Metroul clujean: greu de construit

Joi, la Primăria Cluj-Napoca, s-a semnat contractul cu turcii de la Gülermak, în asociere cu Alstom și Arcada, pentru proiectarea și execuția primei Faze a liniei de metrou din localitate. Ministrul Transporturilor, Sorin Grideanu, susține că această fază va fi gata la finele lui 2026.

”A fost semnat astăzi contractul pentru construcția primei magistrale de #metrou din Cluj! Este un proiect în valoare de peste 9 miliarde de lei (fără TVA)- finanțat parțial prin #PNRR (1,5 miliarde de lei, fără TVA)- care va transforma Municipiul Cluj-Napoca și comuna Florești în localități moderne. Ministerul Transporturilor asigură majoritatea finanțării, dar Primăria #Cluj-Napoca are datoria să deruleze eficient proiectarea și execuția celor peste 21 de km ai liniei de metrou ușor care va fi construit în zona metropolitană”, a spus reprezentantul Guvernului.

Reprezentanții ONG-ului Pro Infrastructură, care monitorizează lucrările mari de infrastructură din țară, sunt însă sceptici în legătură cu termenul avansat de Grindeanu.

”Contractul de ~9,06 miliarde lei sau 1,83 miliarde euro este pentru întreg proiectul de 19 stații, dar pornim la drum cu Faza 1 care înseamnă doar structura de rezistență a depoului Borhanci și a primelor 9 stații începând de acolo până în zona Calvaria din cartierul Mănăștur. Explicit fără mega-comuna Florești care e amânată în Faza 2. Ca să fim clari de la început: nu se va circula din 2026. PNRR asigură primele 300 milioane de euro (deci doar ~16% din valoarea totală) și impune ca până în toamna lui 2026 să fie construită structura celor 9 stații și a galeriilor subterane aferente.
Este greu de crezut că termenul limită din PNRR va fi respectat. Proiectarea ar trebui să dureze aproximativ 12 luni. Apoi vine execuția de minim 3 ani, în cel mai roz scenariu. Vreo 4, la modul realist. Stați că avem nevoie și de trenuri, iar ele trebuie licitate separat. Alți bani, altă distracție.
Un risc major este ca autoritățile să nu poată completa finanțarea. Sloganul bucureștean „în 3 ani aici va fi stația dumneavoastră de metrou” (în realitate au fost vreo 10) se poate transforma într-un fiasco la Cluj. Deranjul la suprafață este semnificativ, stațiile fiind executate în galerie deschisă. Primarul Boc nu scoate niciun cuvânt despre trasee alternative sau soluții semi-ingenioase de transport public pe perioada lucrărilor.
Din păcate ne îngrijorează și capacitatea primăriei de a implementa proiecte de asemenea magnitudine și complexitate tehnică. Vor fi provocări inginerești majore cu forarea prin mijlocul orașului, prin sare și pe sub clădiri de patrimoniu inestimabile.
Mai mult, și Gülermak trebuie să-și demonstreze capacitatea. Marii constructori turci nu au rupt gura târgului în România pe investițiile majore de infrastructură de transport, ba dimpotrivă. În mai multe piețe din UE au mari probleme de adaptare la prețurile, birocrația, legislația și chiar cultura din Europa, mult diferite față de cele din Turcia”, au spus cei de la Pro Infrastructură.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Cosmin Pam Matei 4565 Articole
Author

22 de Comentarii

  1. Domnule Grindeanu explicați pentru pulime,ce înseamnă metrou ușor?..
    Adică va fi după chipul și asemănarea lui Boc?..

  2. terminati dle cu visele, ce mare metropola a ajuns Clujul?
    Nu va ajunge Caritasul?
    Faceti fabrici, uzine, daca va duce bibilica…

  3. Haznaua puterii e mare si atrage mustele, mai ales din PNL si din fostul PD-L, ce le mai place sa infulece, uitati-va la Boc , cat s-a facut, el baga mare si tare

  4. Domnul PNL Ciucă și domnul Grindeanu PSD în poziție de drepți în spatele lui Manolo Emil Boc-PDL! Bună poză cu Emil cel născut în Rachițele, mititel da mare-n gură. Poate trece tunelul pe sub statuia Matias și se scufundă statuia și se pune în loc promisa statui a lui Ștefan cel Mare ce trebuia să fie amplasată fața Catedralei Ortodoxe vizavi de Operă. Dar este potrivit în Piața Unirii pe unde au tropăit potcoavele de argint ale amiralului ale iubitorului de evrei ardeleni, Horthy.

  5. tefelistii urasc productia, ei vor numai servicii, la propriu si la figurat

  6. Să vedeți papaiala de bani de pe români,nu mai aveau de unde fura panaramele de la guvernare …metroul nu se va termina nici în ’50 dar banii vor curge

  7. ce se mai bucura pensionarii si profesorii si cadrele medicale cand citesc articolul!! aproape 2 miliarde euro pentru un metrou nerentabil! pe langa alea 2 miliarde euro pentru submarinele franceze..

