Jurnalismul tare la motoare de tramvai

Povestea tramvaielor pentru Capitală devine și mai de poveste. Și mai emblematică pentru lumea noastră bezmetică și plină de ifose. Într-un mandat politic nu se poate face nimic împotriva titularului. El dictează direcția, cîștigătorii, promovații și tot el șterge contractele neconvenabile. Următorul o ia de la capăt. Totdeauna se găsesc susținători. Dacă Firea voia să anuleze un proiect de statuie, chiar contractat, apela la presă. Scriu ziarele că proiectul este nasol. Super argument să întrerupă contractul. Restul nu contează. Rezultă bani pentru altceva. La fel și cu tramvaiele. A vrut Firea să aducă tramvaie turcești în Capitală? A găsit o soluție. Procesul de desemnare cu orice preț al unui constructor turc poate fi socotit un model de achiziție într-o lume haotică.

Cu toate contestațiile și cu toate procesele și deciziile definitive, războiul public împotriva unui producător român continuă cu încrâncenare. Întîi a fost campania de proteste construită pe știrea că tramvaiele sunt prea lungi și stațiile prea scurte. Acum că sunt prea lungi și motoarele prea slabe. Orice pentru a bloca sau măcar compromite un producător român spre a face loc unui producător din Turcia, mare performer tehnologic, care atinge performanțe de la baclavale, la rachete.

Cred că ne apropiem de o societate brauniană greu de explicat. Dar și de tratat. Fiecare are o părere. Dacă n-o are este flămînd sau interesat. Sau dispus să o aibă. Să-i ofere cineva un punct de sprijin și să începă să miște într-o direcțe. Nu contează de unde și încotro. Nu contează ce strică și ce încurcă. Dacă mai și iese ceva, cu atît mai bine!

Cazul Astra Vagoane Călători contrat în fel și chip chiar de români pentru a face loc tramvaielor importate din Turcia este cel mai grăitor exemplu al războiului româno-român. Pentru nimic, doar de amorul artei sau cine știe, pentru o bomboană sau o gumiță de mestecat. În cîteva ore tot peisajul media din țară s-a împestrițat cu vestea că tramvaiele de Arad au motoare mai slabe decît în contract. O duduie care nu face diferența între cheia tubulară și cea inbus de 17 vrea să salveze bucureștenii de la o eroare sau de la nerespectarea unui parametru tehnic. Dumnezeu știe de la ce, dar s-a avîntat și ea în ciorba parametrilor de nivel jurnalistic și ne-a livrat o bombă de bucătărie, agățând-o pe pereții de la Economedia, noua cămară a celor de la G4Media.Iacătă-o:

Exclusiv: Tramvaiele pe care Primăria Capitalei le-a cumpărat de la Astra Arad au venit cu motoare mai mici, de 100 kW, deși constructorul a specificat o putere de 120kW

Cum nu văd nici o legătură între Gabriela Firea și Economedia, decît în materie de gîndire, nu-mi rămîne decît să reproduc un înscris de la Siemens care ar putea ajuta la fîsîirea ”bombei”:

Probabil că valul cu motoarele Siemens ridiculizate de motoarele turcești va trece destul de repede. Dar bătălia de a aduce tramvaie turcești în Capitală continuă. Miza este atît de mare încît unii par a fi gata să riște și o plîngere la DNA și o prăbușire definitivă. Ei vor să demonstreze că vagoanele din Bosfor sunt mai bune și mai frumoase și cu roți pingelite și cu aripi de partid!

Și nu numai atît!

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 42

33 de Comentarii

  1. Tramvaiele pe care va coditi sa le luati, noi le folosim in Arad de ceva vreme. Cel mai important atu al lor este ca se incadreaza perfect cu arhitectonica atat moderna cat si veche a unui oras cat si cu aprecierea vizual-volumetrica potrivita unui mijloc de transport in comun din partea calatorului. Am avut tramvaie cu surname-uri gen Ochiosu, Ciclopu iar tramvaiele turcesti or sa atraga porecle ca buburuza, gandacul. Probabil, tehnic vorbind sunt asemanatoare dar cele turcesti vor da un aer asiatic si aglomerat orasului. Seamana cu dubitele alea Nissan din filmele anilor 2000 urmarite de berline BMW.

