 vine decizia Curții Internaționale de Arbitraj. România e bună de plată: daune de 230 milioane lei, în tranșe, iar Salini trebuie re-pus în contract. CNAIR negociază cu Salini care renunță la șantier, dar noi toți am plătit din daune doar ca să se deblocheze licitația lansată în 2019. Învață CNAIR ceva? Nu. Răspunde la cererile de clarificări venite din partea constructorilor în stilul consacrat, plin de truisme, inexactități și fără să își asume răspunderea sau vreun risc, încercând să pună totul în cârca privaților care trebuie să ghicească terenul și să oferteze în orb. Exemple? Haos complet între planșe și cerințele beneficiarului – CNAIR face trimiteri la acordul de mediu (întrebările 9, 12, 13, 14, 15). Ofertanții cer clarificarea secțiunilor de pod și a schemelor statice, a grosimii betonului și a sistemului de sprijin în tunel – CNAIR spune că documentația este ilustrativă, o să facă ei proiectul (68, 69, 72, 73). Se cer documente clare despre sondajele geoelectrice IGR de la tuneluri, CNAIR nu le are (90). Nu există studiu topografic mai recent de 2014 pentru zonele modificate ulterior (95). Și multe altele...”, au mai spus cei de la Pro Infrastructură.

Într-un final, s-a depus o singură ofertă de către asocierea turcă Mapa-Cengiz care a fost retrasă ulterior, de facto, de către antreprenori pentru că au semnat între timp contractul pe Secțiunea 2 Sibiu-Pitești și au decis că le ajung bătăile de cap de pe Valea Oltului, dând mingea intenționat în out când erau cu poarta goală pe 275 milioane de euro.

Rămasă fără oferte, CNAIR nu are încotro și anulează licitația în 11.03.2022, după 3 ani fără 4 luni de la startul ei! În 23.04.2022, o relansează practic pe aceeași documentație ”găunoasă”, dar pe 2,28 miliarde lei fără TVA cu aproape 5 ani de proiectare și execuție față de 1,36 miliarde lei cu 4 ani proiectare și lucrări, deci cu 67% peste valoarea estimată în 2019, în speranța că acum va reuși să atribuie contractul.

Conform Pro Infrastructură, documentația e praf și pulbere: zeci de fișiere goale, altele au conținut contradictoriu, nu există audit de siguranță rutieră pe Secțiunea E și CNAIR obligă (ilegal) constructorii să pună acum în ofertă ce urmează să facă în faza de proiectare. Mai grav, CNAIR încearcă să pună în cârca privaților riscurile întârzierilor în emiterea de avize date de autorități, încălcând HG1/2018.

Sunt neclarități, contradicții și lipsuri cu nemiluita legate de elementele tehnice la tuneluri, ITS, CIC Margina, consolidări, podețe, schemele statice ale structurilor, dar și listele de cantități pe degradările de pe Secțiunea D, ori conexiunea de 200 metri cu lotul 3 care ba trebuie făcută de ofertanți, ba nu. Și multe altele…

CNAIR răspunde cu aceleași truisme și fără să-și asume nimic. “Nu avem, v-am trimis toată documentația, respectați acordul de mediu, ce v-am dat acum e proiect ilustrativ, mai vorbim la faza de proiectare, dar ghiciți acum prețurile soluțiilor care vor fi aprobate în viitor.”

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2
Cosmin Pam Matei 4576 Articole
Author

13 Comentarii

  1. Ar trebui sa aveti si un sector de Ferpare,numai vesti triste dati,stiu ca nu le cautati cu lupa ,ca nu va sta in caracter,voi vreti sa tineti romanii in tara,(ei nu vor)dar de viitoarea nunta a lui Ghita Simion seful nostru de ce trebuie sa aflam de la altii? Sa pregatim mireasa..

  2. Vor fi ursi , grete , mari ecologisti dar am o intrebare : acum cind pe portiunea de 2 benzi se circula bara la bara 24/24 , 365/365 , mos martinii ce fac ?

