Fermitatea oscilantă a Minist(e)rului de Interne

La un moment dat, puțin după miezul nopții 29-30 septembrie a.c., Girafa din fața Muzeului Gr. Antipa a cedat nervos, exasperată de lipsa de reacție a dinozaurilor de peste drum (ceilalți, dacă nu chiar singurii locuitori ai Pieței pe timp de noapte!) și, nemaiputând suporta persoanele care tulburau liniștea și ordinea publică tradiționale în Piața Victoriei, a solicitat telefonic intervenția Poliției.

Cu admirabilă promptitudine, poate facilitată de presimțirea intuitivă a apelului telefonic, organele de poliție sprijinite de jandarmerie au intervenit în puține minute. Intervenția hotărâtă a organelor, fructificată sugestiv de aplicarea a trei sancțiuni contravenționale în valoare de 14.200 de lei (în mod inexplicabil diferențiate, suma totală nefiind divizibilă cu 3!) a fost ulterior justificată de însuși ministrul afacerilor interne, domnul Lucian Bode: „Trebuie să înţelegem că respectarea ordinii şi liniştii publice nu este facultativă, indiferent că eşti membru al unei galerii de fotbal şi am văzut ce s-a întâmplat nu de mult, indiferent că eşti membru al unei formaţiuni politice, cu toţii suntem obligaţi să respectăm legea în România!”

Pentru a nu oferi scuze eludării obligației legale de respectare a ordinii și liniștii publice și, evident, ezitării organelor în drept de intervenție si sancționare, a fost emisă și o lege: Legea nr. 61/1991 , care reglementează tulburarea liniștii publice și prevede sancțiunile pentru faptele de incălcare a normelor de conviețuire socială, ordine și liniște publică. Printre faptele incriminate sunt precizate “Tulburarea liniștii locatarilor între orele 22:00-8:00 și 13:00-14:00 prin zgomote, muzică dată tare, larmă.” Amenzile pentru săvârșirea de fapte de tulburare a liniștii publice pot să varieze intre 100 lei si 6000 lei. Ordinea și liniștea publică este un concept practic nedefinit altfel decât per a contrario prin enumerarea limitativă a actelor și faptelor care reprezintă încălcări ale acesteia.

Încercând, în lipsa accesului la procesele-verbale de contravenție, o presupunere a modului în care au fost încadrate tulburențele semnalate de sus-numita Girafă, faptele par a fi fost foarte grave, pornind de la încadrarea către limita superioară a intervalului valoric al sancțiunilor: 14 600 de lei față de minim (300 de lei) și maxim, 18 000 de lei. Pornind de la numărul sancțiunilor, putem afirma de asemenea că au fost cel puțin trei persoane (“Fapte care tulbura ordinea și linistea publica savarsite de un grup format din trei sau mai multe persoane.”) care tulburau fie liniștea publică prin “strigăte, alarme, alte zgomote deranjante” fie liniștea locatarilor ”între orele 22:00-8:00 și 13:00-14:00 prin zgomote, muzică dată tare, larmă.” Cum, exceptând exponatele Muzeului Antipa, sus-numita Girafă și dinozaurii din curtea Muzeului Geologiei, nu prea există alți locatari în Piața Victoriei, presupunerea că intervenția forțelor de ordine a fost solicitată de Girafă are mari șanse de a fi reală.

Fiind într-un stat de drept, simplul fapt că intervenția polițiștilor și jandarmilor a fost făcută înseamnă că trebuia făcută și orice discuție nu poate fi decât irelevantă!

Dar… pentru că întotdeauna există un dar, rămâne inexplicabilă seninătatea cu care subordonații ministrului de interne ignoră sau se fac a nu înțelege că respectarea ordinii şi liniştii publice nefiind facultative implică intervenția necondiționată atunci când constată sau le sunt aduse la cunoștință acte sau fapte incriminate de legea 61/1991!

