Olandezii de la Damen au dat statul român în judecată

Grupul olandez Damen a adus România în fața Curții Internaționale de Arbitraj de la Viena, solicitând rezilierea acordului de asociere încheiat în 2018. Prin acest acord, statul român a devenit acționar majoritar al companiei Damen Shipyards Mangalia SA, cu 51% din acțiuni, în timp ce Damen a rămas cu 49% din capital și a preluat controlul managementului operațional.

Pârâtă în acest proces este compania românească de stat Șantierul Naval 2 Mai SA, controlată de Ministerul Economiei, care deține 51% din Damen Shipyards Mangalia. Angajații șantierului Damen de la Mangalia au atras atenția asupra situației critice prin intermediul unei scrisori deschise adresate Guvernului, subliniind riscul iminent de întrerupere temporară a activității și problemele financiare majore.

Damen a emis notificări de reziliere a acordului deja în august anul precedent, cerând și despăgubiri de peste jumătate de miliard de euro. Motivul invocat a fost modificarea legislației locale privind guvernanța corporativă a companiilor de stat, care a eliminat excepția acordată anterior pentru Damen Shipyards Mangalia.

Cu toate acestea, ministrul Economiei, Radu Oprea, a afirmat că există o perioadă tranzitorie în lege care permite grupului olandez să își exercite prerogativele manageriale conform contractului din 2018.

Pe de altă parte, Șantierul Naval Mangalia nu a raportat încă rezultatele financiare pentru anul 2022, iar în cei trei ani de management olandez și acționariat românesc, compania a înregistrat pierderi semnificative.

Între timp, Damen continuă să recruteze personal, însă relația cu autoritățile române rămâne tensionată, grupul olandez așteptând cooperarea din partea României pentru o implementare eficientă a procedurii de retragere.

Această dispută juridică și managerială este una deosebit de complexă și are repercusiuni semnificative asupra șantierului naval și a comunității locale.

Compania olandeză Damen Holding, acționar minoritar al șantierului naval de la Mangalia, a anunțat anul trecut, în luna august,  că renunță la administrarea afacerii de la malul mării, invocând diverse blocaje ale statului român, acționar majoritar.

”Damen Holding B.V. (Damen) este un actor strategic în industria construcțiilor navale din România, deținând și investind în cele mai mari șantiere navale din țară (Galați și Mangalia) și operând cea mai mare companie de proiectare navală din România. Totodată, prezența Damen asigură peste 3.500 de locuri de muncă pe plan local, peste 400 de proiecte au fost finalizate în România și au fost construite peste 30 de nave de apărare și securitate pentru 14 forțe navale și gărzi de coastă din întreaga lume, inclusiv pentru țări NATO și UE.

În 2018, Damen a decis să investească în Mangalia și a acceptat să transfere părții române 2% din acțiunile companiei care operează Șantierul Mangalia (permițând statului român să devină acționar majoritar în această companie, cu 51%), în schimbul primirii și păstrării controlului operațional și managerial al șantierului naval. Pe baza acestui parteneriat cu statul român, Damen a furnizat finanțare, know-how, resurse specializate, precum și clienți și contracte în vederea transformării șantierului din Mangalia într-unul competitiv pe piața europeană. Acest lucru a fost posibil ca urmare a aprobării Ordonanței de Urgență a Guvernului (OUG) 73/2018, care a modificat OUG 109/2011, pentru guvernanța corporativă a companiilor de stat.

Prin adoptarea Legii nr. 187/2023, a fost anulat cadrul juridic în baza căruia funcționa asocierea dintre statul român și Damen în ceea ce privește Șantierul Mangalia. Cadrul juridic care se aplică în prezent încalcă condițiile oferite, agreate și garantate în favoarea Damen de către statul român și structurile sale în 2018, invalidând complet principiile care au stat la baza deciziei Damen de a investi în șantierul din Mangalia.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2
Cosmin Pam Matei 4576 Articole
Author

10 Comentarii

  1. Cea mai buna miscare ar fi sa-i falimenteze, sa-i dea afara de tot pe olandezi si sa ne invatam minte sa nu mai facem niciodata vreo afacere cu acesti nemernici……[Rumburak]

  2. Olandezi? Cu corăbile se ocupă de cînd lumea fenicienii. Amsterdamul e una din bazele lor. Oalndezii cu vacile.
    Nu cred că-i nici o neînțelegere, e sfadă, de ochii lumii, după plan.

  3. BUNĂ!
    Statul român (de fapt niște indivizi care taie si spînzură, caupusează afacerile in intetes de grup).

  4. Ce nu inteleg guvernantii nostri este ca in orice tribunal de arbitraj international, Romania va pierde. Cazul cu aurul din Muntii Apuseni, este o intamplare, care ne va aduce surprize in viitor. Toti strainii vor sa ne jegmaneasca. Unde esti SRI, ca vad multi condamnind fostele „informatii” comuniste.., voi nefacind nimic…

  5. Ăștia-s occidentalii. Cât au fost cei de la Daewoo acolo s-a făcut treabă. Au venit împuțiții din vestul civilizat, cel care a trăit toată istoria lui doar din jaf, și s-a ales praful!

  6. BUNĂ!
    Zice unul mai sus:”Cea mai buna miscare ar fi sa-i falimenteze, sa-i dea afara de tot pe olandezi si sa ne invatam minte sa nu mai facem niciodata vreo afacere cu acesti nemernici”.
    De falimentat nu se poate, DAMEN e prea mare ,falimentar e statul român cu decidenti incompetenti si corupți!
    Vedeți ce a facut cu licitațiile pt corvete! O porcărie, o rușine a acestor corupți si proști. Ei gândeai doar la ȘPAGĂ! Acum cumpara in loc sa fi produs în țară cu DAMEN sau cu francezii sau cu italienii. Cea mai bună oferta era de la DAMEN pt ca aveau șantierele Galați și Mangalia!
    Sau poate cu francezii de la Naval Group,dar acestia nu au acceptat construcția in Romania la Constanța. Rămânea oferta de la DAMEN si …si nimic,te pui cu corupții si prostii ?

  7. mai slabiti-ne cu mizeriile astea,capitalismul e o bascalie in Romania,stat care nu discuta ‘locuri de munca’,discuta ‘strategie’,ca si cum strategia tine de foame ,nu locul de munca

  8. Va amintesc un lucru simplu: Mai experti decat romanii in falimentari de mari combinate, santiere navale si intreprinderi mari, nu gasiti pe toata Terra.
    De ex, ca sa-i flimentez pe cei de la Holtzindustrie Scweighofer, as da o lege care sa interzica taierea padurilor pe timp de 1 sau 2 ani. Si ptr un santier naval s-ar gasi destule metode.
    -Nu-i nicio branza de diferentza daca am cumpara corvetele din alta tara, sau daca le cumparam, de la Damen. In definitiv tot de la straini le cumperi. Romania n-ar mai trebui sa cumpere absolut nimic de la ei, chiar daca poate m-ar costa mai mult de la altii. Asta presupune niste pierederi: locuri de munca, taxe catre stat, dar merita efortul ptr a ne prelua din nou industria constructiilor navale. Inainte de 1989 cum lucrau din plin toate santierele navale? Atunci se putea, iar acum nu?
    Eu am auzit in 1988 cu urechile mele, la o sedinta restransa cu conducatorii de intreprinderi, cum directorul Santierului Naval Tulcea ii cerea primului-secretar 300 de sudori ca sa-i angajeze pe loc. Nu avea sudori suficienti sa onoreze toate comenzile de nave……[Rumburak]

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.