Italienii și Umbrărescu au tras lotul câștigător

Drumul expres Craiova-Pitești, așa-numita „autostradă Ford” va fi construit de italienii de la Tierrena Scavi, tronsonul 1, și companii ale omului de afaceri Dorinel Umbrărescu, tronsonul 2. Tronsonul 1 are o lungime de 17,7 km (km 0+000 – km 17+700 și are ca punct de început desprinderea din varianta de ocolire Nord a municipiului Craiova, iar ca punct final, limita județului Dolj cu Olt. Acest tronson traversează teritoriile administrative ale următoarelor localități: Craiova, Ghercești, Pielești și Robănești. Tronsonul 2 cu o lungime de 39,85 km (km 17+700 – km 57+550) și are ca punct de început limita dintre județele Dolj și Olt, iar ca punct final, după Municipiul Slatina, la intersecția cu DN 65. Acesta traversează teritoriile administrative ale următoarelor localități: Balș, Bârza, Piatra Olt, Slătioara, Ulmi, Slatina și Valea Mare.

Prin execuția lotului 1 se va realiza descongestionarea traficului de pe raza localității Balș, iar prin cea a lotului 2 se va realiza decongestionarea traficului de pe raza localității Slatina, prin redirectionarea traficului în afara localităților. Câștigătorul desemnat pentru acest tronson este Tirenna Scavi (Italia) cu o valoare a ofertei de 358.179.480,69 de lei fără TVA, echivalentul a 76 milioane de euro fără TVA. Câștigatorul desemnat pentru Tronsonul 2 – Lotul 1 este Asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL – Consitrans SRL (Romania), aflată în sfera de influență a lui Dorinel Umbrărescu, cu o valoare a ofertei de 661.452.009,54 de lei fără TVA, echivalentul a aproximativ 141 milioane de euro fără TVA. Câștigatorul desemnat pentru Tronsonul 2 – Lotul 2 este Asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL – Consitrans SRL (România) cu o valoare a ofertei de 792.189.981,56 de lei fără TVA, echivalentul a aproximativ 168 milioane de euro fără TVA.

În conformitate cu prevederile contractuale, durata de realizare a acestor contracte este de 36 luni, din care 12 luni pentru activitatea de proiectare și 24 luni pentru execuția lucrărilor. Precizăm că cei 3 câștigători au ofertat o perioada de garanție a lucrărilor de 7 ani. Procesul de semnare a celor 3 contracte va putea fi inițiat numai după expirarea perioadei de depunere a contestațiilor de 10 zile de la transmiterea comunicărilor privind rezultatul procedurii. În situația în care vor fi înregistrate contestații împotriva rezultatului procedurii, CNAIR SA va aștepta soluționarea acestora în vederea inițierii procesului de semnare a contractelor.

În prezent, procedurile de achiziție publică pentru serviciile de proiectare și execuție a loturilor 3 și 4 ale drumului expres Craiova – Pitești sunt în litigii la Înalta Curte de Casație și Justiție. Anularea derivă dintr-o decizie a Curții de Apel București din 22 noiembrie 2017 de modificare a documentațiilor pentru două dintre tronsoanele drumului expres după sesizarea unui ofertant la licitație. Cum s-a ajuns aici? Totul a pornit din 2008 când a fost gata studiul de fezabilitate. Acesta a fost pus în sertar pentru că s-a considerat că nu sunt bani pentru construcția drumului. În 2013, directorul de atunci și de azi al CNAIR, Narcis Neaga, a venit cu ideea concesiunilor de autostrăzi, inclusiv a șoselei Pitești-Craiova. Pe atunci nu era clar dacă să se facă o autostradă sau drum expres. Problema nu era asta ci faptul că Neaga gândise o concesiune unde veniturile nu depășeau 50% din taxa de autostradă. Asta însemna bani suplimentari de la buget și în consecință adâncirea deficitului bugetar. Astfel, această idee n-a prins în mediul politic. În 2016, tehnocrații lui Dacian Cioloș au renunțat la concesiune și au lansat o licitație pentru actualizarea documentației din 2008 (deja expirată iar pe traseu a răsărit între timp o fabrică) la standard de autostradă în loc de drum expres, inclusiv elaborarea Proiectului Tehnic de Execuție. Dacă ai Proiect Tehnic, poți face licitație pentru constructor știind exact ce are de executat, fără să mai ai necunoscute, susține Cătălin Drulă, fost consilier pe teme de infrastructură al premierului Cioloș. Venirea PSD la putere a consemnat numai puțin de 11 ori amânarea de către CNAIR ofertelor la licitația tehnocraților. Pe 11 mai 2017 s-a anult definitiv pe motiv că șeful Companiei, Ștefan Ioniță, a considerat că nu mai era nevoie de actualizarea documentației și că nu era nevoie nici de profil de autostradă, nici de proiect tehnic și nici de studiu geotehnic de detaliu. În schimb, Ionița a dorit să scoată la licitație la comun proiectarea și execuția pe baza documentației din 2008, care nu mai era însă de actualitate. Nu s-a mai așteptat efectuarea altui studiu de fezabilitate din lipsă de timp, totul trebuia demarat rapid pentru că nu peste mult timp vom avea alegeri. Astfel, pe 8 iulie 2017, se lansează nouă licitație de tip design&build pe baza studiului din 2008. Au apărut însă tot felul de solicitări din partea companiilor interesate de clarificare a documentației. Răspunsurile CNAIR nu au fost însă foarte lămuritoare. Așa că unii dintre ofertanți s-au adresat consiliului de soluționare a contestațiilor și justiției pentru a remedia problemele din documentație. CNAIR n-a mai așteptat deciziile privind contestațiile și hotărârile justiției și a deschis ofertele pe 20 octombrie 2017 pentru cele patru tronsoane. La două zile după, Curtea de Apel București a dat o decizie la contestațiile de pe loturile 3 și 4 prin care dădea dreptate ofertantului respectiv și impunea modificări ale documentației. Decizi asta înseamnă, practic, anularea licitației, crede Drulă.
„Dacă se impune modificarea unor cerințe din caietul de sarcini, dar ofertele au fost deja deschise, e obligatorie anularea licitației. Modificările la documentație se pot face doar până la depunerea ofertelor”, susține acesta.

Drumul de la Pitești la Craiova a fost promis de către autoritățile de la București americanilor de la Ford, care au fabrică auto la Craiova.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4586 Articole
Author

2 Comentarii

  1. baga-ti picioarele intr-un lighean cu apa rece , citeste de vreo 3 ori si ai sa pricepi istorioara.

  2. M-am saturat de investitiile sudisto-oltenice. Logic pentru ford ar fi trebuit cale ferata nu autostrada sau drum expres. Tot sudul este o mare teleormaneala.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.