Parcul Herăstrău, ce aparține de Primăria Capitalei prin Administrația Lacuri Parcuri și Grădini București (ALPAB), constituie un exemplu perfect de nerespectare a Legii 61/1991: din primăvară până în toamnă, muzica difuzată la intensitate ridicată de cluburile și restaurantele din incinta parcului tulbură frecvent liniștea locuitorilor pe o rază de kilometri… Încă din 2019, Poliția Locală – Capitală efectua, în urma sesizărilor primite din partea cetățenilor cu privire la tulburarea liniștii publice în intervalul 22:00-04:00, măsuri sonometrice pentru constatarea depășiri nivelului de zgomot in proximitatea restaurantelor și cluburilor din Parcul  Herăstrău. Măsurile luate au fost atât de eficiente încât și în anul curent deranjanta muzică în cauză a fost savurată gratuit de bucureșteni până în zona podurilor Grant sau Basarab în fiecare seară! “… la intrarea în Herăstrău de la restaurantul Pescăruș, poate fi auzită și de la podul de cale ferată București-Constanța, duduie boxele atât de tare, încât la mai puțin de 100 de metri nu te mai poți face înțeles de către omul de lângă tine și asta nu de ieri, de azi, ci de ani buni!!!” comentează cu zăduf, sub pseudonim FrumoasaTara. Solicitarea adresată telefonic, după miezul nopții, ofițerului de serviciu de la Circa de Poliție nr.4 Ion Neculce de a interveni pentru stoparea propagării deranjantei muzici se soldează cu o amicală și politicoasă discuție, din care reiese că Poliția nu dispune de sonometre pentru a constata depășirea limitei sonore. Amenzile ar fi insignifiante pentru patronii care vând o bere cu un preț echivalent dacă nu mai mare decât jumătatea minimului amenzii. În plus, doar Circa 2 de Poliție ar putea interveni. Sesizată și aceasta telefonic, promite cu jumătate de gură, că va face ceva. Probabil că a făcut, dar în nopțile următoare muzica a continuat nestingherită… Garda de mediu este categorică: conceptul de poluare fonică nu include și poluarea de sorginte muzicală!

Ritmurile multiplelor baterii sunt completate de reverberația tobelor de eșapament aferente desfășurării de curse auto-moto pe șoseaua Kisseleff, la care Poliția pare a nu putea interveni nedispunând de BMW-uri performante! Rezultatul? Bucureștenii pot audia un spectaculos remake al vestitei meterhanale, orchestra militară otomană ce preceda intervenția ienicerilor în luptele de la Nicopole sau Mohacs…

Definirea legală a trotuarului ca fiind spatiul longitudinal situat in partea laterala a drumului, separat in mod vizibil de partea carosabila prin diferenta sau fara diferenta de nivel, destinat circulatiei pietonilor ar impune intervenția promptă a poliției atunci când spațiul definit mai sus este blocat de autoturisme (Șos. Titulescu, Șos. Kisseleff, Bd. Ion Mihalache, Bd. Ion Mincu, ș.a.m.d.) fără a exista locuri de parcare marcate corespunzător sau când este invadat de biciclete și trotinete electrice. Poate că neintervenția este justificată de faptul că, în compensare, culoare întregi ale părții carosabile sunt blocate de autovehicule parcate în disprețul total al semnelor parcarea interzisă prezente din 50 în 50 de metri! Fiind vorba de artere de circulație dintre cele mai importante ale Capitalei, nu poate fi invocată necunoașterea situației!

Capacitatea de intervenție a poliției rutiere este impresionantă. Nu este de mult un secret că demnitarii țării, mai mari, foarte mari sau mici și foarte mici nu se pot deplasa decât cu mijloace auto individuale și, pentru asigurarea securității lor sunt elaborate cel puțin trei variante de traseu pentru a ajunge din punctul A în punctul B. Cu circa o jumătate de oră înainte de ora prevăzută, în toate intersecțiile traseelor posibile se înființează echipaje auto. Cu câteva minute înaintea trecerii, polițiștii opresc circulația pietonilor și autovehiculelor cu gesturi atât de energice încât pașnicilor cetățeni le trece prin minte iminența unui atac aerian! La un minut după trecere, echipajele dispar lăsând participanților în trafic sarcina descâlcirii blocajelor! .

