Lucrările la automatizare nici nu au început

Metroul de Drumul Taberei nu va fi gata nici la anul

Curtea de Apel București a repins definitiv, zilele trecute, apelul pe care ”Siemens România” l-a făcut la o decizie a ”Metrorex”, de anul trecut, care o descalifica de la licitația pentru furnizarea sistemului de automatizare și protecție a metroului de pe noua M5 – Drumul Taberei, câștigător fiind desemnat ”Alstom”. Toată lumea, inclusiv presa, a salutat decizia instanței, clamând că proiectul M5 este acum deblocat și că, anul viitor, bucureștenii vor putea să circule cu metroul. În realitate însă, acest moment este încă departe, pentru că un alt proces între ”Siemens” și ”Metrorex” este pe rol, vizată fiind aceeași achiziție, de data aceasta pe prețul de atribuire. Desemnarea câștigătorului, ”Alstom”, pe criteriul prețului mai mic, a fost imediat atacată în instanță de nemți, astfel încât, până nu se dă sentința definitivă pe acest caz, nu pot începe lucrările pe automatizare. “Greu de crezut că vom avea o decizie anul acesta. Apoi, când vine decizia, minin-minimorum-minimorum, nouă luni pentru finalizarea lucrărilor”, spune Gabriel Stanciu, directorul ”Alstom România”, firma care a fost desemnată câștigător al licitației Metrorex, dar care nu poate începe să lucreze până nu se pronunță instanța în cazul plângerii procesului deschis de ”Siemens”. ”Alstom” se mai ocupă și de mentenanța echipamentelor și parcului de material rulant al Regiei, contract multianual pe 5 ani, până în anul 2019.

Cu alte cuvinte, chiar dacă se dă repede soluția în instanță, și tot nu se pot face lucrările pe semaforizare și automatizare într-un an, deci 2019 nu va fi anul în care trenurile de metrou să circule dinspre și înspre Drumul Taberei, deși atât conducerea” Metrorex”, cât și Ministerul Transporturilor  garantau că așa va fi.

Proaspăt demisonarul ministrul Transporturilor, Lucian Șova, declara, în luna septembrie, că doar acțiunile din justiție instrumentate de ”Siemens” mai țineau pe loc finalizarea lucrărilor la Magistrala 5. Odată rezolvată această problemă – susținea ministrul – lucrarile ar trebui să se finalizeze pana la sfarsitul lui 2018, urmând din ianuarie să înceapă probele trenurilor, fără călători. Una peste alta, susținea Șova, Magistrala 5 ar trebui să fie gata în luna martie a anului 2019, ceea ce acum , se vede, este imposibil. Cu atât mai mult cu cât, dincolo de automatizare, nici măcar nu sunt 100% gata lucrările la infrastructura fizică a metroului, iar finisajele sunt doar la 60% grad de realizare.

Nu se mai vede luminița de la capătul tunelului

Lucrările la Magistrala 5 a metroului bucureştean au început în anul 2011, iar termenul iniţial de finalizare era anul 2014. Prin amânări succesive, s-a ajuns ca noul termen asumat să fie jumătatea anului 2019.

Proiectul metroului de ­Drumul Taberei, Parcul Operei – Râul Doamnei, este realizat de un ­consorţiu format din ”Astaldi”, ”FCC Construccion”, ”AB Construction” şi ”Delta ACM Antrepriză”.  Metroul de Drumul Taberei va avea zece staţii: la Râul Doamnei, Valea Argeşului, Valea Ialomiţei, Romancierilor, Parcul Drumul ­Taberei, Tudor Vladimirescu, ­Favorit, Orizont, Academia Militară şi Eroilor. Magistrala 5 va acoperi, în principal, un bazin cu o populaţie de peste 300.000 de locuitori din sectoarele 5 şi 6 ale Capitalei.

”Metrorex” are în exploatare 44 de trenuri ”Bombardier”, ”24 CAF” şi 24 de trenuri vechi ”IVA Arad”. Pe noua M5 (Magistrală 5) vor circula trenuri vechi ”Bombardier”, din parcul existent. Încercarea Regiei de a achiziţiona trenuri noi pentru metroul de Drumul Taberei a eşuat lamentabil, după ce licitaţia a fost stopată de DNA, pentru corupţie.

Mentenanţa întregului parc de material rulant al” Metrorex” este asigurată de concernul francez ”Alstom”, până în anul 2019. Cu trenurile de la metrou circulă zilnic 600.000 de pasageri.

 

Costuri “umflate” cu 40 de milioane euro

Corpul de control al ministrului Transporturilor, Lucian Şova, a constatat, în urma unui control derulat în perioada 22 – 31 august 2018, că sunt deficienţe în implementarea proiectului Magistralei 5 de metrou, care au condus la întârzieri în derularea contractului, dar şi la suplimentarea costurilor pentru ”Metrorex” cu peste 188 de milioane de lei. Potrivit unui comunicat al Ministerului Transporturilor, Corpul de control a efectuat verificări la ”Metrorex”, care au vizat respectarea prevederilor legale şi contractuale în derularea contractului de proiectare şi execuţie a Magistralei 5 de metrou Drumul Taberei – Pantelimon, tronson 1 – Drumul Taberei – Universitate, secţiunea Râul Doamnei – Haşdeu (Opera) – structura de rezistenţă.

