(VIDEO) MiG 21 LanceR prăbușit în Mureș!

Un avion MiG 21 LanceR al MApN s-a prăbușit în județul Mureș.

Pilotul s-a catapultat și acum primește îngrijiri medicale.

Potrivit Ministerului Apărării Naționale, aeronava MiG 21 LanceR de la Baza 71 Aeriană Cîmpia Turzii făcea un zbor de instrucție. Avionul s-a prăbușit în jurul orei 14.00, la în apropierea localității Dedrad, județul Mureș, într-o zonă nelocuită.
„Aeronava implicată în incidentul aviatic decolase în jurul orei 14.00 de pe baza aeriană din Câmpia Turzii, pentru a executa un zbor de instrucție împreună cu alte două aeronave de același tip. În timpul executării misiunii, pilotul a raportat că se află într-o situație de urgență și s-a catapultat, aeronava prăbușindu-se în zona localității Dedrad, județul Mureș, în afara ariilor locuite. Celelalte două aeronave au revenit în bază, în siguranță, în jurul orei 15.00. Cazul este cercetat de Parchetul Militar, iar circumstanțele accidentului vor fi investigate de o comisie numită de șeful Statului Major al Apărării. De asemenea, în conformitate cu procedurile-standard, au fost sistate zborurile de instrucţie cu acest tip de aeronavă până la finalizarea anchetei de specialitate”, anunță MApN.

„Starea de sănătate a locotenent-comandorului Andrei Criste, care s-a catapultat marți, 20 aprilie, este stabilă. Ofițerul este, în prezent, internat la Spitalul Clinic Județean de Urgență Târgu Mureș, unde a fost evaluat de o echipă medicală, care a constatat că viața sa nu este în pericol și a autorizat transferul pacientului, la Spitalul Universitar de Urgență Militar Central din București, pentru tratament de specialitate și recuperare. Transferul va fi realizat în cursul acestei seri, cu o aeronavă C-130 Hercules a Forțelor Aeriene Române”, transmite MApN.

Potrivit sursei citate, locotenent-comandorul Andrei Criste este pilot militar din anul 2008 și are o experiență de 600 ore de zbor pe aeronave supersonice, fiind certificat ca pilot operațional pe aeronave MiG-21 LanceR.

 

Cronologia incidentelor în care au fost implicate avioanele MiG

Avioanele MiG sunt unele dintre cele mai vechi din dotarea armatei române. Primele au fost achiziţionate în 1962. Deși după Revoluție, Forţele Aeriene Române au iniţiat un program de modernizare, numeroase aparate de zbor au fost implicate în incidente.

Avioanele MiG sunt unele dintre cele mai vechi din dotarea armatei. Primele au fost achiziţionate în 1962.

Forţele Aeriene Române au iniţiat în anul 1992 un program de modernizare a aparatelor MiG 21, în conformitate cu solicitările NATO şi pentru a mări capacitatea acestora de a executa misiuni la cerinţele luptei aeriene moderne. În prezent sunt în serviciu doar avioane modernizate MiG 21 Lancer A (pentru misiuni aer-sol), Lancer B (versiune de instruire) şi Lancer C (optimizate pentru misiuni aer-aer).

Avionul este echipat cu un scaun de catapultare KM-1M, ce asigură salvarea echipajului la înălţime 0 şi o viteză minimă de 130 km/h.

Avioanele MiG au o lungime de 14,5 metri, înălţimea de 4,1 metri şi anvergura de 7,15 metri. Greutatea avionului gol este de 5.750 de kilograme, iar greutatea maximă la decolare nu trebuie să depăşească 10.400 de kilograme.

Agenţia Mediafax prezintă o cronologie a accidentelor în care au fost implicate aeronave de tip MiG din dotarea Forţelor Aeriene Române, împreună cu date tehnice despre avion şi elemente de background.

– 2 martie 1994 – Un avion MiG 29 s-a prăbuşit la aeroportul militar Mihail Kogălniceanu, în timpul unui zbor de antrenament. Pilotul şi-a pierdut viaţa, iar aeronava a fost distrusă.

– 10 martie 1994 – Unei aeronave MiG 23, cu dublă comandă, în timpul apropierii de aerodrom pentru aterizare, i s-a oprit motorul la înălţimea de 400 m de sol şi la aproximativ 8 km faţă de pista de decolare-aterizare. Aeronava aparţinea unităţii de aviaţie din Timişoara. Piloţii s-au salvat prin catapultare.

