Încep naționalizările – cine și cum

Guvernul italian a anunţat marţi că plănuieşte să renaţionalizeze operatorul aerian Alitalia ca parte dintr-un program economic de urgenţă ce vizează atenuarea impactului economic al pandemiei de coronavirus, conform thelocal.it.

Preluarea şi implicit salvarea companiei va costa contribuabilii italieni circa 600 de milioane de euro. Guvernul de la Roma a înfiinţat deja un comitet pentru managementul companiei.

Administraţia italiană condusă de prim-ministrul Giuseppe Conte a convenit luni un program de salvare pentru economia italiană în valoare de 25 de miliarde de euro ce ţinteşte ajutorarea gospodăriilor şi firmelor lovite de efectele economice ale epidemiei, care a ucis mai mult de 2.100 de oameni în Italia.

Ultimele detalii ale planului pentru salvarea economiei vor fi finalizate luna viitoare.

Alitalia va intra „sub controlul complet al ministerului pentru economie şi finanţe sau sub controlul unei companii deţinută în proporţie majoritară de stat”, potrivit unei decizii a guvernului italian.

Compania s-a lovit în ultimii ani de o competiţie puternică din partea rivalilor săi low-cost, EasyJet şi Ryanair, cota sa de piaţă în Italia scăzând la 14% în 2018. Operatorul aerian a transportat doar 22 milioane de pasageri în acel an, mult sub cei 180 de milioane de pasageri transportaţi de Lufthansa.

Alitalia a iniţiat procedurile de faliment încă din 2017.

Guvernul francez este pregătit să folosească toate mijloacele disponibile pentru a sprijini companiile mari afectate de turbulenţele de pe pieţele financiare, inclusiv prin naţionalizări dacă acestea se vor dovedi necesare, a declarat ministrul francez de Finanţe, Bruno LeMaire, citat de Reuters.

„Nu voi ezita să folosesc toate mijloacele disponibile pentru a proteja companiile mari din Franţa. Asta poate fi făcută prin recapitalizare, prin preluarea unei participaţii, pot folosi chiar termenul naţionalizare dacă este necesar”, a spus LeMaire, fără a preciza care companii ar putea reprezenta o prioritate.

Ministrul francez de finanţe a aplaudat de asemenea interzicerea, marţi, de către autoritatea de supraveghere financiară din Franţa, a vânzării în lipsă (short-selling) pentru 92 de acţiuni de pe bursa franceză. El a precizat că măsura ar putea fi prelungită pe durata unei luni întregi.

Interzicerea vizează companii precum BNP Paribas, Renault şi compania aeriană Air France KLM, ale căror preţuri la bursă au scăzut puternic în ultimele săptămâni.

Tot marţi, LeMaire a precizat că guvernul francez va mobiliza 45 de miliarde de euro, fonduri de urgenţă, pentru a ajuta sectorul privat să treacă cu bine peste perioada dificilă cauzată de pandemia de coronavirus. Planul prevede amânarea şi scutirea mai multor taxe, precum şi garantarea a până la 300 de miliarde de euro în credite pentru companii.

Ministrul francez a mai declarat că va prezenta în scurt timp un proiect de lege a bugetului de stat care va reflecta noile realităţi economice în vremea coronavirusului, adică o contracţie economică estimată de 1% pentru acest an.

În România statul urmează să preia Hexi Pharma.

„Statul va lua Hexi şi o vom reporni. Vom starta producția sub controlul statului, produce noi dezinfectanții, sub controlul oamenilor de calitate. Nu îşi va mai bate nimeni joc așa cum s-a întâmplat, să dilueze”, a declarat pentru Libertatea un înalt oficial din Ministerul Economiei.

„Da, este adevărat, este corecta informația. Vom anunța zilele viitoare. Ministerul economiei are toate detaliile, fabrica Hexi Pharma de biocide o sa fie repornită”, a declarat și Florin Cîțu, ministrul Finanțelor.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 4
Author

4 Comentarii

  1. La noi trebuie nationalizate rapid urmatoarele: Petrom, Rompetrol si Holzindustrie Schweighofer. Asta de inceput.

  2. De acord cu aceste masuri de nationalizare (demult asteptate si necesare), in multe state sectoare strategice ale economiei fiind pur si simplu abandonate unor derbedei (da’ comisionu’, doamna, cit e comisionu’ ? …) care n-au facut decit sa le capuseze, unele aduse la dezastru si faliment. Nu stiu daca este cazul si cu Alitalia (nu sint convins cit de „strategica” este acesasta companie, se prea poate sa se incerce o salvare a sa profitindu-se de o situatie speciala). Si eu zic ca, daca tot se nationalizeaza Alitalia („circa 600 de milioane de euro” de la contribuabilii italieni) acestia sa devina si „actionari” ai companiei si, in caz de beneficii, sa-si recupereze „investitia” ! Pai nu ?

  3. @Fidel
    Corect, dar de ce nu si E-on, ENEL, romtelecom sau ALRO si inca.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.