În urma controlului au fost constatate deficienţe în implementarea proiectului care au condus la întârzieri în derularea contractului, dar şi la suplimentarea costurilor pentru ”Metrorex”. „În urma controlului efectuat, rezultă indicii cu privire la existenţa unor nereguli şi/sau posibile fraude în implementarea proiectului, aşa cum sunt ele definite în Ordonanţa de urgenţă nr. 66/2011, privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora. Raportul arată că valoarea contractului a fost subestimată la lansarea procedurii de achiziţie iar în derulare au intervenit majorări substanţiale ale valorii acestuia, informaţii ce reprezintă indicii de fraudă”, se spune în comunicat.

Conform Ministerului Transporturilor, în urma analizării modului în care a fost pregătită şi derulată licitaţia publică şi a modului de stabilire a termenilor contractuali şi implementarea contractului, s-a constatat generarea de costuri suplimentare de către autoritatea contractantă în favoarea executantului în valoare de peste 188 milioane de lei.

„Având în vedere prevederile legale, precum şi faptul că proiectul este finanţat din fonduri ale Uniunii Europene, organele de control consideră necesară sesizarea Departamentului pentru lupta Antifraudă-(DLAF), pentru cercetarea şi luarea măsurilor. Totodată, membrii Consiliului de Administraţie al ”Metrorex”, precum şi conducerea societăţii, vor analiza constatările şi concluziile raportului Corpului de control al ministrului Transporturilor, Lucian Şova, şi vor dispune măsurile legale pentru stabilirea, cercetarea şi sancţionarea, după caz, a personalului responsabil pentru deficienţele constatate”, se mai arată în documentul citat.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Mihai Soare 1069 Articole
Author

10 Comentarii

  1. Căpușele străine s-au prins cum pot scoate un purcoi de bani de la babuinii de români, fără prea mari eforturi. Evident că nemții de la Siemens sunt pe felie cu francezii de la Alstom! Va urma un proces al francezilor împotriva Metrorex că vezi-doamne au pierdut un un purcoi de bani că n-au putut executa lucrări conform contractului semnat. Deja italienii de la Astaldi pot bloca conturile Metrorex având hotărâre judecătorească de recuperare a unei sume mari (nu mai găsesc știrea pe aici, a dispărut, ori era fake ori au sărit italienii cu cașcaval)obținută prin matrapazlâcuri judiciare.

    • Am găsit și știrea cu Astaldi (era sub nas, d-aia n-o vedeam!), este vorba de 47 milioane de euro. Catedrala neamului a costat până acum 121 milioane de euro. Asta așa, comparativ!

  2. Cum or fi făcând nemții sau americanii? Au și ei procese peste procese până să poată lucra ceva?

  3. Totul in ceea ce priveste legislatia lucrarilor publice(organizare licitatii,contractare lucrari,letargie expropierilor,letargia obtinerii avizelor de mediu, etc.,) a fost gandit „a priori” ca sa se aleaga praful de acest gen de lucrari in Romania!Daca privim numai lucrarile acestui fir de metrou,care a depasit la dublu perioada de constructie,fara a penaliza constructorul,fara emotii din partea celor care au semnat contractul de la beneficiar ca va costa dublu,cu atati praduitori care au intentat procese de blocaj intr-o justitie indiferenta la problemele reale ale tarii,si ne facem o idee!Concluzia este ca nu va fi un metru de autostrada,un pat de spital,o amarata de gradinita publica,fara smecherii avocatesti si fara irosirea banului public!Nu mai vorbesc cat ar fi costat si cat ar fi durat Catedrala Neamului daca era lasata la mana mirenilor,sau de ce dobitocimea politica nu e in stare sa asigure banii pentru finalizarea canalului Dunare-Bucuresti(ramas neterminat de 30 de ani,cu 70% din lucrari finalizate),clasa politica nu e in stare sa finanteze Istoria acestui neam!

  4. „Investitorii straini” = bucuria idiotilor. Nu pot sa inteleg de ce nuai la noi se intampla cretinisme de tiul acesta ???? Asa e si cu autostrazile si cam cu orice. Conducatori „de elita”. Nemti necoupti

  5. 1. Se scrie „pentru automatizare”, nu „pe automatizare”
    2. Poate ne spuneti nr dosarului pentru pretul de atribuire avand in vedere ca pe portalul ministerului de justitie exista 2 dosare ,ambele avand decizii definitive !

  6. Bine ca bani nu sunt pentru metrou, infrastructură, școli, spitale…. Dar avem o catedrală plină de nesimțiți ce trăiesc ca niște căpușe!!!! Și prostimea in genunchi și la uși, zdrentarosi si fara dinti….. Cate zeci de milioane de euro???

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.