18 mai 1994 – Un avion MiG 21 s-a prăbuşit în timpul unui zbor de antrenament. În urma accidentului, pilotul a murit, iar avionul, aparţinând unităţii de aviaţie militară din Timişoara, a fost distrus.

– 9 august 1994 – Un MiG-23 s-a prăbuşit în timp ce încerca să aterizeze pe aeroportul militar din localitatea Mihail Kogălniceanu. Pilotul s-a catapultat.

– 6 octombrie 1994 – Un avion MiG-21 s-a prăbuşit pe poligonul Bogata, de lângă Turda, în timpul unei aplicaţii militare. Pilotul s-a catapultat.

– 14 octombrie 1994 – Un avion MiG 21 s-a prăbuşit, iar pilotul Adrian Truşcă şi-a pierdut viaţa. În urma anchetei s-a constatat că erorile pilotului au stat la baza accidentului.

– 27 iulie 1995 – Un avion MiG 21, de la UM 019051-Deveselu, s-a prăbuşit după aproximativ 15 minute de la decolare. Aparatul executa un zbor de cercetare meteo, combinat cu un exerciţiu de luptă ce simula trageri în ţinte terestre. În urma accidentului, şi-au pierdut viaţa ambii piloţi.

– 29 august 1995 – Un avion MiG-21 cu dublă comandă s-a prăbuşit pe aerodromul Giarmata, de lângă Timişoara. Cei doi piloţi au reuşit să se salveze prin catapultare.

– 9 mai 1996 – Un MiG 21 a intrat într-o cabină de dirijare a zborului pe Aeroportul Militar Borcea. Nu s-au înregistrat victime.

– 29 octombrie 1996 – Un avion MiG-21 a aterizat forţat pe Aeroportul din Timişoara, întrucât trenul de aterizare din partea dreaptă nu s-a deschis.

– 22 mai 1997 – Un avion militar tip MiG 21, din dotarea unităţii militare de la Bacău, s-a prăbuşit în zona localităţii Pârjol, judeţul Bacău. Pilotul s-a salvat prin catapultare.

– 10 decembrie 1997 – Un avion tip MiG-21 cu dublă comandă s-a prăbuşit în timpul unui zbor de instrucţie, aparatul fiind distrus în urma impactului cu solul, însă piloţii s-au catapultat.

– 22 octombrie 1998 – Un aparat MiG 29 ce participa la un exerciţiu de antrenament de la Baza Mihail Kogălniceanu a fost nevoit să aterizeze forţat în urma semnalării unei defecţiuni la unul dintre motoare. Avionul era condus de un pilot român şi unul francez.

– 21 aprilie 1999 – Un avion MiG-21 a fost avariat la aterizare, în apropiere de Câmpia Turzii, ca urmare a unei erori de pilotaj.

– 12 mai 1999 – Un avion românesc de luptă tip MIG 23 s-a prăbuşit în zona localităţii Căpâlnaş, la şapte kilometri sud de Săvârşin, judeţul Arad. Pilotul, locotenentul comandor Dorin Eremie Craiu, şi-a pierdut viaţa.

– 17 august 1999 – Un aparat cu dublă comandă al Bazei Aeriene 95 s-a prăbuşit în apropierea unităţii de aviaţie din Bacău. Cauza a constituit-o o eroare în tehnica pilotajului. Ambii piloţi s-au salvat prin catapultare. Avionul s-a prăbuşit imediat după decolare, la circa trei kilometrii de capătul pistei.

– 15 martie 2000 – Un avion de vânătoare MiG 21 Lancer aparţinând Bazei Aeriene Giarmata, judeţul Timiş, a suferit o avarie la trenul principal de aterizare, în timp ce se întorcea dintr-un zbor de instrucţie. În timpul aterizării, imediat după ce a atins pista, avionul s-a dezechilibrat şi s-a înclinat zece centimetri pe partea stângă, din cauza ruperii unei roţi din trenul de aterizare.

– 13 iulie 2001 – Un aparat al SC Aerostar Bacău s-a prăbuşit într-o zonă muntoasă din dreptul localităţii Tazlăul Mare, iar pilotul a reuşit să se catapulteze. Comisia care a anchetat cauzele prăbuşirii avionului militar MIG 21 Lancer a exclus varianta erorii de pilotaj, concluzie la care anchetatorii au ajuns după decodarea cutiei negre a aparatului de zbor.

