Petrișor Peiu. România a luat două miliarde de euro de la UE și le-a dat Poloniei, pentru trenuri. De ce nu le puteam produce noi?

De ce nu se văd miliardele investite în România? Pentru că le dăm altora.

Acum 10 ani, în 2014, guvernul PSD-PNL, condus de Victor Ponta, lansa un program ambițios de dotare a companiilor românești cu trenuri electrice și locomotive noi, la alți zece ani după ultimele rame (cu motorizare Diesel, însă) cumpărate pentru calea ferată. Primul ministru a mers la Craiova, împreună cu ministrul transporturilor, Dan Șova, de unde s-a urcat în prima cursă a primei rame electrice feroviare românești, numită Hyperion. La debarcarea în București, Ponta s-a declarat încântat de calitatea trenului craiovean și a anunțat că România va produce rame electrice pentru compania sa națională, CFR Călători.

Simptomatic pentru puterea noastră de a duce un proiect până la capăt, au trecut de atunci 10 ani, nimeni nu a urmărit proiectul respectiv. Dar, în schimb, s-a înființat o nouă agenție, numită pompos „de reformă feroviară”, cu scopul de a împărți subvenția către companiile feroviare care transportă pasageri, dar și de a cumpăra material rulant pentru acestea. Rezultatul: în ultimele 7 luni, România a luat două miliarde de euro din banii europeni alocați țării noastre și i-a donat Poloniei. Sigur, nu direct și nici gratis, ci prin contracte și ca plată a unor trenuri și locomotive. 

Ministerul Transporturilor a semnat, în ultimele șase luni din  2023 și în ianuarie 2024, contracte pentru livrarea unor trenuri în valoare de 9,9 miliarde de lei. 2 miliarde de euro pentru 119 rame electrice plus 16 locomotive electrice(. ). Practic, România va cumpăra, cu bani europeni, 82 de trenuri electrice de la firma poloneză PESA , 37 de trenuri electrice de la compania franceză ALSTOM și încă 16 locomotive electrice de la aceiași francezi. Au fost și încă sunt multe controverse legate de modul în care au fost organizate licitațiile pentru atribuirea acestor contracte, au fost și contestări în instanță a respectivelor atribuiri. Până la urmă, chiar dacă contractele atribuite PESA și ALSTOM sunt controversate și realizate la un preț destul de ridicat, România va avea, ca niciodată, 119 trenuri electrice moderne de pasageri, care vor schimba în mod radical transportul feroviar de călători din această țară.

Citiți analiza integral AICI

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 8

42 de Comentarii

  1. „Simptomatic pentru puterea noastră…”
    -mesaj mincinos,defetist,
    corespunde cu propaganda/interesul Chinei -demoralizare!

    nu exista in subiectul asta
    ca si in restu
    „noi/noastră”,
    NU NOI AM FOST LA PUTERE!
    (p.peiu care restu „autorilor” probabil ca isi vand semnatura)

    in rest avem stiri despre avortonul Ponta,

    Victor Ponta, agent chinez de influență!
    România Liberă
    https://romanialibera.ro › investigatii-romania-libera
    8 iun. 2020 — Începând din anul 2013, Victor Ponta a implementat o agendă toxică a Partidului Comunist Chinez (PCC) de infiltrare în economia României.

  2. Daca făceam noi trenuri le făceam prost ! Nu sunt de calitate ! Nu avem tehnologia occidentala ca trenurile sa fie construite bine !

  3. PETRE NEWRLANDER (ROMAN) este în măsura sa răspundă la această întrebare pentru că, în calitatea lui de prim ministru a declarat că,,industria românească este un morman de fiare vechi” asta a fost startul distrugerea totală o industriei. Apropo acest individ primește pensie de fost demnitar de fost ales de la statul român? Locul lui este în altă parte iar averea ar trebui confiscată, lăsat sa se descurce cu pensia minimă pe care o primesc vreo două milioane de români.

