Întâmpinarea Domnului

Sărbătorim pe data de 2 februarie praznicul Întâmpinării Domnului, eveniment biblic ce evocă momentul în care Fecioara Maria merge cu Pruncul Hristos la templul din Ierusalim, unde este întâmpinat şi ţinut în braţe de dreptul Simeon.

S-a întâmplat la 40 de zile după naşterea Domnului, moment când se făcea şi curăţirea mamei, astfel că Fecioara Maria se conformează legii şi pleacă din Bethleem, cu Sfântul Iosif. Ajunge la Ierusalim, în Biserica lui Dumnezeu, şi împlineşte astfel Legea, deşi nu avea nevoie de curăţire, fiind neîntinată şi Preacurată.

„Femeia care va zămisli şi va naşte parte bărbătească, necurată va fi şapte zile şi în ziua a opta să se taie pruncul împrejur, iar ea va şedea treizeci şi trei de zile sub acoperământul necurăţiei sale; de tot lucrul sfânt să nu se atingă şi în biserică să nu intre, până ce se vor sfârşi cele patruzeci de zile ale curăţiei ei. Şi când se vor împlini zilele curăţirii, să aducă un miel de un an, fără de prihană, spre arderea cea de tot şi un pui de porumbel sau de turturea, pentru păcat; iar de nu va fi bogată ca să aducă miel, atunci să aducă două turturele sau doi pui de porumbel, unul spre arderea cea de tot şi altul pentru păcat; apoi se va ruga pentru dânsa preotul şi se va curăţi”.

La templu va fi întâmpinată de bătrânul Simeon, dar şi de de prorociţa Ana

La vederea Fecioarei cu Pruncul, dreptul Simeon i-a binecuvântat atunci, lăudând şi mărind pe Maica Domnului, cuvintele sale provocând multă mirare.

„Acum slobozeşte pe robul Tău, Stăpâne, după Cuvântul Tău, în pace. Eu n-am avut linişte în gândurile mele, în toate zilele aşteptându-Te şi în toate zilele îngrijindu-mă, când vei veni. Acum, văzându-Te, pace am câştigat şi de grijă scăpând, mă duc din cele de aici, veste de bucurie ducând părinţilor mei pentru că voi spune despre venirea Ta în lume, strămoşului Adam, lui Avraam, lui Moise, lui David, lui Isaia şi celorlalţi sfinţi părinţi şi prooroci.

Apoi voi umple de negrăită bucurie pe cei ce sunt mâhniţi acum şi către care degrabă mă slobozeşte, ca degrabă şi ei, lepădând mâhnirea, să se veselească de Tine, izbăvitorul lor. Slobozeşte-mă pe mine, robul Tău, ca să mă odihnesc, după ostenelile cele de mulţi ani, în sânul lui Avraam; căci acum au văzut ochii mei mântuirea Ta cea pregătită tuturor popoarelor. Ochii mei au văzut lumina cea pregătită pentru izgonirea întunericului, spre luminarea neamurilor, spre descoperirea tainelor dumnezeieşti cele neştiute, lumina care ai răsărit spre slava poporului Tău Israil, şi pe care, prin proorocul Isaia, ai făgăduit-o, zicând: „Am dat în Sion mântuire lui Israil, spre preamărire”.

Bătrânul Simeon nu a făcut însă decât să dea glas bucuriei sale la împlinirea promisiunii făcute de Dumnezeu că nu va muri până ce nu-L va vedea pe Cel născut din Fecioara Maria.

Potrivit tradiţiei bisericeşti, Simeon făcea parte din cele 70 de persoane care au tradus Pentateuhul din limba ebraică în greacă, pentru biblioteca regelui Ptolemeu al II-lea al Egiptului. Ajuns la textul „Iată Fecioara va lua în pântece şi va naşte fiu” (Isaia VII, 14), traduce cuvântul „Fecioara” prin „femeie”, fiind de neînţeles ca o fecioară să nască. Pentru această neînţelegere, Dumnezeu i-a făgăduit că nu va muri până ce nu-L va vedea pe Cel născut din Fecioara Maria.

Imnografia acestui praznic, în special cântarea „Nu pricep, Curată”, descrie momentul întâlnirii dintre Hristos şi Dreptul Simeon şi subliniază faptul că Iisus Hristos este vestit în templul din Ierusalim ca Mesia, Fiul lui Dumnezeu, Cel mult-asteptat. Este întâlnirea dintre Legea Nouă, Noul Testament, şi Legea Veche, Vechiul Testament, înţelegând prin aceasta că Legea veche îmbătrâneşte asteptând venirea harului.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Adela Constantinescu 510 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.