– 21 februarie 2002 – Un avion MiG 21 Lancer, cu simplă comandă, aparţinând Bazei 86 Aeriene Feteşti, s-a prăbuşit în lacul piscicol Iezer, din apropierea municipiului Călăraşi. Avionul a fost distrus, iar pilotul, Adrian Săvulescu, şi-a pierdut viaţa. Zborul se efectua în cadrul unui antrenament de strictă supraveghere. Accidentul a fost provocat de impactul cu o pasăre.

– 26 martie 2002 – Un aparat al Bazei Aeriene 71 s-a prăbuşit în apropiere de Turda, însă pilotul a reuşit să se salveze. Cauza a fost defectarea sistemului de alimentare cu combustibil a motorului.

– 9 octombrie 2002 – O bombă de aviaţie s-a desprins de pe grinda unui avion MiG 21 Lancer, imediat după decolarea aparatului de pe aeroportul din Bacău, căzând la aproximativ 450 de metri de capătul de nord al pistei. Nu s-au înregistrat victime sau pagube materiale.

– 23 octombrie 2002 – Un avion MiG 21 Lancer, care efectua un zbor de instrucţie în simplă comandă, s-a prăbuşit de la o înălţime de 30 de metri, la capătul pistei de decolare de pe aerodromul Unităţii de Aviaţie din Bacău. Pilotul avionului, care era singur la bord, a reuşit să se catapulteze înaintea impactului aparatului de zbor cu solul. Accidentul a fost provocat de impactul cu o pasăre.

– 26 septembrie 2003 – Un avion MiG 21 Lancer s-a prăbuşit în apropiere de Câmpia Turzii, iar pilotul, căpitanul comandor Sorin Popa, a murit, nereuşind să se catapulteze. Accidentul aviatic s-a produs pe un deal din vecinătatea comunei Viişoara. Aparatul de zbor aparţinea unităţii aviatice de la Luna şi executa un zbor de antrenament. Cauza a fost dezorientarea spaţială.

– 26 august 2004 – Două aeronave MiG 21 Lancer cu simplă comandă s-au ciocnit în zbor, la 20 de minute de la decolarea de pe aeroportul din Câmpia Turzii, piloţii reuşind să se catapulteze şi fiind recuperaţi. Cauza accidentului a fost reprezentată de o eroare umană, dar şi de condiţii meteo nefavorabile.

– 8 martie 2005 – Un avion MiG 21 Lancer cu simplă comandă aparţinând Bazei Aeriene 86 Feteşti s-a prăbuşit în zona localităţii Însurăţei, din judeţul Brăila. Pilotul s-a catapultat, supravieţuind accidentului, dar aparatul de zbor a fost distrus aproape în întregime. Accidentul a avut drept cauză probabilă pierderea stabilităţii aerodinamice a aeronavei prin acţionarea energică de către pilot a comenzilor, pentru asigurărea avantajului câştigării luptei aeriene.

– 22 noiembrie 2006 – O aeronavă MiG 21 Lancer s-a prăbuşit la Beliu, în judeţul Arad. Aeronava a funcţionat normal pe întreaga durată a zborului, de la decolare până la impactul cu solul. Comisia de investigare a apreciat că producerea catastrofei aeriene poate fi atribuită „instalării subite a pierderii de conştienţă a pilotului, indusă de unul de factorii de mediu sau de o afecţiune psiho-fizică pre-existentă în stare latentă”. Pilotul, care se afla singur în avion, a decedat.

– 14 august 2007 – Rezervorul suplimentar al unui avion MiG 21 LanceR, aparţinând Bazei 95 Aeriene Bacău, s-a desprins necomandat în timpul unei misiuni de cercetare meteorologică şi a căzut pe o pajişte.

– 28 august 2007 – Traficul pe Aeroportul Internaţional Timişoara a fost blocat timp de mai bine de o oră, după ce un avion MiG 21 Lancer a făcut pană la aterizare, una dintre roţi explodând, iar resturile împrăştiindu-se pe pista care fost închisă.

– 30 octombrie 2007 – Un avion MiG 21 Lancer aparţinând Bazei 71 Aeriene Câmpia Turzii a fost implicat într-un incident aviatic, soldat cu spargerea cupolei şi desprinderea fuselajului, în urma impactului cu un obiect neidentificat, posibil cu o pasăre.

-1 noiembrie 2010 – Un aparat se prăbuşeşte în apropiere de Câmpia Turzii. Doi piloţi militari îşi pierd viaţa.