  4. Care ia foc la prima cursă de încercare, precum Titanicul. Dacă se cumpără de la noi este mai ușor să depistezi parandărătul sau șpaga, sau cum îi va mai zice. Și cum acesta este raportat la preț, de ce să cumperi ceva mai ieftin x % = șpaga mai mică, dacă poți cumpăra mai scump. Și cum vor mai justifica guvernanții postdecembriști sloganurile precum că românii nu mai pot face nimic, suntem numai de fiare vechi, etc. Din păcate la românași asemenea inepții sau lipit ca marca pe scrisoare, și greu o mai scoatem din mentalitatea colectivă. Poate merge Ciolacu și pe la Electroputere Craiova sau ASTRA Arad să constate că și pe acolo se fac lucruri „bestiale” și să ORDONE ca pe viitor toate achizițiile să se facă numai de la firme românești, măcar în unele domenii.

  5. Nu le sta capul la trebuile tarii, Grindeanu si Ciolacu au o singura problema:”Care pe care” Cine pune mana pe PSD si chiar pe candidatura in partid/presedentie. A II a varianta NU AU CAP, asa ca nu pot gandi cu talpile…Oricum ai da-o nu avem personalitati in Romania doar rogojine de sters noiul cand vii de pe tarla…

  6. Cine a distrus electroputere craiova?…Cine a distrus industria constructoare de masini?…cine a distrus tractorul brașov, roman brașov,autobuzul bucurești,..?…

  7. Vreti sa faceti trenuri noi cu Fabrici vechi de 100 de ani ? Si cu tehnologie învechită ? Nu ies trenuri de calitate !

  8. „Simptomatic pentru puterea noastră de a duce un proiect până la capăt, au trecut de atunci 10 ani, nimeni nu a urmărit proiectul respectiv.”

    Toti ceausisti-ortodosi vor ca statul sa faca. Nici statul si nici intreprinzatorii romani n-au capital ! Poate n-au inteles, capitalismul se bazeaza pe capital. Cand PIB-ul tarii este de 3x mai mic decat a unei tari normale, deci se fura de 3x, nu mai ramane ceva sa „capitalizezi”. Am reusit sa facem 3 Romanii, una aici, saraca si alte doua bogate, una la Monaco si alta in Dubai. Sa furati … bine !

  9. Astai sunt tradatorii din Romania. Grindene, esti groparul indsustriei feroviare…

  10. Primul tren ajuns în țară a luat foc lângă Faurei, în probe fiind…

  11. Nu l-ati auzit pe inteligentul Gioana ca Romania trebuie sa se preocupe acum de industria armamentului si a muniitiilor de razboi .Asa ca este si normal sa nu facem noi trenuri si sa le cumparam de la altii.

  12. 1)În perioada 1415-1877, deci, în 460 de ani, Imperiul Otoman a scos din Muntenia, Moldova şi Transilvania echivalentul a 341 tone de aur.

    2)În perioada 1678-1918, deci, în 240 de ani, imperiul Habsburgic a scos din Oltenia, Banat, Transilvania şi Bucovina, echivalentul a 876 tone de aur.

    3)În perioada 1711-1877, deci, în 166 de ani, Imperiul Rus a scos din Principatele  Române, echivalentul a 46 tone de aur.

    4)În perioada 1877 -1945  imperiul iudeomasonic occidental a scos din tara echivalentul a 12.564 tone de aur,  corporaţiile străine în perioada interbelică, ajunseseră să controleze peste 80% din capitalul românesc.

    5)in perioada 1990 – 2016  1.610 miliarde de euro,  adica 46.000 tone aur, este valoarea bogatiei jefuite de imperiul transnational iudeomasonic occidental prin corporatii multinationale si banci.

    – Deci, în ultimii 27 de ani, Imperiul iudeomasonic globalist Transnaţional a scos din România o avuţie de 3,3 ori mai mare decât au scos toate imperiile, în 530 de ani, între anii 1415 si 1945.

