Șoșelele patriei omoară dublu față de cele din UE

România deține cele mai nesigure drumuri din UE, rata mortalitățății fiind dublă față de media comunitară, conform Comisiei Europene. Potrivit acesteia, deși evoluția fără precedent constatată în 2020 a determinat anumite schimbări în clasamentul ratelor mortalității pe țări, cele mai sigure drumuri rămân în Suedia (18 /1 milion), în timp ce România (85 /1 milion) a înregistrat cea mai ridicată rată a mortalității în 2020. Media UE a fost de 42 de decese la un milion de locuitori.

„În 2020, pe șoselele europene au fost cu 4000 de victime mai puțin față de anul precedent. Din păcate, România rămâne țara din Uniunea Europeană cu cele mai multe accidente soldate cu victime – 85 la un milion de locuitori. România trebuie să investească masiv și urgent în soluții pentru siguranța rutieră: infrastructură adecvată pentru fiecare tip de mobilitate, programe de educație, reformă legislativă pentru introducerea tuturor principiilor europene în domeniu. Sper ca investițiile în transporturi prevăzute în Planul Național de Redresare și Reziliență să aibă o componentă consistentă de siguranță rutieră. România are nevoie de o strategie integrată în această privință, care să lege investițiile în infrastructură de cadrul legislativ’’, a declarat comisarul pentru transporturi, Adina Vălean.

4.000 de vieți salvate

Comisia Europeană a publicat astăzi, 20 aprilie, cifre provizorii privind accidentele rutiere mortale din anul 2020. Potrivit estimărilor, 18 800 de persoane și-au pierdut viața în urma unui accident rutier în cursul anului trecut, o scădere anuală fără precedent de 17 % față de 2019. Aceasta înseamnă că un număr de 4 000 de vieți au fost cruțate pe drumurile din UE în 2020 în comparație cu anul 2019. Scăderea volumelor de trafic, ca urmare a pandemiei de COVID-19, a avut un impact clar, deși nu poate fi măsurat, asupra numărului de accidente rutiere mortale.

În cursul deceniului precedent, între 2010 și 2020, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere a scăzut cu 36 %, o scădere care nu atinge obiectivul stabilit pentru deceniul respectiv, și anume reducerea cu 50 % a numărului de decese. Cu toate acestea, cu 42 de accidente rutiere mortale la 1 milion de locuitori, UE rămâne continentul cu cele mai sigure drumuri din lume. Cu titlu comparativ, media mondială este de peste 180.

Potrivit cifrelor provizorii, 18 state membre au înregistrat o scădere record a numărului de accidente rutiere mortale în 2020. La nivelul UE, numărul deceselor a scăzut în medie cu 17 % față de 2019, deși reducerea a fost departe de a fi uniformă, cele mai mari scăderi (de 20 % sau mai mult) fiind observate în Belgia, Bulgaria, Danemarca, Spania, Franța, Croația, Italia, Ungaria, Malta și Slovenia. În schimb, cinci state membre (Estonia, Irlanda, Letonia, Luxemburg și Finlanda) au înregistrat o creștere a numărului de decese, deși numărul acestora tinde să fluctueze de la an la an în țările mici.

Pe o perioadă mai lungă de timp, numărul deceselor pe drumurile europene a scăzut cu 36 % între 2010 și 2020, ceea ce se situează sub obiectivul UE de 50 %. Numai Grecia (54 %) a depășit obiectivul, fiind urmată de Croația (44 %), Spania (44 %), Portugalia (43 %), Italia (42 %) și Slovenia (42 %). În total, nouă state membre au înregistrat scăderi cu 40 % sau mai mult.

Impactul pandemiei e greu de măsurat

Reducerea volumelor de trafic, ca urmare a pandemiei de COVID-19, a avut un impact clar, deși nemăsurabil, asupra numărului de accidente rutiere mortale. Cu toate acestea, datele preliminare arată că în SUA, de exemplu, numărul accidentelor mortale a crescut vertiginos în 2020, în pofida reducerii volumelor de trafic. Într-adevăr, statisticile înregistrate în unele țări ale UE indică, de asemenea, o creștere a comportamentelor mai riscante, în special excesul de viteză, în perioadele de restricții de deplasare a persoanelor.

Mersul cu bicicleta a cunoscut o creștere semnificativă în popularitate și numeroase orașe din întreaga lume au realocat (temporar) spațiu rutier cicliștilor și pietonilor. Această evoluție încurajatoare poate avea un impact pozitiv considerabil asupra calității aerului și a schimbărilor climatice și, în același timp, creează noi provocări în materie de siguranță rutieră.

