Cadou de 8 Martie

Pentru doamne, de 8 Martie: Rețetă să alcătuiești o femeie

Ierte-me cele foarte urâte

Dar frumusețea rămâne fundamentală. Se spune

Ca femeia să fie florală, așa cum se ține

În toată a ei  lucrare, veșminte de haute-couture, plus

Ceva de dans și balans împrejur (alfel).

Toate ar trebui să poarte o tunică albastră, cum le vedem

În a noastră Republică Populară Chineză, (la grămadă).

Nu merge cu jumătăți de măsură, se cere să fie

Întru totul o pură minunăție și frumusețe.

Și să ți se taie suflarea

Brusc de parca ai vedea o egretă aterzînd.

Sau ivindu-se un chip îmbujorat de cluoare părelnică

Ce pîlpaie doar in primele trei minute de dimineață.

Ți se cuvine ca totul să fie fără a fi, dar reflectându-se

Și împlinindu-se

În privirea bărbaților. Și e necesar, e precis,

Ca totul să fie absolut nesperat de frumos și de vis, iar acele

pleoape plecate.

să amintească un vers al lui Eluard, și când brațele ei le atingi

să simți că sunt altcum decât de carne; iar mângâindu-le

ele să devină ca ambra unui crepuscul. Ah, lăsați-mă să vă spun

cât de esențial este ca femeia să se înfățișeze

deschisă ca o corolă de floare dinaintea unui păsări

Și să fie frumoasă, sau  cel puțin chipul ei să evoce

un templu.

Iar de ușoară să fie ca o scamă de nor, însă norul să aibă și

ochi și rotunde fese. Foarte importante sunt fesele.

Cât despre ochi, nici să

Nu mai vorbim, iar ei trebuie să țâșnească

O anumită răutate nevinovată. O gură

Proaspătă (umedă niciodată!) e fără îndoială necesară.

Iar pe laturi, să fie slabă; Așa ca oasele într-o doară

chiar dacă numai unele dintre ele

să împungă tandru afară, mai ales rotula, când picioarele ei

se încrucișează, punctele pelviene să iasă

când pe talia zveltă își strânge cordonul.

Grav de importantă e și problema gropițelor sub clavicule;

o femeie fără gropițe

E ca un râu fără poduri. Indiscutabilă este

și o vagă ipoteză de pântecel, iar pornind de la el

femeia să se înalțe ca un potir și sânii ei

să fie o expresie greco-romană, mai mult decât una

gotică sau barocă,

iar sânii ei să lumineze întunecimea cu forța de pătrundere

a unui mănunchi de cel puțin cinci lumânări.

Și se impune absolut că atât țeasta cât și coloana vertebrală

Să și le arate cu, necetineală, iar ea să aibă o cât mai generoasă

latifundie dorsală!

Membrele să i se termine ca niște tulpini, dar să nu le lipsească

Nici coapselor unele rotunjimi.

Fiind ele evident delicate, foarte delicate şi netede ca petalele

Acoperite de puful lor mătăsos,

Dar şi sensibile foarte la mângâierile

Aplicate din jooos… în sus.

Se recomandă la susbori o ierbuşoară dulce

Cu aroma ei proprie.

Abia perceptibilă (şi doar foarte vagi produse farmaceutice!)

De preferat, fără tăgadă, sunt gâturile mai lungi

Aşa încât uneori capul să dea impresia

Că nu are nimic de a face cu trupul, şi că femeia

nici n-ar aduce aminte de florile cele fără de mister, iar mâinile

şi picioarele trebuie să conţină elemente gotice

discrete. Trebuie să fie proaspătă pielea palmelor,

Cea a braţelor, cea a spatelui şi a feţei.

Dar nici anumite adâncimi şi concavităţi nu trebuie

Vreodată să aibă o temperatură sub

37 de grade Celsius, riscând eventualmente,

Să provoace anumite arsuri.

De gradul I. Iar ochii să fie de preferinţă mari.

Rotindu-se, dacă le e posibil, la fel de lent ca pământul.

iar ochii ei să stea întotdeauna doar în spatele unui invizivil zid

De pasiuni.

Pe care trebuie neapărat să-l depăsesti. Și tot in principiu, Femeia trebuie să fie înaltă.