    – În acest an, 2017, PIB-ul României va fi, foarte probabil, de circa 180 miliarde de euro, din care cel puţin jumătate, adică 90 miliarde de euro, vor intra în buzunarele iudeomasonilor ue, nato…

    6)in perioada 2016 – 2024 cat a mai jefuit imperiul occidental „civilizat” iudeomasonic prin corporatii, multinationale si banci?

    Iată rezultatul integrarii in „civilizatia” occidentală, ue-nato(„lumea libera”) !
    Dar…rusii ne ocupa…ne invadeaza…sant agresivi…

    https://www.justitiarul.ro/cifre-cutremuratoare-referitoare-la-jefuirea-poporului-roman/

  13. Buna intrebare ! Chiar , de ce nu le producem in tara ! Inainte de a fi comandate in Polonia, Romania a organizat , cumva, vreo licitatie , pentru a se gasi vreun producator , inclusiv roman, pemtru a se fabrica aceste trenuri? Cica, s-a licitat , (o fi fost si caiet de sarcini?) , dar nu s-a prezentat nocio firma romaneasca? Cum a fost anuntata licitatia , cum au fost anuntati producatorii romani , cate si care au fost firmele straine care au fost anuntate, si s-au prezentat, s-au nu , la licitatie? Imi este greu sa cred ca s-a prezentat , doar firma poloneza! Nu stiu , dar imi pare ca ceva nu este in regula! Ce scrie in articol este ,cam, vag. Probabil ca atat a aflat si autorul . Dumnezeu cu mila!

  14. Locomotive si vagoane, metrou stiau sa faca perfect inginerii romani in ca din 1970….ca dovada, functioneaza si astazi…Daca importi tot, inseamna ca esti prost si puturos….Nu putem face Aaioane de linie ca Boeing, dar locomotive, rame electrice stiam demult sa facem….Politivienii de azi NU fac nimic in realitate. Impozitele si taxele, pensiilr le rexolva finctionarii…Azi politicenii trebuie sabminta, da pscaleasca, da manance rahat duficoent ca da pacaleadca limea prntru un vot care ii face Boieri pe viata….China face de toate fiindca e tara Comunista, oamenii muncesc pentru ei, nu pentru Baroni….India e cam la fel, d -aia indienii muncesc pe rupte…
    In Romania nu se munceste…doar asa, sa impinga marfa la raft.
    Marfa vine cu Vaporul de la comunistii prosti.

  15. Ca de obicei, pa cocioc se gandeste cu posteriorul. Vom avea trenuri moderne. Asa si? Daca modernizam intai calea ferata, pana si Pacificu’ din parcul rece putea trage trei carute cu 120 km/ora. Asa ca nici cale ferata noua n-avem nici trenurile astea minune nu vor sari dincolo de viteza tramvaiului cu cai. Un fel de hai sa-mi iau Ferrari sa ma duc cu el la coasa, sa ma vada mandra cat is da distept si cult in cap.

  16. Petrisor Peiu e una dintre termitele care au distrus industria Romaniei si acum vrea sa para inocent
    Din cv oficial : fost consilier al Primului Ministru Radu Vasile (1998-1999) şi al Primului Ministru Adrian Năstase (2001-2002), subsecretar de stat pentru politici economice (2002-2003) şi vicepreşedinte al Agenţiei pentru Investiţii Străine (2003-2004); preşedinte al Sidex Galaţi (1999-2000) şi administrator al Romtelecom (1997-2000), Omniasig (1999-2001) şi Electroputere (2004-2005).
    Va dati seama ce grad are….

  17. Investitorii romani investesc in echipe de forbal, sa se uite toti aia de 75 de ani de viata.

  18. Petrisor Peiu este profesor la Facultate si trebuie sa-si dea cu Patriotismul in Cap ! Ca de-aia primeste bani de la stat !

