Serviciile de informații au din nou putere

„Camera Deputaţilor a adoptat tacit Legea care dă putere serviciilor de informaţii să interfereze din nou „, scrie Mediafax. „Propunerea legislativă iniţiată de ministrul Justiţiei Cătălin Predoiu şi alţi doi liberali modifică Legea 51/1991 privind securitatea naţională a României şi dă posibilitatea ca înregistrările şi datele culese pe mandatele de siguranţă naţională să fie folosite ca mijloace de probă în procese penale”. Decizia finală aparţine Senatului.

Anunţul oficial a fost făcut astăzi pe pagina electronică a Camerei Deputaţilor, la rubrica ordinea de zi, punctul 17, iniţiativa fiind termenul legal de dezbatere şi vot final au fost depăşite , motiv pentru care, conform Constituţiei şi Regulamentului Camerei Deputaţilor, iniţiativa legislativă se
consideră adoptată.

Propunerea legislativă adoptată tacit de către deputaţi modifică Legea 51/1991 privind securitatea naţională a României dă posibilitatea ca datele culese din mandatele de siguranţă naţională (MSN)
şi înregistrările rezultate din activităţile specifice culegerii restrângerii exerciţiului unor drepturi sau libertăţi fundamentale ale omului să fie folosite ca mijloace de probă în procese penale.

„Dacă înregistrările rezultate din activităţile specifice culegerii de informaţii care presupun restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi fundamentale ale omului, efectuate cu respectarea prevederilor prezentei legi , sunt folosite ca mijloace de probă în procesul penal, legalitatea acestora şi a procedeelor probatorii prin care înregistrările au fost obţinute se verifică, în procedura de camera preliminară, de judecătorul de cameră preliminară de la instanţa căreia îi revine, potrivit legii, competenţa să judece cauza în primă instanţă”, se arată în expunerea de motive a iniţiatorilor.

Iniţiativa legislativă a liderilor PNL are, până în prezent aviz favorabil de la 8 membri CES, aviz nefavorabil de la alţi 8 membri CES, 4 membri CES s-au abţinut , beneficiază de aviz negativ de la Consiliul Legislativ, de aviz negativ de la Comisia pentru drepturile omului din Camera Deputaţilor, are aviz pozitiv de la Consiliul Suprem de Apărare a Ţării, iar Consiliul Superior al Magistraturii, deşi sesizat, nu a exprimat un punct de vedere.

În plus, Guvernul României, solicitat oficial pe 19 octombrie 2020, să informeze publicul care este punctul de vedere al Executivului şi eventual să pună la dispoziţie avizul transmis Camerei Deputaţilor, a refuzat până în prezent să răspundă la solicitarea legală.

Pe 7 octombrie 2020 , după acordarea avizului pozitiv de către CSAT pe modificările Legii 51/1991 privind securitatea naţională a României, preşedintele Klaus Iohannis a declarat că nu intenţioneză să aibă iniţativă şi să redea serviciilor atribuţii în cadrul urmăririlor penale sau a proceselor penale.

Aceste lucruri, urmărirea penală se face de către procurori, iar judecarea speţelor se face de către judecător. Serviciile secrete şi serviciile speciale nu au ce căuta în acest domeniu. Serviciile se ocupă de problemele lor, iar dacă, şi conform legii în vigoare acum, în cursul acitivităţii lor sesizează posibile fapte penale, da, sesizează parchetul competent, atât, fără să furnizeze probe, fără să participe la obţinerea de probe. Nu intenţionez să modific sau să solicit modicarea legilor în sensul de a reveni la situaţia anterioară”, a declarat Iohannis.

Din 2016 până în prezent, 6 decizii ale Curţii Constituţionale a României, au stabilit definitiv şi general obligatoriu că serviciile de informaţii nu pot desfăşura acte de cercetare penală , nu pot pune în executare mandate de supraveghere tehnică , neavând atribuţii legale în acest sens,
că datele culese de serviciile de informaţii ale României prin mandatele de siguranţă naţională (MSN) nu au calitatea de probă/mijloc probator iar părţi din prezenta lege 51/1991, care sub definirea laxă a ameninţărilor la securitatea naţională, dau posibilitatea serviciilor de informaţii să solicite MSN, sunt neconstituţionale.

