Muzicieni români la Festivalul Internaţional de Muzică Contemporană

Festivalul „Toamna Varşoviană” continuă să fie unul dintre cele mai mari şi mai importante festivaluri de muzică contemporană din lume, reunind în fiecare an în jur de 300 de compozitori, interpreţi şi muzicologi din diferite ţări. Institutul Cultural Român de la Varşovia susţine prezenţa compozitorului român Octavian Nemescu la cea de-a LIV-a ediţie a Festivalului Internaţional de Muzică Contemporană „Toamna Varşoviană”, care se desfăşoară între 16 şi 24 septembrie, la Varşovia.

Lucrarea lui Octavian Nemescu, PINASCENSIOCRISTICHO (lucrare comandată de Festivalul „Toamna Varşoviană” 2011), a putut fi ascultată la Varşovia, în premieră absolută, sâmbătă, 17 septembrie, la Universitatea de Muzică „Fryderyk Chopin”, în interpretarea Orchestrei Muzicii Noi din Katowice, sub bagheta dirijorului Szymon Bywalec.

Duminică, 18 septembrie, publicul festivalului a avut posibilitatea să intre în dialog cu Octavian Nemescu la sediul Forumului Cultural Austriac din Varşovia, într-un eveniment conex al „Toamnei Varşoviene”.

De asemenea, ICR Varşovia a pregătit, în colaborare cu POLMIC (Polish Music Information Center), un dublu CD dedicat prezenţelor muzicii româneşti la Festivalul „Toamna Varşoviană” în perioada 2007-2010. Cele două CD-uri cuprind lucrările muzicale: „rouaUruauor for 9 in the morning” de Octavian Nemescu, „Dizzy Divinity I” de Horaţiu Rădulescu, „Palindrom / 7” de Călin Ioachimescu, „Ielele” şi „L’Ange avec une seule aile” de Doina Rotaru, „Cartoon-Variations on a Theme by Mozart” de Dan Dediu, „2010” de Cristian Lolea, „Toys R us II” de Irinel Anghel şi „EletroState of Mind” de Sorin Romanescu. Dublul CD este promovat şi distribuit în cadrul Festivalului „Toamna Varşoviană”.

Festivalul Internaţional de Muzică Contemporană „Toamna Varşoviană”, cel mai important eveniment de gen din Europa Centrală şi de Est, este organizat în fiecare an de Uniunea Compozitorilor Polonezi. Creat în 1956 de compozitorii Tadeusz Baird şi Kazimierz Serocki şi conceput iniţial ca o ieşire din impasul în care se afla muzica poloneză la acel moment, festivalul s-a dovedit un refugiu pentru libertatea artistică, oferind totodată spaţiu de exprimare muzicii contemporane cu stilurile, atitudinile şi tehnicile ei diferite.

Născut în 1940, la Paşcani, Octavian Nemescu a studiat compoziţia cu Mihail Jora la Universitatea de Muzică din Bucureşti, între anii 1956-63, ulterior participând la cursurile internaţionale de specializare „Ferienkurse” de la Darmstadt. În 1978 obţine titlul de doctor în muzicologie la Academia de Muzică din Cluj-Napoca, avându-l ca îndrumător ştiinţific pe Sigismund Toduţă. Teza, purtând titlul „Capacităţile semantice ale muzicii”, a fost publicată de Editura Muzicală din Bucureşti în 1983.

Profesor universitar şi conducător de doctorat la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, Octavian Nemescu a îndrumat generaţii întregi de compozitori.

De-a lungul anilor, începând cu perioada de studenţie, a avut o contribuţie decisivă la emanciparea mişcării de avangardă din componistica românească. Octavian Nemescu face parte din a doua generaţie (ultima) pe această direcţie (cea a anilor ’70 din secolul trecut) care a lansat o nouă avangardă, având drept ideal nu negarea tradiţiei, precum precedentele, ci recuperarea originilor, a primordialităţii existente la baza tuturor tradiţiilor muzicale, în spiritul unei recuperări înnoitoare şi în dorinţa atingerii unei noi universalităţi artistice. Această generaţie poate fi considerată şi prima care a avut o aspiraţie de factură postmodernă.

A compus piese simfonice, corale, camerale, electroacustice, muzică ambientală, metamuzici, muzică imaginară, ritualuri colective şi individuale, care implică, pe lângă auz, şi celelalte simţuri: vizualul, olfactivul, gustativul şi tactilul. Muzica lui s-a cântat în multe dintre centrele culturale importante ale Europei şi Statelor Unite. Parte din lucrările sale sunt înregistrate pe 5 CD-uri de autor şi numeroase antologii cu creaţii muzicale contemporane, editate de diverse case de discuri din România şi Europa.