    • cat face tataru basescu pantru voi, pa diurna la brussel, si tot rau cu voi

      bhaa nemancatilor, faceti omu asta da ras. Can o intra pa pensie speciala can „sa retrage”, ceo sa mai vreti da la el, bha nemancatilor. Voi nu vedeti cum aratati an oglinda, nainte sa va comparati cu el.

      bha strambilor. Ati anturcit teleormanu ala. Si gagesti, si ilfov si teleorman, ati anturcit, bha tatarilor. Au la astia, sa le deie schengen an europa.

    • Neicusorule, tramvaiele turcesti sunt, in realitate, tot germane! Daca sunt chiar buburuze, meri la Temesvar si le vezi, luate de Fritz(burgermeister), nu de Fire(Rea)!! PS Nenorocirea este nu ca sunt turcesti sau germane, ci ca nu sunt romanesti, in totalitate sau majoritar, ca piese, etc!!

  2. Deh…poate nu va amintiti dar s-a vorbit intens despre cat de puternice au devenit serviciile de informatii turcesti in Romania (SRI-ul ocupandu-se in ultimii 15 ani doar de daramarea PSD-ului) si care au ca principala „sarcina” aici promovarea firmelor turcesti . Asta-i bre, aferim !

  3. Cei care vor tramvie turcesti sunt cei care au luat spaga si acum probabil ca firma turceasca vrea sa-si recupereze banii dati degeaba. Deci, cei care cauta nod in papura tramvaielor de la ASTRA Arad sunt cei care ar trebui cautati de DNA pe la conturi si prin garaje. Nu exista alta metoda mai sigura de a-i descoperi pe spagari.

  4. Hehehe! Pai de la jurnalism desantat/facut si studiat pe genunchi i se trage cucoanei, maestre!
    Si, asa cum mass media romaneasca este plina de panarame – foarte probabil ca sunt si majoritare – la fel trebuie sa fie situatia si in rest.
    Omul sfinteste locul.
    Asta ar trebui sa fie motto-ul Romaniei. In loc de gaura lasata de stema expresia asta ar trebui pusa pe tricolor.

  5. Cred ca putem avansa 3 ipoteze de lucru:
    1.Parandaratul a fost luat,praduit, turcaletii ramasi cu tramvaiele la raft, ameninta cu Jihadul
    2.Firea are un ceas cu ru bine si mai vrea
    3.Si-a bagat râtul Ponta Turcitu, amic cu Firea, si supus fidel Sultanului Erdogan, care l-a si sunat in chestiune
    D-na Firea trebuie sa stie că”limba turca este cea mai veselă limbă din lume”(Mondly by Pearson)
    Un proverb foarte popular la turci spune “Al elmaya taş atan çok olur”, care se traduce cu „Dacă nu ai dușmani înseamnă că nu ai noroc”Vai, ce am mai ras!
    Deci Nicusor Dan,cu ochii pe tramvaiele Astra, .Firea va mai arunca cu rubine…,pardon,cu baclavale dupa ele..

  6. La aceiași Putere Absorbită adică cos fi egal 85% , adică
    85% se duce în Lucru Mecanic și restul adică 15% în efectul Joule (pierderi). La alt motor poate Lucrul Mecanic este spre 1 ca eficiență! Rezultatul? Un motor de 130 kW este la fel de puternic (lucru mecanic la Axul Motorului) ca unul de 150 kw. D-le Nistorescu? România este imbecila? Infecția Vranceanu Pandele Gabriela Firea a încasat „parandarat” nemeritat? Are vaginul( vagonul) uscat? Alo DNA? Parcul Herăstrău e „tortul meu”. Vă pune Dracul dacă vă atingeți de El ( dosar DNA deschis). Firea? PSD? Cancer, descompunere, uitare, neant….

