Guvernul a aprobat Master Planul de transport și începe negocierile la Bruxelles

Premierul Victor Ponta i-a cerut ministrului Transporturilor, Ioan Rus, să înceapă negocierile cu Comisia Europeană pe marginea Master Planului de Transport, care urmează a fi aprobat miercuri, Rus precizând că primele discuţii la Bruxelles sunt programate în intervalul 9 – 13 martie.

Update: Guvernul a aprobat memorandumul cu privire la Master Planul de Transport

Prin acest document s-a stabilit un necesar total de finanțare de 45,45 miliarde de euro până în 2030 pentru proiecte de infrastructură rutieră, feroviară, navală și aeriană, a anunțat ministrul Transporturilor, Ioan Rus, la Palatul Victoria.

„Astăzi, Guvernul a aprobat Master Planul General de Transport al României. În sinteză, principalii indicatori sunt următorii — pentru transport rutier: autostrăzi — 1.300 kilometri, 13,7 miliarde de euro; drum expres — 925 kilometri, 9,9 miliarde de euro; transregio — 2.870 de kilometri, 1,6 miliarde de euro; transeuro — 343 kilometri, 190 de milioane de euro. Pentru feroviar, reabilitare de linie de cale ferată — 2.800 de kilometri, electrificare — 489 de kilometri. (…) Pentru sectorul naval, investiții de trei miliarde de euro, Constanța, Galați, Drobeta Turnu Severin, alte porturi, șenalul navigabil. Pentru sectorul aerian, 15 aeroporturi, dintre care șapte internaționale, celelalte deschise traficului internațional sau aeroporturi regionale. De asemenea, 10 centre multimodale cu valoare de 281 de milioane de euro”, a precizat ministrul Transporturilor, într-o conferință de presă, la finalul ședinței de guvern.

„În ceea ce privește strategia de implementare a acestor proiecte, valoarea totală a proiectelor cu care noi ne-am prezentat în fața Guvernului este de 45,45 miliarde de euro. (…) În strategia de implementare am utilizat criteriile stabilite de metodologia aprobată de către Comisia Europeană. Fiecare dintre aceste proiecte avem punctajele în consonanță cu acele criterii. Altfel că intrăm într-o nouă etapă, o nouă filozofie de realizare a proiectelor de infrastructură, acordând prioritate acelor proiecte care corespund criteriilor de performanță economică, criteriilor de conectivitate, dar și obiectivelor de investiții urmărite atât de România, cât și de UE pe teritoriul României”, a explicat Rus.

Despre strategia de finanțare a Master Planului de Transport, ministrul Rus a arătat că, pe lângă sumele deja avute în vedere prin memorandumul adoptat în Guvern, s-a decis „încă un plafon suplimentar de șapte miliarde de euro”. Spațiul fiscal pentru acoperirea acestei sume va cădea în sarcina Ministerului de Finanțe, a adăugat el.

„Bani pentru care Ministerul Finanțelor se va ocupa să găsească cadrul fiscal în interiorul actualului regim fiscal, pentru perioada 2014 — 2020. Bani care provin din împrumuturi BERD, BEI și alte resurse financiare și, de asemenea, din acciza pe carburanți. Parte din această acciză, pe care o vom stabili împreună în Guvern, va intra direct în finanțarea Master Planului General de Transport al României”, a susținut ministrul Transporturilor.

”Azi avem Master Planul pentru Transport. Puteţi începe de săptămâna viitoare negocierile cu Comisia Europeană”, a spus Ponta la începutul şedinţei săptămânale a Executivului. La rândul său, ministrul Rus a precizat că, potrivit celor discutate la nivelul Comisiei Europene, delegaţia română se va afla la Bruxelles în intervalul 9 – 13 martie.

”Că mai e câte un primar buclucaș care face metrou acum… Eu mi-aș dori, s-ar bucura Daciana, dar până face primarul metroul, haide să îi facem noi toate celelalte centuri și autostrăzi pe care le avem în Master Plan”, a spus Ponta.

Primarul Timisoarei Nicolae Robu a declarat că se va demara un studiu de fezabilitate pentru proiectul contruirii unei linii de metrou în orașul reședință de județ, informează Ziua de Vest. Traseul metroului ar urma sa fie Gara de Nord – Iulius Mall – Gara de Est – Grădina Zoologică – Aeroport.

Începerea lucrărilor din Master Planul pentru construcţia de autostrăzi ar putea determina români care lucrează în străinătate ca fierar-betonist sau dulgher să revină în ţară, crede ministrul Rus, aflând că un milion de portughezi au revenit în ţara natală, în 2000, pentru a lucra în infrastructură. „La discuţiile pe care le-am avut cu un grup mare de companii, unul dintre conducătorii acelei companii, după ce i-am arătat Master Planul, mi-a explicat următorul lucru: «Domnule ministru, în urmă cu 12-13 ani, lucram în Portugalia. Şi portughezii erau, vreun milion jumate-două milioane, la căpşuni sau ca fierar-betonişti în toată Europa. În momentul în care au început (lucrările – n.r.), s-au întors acasă un milion de portughezi din forţa activă de muncă»”, a relatat ministrul Transporturilor, Ioan Rus, citat de MEDIAFAX.

În octombrie, ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a prezentat în faţa comisiilor parlamentare de transporturi Master Planul general de transport, care cuprinde toate intervenţiile în infrastructură pentru 2014-2030. Master Planul arată că guvernul a decis să contruiască drumuri expres în loc de autostrăzi.

Potrivit documentului, România ar trebui să construiască 656 kilometri de autostradă şi 2.226 kilometri de drumuri expres până în anul 2030, reiese din Master Planul de Transport, în condiţiile în care fostul ministru al Transporturilor, Dan Şova, promitea în aprilie 1.800 kilometri noi de autostradă până în anul 2020.

Proiectele de autostrăzi incluse în Master Plan sunt Sibiu – Braşov (103 km), Ploieşti – Comarnic (49 km), Craiova – Piteşti (115 km), Comarnic – Braşov (54 km), Braşov – Bacău (158 km) şi Gilău – Borş (177 km), costul total estimat pentru aceste proiecte fiind de 6,28 miliarde euro fără TVA, potrivit unui document de sinteză furnizat de Ministerul Transporturilor.

În căutare de finantare, România a transmis Comisiei Europene o lista cu peste 200 de proiecte, în valoare totală de 62,5 miliarde de euro, care să fie finanţate cu ajutorul noului mecanism de finantare iniţiat de preşedintele Comisiei Europene, Jean Claude Juncker, pentru perioada 2015-2017. Cel mai mare proiect propus depăşeşte 7 miliarde de euro şi vizează construcţia unei austostrăzi de la Borș la Ungheni, care să traverseze Bucovina.

Cât de mult crede guvernul în șansa de a obține finanțare de la noul mecanism al CE, având în vedere că proiectele vor fi evaluate de comisii de experți și că nu se va recurge la un sistem de cote de finanțare pentru fiecare stat membru, poate să reiasă dintr-o declarație a eurodeputatului PSD Victor Negrescu. El a criticat planul de investiții propus de președintele Jean-Claude Juncker (PPE), pe care l-a comparat cu jocul piramidal Caritas.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Eugenia Solomon 1416 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.