  19. De ce importăm în loc să le cumpărăm pe cele produse în RO? Fiindcă aşa e ordinul de la Bruxelles, iar caietele de sarcini sunt făcute cu dedicație. S-a specificat numărul de osii astfel încăt să nu corespundă cu crle româneşti, care au cu 2 osii mai mult (ceea ce ar fi fost mai bine, fiindcă greutatea se distribuie mai uniform dacă ai mai multe osii).
    Finanțarea se obține după ce Comisia Europeană aprobă proiectul. Iar CE aprobă doar proiectele mari prin care banii „nerambursabili” să intre în buzunarele corporațiilor şi proprietarilor lor. Astfel, CE este cea mai sinistră organizație care are ca obiect de activitate transferul resurselor statelor (fondurile nerambursabile provin tot din taxele şi impozitele cetățenilor europeni, colectate de statele membre) în buzunarele globaliştilor. O deturnare „legală” de fonduri, de la scopul declarat – dezvoltarea unor state şi creştetea coeziunii la nivelul UE – către scopul real – îmbogățirea celor extrem de bogați.
    Activitatea Comisiei Wuropene reprezintă adevărata corupție şi adevăratul parandărăt!!! BigPharma, Green Deal, înarmare, susținerea finanțelor SUA, acolo se duc banii şi avuția Europei!

  20. „Dece nu le puteam produce noi”?Raspuns:de prosti ce sintem!Daca nu vreti sa credeti,sa va spuna ca „industria romaneasca este un morman de fiare vechi”, intrebati-l pe Petre Newlander Roman.Ori altfel intrebati-l pe Cioroilacu ce va v-a spune ca el la Buzau, in gara, experimenta trenuri cu roti din covrigi.Neterminind experimentul la cooptat pe Grindeanu-Grimasa si au cerut ajutor la polaci si la frantuji.Deaia nu are ursul coada!

  21. Inca o mostra despre care tot scriu de ceva vreme, „finanțări cu trecere prin Romania”! Asta se întâmplă cu fondurile din pnrr, trec prin Romania și ajung in ukraina sau in alte tari, daca nu se fura că la balamuc, pe motiv că se investește în Romania! Calculele mele sunt destul de corecte, cum sunt și informațiile ajunse târziu dar sunt incredibil de reale.

  22. Marelui Petrișor Peiu, care nu gaseste raspuns la intrebarea: România a luat două miliarde de euro de la UE și le-a dat Poloniei, pentru trenuri. De ce nu le puteam produce noi?
    IATA RASPUNSUL MAI MARE ECONOMIST, fara sa intru in detalii technice:
    – sunt imprumuturi CONDITIONATE de alegerea unui anumit furnizor

  23. ‘Glume amare’, toată lumea știe de ce, Peiu se dă ‘novice’ deși a petrecut ceva vreme prin posturi guvernamentale !

  24. Aș fi curios de cât a reușit să absoarbă din faimosul PNRR, după atâtea vorbe inutile..

  25. Bună! axon zice;
    „Daca importi tot, inseamna ca esti prost si puturos….Nu putem face avioane de linie ca Boeing, dar locomotive, rame electrice stiam demult sa facem….Politicienii de azi NU fac nimic „.
    Prosti si puturosi? Nu e vorba oare de foarte , foarte mare CORUPȚIE?
    AU distrus o țară, au facut-‘o colonie si acum vor nu un mandat de 4 ani , ci zece ani. Ce or mai face in 10 ani daca mai totul a fost pus la pământ si indatorarea țării este de 150 miliarde de euro ? Cca 30% din populație si-a luat lumea in cap. Acestia vor sa ne desfiinteze ca țară.
    PS.O INTREBARE PENTRU DECIDENTII DE LA VARF; CUM ACCEPTATI UMILIREA ROMANIEI DE CATRE AUSTRIA? SUNTETI LAȘI ,LIPSITI DE DEMNITATE SI PATRIOTISM!
    Cata prostie! Negociem cu Austria.
    Nu e nimic de negociat. Rad si isi bat joc de voi austriecii pentru ca sunteți ce am spus mai sus.