  7. Ungurii și sașii tac și promovează etnia și interesele (Retrocedările despăgubirile și statui de maghiari și de sași nu se mai termină de 30 de ani) în timp ce românii se mânâncă între ei. Câți conducători s avut UDMR în 33 de ani? Marko Bela și Kelemen Hunor? FDGR a avut 5. Când a venit altul la putere l-a dat afară din partid pe cel dinainte? NU, au rămas în strânsă colaborare. Mai sunt partidele care contracarau ofensiva iredentistă UDMR? Vatra Românească- PUNR? Desființat în anul 2006. Mai există partidul România Mare? Practic NU! Sigur ca despre traimvaiele de Arad erau partide xenofobe, ultranaționaliste etc… PSD din 1990 până in prezent 9 președinți, 4 din ei excluși din partid. PNL a avut după 1990 până azi 12 președinți și doi interimari, practic desființat la fuziunea cu PDL. PNȚCD a avut 8 președinți din 1990 până azi, practic din anul 2000 dispărut de pe scena politică. Și atunci ne mirăm că primarul PNL de Turda Cristian Matei ( exclus din PSD) vrea să mute statuia lui AVRAM IANCU afară din Piață centrală ca să pună sigur UDMR un grup statuar uriaș finanțat și de Ungaria cu trâmbițatul Edict de la Turda cu Ioan Sigismund Zápolya în mijloc, edictul toleranței care de tolerant ce era excludea pe românii ortodocși majoritar majoritari, religia ortodoxă nefiind recunoscută. Aceștia ne sunt liderii partidelor românești domnule Nistorescu și acest spirit este din parlament până în primării.

  8. Ne’ne…in fituica de la SIEMENS se arata ca cei 100 KW-sau 120 KW-sunt produsi de acelasi motor electric, rezultand viteze e 33 Km/h, respectiv 37 Km/h.
    Intrebarea-intrebatoare e:-Daca aceste viteze sunt realizate de tramvaiul aradean(cu motorul electric de la SIEMENS) in situatia cand circula gol-golut sau cand e plin pana la refuz de calatori ?!?
    Cine stie, cine stie…?

  9. Țara arde, în curând și la propriu și țațele se ceartă !

  10. nu sunt turcii, sunt chinezii. ca nu e vorba de Astra (care doar monteaza si ceva tablarie, caimacul il ia altii), ci de o asociere Astra cu niste chinezi (companie de stat, condusa de PC-ul lor).

  11. Desi am o pregatire in transporturi (auto) si tot nu-mi permit sa discut tehnic despre tramvaie fie ele si ale unui ‘producator’ roman (covarsitor doar securistii au avut acces la bucate devenind producatori) pentru ca mi se pare firesc ca singurii in masura a vorbi obiectiv si justificat sunt specialistii in material rulant. Cu cati dintre acestia a vorbit maestrul Nistorescu sau alti amatori care isi dau cu presupusul despre niste detalii tehnice? Ca exemplu, cand vorbesti aiurea de puterea motorului, totul devine relativ in functie de cat de incarcat este tramvaiul, pe timpul lui Ceausescu motoarele erau supradotate din fabricatie pentru ca oamenii mergeau ciorchine pana si pe tampoane iar acum doar la ore de varf sau la meciuri tramvaiele sunt pline. Dar pot afirma ca in zilele de azi cand firmele producatoare s-au internationalizat astfel de comparatii sunt irelevante. Cu ce este mai prejos autovehiculul produs la Pitesti decat cel fabricat de firma mama in Franta? In materie de licitatii publice pentru astfel de dotari PRETUL DE ACHIZITIE trebuie sa fie elementul cel mai important. Restul sunt povesti. Iti cumperi un tramvai sa-ti faci treaba bine cu el un 10-15 ani si nu 100 de ani presupunand prin absurd ca tramvaiul nemtesc ar duce-o atat. Sa politizezi o chestiune elementara cu argumente tehnice de amatori este ridicol. In plus nici Firea si nici Nicusor nu hotaresc in astfel de alegeri fiind treaba unor specialisti din primarie, inclusiv din RATB mai ales ca acestia vor urma sa lucreze cu aceste tramvaie disputate. Specialistii sa vorbeasca! Iar daca este vorba de furaciuni atunci DNA-ul sa-si faca treaba. Simplu!

  12. Tramvaie romanesti ? Hahaha, decat sa importam bune si ieftine, mai bine importam proaste si scumpe. Sa importati bine !