  3. –CARE AUTOSTRADĂ? CICĂ LISESC DOAR 13 KM ! DA,DA,DA CÂȚI KM SE OCOLESC ?!

  4. Ca cica daca invata CaCANAIR ceva din asta , e tare gluma . Atata timp cat fetele de la Capalna au puterea integrala se pot destrabala in voie si fura statul roman la infinit . Daca lua DNA ul 3 guzgani si ii trimitea la sanul Udrei , alta era soarta drumurilor natiinale . Dar asa cei implicati iau pe langa spagile legale din studiili de frezabilitate si pensii speciale MAI si asa poate sa stea la Monaco la popa prostu pe plaje , uitandu-se la Anaconda Sistemului cum circula libera pe autostrazili altora . KKR ce zice , e constitutional furtul de la CaCANAIR au ba .

  5. Ce au făcut primii ministri din
    ultimii 6-7 ani ? Ce face CIUCĂ?
    Are primul ministru CIUCĂ o cameră unde sunt puse pe pereti OBIECTIVELE fiecărui minister cu termene si responsabili?
    Sau MAI MODERN un calculator si o plasmă (ecran) mare unde se poate vedea imediat ce a facut si mai ales ce nu a facut fiecare minister.
    Si apoi cheamă-i la ține CIUCĂ și mobilizeaza-i sau demite-i.
    Păi cum conduci? Mergi ca orbetele ?
    Ai la dispozitie o grămadă de personal.
    Eu, fără exagerare , in maximum 30 de zile ii pun pe direcție de lucru si realizări. Altfel ii trimit acasă.
    Or sa chitaie,scandal cu cei din coaliție ca de ce ministrul lor e demis.Pentru că doarme in puf si perne sau in bocanci/pantofi.
    Cu așa conducători slabi, nepricepuți și indulgenti cu lenea, nepăsarea și nepriceperea am ajuns in coada Europei. Nu mai spun de corupție.

  6. Normal trebuia sa vorbim de Bucuresti- Lisabona si nu de Sibiul lui Cioaba si Johanis. Dar asa au vrut securistii lui Imre iar unii par a se bucura chiar daca vor sa para indignati.

  7. De Trosonul 1 Loturile 1-4 al Drumului expres Craiova-Pitești, Asociația Pro-Infrastrura și mass media unde există ”proprietari necunoscuți” iar terenul aferent coridorului de expropriere se află ”la dispoziția comisia locale de fond funciar” nu se interesează nimeni, mai ales acum când fapte de corupție inimaginabile îndreptate și împotriva intereselor financiare ale UE au fost reclamate DNA ? Asta ca să numai vorbim de modul cum statul român prin intermediul unui mandatar al CNAIR SA, în speță, Asocierea Topavia din Cluj a ajuns să își exproprieze propriile sale bunuri, puse la dispoziție de ”posesorul” acestora SCDA Șimnic, județul Dolj!!!

  8. … intrun cuvint, unii, dusmanii romanilor, nu doresc autostrada directa de la Nadlac la Sibiu( si mai departe)! Bete-n roate aiurea, de catre tot felul de nulitati din ong-uri! terminatio cu prostiile!!

  9. Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.

    Remember CPM.

    In rest numai de bine.

    P.S. Iti asumi aceasta declaratie ?

  10. Cand românul are nevoie de autostrada trebuie protejati ursii, dar cand austriacul are nevoie de lemn, foarte mult lemn, nu mai trebuie sa-i protejam.

    Propun o solutie de compromis: sa prindem ursii – macar o mare parte dintre ei, adica aproape pe toti – si sa-i trimitem in Germania si Austria, sa fie protejati acolo, unde autostrazile sunt deja construite la toate cele mai inalte standarde, inclusiv cele care prevad protectia ursilor, ei avand si toate padurile intacte.

  11. Autostrada era gata de mult daca o faceau cu chinezii Gunoaiele din guvernul RO sau complicat cu UE care au distrus tara ,si Albania este in fata RO la capitolul autostrazi,la puscarie cu cocalari hoti din guvern

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.