„Anonimul veneţian” se va juca pentru a 100-a oară!
De 4 stagiuni, tulburătoarea poveste de iubire care a dat naştere şi unui film renumit, în care intepreţii erau Florinda Bolkan şi Tony Musante, cunoaşte un succes constant în montarea realizată sub auspiciile Centrului de Cercetare și Creație Teatrală „Ion Sava”, sub îndrumarea regizorală a lui Ion Caramitru.
O dramă romantică pulsând sub acordurile concertului pentru oboi şi orchestra de coarde a lui Alessandro Marcello ne aduce în faţă doi oameni şi neterminata lor poveste de iubire.
Cuceritorul spectacol care şi-a dovedit impactul emoţional asupra unui public de toate vârstele, Anonimul veneţian de Giuseppe Berto, jucat de doi dintre cei mai cunoscuţi actori ai Teatrului Naţional din Bucureşti, Ilinca Goia şi Ioan Andrei Ionescu, se va juca pe 8 noiembrie, pentru a 100-a oară la Sala Atelier, unde a avut loc şi premiera în iunie 2014.
Anonimul veneţian este un spectacol sensibil, profund, uneori ironic şi mereu emoţionant. Ea şi El îşi trăiesc dragostea dincolo de vreme, într-o Veneţie a muzicii şi a frumuseţii eterne. Aici, iubirea înseamnă libertatea de a înfrunta zâmbind şi viaţa şi moartea deopotrivă. Sau, cum spunea maestrul Suchianu, referindu-se la filmul care a impus Anonimul veneţian în conştiinţa publicului, sub semnul implacabilului final se consumă „o scurtă întâlnire de-a lungul unei Veneţii tot atât de frumoase ca iubirea şi moartea”.
„Spectacolul de faţă nu se vrea o demonstraţie, ci un exerciţiu cu vedere la public”, declara Ion Caramitru.” Anonimul veneţian oferă pretextul unei astfel de abordări, iar Ilinca Goia şi Ioan Andrei Ionescu, doi actori foarte versaţi ai trupei Naţionalului, au curajul asumării lui până la capăt, au plăcerea jocului cu mijloacele simple, dar complicate, ale actorului”.
„Excelenţi, amândoi, cu har bogat, conduşi cu mână sigură de regizorul spectacolului – Ion Caramitru”, remarca Silvia Kerim. Dintre numeroasele aprecieri ale cronicarilor desprindem alte câteva gânduri, invitându-vă să nu rataţi Anonimul veneţian:
„În spectacolul lui Ion Caramitru totul este de un firesc pe care nu-l pot numi altfel decât cinematografic” (Gabriela Hurezean); „O felie de teatru-teatru. De multă vreme nu am mai fost atras de forţa dramatică a unei felii de viaţă care să capete contur scenic cu atâta pregnanţă” (Bedros Horasangian); „O inedită invitaţie de a pătrunde într-un laborator de creaţie, un performance atelier serios” (Răzvana Niţă); „Anonimul veneţian este o pagină de rafinament teatral, care mi-a evocat fineţea preţioasă a unui brocart vechi, aşa cum „nu se mai ţese astăzi” (Andreea Nanu).
O nouă reprezentație vă așteaptă pe 16 noiembrie, la Sala Atelier, de la ora 20.00.
Adela Mărculescu revine în piesa „Idolul şi Ion Anapoda”
Miercuri 7 noiembrie, la ora 19.30, la Sala Studio a Teatrului Naţional din Bucureşti se reia spectacolul Idolul şi Ion Anapoda de G. M. Zamfirescu, o comedie interbelică de cursă lungă, montată pe scenele acestui teatru de două ori (în 1980 şi în 2006), ambele în direcţia de scenă a prestigiosului regizor Ion Cojar.
Începând cu această reprezentație, rolul de un comic irezistibil, al Stăvăroaiei, „o mătuşă care n-a renunţat încă la viaţă”, va fi preluat de Adela Mărculescu, după retragerea din activitatea teatrală a Ilenei Stana Ionescu, cea care a fost titulara acestui rol în ambele montări susmenționate. În versiunea din 1980 a spectacolului, Adela Mărculescu era interpreta nepoatei Mioara!
Dan Puric, interpretul lui Ion Anapoda şi-a asumat şi sarcinile regizorale, preluând rolul de „dirijor” al distribuţiei şi îngrijindu-se de nuanţele interpetării, cu ocazia fiecărei reluări a spectacolului sau a înlocuirilor, după ce maestrul Ion Cojar a părăsit scena cea mare a lumii.
„Romeo şi Julieta” în lumea de azi
În regia lui Yuri Kordonsky, Romeo şi Julieta este povestea îndrăgostiților nevoiți să înfrunte ura viscerală dintre familiile lor, dar și vicisitudinile sorții, într-o montare pasionată, electrizantă, cu personaje din vremea noastră.
Regizorul Yuri Kordonsky, împreună cu distribuția, deschid o excelentă perspectivă modernă asupra tragediei Romeo și Julieta, lăsând viața și energia debordantă a tinereții să-și afle nestingherit drumul spre inima spectatorilor de orice vârstă.