    • tramvaiele „romanesti” nu au nimic romanesc in ele. Niste mafioti din Arad au angajati cativa strangatori de suruburi la kit uri care sunt adunate din toata lumea. Tramvaiele romanesti se faceau la atelierele STB din Bucuresti, dar nu mai au voie.

  13. cum se creeeaza o sfera deinfluenta, nu conteaza care, ca-i nemteasca, turceasca ruseasca, americaneasca etc.? il iei pe fraierul decident, ii torni in urechi vrute si nevreute, ce ii place sa auda, ca deja ii stii punctele slabe. si marsezi pe ele. pina unde?
    pina intr-acolo incit l-ai dresat si devine ascultator. dupa care incepi si aplici puncte de presiune pina cind pleaca cu ideea ta si devina purtatorul cauzei tale. ce nu stie fraierul e ca in momentul in care te-ai asezat la masa cu el el stie totul despre tine iar tu nu stii nimic. nasol sa fii tabula rasa in care altii iti picteaza imagini pornite din interese care de fapt nu sint ale tale. dupa ce te-a prins in pinza de paianjen, nu mai poti face decit ceea ce ti se cere. de fapt compromisul pe care il faci este cu propria constiinta. dar exista constiinta in decidentii nostri? nu prea pentru ca a fost inlocuita de dependenta de tert care a redesenat perceptia si comportamentul. in cazul de fata am si eu 2 intrebari: cine si-a bagat coada de a facut sa pice afacerea cu turcii? cum se face ca toti cei care au creat dezastrul in Romania au imunitate in fata legii?

  14. Siemens nu este firmă românească, mai mult, au fost anchetați și condamnați cam peste tot pentru corupție, inclusiv la noi in țară. Așa că mai încet cu parandărătul pe scări.

  15. Se bat calicii pe ceaunul gol. Bre, nu sariti din baie! In curand nu va mai fi nevoie de tramvaie ca nu va mai fi curent. Daca nu va mai fi curent, nu vor mai fi nici joburi. Stati acasa sub plapuma si noaptea aprindeti o lumanare cand va duceti la buda, ca sa nu va spargeti capetele pe traseu! Traiasca Green Dealu’!

  16. Dupa poze, aceste tramvaie par extrem de fragile. Este o parere, dar la un impact lateral ar putea exista riscul a se rupe in doua. Tramvaiele facute pe timpuri la atelierele ITB circula si acum dupa 40 de ani si sunt ca niste tancuri. Urate dar rezistente! O conditie de baza in caietul de sarcini pentru achizitia mijloacelor de transport in comun trebuie sa fie aceea privind siguranta cat mai buna a calatorilor. O viata de om valoreaza mai mult ca un tramvai. S-au facut comparatii intre produsele ofertate din acest punct de vedere care poate ca este cel mai important criteriu tehnic?

  17. Desi sunt total de acord cu achizitioanarea de tramvaie ASTRA, unde e si munca romaneasca, aluzia dlui Nistorescu la tramvaiele turcesti, duce la Firea! E rusinos, dle, pentru ca si tramvaiele turcesti au tot motoare germane! Bine ar fi fost daca numeroasele fabrici de moatoare elctrice din Romania, inclusiv cea mai mare fabrica,Electroputere, n-ar fi fost desfintate de „capitalismul” victorios, prin dezindustrializarea Romaniei! PS! Daca contractul prevede motor de 12o, si pa astea, in exploatare, scrie 100, este destul de greu de explicat, cu toata scrisoarea de la Siemens!! Tebuie act aditional, semnat de Astra, pe motiv de consum electric mai mic!!!

  18. Motoarele de curent continuu le fabrica UMB (Bucureși.) Erau motoare speciale ce lucrau în uniditate praf eventual antinex. Am montat unul la o automatizare cu covertizor electronic făcut de Electrotehnica București strict din electronică românească, la Secția de concasare minereuri neferoase Flotația Săsar în praf și vibrați. Au funcționat ani de zile ireproșabil. Cei de la UMB și Electrotehnica știau și putea fără probleme face și motoarele și partea de încărcare pentru lăudatele mașini electrice. Ce o mai fi pe locul lui UMB și Electrotehica București? Supermarket cu parcare strașnică, dezvoltare imobiliară bloc în bloc? Vorba romanței -Unde sunt iluziile mele, unde s-au pierdut? In flancul de vest al NATO.