Iar în cazul că este ceva mai scundă, să aibă negreșit

Atitudinea mintală a piscurilor semețe.

Iar femeia aceasta, aaahhhh, va trebui totdeauna să dea

Impresia că după ce și-a închis ochii aaa…

Deschizându-i nici n-ar mai fi acolo prezentă.

Cu gama ei de intrigi și de surâsuri. Și cumva

Să dea impresia că țâșnește, nu că sosește

Sau că plecând, nici nu s-a clintit din loc.

Trebuincioasă-i va fi puterea de sta tăcută.

Subit, cât să ne facă pe noi să bem fierea îndoielii. Oh,

Mai cu seamă niciând să nu-și piardă, indiferent în care

din lumi

Sau în care din circumstanțe, infinita ei volubilitate,

De pasăre; iar atunci când e mângîiată în adâncul ei

să se transforme în fiară fără să-și lase grația.

Tot de pasăre;  și să continue să împrăștie de jur împrejur

Un imposibil parfum; și să-ți distileze în continuare

Mierea îmbătătoare; să continue să cânte inaudibilul cântec

al propriei sale combustii; după cum nici să nu înceteze

să fie dansatoarea eternă

a efemerului; în incalculabila ei imperfectiune.

Și să întrupeze cel mai frumos și cel mai perfect lucru

Din cele nenumărate ale creației.

Poezia „Rețetă să alcătuiești o femeie“ face parte din volumul Tristețea – dans, al scriitorului brazilian Vinicius de Moraes, ediție bilingvă.  Traducere în limba română, Dinu Flămând

 

 

 

Recomanda
Author

2 Comentarii

  1. Multumim de semnal! Mistica aceasta lirica a lui Vinicius se poate alatura celei pe care o exprima in scris Marin Sorescu. Am impresia la prima lectura ca au ceva in comun,in afara de geniu…

    Dacă nu cer prea mult

    – Ce-ai lua cu tine,
    Dacă s-ar pune problema
    Să faci zilnic naveta între rai şi iad,
    Ca să ţii nişte cursuri?
    – O carte, o sticlă cu vin şi-o femeie, Doamne,
    Dacă nu-ţi cer prea mult.
    – Ceri prea mult, îţi tăiem femeia,
    Te-ar ţine de vorbă,
    Ţi-ar împuia capul cu fleacuri
    Şi n-ai avea timp să-ţi pregăteşti cursul.
    – Te implor, taie-mi cartea,
    O scriu eu, Doamne, dacă am lângă mine
    O sticlă de vin şi-o femeie.
    Asta aş dori, dacă nu cer prea mult.
    – Ceri prea mult.
    Ce-ai dori să iei cu tine,
    Dacă s-ar pune problema
    Să faci zilnic naveta între rai şi iad,
    Ca să ţii nişte cursuri?
    – O sticlă de vin şi-o femeie,
    Dacă nu cer prea mult.
    – Ai mai cerut asta o dată, de ce te încăpăţânezi,
    E prea mult, ţi-am spus, îţi tăiem femeia.
    – Ce tot ai cu ea, ce atâta prigoană?
    Mai bine tăiaţi-mi vinul,
    Mă moleşeşte şi n-aş mai putea să-mi pregătesc cursul,
    Inspirându-mă din ochii iubitei.
    Tăcere, minute lungi,
    Poate chiar veşnicii,
    Lăsându-mi-se timp pentru uitare.
    – Ce-ai dori să iei cu tine,
    Dacă s-ar pune problema
    Să faci zilnic naveta între rai şi iad,
    Ca să ţii nişte cursuri?
    – O femeie, Doamne, dacă nu cer prea mult.
    – Ceri prea mult, îţi tăiem femeia.
    – Atunci taie-mi mai bine cursurile,
    Taie-mi iadul şi raiul,
    Ori totul, ori nimic.
    Aş face drumul dintre rai şi iad degeaba.
    Cum să-i sperii şi să-i înfricoşez pe păcătoşii din iad,
    Dacă n-am femeia, material didactic, să le-o arăt?
    Cum să-i înalţ pe drepţii din rai,
    Daca n-am cartea să le-o tălmăcesc?
    Cum să suport eu drumul şi diferenţele
    De temperatură, luminozitate şi presiune
    Dintre rai şi iad,
    Dacă n-am vinul să-mi dea curaj?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.