  26. „IATA RASPUNSUL MAI MARE ECONOMIST”

    Petrisor nu este economist, este inginer care nu se pricepe la inginerie. Altfel facea ceva, nu vorbea dejaba la teveuri.

  27. De ce nu le producem noi? Fiindca toți specialiștii „comuniști” au fost scoși la pensie si au fost angajați numai inculți. Băieții deștepți au plecat demult afara pentru bani mai mulți.La noi conducte țara numai hoți tip Jiji!

  28. nu avem nimic pentru ca nu avem legislatia care sa-ti permita sa investesti, nu avem banci care sa dea imprumuturi decente pentru utilaje, in schimb avem taxe uriase pe forta de munca, pe marfa, pe tot ce producem in tara si putem vinde deci nu putem cooncura cu strainii scutiti de acestea, avem controale la sange pe producatorul roman dar nimic pe cel strain, avem obligativitatea muncii pana la 65 de ani cand speranta de viata e pe la 70, avem preturi in euro si salarii in lei, avem un sistem bazat pe nepotism si relatii care incepe inca de la micul producator si multe multe altele, poate marunte dar care ne fac dependenti de importuri la produsele care se pot obtine aici la noi.

  29. „toți specialiștii „comuniști” au fost scoși la pensie si au fost angajați numai inculți”

    Incultii astia n-au fost pregatiti in scoli de catre profi care azi dau lectii de „meritocratie” prin gazete gratuite ? Poate recunoaste cineva cine sunt aia care au adus tara la acest nivel. La Craiova se faceau molocotive care mai circula si azi. Am inteles, ca sa predai filosofia facuta de altii ai nevoie de o tastatura, doar.

  30. Am putea lua de la polonezi si magistrati,ca sunt mult mai eficienti si ieftini decat cei romani…imaginati-va ca magistratii polonezi au pensii militare,ceea ce in Romania ar fi de neacceptat pentru magistrati,adica sa aibe pensii de vreo 15 ori mai mici…deci hai sa facem ca la polonezi!

  31. @andrei ionescu
    Amice, Austria e doar o biata interfata. Ghici de catre cine si de unde este condus kolhozu’! Curaj, incepe cu W si se termina cu N. Ce rost are ca Romania sa intre in Schengen si sa securizeze Prutul acum, cand granita NATO va fi in curand pe Nistru? Abia dupa, s-ar putea sa intram in Schengen. Asta daca mai traim dupa marele deranj pe care ni-l pregatesc dulaii de peste garla.

  32. spalare de bani, cumparam trenuri si locomotive „moderne” de 160km/h… in traducere pentru prostime, la suprapret, ca sa le punem pe terasamente care n-au mai vazut 100km din perioada lui Ceausescu.

  33. Peiu inca nu s-a prins ca in Romania dicteaza autoritar de 34 de ani noua securitate? Sau crede ca Grindeanu si seful sau Ciolacu sunt calugari veniti de la cine stie ce schit din varf de munte?

  34. Tara bogata locuita de oameni cu mentalitate de pierzatori, omeni descurcareti care isi fura singuri caciula. Se fac locomotive in Craiova vagoane in Arad da cica nu sunt bune ca noi suntem prosti si mu le facem bine dupa opinia unor romani mici, complexati dar le cumpara Suedia.

  35. ”UE și le-a dat Poloniei, pentru trenuri. De ce nu le puteam produce noi?”

    Deoarece avem politicieni tradatori de tara. Ministri de doi lei. Nu mai avem nimic in tara asta. Nimic economie! Cumparam de la ace la avioane.
    Subminarea economiei. Asta inteleg din articol.

  36. Peiule,pentru ca tu esti dac liber ,prostovan si nu ai specialisti. Ti-au plecat peste granite fugariti de politicieni populisti ca tine .Dar nu te intrebi de ce pensii speciale?

  37. Trenul hyperion facut la craiova care merge de ani buni nu era bun. Trebuie sa luam altele de la francezi si polonezi care iau foc in primele ore de functionare. Asta ca unii idioti pusi la varf cred ca toti inginerii romani sunt la fel de incompetenti ca ei. Ocupati cu dramoletele de la teve nu stiu ca echioele de elevi romani sunt sistematic printre primii in lume la olimpiadele de mate, info samd.