  19. Cele turcești nu au anunțați de stații că la metrou prec au cele românești. Plus că se strica mai des cele turcești oferind ocazii de papat bani prin dirijează licitațiilor de reparatii către firmulițe de partid

  20. Vad ca dvs va tot legati de Madam Firea, in loc sa vorbiti despre „atrocele” primar general de la PMB si despre „atroacea” de la Sectorul 1.
    Puteti sa ne spuneti si noua „de pe surse”, cand vom avea apa calaie in Bucuresti ?

  21. Parcă mai erau ceva afaceri de gen cu niște autobuze electrice chinezești, pe la Brașov, parcă.Ar fi interesant de urmărit câte mai merg dintre ele, profitul pe unitate, costurile si comanditarul, bașca motivele.Cât despre motoarele cu pricina, 20kw se scot din electronica și raportul reductorului.Orice motor electric cu inducție îsi poate crește puterea odata cu frecvența dar asta nu intră într-o scăfârlie cu șpăgăreală-ntre urechi.În plus, fosta prompteriță TVR e o profitoare pe măritiș, și nemoșaguri, de unde si colecția de nume de familie care stârneste invidia oricarei cântărațe de folclor si n- observat sa dea semne de inteligență în vreun domeniu, dupa cum nici clasa politică în care se potrivește de minune, n-o face.

  22. Putin imi pasa de performntele tramvaielor nemtesti, franceze si cu atat mai mult ale celor mizerabilor de turci. Important sa functioneze industria romaneasca. Comunistii pesedisti, cumparati cu spagi grase de turci si rusi, ar trebui bagati la puscarie pe viata impreuna cu tot neamul lor infect. In Brasov, fostul primar a pierdut alegerile tocmai din cauza autobuzelor turcesti care au invadat orasul si acum sint scoase din uz de bune ce sint. Aceasi situatie si in Timisoara. Dar nu putem compara brasovenii si banateneii, niste oameni de admirat, cu analfabetii hoti si infecti din Bucuresti, nu? Nici nu poti numi OM pe cel care sustine psd si pnl. Sint doar niste mamifere bipede, o subspecie humanoida. Niste gasti infecte unde s-au adunat hotii infecti ai Romaniei. Va mai intreb ceva: ce ar face gabriela firea si gasca ei mizerabila daca nu ar avea acces la buget si contracte? Ar oferi servicii pe centura Bacaului pentru 50 de lei. Atat de proasta este. Unde esti tu maresale Antonescu?

  23. Au sarit useristii sa o atace pe Firea pe care nicu dan si clitilde o fac sa para o lumina. acoperirea imbecilitatii, rautatii si incompetentei actualilor cu bani din exterior via nonguvernamentalele cu finantare secreta… trolii se activeaza si fac mare taraboi in speranta ca lumea se ia dupa fenta si nu vede stagnarea, lipsa apei calde si stati sa vedeti „caldura” la iarna. Ceausescu cu cele 4 clase ale lui primare este laureat Nobel pe langa ce fac intelighentii actuali super scoliti.

  24. Fratilor ! Lasati formulele cu 1, 73 x U faza x I faza x cos fi adica putere in cazul curentului alternativ ! Tramvaiul in Bucuresti este alimentat cu curent continuu ! Electronica de putere transforma acest curent cum vrea motorul (invertoare ; deci variatia frecventei implicit a turatiei )Pare complicat dar nu e! Motorul de cc cu rotor bobinat legat cu rezistente variabile folosea tramvaiul belgian acum 100 de ani ! Cutia cu rezistente care se incazeau rau era sus pe vagon si cand cadea zapada ieseau aburi! Randamentul era foarte mic , dar nu conta! Wat – man -ul
    invartea o manivela , controlerul . Cati au atatia ani sa – si aduca aminte!!!! Deci ziaristii au meseria lor , polticienii au foamea lor si noi , noi ne dam cu parerea . Banutul nostru sare in buzunarul lor !!!

