Pe simezele bucureştene

“Gustave Marissiaux. O poetică a privirii”

Muzeul Naţional de Artă al României, Delegaţia Valonia-Bruxelles la Bucureşti şi Muzeul Fotografiei din Charleroi, Belgia, organizează între 1 octombrie 2015 şi 31 ianuarie 2016 expoziţia Gustave Marissiaux. O poetică a privirii, la conferinţă de presă a acestui eveniment fiind prezenţi Stéphanie Bliard, Colaborator ştiinţific la Muzeul Fotografiei din Charleroi şi totodată unul dintre curatorii expoziţiei, Eric Poppe, Delegat al Valoniei-Bruxelles la Bucureşti, şi Roxana Theodorescu, Director General al Muzeului Naţional de Artă al României.

Expoziţia aduce în faţa publicului o serie de fotografii datorate unei personalităţi artistice complexe. Gustave Marissiaux (1872 – 1929) este un nume de referinţă în arta belgiană datorită fotografiilor sale poetice, caracterizate de o sensibilitate deosebită, aproape feminină. Acestea îl plasează printre reprezentanţii de seamă ai curentului pictorialist din fotografia belgiană.

Prin creaţia sa, Gustave Marissiaux a contribuit la transformarea radicală a fotografiei şi a modului în care imaginea fotografică a fost percepută ulterior. Subiectele abordate de către Marissiaux (portrete feminine, peisaje din Italia şi Belgia, scene din bazinele de extracţie a huilei din zona Liège) au o notă comună: estetismul. Marcat de peisagistica preimpresionistă franceză şi de portretul englez, Marissiaux a transferat imaginilor sale calităţi plastice. De fapt, preocupările sale sunt cele ale unui pictor, culoarea având un rol esenţial chiar şi în fotografiile alb-negru. Se poate spune astfel despre Gustave Marissiaux că este un artist fotograf şi un fotograf artist.

Expoziţia Gustave Marissiaux. O poetică a privirii marchează o frumoasă şi îndelungată colaborare dintre Muzeul Naţional de Artă al României şi Delegaţia Valonia-Bruxelles la Bucureşti, începută în anul 2002. De atunci, MNAR a găzduit cu regularitate expoziţii care pun în valoare bogăţia creatoare a artiştilor din Valonia şi din Bruxelles.

„În câmp electric II”

Fundaţia Domeniul Otetelişanu, în parteneriat cu Galeria Danaart şi Arts United, vernisează miercuri, 30 septembrie, la ora 19.00, la Galeria Odeon, expoziţiei În câmp electric.
Proiectul În câmp electric este inclus în programul de rezidenţe pentru lumea artistică şi industriile creative, derulat la Conacul Otetelişanu, casa în care s-a născut şi a fost educat Petrache Poenaru, reformator al învăţământului românesc şi inventator al stiloului. Rezidenţa s-a desfăşurat în perioada 1-10 iulie, la Beneşti, un sat aflat la 40 de kilometri de Craiova.

Opt artişti au fost invitaţi să imagineze poveşti în casele încărcate de atâta istorie, odăile în care îşi imagina lumea un vizionar ca Petreache Poenaru sau locul în care desena, cândva, Constantin Lecca, artistul care-şi adjudeca, pe la 1800, meritul de a fi fost primul de pe aceste meleaguri care îndrăznea să picteze icoane în stil occidental sau primul care, alături de boierii Otetelişeni, a tipărit reviste şi cărţi la Craiova.

Invitaţii de anul acesta sunt pictori consacraţi, apreciaţi în lumea artistică bucureşteană şi internaţională: Cornelia Gherlan, Dan Isailă, Zoiţa, Daniela Zbarcea, pictoriţa pariziană Marie-Hélčne Fabra, Silvia Trăistaru, Suzana Dan, Vasile Tolan şi fotografa Mirela Bichigeanu.

O parte dintre lucrările realizate în cursul acestui program, pe care le puteţi admira la Galeria Odeon până pe 23 octombrie, vor fi incluse în Colecţia Otetelişanu.

Ne bucurăm de expertiza dnei Mihaela Varga, fost director al Muzeului Naţional Cotroceni, expert în pictura românească. La eveniment va fi prezent şi bucătarul iranian Rezza Munteanu, la rândul său un remarcabil creator, expert în arta culinară.

“IN-SIDE/OUT-SIDE (FREQUENTLY UNDER CONSTRUCTION)”

Victoria Art Center vă invită marţi, 29 septembrie, ora 19.00, la vernisajul expoziţiei IN-SIDE/OUT-SIDE (FREQUENTLY UNDER CONSTRUCTION), curatoriată de Olivia Niţiş. Artist: Decebal Scriba.