La nivelul UE, aproximativ 70 % din accidentele rutiere mortale din zonele urbane implică participanți la trafic vulnerabili, printre care se numără pietonii, motocicliștii și bicicliștii. Abordarea siguranței rutiere în mediul urban este, prin urmare, un domeniu-cheie de interes, iar Comisia dorește să se asigure că siguranța rutieră este luată în considerare în toate etapele planificării mobilității urbane. Siguranța rutieră va fi un element important al noii inițiative privind mobilitatea urbană care urmează să fie prezentată de Comisie în cursul acestui an. În acest sens, două capitale europene, Helsinki și Oslo, au marcat o etapă importantă, ajungând la zero decese pentru pietoni și bicicliști în 2019, citând reducerea vitezei ca factor esențial pentru acest progres.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Cosmin Pam Matei 4530 Articole
Author

19 Comentarii

  1. „Jos criminalii,jos criminalii”!E bancul zilei !Deci nu cretinii de soferi semianalfabeti,care nu stie nimeni cum si-au luat carnetul provoaca accidente, nu rablele care circula fara ITP, nu soferii care conduc bolizi dar care nu au citit manualul tehnic al masinii si habar nu au cum se conduce masina respectiva,etc
    Ucid bietele noastre sosele,ca pa cine sa dam vina !:)))Jos guvernul Citu,care nu ne da autostrazi!

  2. Morții pe șoselele patriei romane sunt la dublu. Dublu sau nimic! Și șpagă la luat permisul este la triplu. Nimeni nu vrea sa constate că toți „educatii’ fara bac iau permisul pentru a conduce bmw-uri sh. Felicitari Johannis cu toți educatii tai care omoară cetateni nevinovați pe drumurile patriei cu rable germane!

  3. 1- soselele NU omoara, asta inveti la gradi;
    2- te omoara proastele care intorc masina brusc la 180′ si nu poarta centura;
    3- daca asculti pe cel mai mare specialist, afli pe loc ca „viteza omoara” !
    4- romanii construiesc autostrazi sa circule pe contrasens !!
    5- peste 120k km parcursi in 12 ani pe autostrazi de dincolo de Tisa si n-am vazut macar unul pe contra-sens !!!
    6- PROSTIA OMOARA !!!!

  4. Basescu a fost singurul ministru al transporturilor din Europa care a declarat ca tara sa nu are nevoie de autostrazi. Apoi acest huligan portuar a ajuns sef al statului, pentru un deceniu. Acum avem o romanca (cel putin dupa nume, daca nu dupa politica) comisar european al transporturilor. Dar gropile ramin, romanii se pling de 3 decenii, cainii latra, hotii autohtoni de asfalt si de contracte se plimba nestingheriti, Bechtel si-a luat banii, dupa ce ne-a tras-o ca in filmele cu cowboys, pe chinezi i-am trimis la dracu, probabil asteptind un nou contract cu Bechtel sau echivalentul, oamenii (ba si politistii) mor pe sosele, smecherii politicii circula cu girofar etc, etc, etc. Si sa mai zica cineva ca biata Romanica e Cenusareasa continentului din vina altora…

  5. Ale dreaqu sosele romanesti ,se misca sub masina si nu pot tine volanul…

  6. De aia cei care butoneaza la mobil, cu castile date la maxim in urechi si gluga infipta la cotor, care travereaza strada sunt cu ochii in jos, la drum, ca asa au auzit si ei ca soselele omoara in RO !

  7. Asta spune totul despre modul cum se dau permise in rumania.
    Daca poti conduce o masina prin oras cu 30 km/h si poti face o parcare laterala nu ineamna ca esti capabil sa conduci o masina pe drumurile publice.
    Politia rumaneasa poate intelege lucrul asta simplu ???
    Modul de examinare este complect anapoda. Nu asa ar trebuii sa se desfasoate un examen pentru permis.

  8. @tomlin ,
    Felicitari ptr. cei 120 k km. ” dincolo de Tisa ” ( banuiesc ca spre Vest , ptr. ca ” dincolo de Tisa ar putea insemna si un picut de Ucraina !!) fara ciudati pe contra-sens !