Ignorarea miilor de cazuri de nerespectare a semnelor de circulație de către poliție nu poate fi interpretată doar ca înțelegere pentru dificultatea de a găsi locuri de parcare. Dacă ar fi așa, nu s-ar mai instala – cu costuri importante pentru cetățenii plătitori de taxe – semnele de interzicere a staționării auto! Excludem varianta că agenții de poliție nu ar ști pe drumurile publice circulația se desfășoara in conformitate cu regulile de circulație și cu respectarea semnificației semnalizării rutiere realizate prin mijloacele de semnalizare (…)

Lista exemplificativă a aplicării discreționare a legii ar putea continua în numeroase alte domenii, ceea ce subliniază importanța îndemnului, ce trebuie perceput ca un ordin, ministrului de interne de a impunerea principiului conform căruia respectarea legii în România nu este facultativă!

P.S. Probabil dintr-o neglijență ce poate fi ușor îndreptată, cererea de oferte pentru cele 600 de autoturisme nu a inclus și condiția de a rula pe contrasens fără respectarea vitezei legale sau marcajelor…

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 5

5 Comentarii

  1. La militieni, la securisti, la majoritatea procurorilor si judecatorilor mentalitatea si apucaturile nu s-au schimbat deloc dupa ’89. Toti au ramas cu naravurile vechi, Ceausescu nu a avut timp sa se ocupe serios de ei avand problemele sale presante cu economia tarii. Iar dupa Ceausescu absolut nimeni nu a avut puterea de a-i pune cu botul pe labe pe acesti privilegiati asa cum se considera chiar ei in sinele lor primitiv. Cine sa faca ordine prin carciumi cand militienii sectoristi sunt serviti (miluiti de fapt) la usa din dos iar cand vin cu nevestele sau cu sefii in ‘civil’ sunt bagati la separeu?

  2. De ce există un minister de interne ? De ce există polițistul ? Care este misiunea, menirea lor ? Ce constați azi ? Polițistul e infractorul, sau complicele lor,.Iși permit de toate, dispun de orice avantaje și nu au teamă de nimeni și nimic,.De ce ? De ce dacă un polițist e prins cu ceva, e doar mutat dintr-un loc in altul, sau in cel mai rău caz dezbrăcat și pus la paznic de școală,, Nu ar trebui ca pedeapsa in astfel de cazuri când polițistul o comite, SĂ FIE EXEMPLARĂ să fie dublă față de alți infractori,.Așa incât polițistul să nu indrăznească să falsifice probe, să facă dispărute dosare, să se implice in treburi care de fapt nu-i privesc,.să fie mituibil șau să fure tona de droguri venite pe mare ?? Deci, ce rost are polițistul ? Ce puii mei face un ministru ?

  3. Milițian =interlop =traficant =scursură =pește…tot ce-i mai nociv în societate întrupează în aceste creaturi!…
    Și cine le-a permis?…alți intrelopi politicienii…

  4. PE LANGA PROPRIILE HIBE ALE POLITIEI NATIONALE POPULATIA ROMANIEI TREBUIE SA SUPORTE MARLANIILE GROSOLANE ALE POLITIILOR LOCALE AFLATE IN SUBORDINEA PRIMARILOR(majoritate sefi de clanuri)CARE DERUTEAZA GRAV ACTIVITATEA DE ORDINE PUBLICA A M.A.I.

  5. exista si oameni cu umor intre fortzele alea:
    – pe vremea „agentilor de sub acoperire din transportul in comun”,
    pe motiv de masca,
    am sunat si i-am intrebat:
    „aveti si gabobiri si garoi?
    -avem si gabori si garoi!”

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.