  38. ESTE FOARTE SIMPLU DE CE.S-A FACUT ASTA CU TREI SCOPIRI-UNU- S-A DAT EFECTIV LA GIOALE INDUSTRIEI ROMANESTI PE MOTIVUL DIRECT CA SE FACE IN OLTENIA SI NU LA CACASVAR DEOARECE DACA ERAU FACUTE ACOLO SI REPARATIILE CARE URMAU SE FACEAU ACOLO SI ASA TRECEM LA PUNCTUL DOI SI ANUME LA CACASVAR ESTE O FABRICA DD REPARAT ASEMENEA TRENURI SI CARE DIN CATE AM INTELES CHIAR A SECHESTRAT UNELE RAME ALE CFR CA SA LE REPARE ACOLO SI TREI SATISFACE LEGATUTILE MAI VECHI CU NISTE REPREZENTANTI DIN FRANTA CU CARE COOPERAREA POATE DA ROADE VEZI CIOLOSI REPREZENTANT AL FRANTEI SI NU AL ROMANIEI LA AGRICULTURA.DECI PE PRINCIPIUL SA MOARA CAPRA ALTUIA NUMAI NOI SA TRAIM SI SA LUAM CATI MAI MULTI BANI DE LA BUGET.

  39. Tara condusa de prosti sau tradatori.
    Cine si-a luat spaga??? Razboiul contra Romaniei este si hibrid. O tara se distruge prin dristugerea industriei grele. Cei din guverne au doar interese personale sau sunt slugile tradatiare ale strainilor.

  40. Cine a distrus industria românească guvernele PSD post decembriste care a privatizat in defavoarea tării toate fabricile și societățile pe bani de nimic le-au dat unor escroci care le-au falimentat și vândut la fer vechi așa s-a făcut privatizarea la noi, s-au vândut bogățiile subsolului gaze, petrol, minereuri la preț de nimic unor aventurieri escroci și ticăloși care acum ne vând noua gazele și combustibili la preturi enorme cele mai mari din Europa. Nou nu mai suntem în stare să facem nimic totul cumpărăm la preturi enorme in loc sa le facem noi, așa se întâmplă când avem guverne de incompetenți care nu fac nimic pt.dezvoltarea țării cu șifonează banii de la buget furând zeci de milioane vezi cazurile președinților Cj din Vrancea si Prahova, arsene și Dumitrescu doi pungași de cea mai joasa speță puși un fruntea listelor de partid la alegeri deși se știau că sunt tâlhari care trăiau în lux cu banii furați. Ce este grav că majoritatea dintre ei fura dar sunt prinși prea putini, doar cei pe care ii reclama cei care le dau banii restul scăpa basma curată, de când a plecat Kovesi nu prea mai avem corupți decât pe cei reclamati de cei cariea li se pretinde mită.

  41. Bă, Peiule, Editat
    „…trenuri electrice moderne de pasageri, care vor schimba în mod radical transportul feroviar de călători din această țară”?
    HAHAHAHAHA! Te pi$$i pe ele trenuri ielektrice, cîn’ constați că acum viteza pe liniile-de-cale-ferată NOU-EXECUTATE este de 40 de km/h, și și la viteza asta vagoanele trepidează și se clatină de-te-sparii, „cu armata făcută”-fiind! Nici pe vremea juvetelui tău Ceașkă nu era așa de rău, se mergea cu 50-55 km/h și vagoanele alea primitive rulau lin inclusiv pe liniile din pantele de munte.
    https://www.youtube.com/watch?v=DyjPdNFEZC0&list=PLC460830FB5EAB9D4&index=8
    Dobitocule! Stat eșuat! Bani ioropeniși aruncați degeaba de CheFeReu’ vostru miticesk corupt. Maimuțoilor……[RromBurak]

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.