    Hai sa-ti zic una , dincolo de Tisa : M5 , sens spre Budapesta aproape de intersectia cu M 0 ) , vara, vreme exceptionala , trafic acceptabil ( intre auto cam 50-100-150 m, depinde ) si civilizat , viteza de croaziera aprox. 130- 160 /h . Cu ochii la autostrada , cu gandul la prietenii din Germania .
    Undeva , o curba cu raza f. mare spre stanga si indicatoare de ingustare dar fara lumina galbena intermitenta ! Sesizez o aglomerare pe toate benzile , in nanosecunda . urmatoare realizez ca de fapt , in fata masinile opreau violent .
    Privire scurta in retrovizoare ( mi-era teama de eventualii neatenti si grabiti din spate, in special un Touareg nervos !) , simultan cu apasare buton triunghiular de semnalizare pericol, simultan cu apasare frana repetat , usor , fara violenta ( !).
    Daca ma poti crede , cea mai buna relatare este ca priveam cu un ochi in fata si cu unul in spate.
    Cand in sfarsit m-am oprit ( adica , dupa vreo 3, 4, 5, 6 secunde , nu sunt deloc sigur ) am vazut in retrovizoare pe banda Unu o duba ca parea TV.eu in coliziune violenta cu cel din fata si inca vreo doi facuti armonica in aceleasi circumstante ! Seara , la Tv , am vazut dimensiunea si efectele coliziunilor: una bucata mort , 2 sau 3 raniti grav , 6 auto avariate dintre care TV.ul cocotat pe cel din fata !
    Final : Carnatul de masini aflat in curba s-a pus in miscare si am avut satisfactia ca 3 sau 4 driveri , printre care si VW-ul Touareg sa ma salute intr-un fel din care am inteles ca erau recunoscatori ptr. avertismentul meu .
    Adica ….se intampla !

    Drumuri linistite !

  9. Nu stiu daca in toata tara dar, vad ca de cand cu controalele stricte si amenzile uriase, soferii, mare parte dintre ei, sunt mai atenti la trecerea de pietoni si nu mai apasa pe acceleratie cum faceau inainte de strictete cand viteza era gen „furios in orice”.

  10. Da, dar e patria noastra! Nu avem nevoie de investitiile alea, doar sa punem mai multe cruciulite pe parbriz!

  11. nu stim despre sosele,
    cert e ca capu de pod e de belea!
    (atentie:alea sunt dotari specifice ne-riveranilor bucuresteni,
    viatza la tzara e dura!).

  12. La mentalitatea actuala a soferilor romanistanezi coroborata cu lipsa lor de pregatire, cu ifosele pe care si le dau la volan, cu soselele necorespunzatoare si cu pedepsele simbolice, cred ca stam chiar foarte bine la nr de morti in circulatie.

  13. Ce vezi in rromanica? depasiri pe linie continua, in curbe, pe linia continua premergatoare trecerilor de pietoni, intoarceri peste linia continua, viteza peste si mult peste limita drumurilor in afara localitatilor. In oras neacordarea de prioritate, treceri pe rosu, plus consumul de alcool in ambele. Astea sunt cauzele generatoare de victime, nu infrastructura. Soferii iresponsabili… pardon, cetatenii europeni cu drepturi, doar drepturi, obligatiile s-au pierdut pe drum.

  14. Educația rutieră e praf. Școlile de șoferi sunt sub orice critică cât să treacă proba cu milițianu. După fiecare se descurcă. Dacă nimic știe cu atât și rămâne. Mulți șoferi habar nu au de indicatoare darămite de reguli de circulație. Aproape zilinic o mașină lovită de tren.
    Dacă șoferii nu știu de la pietoni să știe, nimic.

    În caz de accident cu victime tradiționala pedeapsă cu suspendare de la judecător. Mai vine un bou cu BMW cu tracțiune pe spate intră-n capul de pod și 4-5 victime. Că boul se crede as dar nu are habar să-și conducă hârbul. Direct la fiare vechi. Intră cu 120km/h în curbă făcută de 90 se miră că ajung pe câmp. Nu la arat.

  15. Pai sa-i multumim belelei de Petrov cu acea cugetare tampa: Romania nu are nevoie de autostrazi! Iar motzoganii l-au votat cu admiratie de doua ori.

  16. Aiure! Cei mai buni soferi in America sunt exact cei care nu au facut vreo scoala de soferi. Nici nu este obligatorie. Accidentele grave rareori au vreo legatura cu nerespectarea regulilor de circulatie. De vina sunt viteza, tupeul,marlania, indisciplina si bineinteles mintea putina a soferului.

  17. ” Cosmin Pam Matei”. Ca te numesti Cosmin ori Matei, nicio problema; dara cu pam-pam chiar bauni ca b oul, cum cu h’articolu-ti imputit !

  18. Nu poți cere parlamentarilor și militienilor sa producă legislație și acțiuni preventive care sa ridice nivelul de cunoaștere a responsabilității pe șosele atâta timp cât cele doua categorii mai sus pomenite trăiesc intr-o simbioza perfecta cu lumea interlopa.
    Mai apar ici colo niște gasculite cu microfon ce rad de șoferii beți sau drogati ce coboară obosiți de la volanul bolizilor lor.
    De hoție și mistocareala ce atentează la siguranța noastră, suntem sătui.
    Mai era unul, care zicea de la Belgrad , ca un repetent pe numele sau Coldea, l-ar fi amenințat pe un premier (Ponta), ca dacă se apuca de construit autostrada Ploiești-Brașov, îl va bagă la pușcărie.
    De asta mai știți ceva ? Desigur autostrada nu s-a mai făcut.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.