În lumina înfăptuirii legalităţii actului de Justiţie din ultimii ani, a emiterii a zeci de mii de mandate de siguranţă naţională, a modului cum au fost supravegheaţi magistraţi şi justiţiabili
prin cel mai intruziv mod de supraveghere şi a punerii în executare a mandatelor, organizaţii de magistraţi se opun acum modificărilor legii 51/1991. Date furnizate de ÎCCJ şi publicate ieri în
Luju.ro, arată că de la începutul anului 2020 până în prezent, instanţa supremă din România a emis la cererea serviciilor de informaţii 748 de mandate de siguranţă naţională (media
fiind de 2 mandate de siguranţă naţională pe zi) şi a respins doar 1 solicitare .

Pe 20 octombrie 2020 , pentru Aleph News, în emisiunea Marius Tucă Show, Avocatul Poporului, Renate Weber a declarat că nu este de acord cu reintroducerea serviciilor de
informaţii în cercetarea penală.
După adoptarea tacită din Camera Deputaţilor, propunerea legislativă de modificare şi completare a Legii 51/1991 privind securitatea naţională a României va intra în dezbaterea Senatului, care este
cameră decizională.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Author

7 Comentarii

  1. „Nu intenţionez să modific sau să solicit modicarea legilor în sensul de a reveni la situaţia anterioară”, a declarat Iohannis.” Dar le va aproba cand subalternii lui le vor propune la ordinul securistilor, acoperitilor. Pana la urma Predoiu este din „guwernerul meu”, nu poate spune Iohannis ca nu stia ce propune ministrul justitiei. Si desi el spune ca nu vrea o astfel de modificare, nu le cere PNL-istilor sa n-o voteze sau sa retraga propunerea. D-ul Iohannis ca politician este mincinos, imoral si incredibil de cinic. Cinismul lui fara limite se vede si in cazul Piatra Neamt, desi tragedia s-a intamplat intr-un spital public nu un club privat, acuma a schimbat regula si nu mai cere demisia primului ministru, ca la Colectiv.
    Iar despre „opozitie” ce sa spui?! Pai nimic, inca o data se dovedeste ca sunt doar o alta aripa a securitatii comandate de la Cotroceni, altfel nu se explica noncombatul pe tema Piatra Neamt. Nu vor sa scada procentele PNL la alegeri facand paralela intre Colectiv = Piatra Neamt, Ponta = Orban = DEMISIA. Daca guvernul ar fi fost PSD, acuma tot PNL-ul in frunte cu Iohannis ar juca „calusarii” pe mortii de la Piatra Neamt si pe grumazul PSD. Doar s-a intamplat deja cu Colectiv.
    Pas cu pas ne intoarcem la statul securist de dinainte de ’90 cu largul sprijin al „opozitiei”.

  2. Ce bine merg mână în mână securismele, Iohannis+PNL+PDL+USR, „oengehurile” șoroșisto-norvegiene și toți ascultă aceleași comenzi să dea reatart la lupta împotriva corupției și legalizarea ilegalităților securiste.

    Koveși e și la Bruxelles și la Bucureștim. Cinism cât cuprinde, ‘peeseedee’, ‘corupți’, ‘penali’, ‘ciuma roșie’, dosare penale fabricat etc
    Ciuma galbenă e bună.
    Vai de mama ei de justiție.

  3. ‘ Curat … neconstituțional ‘, este de așteptat ca ‘locatarul din Deal’ să o promulge în pofida renumelui său de ‘GicA Contra’ câsțigat în urma numeroaselor legi contestate la CCR, și, uite așa ne întoarcem la … ‘ce-am avut și n-am pierdut’ !

  4. Pe cand se vor incheia si protocoalele cu SRI? Votati cu incredere ciuma cacanie si stiti ce aveti!

  5. Nu pot face nimic fara sri. Judecatori, procurori= tabula rasa. De ce mai exista? Sa fie desfiintat tot, sa ramana doar sri. Si asa este peste tot.

  6. Justițea independentă ! Yeeee…super. E bine aici la noi in Secooristan. Popoolatia doarme linistita.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.