A obţinut de mai multe ori premii ale Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din Rolmânia (1980, 1982, 1987, 1990, 1993, 1997), este laureat al Premiului Academiei (1980), al Premiului internaţional de compoziţie „Aaron Copland” (SUA, 1970), al Premiului Grupului de muzică experimentală de la Bourges, Franţa (1980, 1982), Prix de la Confédération Internationale de Musique Electroacoustique (C.I.M.E, 1985). În anul 2004 a primit Ordinul şi Medalia „Meritul Cultural” în grad de Ofiţer clasa I.

Toamna vine cu mesteceni la Budapesta

La Institutul Cultural Român din Budapesta a fost vernisată expoziţia internaţională de pictură „MNEMOSYNING”, curatoriată de artista de origine română Elisabeth Ochsenfeld.

Astfel ICR Budapesta prefaţează evenimentele de toamnă, purtând publicul printr-o „pădure de mesteceni”, după imaginarul fiecăruia din cei 32 de artişti plastici expuşi: Elisabeth Ochsenfeld (RO), Ştefan Balog (RO), Oana Bolog-Bleich (RO), Ciprian Chirileanu (RO), Marisa Cortese (I), Dan Ioan Dinescu (RO), Zoran Dzapo (HR), Bogdan Ene (RO), Lorena Garoiu (RO), Els Geelen (N), Patricia Goodrich (USA), Joe Goodwin (USA), Bea Gschwend (D), Zoe Hawkins (D), Wilma Laarakker (NL), Julian Lee (D), Armin Liebscher (D), Mette Lind (DK), Adriana Lucaciu (RO), Ioan Mercea (RO), Dana Mercea – Miclăuş (RO), Camil Mihăescu (RO), Elin Neumann (DK), Daniela Niculete-Scurtulescu (RO), Renée Renard (RO), Andrei Rosetti (RO), Susan Schwake (USA), Iosif Stroia (RO), Doru Tulcan (RO), Elena Minodora Tulcan (RO), Tanja Vetter (D), Davor Vukovic (HR).

Valeriu Paladi, Padure de mesteceni

Expoziţia, ce face parte dintr-un proiect omonim mai amplu al artistei Elisabeth Ochsenfeld, cu participarea a 87 plasticieni din întreaga lume, a fost vernisată de istoricul de artă Noémi Szabó.

Creaţiile artistei Elisabeth Ochsenfeld sunt mai ales din domeniul picturii şi graficii, fiind ilustratorul mai multor cărţi, coperţi de discuri şi CD-uri, printre care grafica albumului emblematic al grupului „Phoenix – Cantafabule” şi curator al mai multor art show-uri.

Elin Neuman, Padure de mesteceni

S-a născută în 1951 la Timişoara. În 1973 a absolvit Facultatea de Arte Plastice – Universitatea Timişoara, clasa prof. Leon Vreme, în 2003 cursul de instalaţii – Academia de Artă Salzburg – clasa prof. Ilya Kabakow, între 1973 şi 2008 organizează anual expoziţii personale şi grupuri de pictură şi grafică iar în 1987 a fost graficiana proiectului „Pietroglife şi Inscripţii in Karakorum Highway” – Academia de Ştiinţă din Heidelberg. Membră a Uniunii Artiştilor Plastici din Germania, Filialele Heidelberg şi Frankfurt/M, Grupul 79 Heidelberg, Grupul „Burg Strechau” Austria, Grupul „East-West Artist” Stuttgart.

A avut expoziţii la Heidelberg, Lassing, Liezen, Paris, Salzburg, Franlfurt/M, Montpellier Muzeul Fabre, Timişoara şi Arad, dar şi la Stuttgart.

Susan Schwake, Mesteceni

Lucrările artistei Elisabeth Ochsenfeld pot fi regăsite în colecţiile internaţionale ale unor edificii de cultură sau clădiri oficiale: Muzeul de artă Timişoara, Muzeul de Artă Satu Mare, Muzeul Florean Baia Mare, Hermann Hesse Museum Calw, Primăria Wittenberg, precum şi în colecţiile private din România, Germania, Franţa, Italia Belgia, Israel, Portugalia, SUA, Olanda, Grecia, Suedia, Ungaria,Venezuela, Canada.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.