Rabele ruginite, plătite gras și în trecut, și acum

Mircea Mezinca, fost director al EMC Motru, în prezent pensionar, a povestit neregulile crase din mineritul gorjean din ultimii ani și a spus cum funcționează mașinile și utilajele din cariere: rabe ruginite, utilaje închiriate pe bani mulți și care stau degeaba, firme cu mare trecere la șefii din Complexul Energetic Oltenia etc. Iar un eveniment precum cel de acum câteva zile, moartea trei mineri și rănirea altor zece după ce o mașină s-a prăbușit, nu pare o surpriză dacă ținem seamă de condițiile existent: vehicule de transport marfă transformate în transport persoane, vechi de 50 de ani, drumuri impracticabile când dă o ploaie mai zdravănă, lipsă de investiții etc.

„Am văzut atâtea postări vizavi de tragicul eveniment de Jilț Sud. Se tot caută vinovați și măsuri. Nici o măsură nu va readuce la viață și nu va reîntregii familiile devastate. În martie 2006 am fost numit Șef de carieră la Roșiuța. Ce am găsit acolo întrece orice închipuire, eu fiind produsul Carierei Lupoaia. Muncitorii nu puteau accede la locul de muncă decât pe benzile transportoare sau pe poteca vulpiei. Halda Rogoze era în alunecare ca și alte circuite de benzi. Am găsit în zona Dispeceratului 6 mașini Raba cu benă ruginită. Am întrebat ce sunt cu ele și mi sa spus că au contract. Am chemat la mine reprezentanții firmei și le am spus sa le retragă la garaj pentru revizie. Mi s-a spus că au contract și trebuie respectat. Menționez că erau în jur de 40 de utilaje terasiere dar nu se vedea nici o urmă de activitate”, a spus Mezinca.

Acesta spus că i-a propus firmei cu Rabele să le încarce cu nisip și să facă o cursă până sus în dealul Bujorescu. ,,Afaceriștii, în același timp au fost asigurați, că își vor face numărul de ore din contract. Bineînțeles că au realizat că nu au altă soluție. Discuțiile cu sindicatele au fost de genul că au o mare vinovăție față de situația de fapt. Nu vă voi detalia presiunile la care am fost supus să fac schimbări în conducerea sectoarelor, răspunsul meu fiind invariabil același. Daca constat că nu trag la același plug voi lua masuri. A fost prima dată când Cariera Roșiuța a produs peste două milioane tone de cărbune și muncitorii puteau merge la locul de muncă în pantofi. Nu îmi arog meritul numai mie ci colectivului acestei Cariere, cu muncitori de excepție. Ca și concluzie: Dacă vrei performanță asigură condiții, acest lucru este apanajul atât al administrației cât și al sindicatelor. Cei care mai sunt din perioada pot afirma sau infirma”, a afirmat Mezinca. Conform acestuia, neregulile de atunci sunt mai grave și în prezent, asta deoarece șefii carierelor au devenit și mai obedienți în fața privaților care fac legea în CEO, în detrimentul minerilor.

Un accident soldat cu decesul a trei persoane şi rănirea altor zece a avut loc marţi, în perimetrul Carierei Jilţ Sud, din cadrul Complexului Energetic Oltenia, situată pe raza localităţii Mătăsari. Din primele cercetări efectuate, poliţiştii au stabilit faptul că, în jurul orei 13:30, un bărbat, de 51 de ani, angajat al unei societăţi comerciale, în timp ce conducea o autoutilitară în incinta Carierei Jilţ, în care erau transportaţi angajaţi ai carierei miniere, a pierdut controlul autovehiculului la trecerea peste un pod amenajat peste benzile transportoare, răsturnându-se la o diferenţă de circa 3 metri de sol.

„Toate drumurile din carieră, după o perioadă cu precipitații, așa sunt. Nu i-am pus eu să intre 25 de persoane într-un mijloc de transport. Nu i-am pus. Din păcate au ales această soluție, să se urce mai mulți, ca să ajungă mai repede.”, a declarat directorul Complexului Energetic Oltenia, Daniel Burlan. El a mai adăugat că tancheta cu care erau tranportați este destinată transportului de marfă, nu celui de persoane, potrivit Gazeta de Sud. „Nu pot sa fiu eu de vină. Eu dacă eram acolo nu dădeam o dispoziție să se urce toți.”

Burlan a spus că şoferul ştia că autoutilitara este destinată transportului de marfă, bărbatul nefiind angajat al companiei, ci al unei firme prestatoare. „Autocamionul nu era omologat pentru transportul persoanelor, ci era destinat pentru transportul de marfă. În carieră există şi mijloace de transport destinate exclusiv personalului, (…) există contracte pentru transportul personalului. Şoferul autoutilitarei nu este angajatul nostru, ci al unei firme prestatoare, ştia că acel autovehicul este destinat transportului de marfă. În total, au fost 16 persoane în autocamion, 2 în cabină şi 14 în interior”, a spus Burlan.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 4
Cosmin Pam Matei 4573 Articole
Author

5 Comentarii

  1. Nu mai se face niciun miting spontan,nimic!?!
    Oare conditiile de iad din acele zone au fost schimbate de la ultimile accidente mortale urmate de ” eroice” luari de atitudine ale unor politicieni in vanatoare de capital electoral?!

  2. Probabil,arhiva cu documente contabile nu mai exista.A se verifica achizitiile care s-au facut in general de bazinele miniere ,in anii in care se faceau compensarii financiare. Se aduceau numai lucruri inutile sau vechi in unitatile miniere si se platea factura prin compensare cu energie electrica. Compensare pe care o folosea vanzatorul sa cumpere materiale[tabla,cupru,aparatura etc] de la firmele care aveau datorii la energia electrica.Atunci s-a capusat mult mineritul. Lacomia unora fara limite duce la tragedii in bazinele miniere.

  3. Nu e „Rabă”, „rabele” au fost produse în Ungaria, autocamioane de calitate (de-aia azi Ungaria are nouă fabrici de autovehicule de diverse tipuri, majoritatea nemțești, iar Rromînika cu populime dublă are DOUĂ, dă avtomobile dă model koreean), importate dă Ceașkă a’ lor olteanu’ în anii ’80.
    Nu e nici ” autoutilitară”! Ăsta e un autocamion produs la Mîrșa, în Mioritistan, modelu’ lu’ Ceașkă păntru Arrrmiya lui vitează, aia dă azi, cu popotaru’ Doftor măCiucă în frunte! …chiar și acum, e plin în parcările dîn caăarmi dă astfel dă RABLE! Prost concepute (probabil într-un institut dă dăștepți mitici, la Bukale), foarte înalte și deci cu centrul de greutate prea sus, implicit instabile, motoare slabe fabricate la „Steagul Roșu” Brașov, deci toate caracteristicile pentru a fi un risc, inclusiv pă șușele. Nu mai vorovim dă cabina dă că’t, aleasă dă Ceașkă în varianta cea mai ieftină și mai ușor dă fabricat, că nu puteau ambutisa tabla de uz auto, nu aveau nici matrițe, nici prese. În concluzie, un sicriu pă roți multiple.

  4. @Henry ia da tu o fuga pe unde s-au aciuat amerlocii la noi in tara sa vezi ca rablele lor nu sunt mai presus decat astea pe care le blamezi tu. Iar autocamionul ala de Marsa nu a fost chiar jaf, poate e vechi si nu mai poate fi intretinut ca nu se mai fabrica piese pentru el in plus e o masina militara nu de transport muncitorii la si de la lucru!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.