Iluzionism şi seniori la Gala festCO

Sâmbătă seară, la Teatrul de Comedie, au fost înmânate premiile celei de-a opta ediţii a Festivalului Comediei Româneşti. S-a încheiat astfel maratonul scenic de o săptămână, în care publicul a putut vedea 15 piese înscrise în competiţie şi patru hors-concours, precum şi o serie de spectacole-lectură, cuprinse în cea de-a cincea ediţie a Concursului de Comedie Românească.

O seară „Magic Vegas, Şefu’!”, creată de Andrei Teaşcă, Cristina Strecopitov şi Emil Drăgan, de la Teatrul de Magie, a creat cadrul amuzant al festivităţii. Cel mai bun spectacol a fost declarat „5 minute miraculoase în Piatra Neamţ” de Ştefan Peca, montat de Ana Mărgineanu la Teatrul Tineretului din oraşul cu acelaşi nume. Nu este prima colaborare a regizoarei cu tânărul dramaturg, ale cărui piese au fost puse în scenă până acum nu numai în România (Teatrul LUNI, Teatrul Foarte Mic, Teatrul de Stat din Timişoara, Teatrul de Comedie, Teatrul Bulandra), dar şi la Dublin, la Londra (unde „The Sunshine Play” a primit premiul „London Fringe Report) sau la Berlin.

Două premii au revenit minunatului Horaţiu Mălăele: Cel mai bun actor în rol principal, pentru „Profesorul”, din „Lecţia” de Eugène Ionesco, de la Teatrul Naţional din Bucureşti, şi Cel mai bun regizor, ca realizator al aceluiaşi spectacol. Dacă amintim şi faptul că trofeele galei au fost concepute de artistul vizual Horaţiu Mălăele, putem spune că acesta a fost prezent pe scenă, practic, de la un capăt la altul al serii.

Reputata scenografă Adriana Grand a fost premiată pentru decorul şi costumele din „Identităţi” – 7 piese scurte, de Dumitru Solomon, regizat de Victor Ioan Frunză la Teatrul „Maria Filotti” din Brăila.

Premiul pentru „Cel mai bun actor în rol secundar” a mers la Odorheiul Secuiesc, pentru Szücs-Olcsvary Gellert, „Domnul cu ziarul” din piesa lui Matei Vişniec „Şi cu violoncelul ce facem?”, în regia lui Zakariás Zalán, iar cel pentru Cea mai bună actriţă în rol secundar a fost decernat, ex-aequo, Adei Simionică, pentru rolul „Mia” din „Acasă la tata”, spectacolul lui Alexandru Dabija de la Teatrul Act, cu piesa lui Mimi Brănescu, şi lui Jancovics Anna pentru „Doamna cu voal” din spectacolul cu piesa lui Matei Vişniec, de la Teatrul „Tomcsa Sándor” de la Odorheiul Secuiesc.

A lipsit o distincţie importantă. Juriul, format din Sanda Manu, Marina Constatinescu şi Vladimir Găitan, n-a acordat premiul pentru cea mai bună actriţă în rol principal.

Concursul de Comedie Românească a avut trei câştigători, stabiliţi de membrii juriului acestei secţiuni, Mircea Ghiţulescu, Nicolae Prelipceanu şi Ion Cocora: Mircea M. Ionescu, pentru „Leopardul mistreţ”, o comedie neagră la adresa crizei actuale, Constantin Venerus Popa, pentru „Certificatul”, un text despre care autorul crede că „dacă n-ar fi omorât personajul în final” ar fi ocupat primul loc, şi Marilena Dumitrescu, care a propus „Ceva cu tăieţei”.

Trei mari actori au fost distinşi cu Premii de Excelenţă: Sanda Toma, Dumitru Rucăreanu şi Mircea Albulescu, care au făcut roluri memorabile, de-a lungul anilor, pe scena Teatrului de Comedie.

Scos din cutie, la propriu, de Andrei Teaşcă, actorul George Ivaşcu le-a prezentat, cu emoţie, dar şi cu umor, pe cele trei personalităţi excepţionale ale teatrului românesc. Declarând cu graţie şi umor că, în urma recentelor apariţii în spectacole, privind în viitor, se consideră o tânără speranţă”, Sanda Toma a amintit studiile ei la clasa marii actriţe şi profesoare care a fost profesoarei Aura Buzescu, şi a rememorat primele roluri pe scena Teatrului de Comedie, unde a interpretat rolul „Diana” din piesa „Celebrul 702”, în regia lui Moni Gelerter, cu care s-a deschis, în 1951, sub direcţia lui Radu Beligan această instituţie de spectacole. A mai fost aici „Luiza” din „Umbra” de Evgheni Şvarţ, sau „Cressida” din excelentul „Troilus şi Cressida”, ambele montate de David Esrig, pentru a aminti numai câteva dintre succesele actriţei pe această scenă.

Mircea Albulescu, care a jucat la „Comedie” timp de zece ani, a amintit că şi el, şi Sanda Toma, şi Dumitru Rucăreanu, terminându-şi studiile în acelaşi an, „am tropăit” timp de peste 50 de ani pe câte o scenă, iar „Excelenţa Sa, nenea Titi”, cum l-a prezentat George Ivaşcu pe cel de-al treilea premiat, a mulţumit nu numai actualei conduceri a teatrului, dar şi regizorilor Lucian Giurchescu şi David Esrig, cu care a colaborat de-a lungul anilor.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Victoria Anghelescu 1046 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.