Casa Christie’s New York

Record în licitaţia pentru David Hockney

Cinci cele mai scumpe adjudecări pentru artistul britanic. Recent, la New York, s-a desfăşurat licitaţia de Artă postbelică şi contemporană de la Christie’s. În celebra sală de la Rockefeller Center atmosfera a fost incendiară. După primele 8 adjudecări, toate privirile s-au aţintit pe lotul numărul 9C, Portrait of an Artist (Pool with Two Figures), opera mult aşteptată, realizată de David Hockney în 1972.

După câteva minute de oferte susţinute, Jussi Pylkkänen a lăsat să cadă ciocanul la un nou record mondial. Lucrarea a devenit cea mai scumpă operă a unui artist în viaţă, la preţul de  90.312.500 de dolari. Preţ care a depăşit cu peste 30 de milioane de dolari recordul precedent, deţinut de Orange balloon dog, semnat de Jeff Koons în 1994, cumpărat cu 58,4 milioane de dolari, tot la Christie’s, în 2013.

Opera lui Hockney a fost încredinţată Casei Christie’s de Joe Lewis, colecţionar şi patronul echipei de fotbal londoneze Tottenham Hotspur. Înainte de a fi scoasă la licitaţie, ea a fost expusă în cea mai mare retrospectivă a artistului, realizată de Tate Britain la Centre Pompidou din Paris şi la Metropolitan Museum of Art din New York. A fost cea mai vizitată expoziţie organizată vreodată de Tate cu peste o jumătate de milion de vizitatori.

Aleasă pentru coperta catalogului, lucrarea a fost etalată în secţiunea Towards naturalism, o selecţie de creaţii din a doua jumătate a anilor 60 şi de la sfârşitul anilor 70, în care reprezentarea naturalistă a figurii omeneşti a devenit un ingredient fundamental al limbajului artistului.

Relaţia emoţională care se crează între figurile pictate în această serie de opere atinge apogeul în Portrait of an Artist (Pool with TwoFigures), în care autorul este prezentat în atelier alături de Peter Schlesinger, artist şi partenerul lui Hockney în acei ani.

David Hockney şi Peter Schlesinger

Subiectul se află deci pe graniţa subţire care separă viaţa publică de cea privată a artistului. Peter, care pare introvertit, închis în sine, este distant atât faţă de spectator, cât şi de înotatorul din faţa lui. De altfel, în contrast cu redarea realistă a peisajului, piscina şi înotătorul sunt figurate într-o manieră aproape abstractă şi complet scoasă din context. Este ca şi cum s-ar crea o diviziune mentală, pe lângă cea stilistică, între Peter şi spatial/subiectul care îl observă. Excepţionala relaţie emoţională între figuri este descrisă astfel de actorul Christopher Knight: “Pare că bărbatul în picioare şi-ar fi îndreptat privirea într-un spaţiu pe cât de profund, pe atât de perfect. Ca şi cun ar fi complet sedus şi, în acelaşi timp, conştient de inaccesibilitatea locului/persoanei care se află în faţa lui”.

Dualismul care caracterizează stilul şi psihologia cu care sunt definite personajele se repercutează şi în compoziţia lucrării, care este, de fapt, rezultatul unirii a două compoziţii diferite. În 1971, Hockney a regăsit în atelier două fotografii. Prima îl reprezenta pe omul care înoată sub apă, a doua figura un personaj care fixa pavimentul. S-a hotărât să unească cele două scene într-o extraordinară pictură. După o primă tentativă nesatisfăcătoare, artistul s-a decis, în 1972, să reîncerce pictura plecând de la acelaşi concept, cu obiectivul de a o termina în numai patru săptămâni, timpul rămas până la o expoziţie programată la Galeria André Emmerich din New York. El a ales să reproducă cele două fotografii într-un unic spaţiu, dintr-o vilă de lângă Saint-Tropez. Seriile de fotografii secvenţiale şi recompuse succesiv i-au permis să studieze în detaliu complexa schemă compoziţională. Întors în atelierul londonez, a lucrat 18 ore pe zi timp de două săptămâni, terminând lucrarea în noaptea de dinainte zilei în care aceasta trebuia trimisă la New York.

“Ideea de a picta două figuri plecând de la stiluri şi compoziţii complementare mi-a plăcut atât de mult, încât atunci când am început să pictez nu m-am mai putut opri. Am lucrat intens, dar a fost cu adevărat electrizant”, mărturiseşte David Hockney.

Piaţa operelor lui David Hockney a avut un trend incredibl de pozitiv. În 2018, au fost achizionate în licitaţii primele dintre cele 5 opere cele mai scumpe realizate de artist. Iată clasificarea celor mai înalte valori obţinute de lucrările lui Hockney:

Portrait of an Artist (Pool with TwoFigures) – 79.079.010 de euro (90.312.500 de dolari)

Pacific Coast Highway and Santa Monica, din 1990 – 24.113.889 de euro (28.453.000 de dolari)

Pacific Coast Highway and Santa Monica

Double East Yorkshire, datată 1998 – 12.807.461 de euro (11.287.200 de lire sterline)

Double East Yorkshire

Woldgate Woods, 24, 25, şi 26 Octombrie 2006 – 10.928.933 de euro (11.712.500 de lire sterline)

Woldgate Woods 24 25 and 26 October 2006

Piscine De Medianoche, stampă din 1978 – 9.952.857 de euro (11.743.800 de dolari)

 

Piscine De Medianoche

 

David Hockney în atelier
Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.