Ministerul Finanţelor a publicat proiectul de buget pe 2019

Bugetul de stat se stabileşte la venituri în sumă de 164,727 miliarde lei şi cheltuieli de 254,115 miliarde lei credite de angajament şi 199,584 miliarde lei lei credite bugetare, cu un deficit de 34,856 miliarde lei.

PIB estimat este de 1.022 miliarde lei, o inflaţie medie anuală de 2,8% şi o creştere economică de 5,5%.

Veniturile bugetului general consolidat sunt de 341,5 miliarde lei (33,4% din PIB) iar cheltuielile de 367,6 miliarde lei (35,95% din PIB), cu un deficit de 26,1 miliarde lei (2,55% din PIB).

Numărul şomerilor este estimat la 287.000 de persoane, iar câştigul salarial mediu net lunar 3.085 lei.

Ţinta de deficit bugetar cash pe anul 2019 este estimată la 2,55% din PIB, iar deficitul ESA la 2,57% din PIB, anul 2019 fiind primul an în care începe ajustarea deficitului bugetar, respectiv o ajustare de 0,39 puncte procentuale în termeni ESA faţa de anul 2018 , care va continua pe orizontul 2020-2022, urmând ca acesta să ajungă în anul 2022 la 1,8 % din PIB, respectiv o ajustare de 0,77 puncte procentuale faţă de anul 2019.

Nivelul estimat al datoriei guvernamentale brute pe orizontul de referinţă se va situa sub 40,0% din PIB, România înregistrând în anul 2017 un procent al datoriei publice de 35,2%, în scădere faţă de anul 2016 cu 2,1 puncte procentuale. În anul 2019 cheltuielile destinate investiţiilor însumează 47,2 miliarde lei, reprezentând aproximativ 4,62% în PIB.

Cheltuielile cu dobânzile aferente datoriei publice sunt estimate la 13,5 miliarde lei şi au o pondere în PIB de 1,3%. În bugetul asigurărilor sociale de stat, viramentele către Pilonul II sunt de 8,6 miliarde de lei.

Cheltuielile cu bunuri şi servicii sunt estimate la 46,5 miliarde lei (4,5% din PIB), în creştere cu 1,8 miliarde lei faţă de cele efectuate în anul 2018; din această creştere 1,5 miliarde de lei reprezintă bugetul Fondului Naţional Unic de Asigurări Sociale de Sănătate;

Cheltuielile de personal sunt în sumă de 102,5 miliarde lei (10% din PIB), pe fondul aplicării Legii cadru privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, însă pe orizontul de referinţă se înregistrează o traiectorie descendentă a ponderii acestora în PIB.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2
Author

7 Comentarii

  1. Poate d. avocat Piperea scrie pe larg despre ce obligații legale „istorice” erau în întocmirea bugetului, cât /cum/ și de ce(nu) se respectă, la vreun domeniu , de pildă învățământ

    • In textul de mai jos apare un salariu mediu NET de 3.080 de lei, asta inseamna o crestere de peste 25% a salariului mediu BRUT de referinta de 4162 lei luat ca baza de calcul la pensii in 2018, deci veti primi cresterile, daca asta te preocupa. Pare o dinamica prea rapida/mare, sa speram ca se poate sustine o astfel de crestere, sa speram ca va reveni bugetul pt. Cotroceni la valoarea din timpul lui Basescu. Ca navetist nu are nevoie de conselieri, are suficienti austrieci si germani care sa-i faca programul si sa-i traseze sarcini la Sibiu, doar nu credeti ca pentru ea alearga atat…poate intr-o zi vom afla partea mai putin romantica…

  2. Cum dracu’ pana in 1989 bugetele se incheiau cu excedent? In acele vremuri se construiau si fabrici, dar si blocuri de locuit. Nu sunt un nostalgic, dar varsta ma obliga sa fac astfel de comparatii.

  3. Opinați că bugetul ar putea avea efecte inflaționiste, care ar putea avea ca rezultate și scăderea valorii reale a dobânzilor acordate de bănci deponenților ? Deci, ar fi un buget ce s-ar adresa și deponenților la bănci pentru folosirea în alte scopuri a resurelor pentru care așteaptă profit de la bănci ?

  4. @Opinați că s-ar putea spune că din creșterea economică anunțată ar mai rămâne ceva și sectorului privat sau întreaga creștere economică ar fi folosită pentru a asigura veniurile bugetului public ?
    Deci, în cifre, cât ar fi fost creșterea economică în 2018 și cu cât ar crește veniturile din bugetul public în 2019 ?
    Ați zice „strategiei” de elaborare a bugetului public, „La gogoașa ‘nfuriată !” ?

  5. pare real,corect, fezabil şi dezirabil . să vedem dacă nu vom avea vreun incendiu la discotecă( a fost), vreo otrăvire a apei( unii s-au grăbit), etc… ….

  6. Deci, în procente, cu cât crește bugetul public față de anul anterior și care este creșterea economică realizată în anul anterior ?
    Adrian Vasilescu, Wikipedia,
    ,,Cum să mușcăm azi din pâinea zilei de mâine (Ed. Minerva, 2006)”
    ?

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.