  8. Nu mai vin banii bucurestenilor? De 33 de ani securistii romanului ASTHTALOSH fac legea in Romania. Toti politicienii au fost slugile lor fiind santajati sau amenintati cu dosare si alte manevre specifice. Peste 80% din banii capitalei au mers pe investitii in Ardeal in timp ce alte regiuni istorice au fost total sabotate de acesti ‘noi’ securisti. Este o rusine ca unul din marile si bogatele orase ale Europei nu a reusit in peste 30 de ani sa aiba o autostrada inelara demna de o capitala. Este dovada de necontestat a activitatii antiromanesti ai acestor sabotori.

  9. Cate statii noi s-au facut inainte de 1989 si cate dupa 1989 la metroul bucurestean.
    Metroul lui boc va fi gata peste 100 de ani pentru stranepotii lui boc la costuri de 100 de ori mai mari ca pe vremea odiosului cu diferenta data de furturi, ciupeli si taragani ca mastile fabricate de orban si citu, au fabricat zero masti ca s-a stricat masina adusa cu mare pompa din China.
    Sau vaxcciniada lui citu

  10. initiativa e buna,ar trebui in toate orasele sa se faca asa ceva si eventual sa fie conectate toate ca o retea de trenuri.
    problema nu ar fi doar banii ci e si o intrebare simpla:
    cu atatea inundatii in Cluj = gestiune precara in Romania -> lipsesc sisteme de canalizare pe fiecare sosea ,care in final sa deverse inundatiile spre un rau / spre un canal de irigatii ptr agricultura -> (implica) CONSTUITI GANDINDU-VA LA „METROU” GALERII DE SOBOLANI CARE VOR FI IN VIITOR INUNDATE SI MAI MULT (IN TIMP CE GHETARII PLANETEI SE TOPESC) ?
    Cu banii aia cumparam un scarabeu de scobit in stanca din GB si pregateam urmatoarele orase subterane,anti atomice,anti meteoriti,cu autonomie si galeriile dintre ele .. la 2-3 km in subteran

  11. La PeeNeeLee gura bate c_u.
    Dupa ce-au tras teapa ca nu guwerneaza cu PeeSeeDee si PeeSeeDee sta sa intre la guwernare, PeeNeeLee s-au apucat de sapat metrouri. Cartitza Boc o sa faca gauri si tunele in banii de PNRR, metrou aia care vin dupa sfarsitul domniei lui Bok.

  12. Metroul este un mijloc de transport unde intr.un oras populat este chiar necesar,util,daca Clujul v.a deveni un asa centru,e binevenit!Sa nu mai vorbim de faptul ca poate deveni adapost pe timp de razboi?

  13. Așa e fraierică, o stație de metrou costă cât pensiile alea speciale( alea pe care toată lumea le consideră nesimțite și nemeritate pentru o PUTERE în STATUL ROMÂN ) ale judecătorilor pe 10 ani? E greu , nu prea avem para-ndărăt la fel ca necoiță cu anveloparea unui bloc din sectorul 3 ( 2 scări 8 etaje ) care costă 5 milioane de EURO, din care 600 000 de EURO reprezintă proiectul , mâna de lucru, materialele, impozitele și restul de 4 400 000 de EURO reprezintă para-ndărăt ( pentru necunoscătorii termenului șpaga din care suge primarul , ursuliaca din ue ( deh, e făcută și cu fonduri ieuropene ) și alți aprobatori de ,,proiect „) ? De ce plătește România 120 000 000 de doze de vaccin? Cât e paraua-ndârât a ursulicăi nevotată dar totuși sultana ieuropei?

  14. Bok joaca in comedia de comedia Profetu Bok, miliardele din PNRR si ardelenii

  15. imi aduc aminte de emisiunea raposatului Andrei Gheorghe, la protv , invitat bocul.”…. si uite ca vine clujuul!”…. si intra boc si poc printre scari in jos…:))) …” … doamne , opriti emisia!” Va dati seama bocul ce poc a facut !?! A cazut in cap si numai bun de ministru apoi primar. Cazut in cap la propriu. Oricum , Clujul merita un boc inmultit cu doi sa faca metru cu roaba – n beci . Marele catun Cluj Napoca , tichie n-are, margaritar ce-i mai trebuie!!?!?!Fugiti ardeleni a vine trinul cu habsburgi!! Va meritati soart daca nu-l dati jos pe poc.

  16. Catunul Cluj Napoca l am facut pe jos de la Vest la Est ( deci pe lung) , intr-o ora si 5 minute. N- are metroul nici macar 5 opriri . Daca se fac 7 statii nici n apuca sa ia avant ca trebuie sa opreasca. Ardealu- i frumos fara ardeleni ca Boc si Rares Bogdan ( restul sunt oameni de treaba) .

  17. & Dacă domnul Boc știe nu sunt suficiente ouăle de gâscă și că oulele de struț sunt mai eficiente pentru metrou, ? Cioco-struțul are și gâtul lung, ?

  18. E atat de greu de inteles ca e greu de construit? Pai nu se inampla in Romania?

  19. Foarte bine că se face . Cât mai repede .
    Dar de ce faza 1 începe din Borhanci unde nu există încă investiția-cartier a Elenei Udrea&co pe 25 ha si nu începe din Floresti care este super aglomerat si are proiectul Spitalului eregional de urgență aproape de începere ?

  20. studiul de fezabilitate, care va fi refacut pt uzura morala de N ori?

  21. & ,,Ouăle” , că la struț sunt ouă mari, ? Parcă și domnu’ profesor Boc ,de la constituționalism UBB, a zis cu ,,ouălele”, ?

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.