„Un spectacol gândit până în cele mai mici detalii, o viziune artistică ce aduce în joc toată experiența acumulată în ani de lucru cu actorii, un curaj nebun de a transpune subiectul într-un spațiu al postumanului, acolo unde niciunul dintre noi nu ne simțim (încă) confortabil. Nu s-a jucat de-a teatrul, dar ne-a arătat cum se poate face artă în sec XXI plecând de la un text clasic”, scrie Nona Rapotan.
În distribuţie: Ioan Andrei Ionescu, Mihai Calotă, Costina Cheyrouze, Victoria Dicu, Crina Semciuc, Ionuț Toader, Florentina Ţilea, Marius Manole, Ada Galeș, Lari Giorgescu, Rodica Ionescu, Eduard Adam, Florin Călbăjos, Răzvan Vasilescu
Spectacolul poate fi văzut sâmbătă 10 şi duminică 11 noiembrie, de la ora 19.30.
Amalia Ciolan într-un rol de neuitat în „20 de ani în Siberia”
“Am primit cartea întâmplător, de la o prietenă dragă. Am citit-o pe nerăsuflate. Nu-mi venea să cred că personajul povestea atât de simplu tot ceea ce a pătimit în viață. Imaginile se desfășurau, în timpul lecturii, în mintea mea, cadru cu cadru, și tot în același timp mă năpădeau senzații din cele mai diferite. Pe măsură ce parcurgeam traseul povestirii eram convinsă că va trebui să povestesc și eu despre Anița.
Așa am început. Sufletul ei mi-a transmis toate astea, iar eu am început să recompun în mici frânturi capitole întregi din viața ei. Doar așa puteam să aduc la viață uriașa ei făptură într-o oră de spectacol. Norocul a făcut să fiu susținută și ajutată în demersul meu de regizorul Sorin Misirianțu, fostul meu coleg, care a empatizat imediat cu subiectul. Sper ca munca noastră să fie o reverență adusă tuturor oamenilor care au pătimit nevinovați, prin suferință, în fața istoriei”, mărturiseşte Amalia Ciolan.
20 de ani în Siberia este un spectacol despre destinul unei țărănci bucovinence, autoare a uneia dintre cele mai importante mărturii despre calvarul trăit în Gulagul sovietic. Anița a fost deportată împreună cu cei trei fii ai săi în Siberia, la Cercul Polar, în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, după ce Bucovina de Nord fusese ocupată de Uniunea Sovietică. Separată de soțul și de mama bolnavă, pe care nu avea să-i revadă niciodată, a supraviețuit regimului de înfometare, bolilor și muncii într-un mediu extrem de dur, reușind să își crească cei trei fii și să se întoarcă cu ei pe plaiurile natale în 1961. Cartea sa de memorii a fost tipărită abia după 1989, în România, la Editura Humanitas, fiind distinsă cu Premiul „Lucian Blaga” al Academiei Române. A fost tradusă în mai multe limbi de circulație internațională. „După o asemenea carte, orice complex de inferioritate a noastră ca neam ar trebui să dispară”, aprecia Monica Lovinescu.
Un spectacol care trezește conștiințele amorțite și demască teroarea comunismului. O invitație pentru a descoperi adevărata dimensiune a acestui flagel al secolului XX, asupra căruia mulți își proiectează astăzi o viziune edulcorată și nostalgică.
În interpretarea de un puternic dramatism a Amaliei Ciolan, vom descoperi o țărancă simplă, dar cu o fluență a scriiturii și un firesc al povestirii în fața cărora talentul multor scriitori consacrați pălește. Neîmpovărată de ură sau blesteme, fără a pronunța vreodată cuvântul „comunism”, Anița / Amalia își acordează gândurile și trăirile într-o interpretare artistică excepțională, care ne relevă „statura net aristocratică a țăranului român”, după cum afirmă Ștefan J. Fay
Spectacolul este programat pe 4 și 11 noiembrie, la Sala Atelier.
“Standing ovations” pentru Marius Mihalache!
Cu patru reprezentații programate în luna noiembrie, în zilele de 2, 3, 23 și 24, Săftiţa lui Marius Mihalache împreună cu Marius Mihalache Band revin în Sala Studio, a TNB!
Concertul Săftiţa (Balkanic Project by Marius Mihalache) a căpătat girul Teatrului Național ”I.L. Caragiale” fiind inclus, din această toamnă, în repertoriul permanent.
Aplauze îndelungi și ovații entuziaste i-au răsplătit la primul lor concert extraordinar susținut în ”arena” Sălii Studio pe incomparabilul interpret și compozitor Marius Mihalache – supranumit de un cronicar român ”un Paganini al țambalului”- și pe co-echipierii lui de mare talent: Arabela Nicolau (voce), Marius Gagiu (flaut, caval), Lorin Mihalache (tobe), Florin Parfene (bass). Prin includerea concertului Săftiţa în repertoriul său permanent, sub egida Programului TNB Parateatral – Muzică, Teatrul Național ”I.L. Caragiale” își onorează o dată în plus profilul de instituție cu vocație culturală polivalentă, care dă șansă de a se exprima în spațiile sale complexe tuturor genurilor artistice, nu doar spectacolului teatral propriu-zis.
Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.