IN-SIDE/OUT-SIDE (FREQUENTLY UNDER CONSTRUCTION) este un proiect al unui artist român important, care dezvăluie în relaţiile sale cu timpul, cu spaţialitatea practicilor de cunoaştere, două feţe (sau mai multe) ale aceleiaşi identităţi. Separaţia sistemelor nu este înţeleasă ca o ruptură, ci ca un interval. Firea analitică este dublată de o viziune poetică, însă cele două construiesc o relaţie de interdependenţă. Nu se poate una fără cealaltă.

Pentru un artist care a trăit pe propria piele politicile de excluziune ale anilor premergători revoluţiei, dar şi eforturile de incluziune în altă geografie culturală (Franţa), un discurs critic cu săgeţi politice ar fi fost easy şi la’ndemână, însă Inside/Outside este un proiect despre gândire, identitate şi alteritate prin cunoaştere, despre un sistem care obligatoriu te include sau te exclude total pentru că se exclude total, adică nu există. Celălalt sunt eu, marginalitatea redefineşte centrul, eu devin prin ceea ce mă transformă.

Decebal Scriba îşi defineşte heterotopia, intervalul sau delocalizarea, un spaţiu prin juxtapunerea altor spaţialităţi. Ar putea fi o heterotopie temporală de compensaţie, definită ca microunivers intersecţional. Cu certitudine este altceva, un teritoriu fizic şi mental în acelaşi timp. Acest loc fără loc, un no man’s land, este o modalitate de abordare a funcţionalităţii memoriei, nucleul timpilor frânţi şi timpilor morţi care construiesc feţele multiple ale unei identităţi în mişcare. Aici nu ne întâlnim cu un discurs de laborator, al lucidităţii analitice, ci tocmai cu flexibilitatea unei dinamici asumate din geografia umană.

Decebal Scriba (născut în 1944 în Braşov) trăieşte şi lucrează în Avon, Franţa. Activează în aria fotografiei conceptuale, instalaţiei, artei performative, fotografiei şi mediilor mixte. Participă la expoziţii în România, Polonia, Franţa, Germania, Brazilia. Este prezent cu lucrări în colecţii publice şi private în Europa şi SUA.

“ÉLÉVATION” prezintă portretele atipice a 22 de artişti români

ArCuB – Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti în parteneriat cu Institutul Francez vă invită joi, 1 octombrie, la ora 18.00, la deschiderea oficială a expoziţiei de fotografie ÉLÉVATION, care va avea loc la Sala Coloanelor din AeCuB-Gabroveni

Realizat de Pascal Gravot Haeberli şi Franz Galo, proiectul reuneşte portretele atipice a 22 de artişti români care s-au lăsat fotografiaţi în „stare de levitaţie”. Ion Bârlădeanu, Ioana Ciocan, Gabriela Culic, Ioana Sisea şi Roman Tolici sunt doar câţiva dintre artiştii care au acceptat provocarea de a „sări în aer” în atelier, înconjuraţi de pânze, pensule şi culori. Astfel, ei se eliberează de controlul asupra corpului şi ne dezvăluie o instanţă profundă a personalităţii lor.

„Pascal Gravot Haeberli şi Franz Galo nu numai că observă diferit artistul fotografiat, dar îl trăiesc, îi simt omenescul, îl găsesc şi ni-l arată în cea mai dezbrăcată ipostază a lui – sărind spre cer cu ochii închişi. Cei doi ne arată atât de simplu, parcă spunându-ne: iată, e chiar în faţa voastră, e chiar artistul, aşa cum este el tot timpul, reuşind să dizolve în noi un locşor foarte bine ascuns al acestei taine pe pământ – micul creator”, scrie Adrian Buga, critic de artă.

Totodată, ÉLÉVATION aduce în prim-plan locuri inedite din Bucureşti pe care cei 22 de artişti le-au ales ca reprezentative pentru personalitatea lor şi le-au descris cu sinceritate. Cuvinte cheie extrase din aceste prezentări au fost turnate în formă 3D şi suspendate în sala de expoziţie pentru a-i însoţi pe vizitatori în călătoria prin universul intim al artiştilor.

ÉLÉVATION face parte din proiectul Bucharest Art Tool prin care Pascal Gravot Haeberli şi Franz Galo au început să exploreze scena artistică a Capitalei în urmă cu 3 ani. Astfel, oraşul se alătură altor două metropole efervescente – Tokyo şi Rio de Janeiro – al căror mediu creator poate fi investigat în comunităţile online Tokyo Art Tool şi Rio Art Tool.

Pascal Gravot Haeberli s-a născut în Bretania, Franţa. A studiat şi a lucrat în ţări diferite printre care Franţa, Ungaria,Italia,Canada,Guatemala,Uzbekistan şi Japonia. Din 2012 locuieşte în Bucureşti şi explorează scena artistică prin fotografie.

A organizat expoziţiile:

Perception and Identity la Makii Masaru Gallery dinTokyo, 2011

Komuniko la Yellow Cube Gallery.Tokyo, 2012

Time passing by la Nomadica Gallery, Tokyo, 2012

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.