  25. Autorul nu este la primul atac la tramvaiele turcesti, de fapt atac concentrat la Firea. Asa cum s-a scris, atat tramvaiele turcesti cat si cele de la Astra sunt tot nemtesti!
    Am sa spun cateva cuvinte despre Siemens: si-a spionat angajatii, a dat mita pentru incheierea de contracte, au fost anchete.
    Am sa vorbesc despre doua produse ale firmei Siemens:
    1. tranformatoare electrice trifazate de distributie 20kV/ 0,4kV folosite in mediul urban si rural. Sunt transformatoare capsulate (nu poti umbla la ele sa le repari), au 5 (!) ani garantie si au fost executate la Budapesta cu muncitori/specialisti romani de la Filiasi. Transformatoarele au fost achizitionate ( contract urias) de Electrica, Filiala Transilvania Nord. Transformatoarele romanesti aveau garantii mult mai mari si multe din ele functioneaza si azi,dupa 40-50 de ani!
    2. centrale electronice de mmre capacitate realizate impreuna cu Electromagnetica ; afacere paguboasa pentru partea romana. N-au castigat romaniinimic din acest jointventure! Desi partea romana detinea majoritatea actiunilor( peste 50%) dupa majorari succesive de capital s-a ajuns la mai putin de 16%! Tehnologie din anii ’70 , reparatii executate numai in Germania iar cea mai importanta componenta (calculatorul ) venea direct din Germania.’Afacere’ mijlocita de RUMANUL Tiriac sprijinit de Vatasesescu si P. Roman. Pentru ca ministrul Chirica a cerut doi furnizori de echipamente, Alcatel a venit cu tehnologie noua, cu componente lipite in tehnologie SMS.
    PS
    Dupa cacealmaua cu motoare matrasite de fabricantii germani de automobile cu emisii de carbon mincinoase , cand aud de produse ‘de calitate germana’ devin suspicios!

  26. EDITORIAL CORECT . Complotul disperat deslantuit de firea pandele -prin presa platita de psd – impotriva tranvaielor romanesti , arata ca s-au dat bani , si acum sunt ceruti inapoi ! Turcii sunt dati dracului !

  27. Oameni buni
    Nu se vede nicaieri eticheta motorului care este montat pe tramvai. Se prezinta doar poza cu puterea specificata in caietul de sarcini.
    Atata timp cat nu apare aceasta poza…nu stim daca motoarele s-au livrat de 100 Kw si nu de 120 Kw asa cum scrie in caietul de sarcini

    Comunicatul firmei Siemens este evaziv. Ar fi bine daca ar publica diagrama de functionare a motorului. S-ar lamuri toate cele, cine se pricepe si-ar da seama dintr-o privire si ar lamuri pe toata lumea.
    Sunt motoare care au aceeasi carcasa si puteri diferite care rezulta din modul de realizare a infasuratorilor bobinelor. Se fac asa pentru a face economie in zonele de proiectare si de logistica a fabricatiei. Insa , pe placuta ce se ataseaza pe motor se pune puterea nominala a acelui motor. Un motor nu poate avea inscriptionata pe placuta lui de identificare decat o singura putere.
    Este si logic, nu toti cei care fac parte din comisiile de recetie sunt cu pregatire tehnice. Ei trebuie sa verifice corespondenta intre ceea ce scrie pe eticheta si ceea ce s-a cerut. Daca sunt defecte sau omisiuni ascunse…( punand o placuta pe care se scrie puterea din caietul de sarcini dar in fapt puterea este mai mica) se trateaza conform prevederilor contractuale cu penalitati pentru furnizor.
    Altfel 120 Kw nu este la fel cu 100 Kw la fel cum masina de 120 Cai putere nu este totuna cu cea de 100 cai putere. Nu va ramane decat sa probati cand faceti o depasire.
    Altfel, si dl nisotorescu ( pe care-l urmaresc si-l respect) face dovada faptului ca nu stie despre ce scrie…si scrie la comanda celeilate tabere.

    Si da, are dreptate un comentator de mai sus…cand aud de calitatea germana ma gandesc mai intai la scandalul DIESELGATE, In plus, ma mai gandesc la tunurile cu certificate verzi date de Deutche bank, la minciunile recente are unor fonduri de investitii care au luat subventii pentru produse „”verzi”” care in realitate nu erau asa….si asa mai departe…

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.