– 23 august 2012 – Un avion militar IAR 99 Şoim cu dublă comandă s-a prăbuşit la Craiova, în timp ce efectua zboruri de probă. Aeronava, care aparţinea Centrului de Cercetări şi Încercări în Zbor Craiova, s-a prăbuşit la scurt timp de la decolare, la 500 de metri nord de pistă.

– 12 iunie 2017 – Un aparat de zbor MiG-21 Lancer din cadrul Flotilei 86 a Forţelor Aeriene Române s-a prăbuşit la aproximativ 8 km de capătul de sud al pistei Aeroportului Internaţional Mihail Kogălniceanu. Avionul plecase de la Baza aeriană Mihail Kogălniceanu şi efectua un zbor de antrenament.

– 7 iulie 2018 – Un MIG 21 Lancer s-a prăbuşit la un show aviatic la baza aeriană Borcea. Pilotul a murit.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Author

21 de Comentarii

  1. Încă un sicriu zburător și-a dat obștescul sfârșit. După 50 de ani de lupta la sol si-a frânt aripile. Și cu toate acestea mai avem militari piloți în rezervă cu pensii”nesimțite”!

  2. De acord ca MIG-urile sunt uzate si fizic si moral. Totusi, inca zboara. Intrebarea e: ” faimoasele ” F16 sunt in stare sa zboare, sau doar ruleaza la sol, ca sa n-aiba de unde pica?

  3. Am lucrat in Aviatie , la construirea lor .
    In acest moment in Romania daca mai gasesti 10 meseriasi adevarati …restul este pleava u-europeana …..

  4. Încă mai au MiG-21, nu s-au prăbușit încă toate până acum? Mai au multe „avioane” de fapt rable uzate fizic și moral. Au înlocuit depașitele MiG cu bătrânle F-16, la prețuri riașe ďi care se pare că au probleme să zboare noaptea sau pe vreme rea.
    Bună afacere, câștigă bătălii cu țări ca Burkina Faso sau Gana.

  5. „Modernizare” MIG-uri, de sute de milioane euro…
    Sa fii sarac si prost e o catastrofa !
    Profita toti de tine.

  6. Probabil Avioanele ar trebui sa aiba , Webcamuri , Inteligenta Artificiala , Radare , Memorie , Pilot Automat , ca sa detecteze din Timp , Obstacolele , si sa se Prabuseasca in Zone Nelocuibile . La fel cum sunt Construite Masinile cu Webcamuri cu Memorie , care Detecteaza din Timp Obstacolele si se Conduc Singure , cu Pilot Automat . Dar Probabil , ca Avioanele F16 sunt mai Periculoase , deoarece se Conduc cu Viteza de 1000 de Metrii pe Secunda .

  7. 1000 m/s, inseamna 3600 km/ora, Ce avion zboara cu de trei ori viteza sunetului? 340 m/s

  8. 2% din PIB-ul tarii este exact pentru rable reconditionate si vandute la pret si calitate jos palaria! Inca ceva, in gradina maicii domnului nu ai dreptul sa distrugi ca vrei ceea ce exista! Bafta la aruncat 2% din pib pe rable.

  9. Aceiasi „socoteala” ca la infrastructura rutiera si feroviara, multi bani „investiti”, de fapt aruncati pe fereastra. Trenurile sunt mereu gata sa deraieze, dupa ce ca s-au pompat multe miliarde in drumuri, drumurile sunt praf, Becthel e o afacere dintre multele mari si sau mai mici. Numarul de morti la accidente rutiere e cel mai mare din UE la suta de mii de locuitori. Nu stii niciodata cand iti aterizeaza un MiG in curte. Sau zboara o masina. Sau un TIR.

  10. Nu avionul sau cei care l-au fabricat ,cum sugereaza unii aici, este de vina ca dupa 50 de ani apararea mioritica se bazeaza tot pe el .Daca este asa inseamna ca a fost un avion bun.E ca la cai ,orice armasar devine la batranete gloaba.Aceasta „gloaba” serveste aviatia romana din anii 70 .Nu este vina lui MIG 21 ca am cumparat avioane batrane la fel ca el la pret de noi.Dar suntem fericiti ca sunt de la „parteneri” chiar daca pentru a zbura va trebui sa ne batem cu rusii doar ziua si pe vreme frumoasa.

  11. La ce a mai ETATIZAT statul -palma -barba -cot pamanturile oamenilor nevoiasi de langa baza aeriana , pe un pret de # KKTI ??? Si asta cu concursul unei firme a unui FUNCTIONAR PUBLIC , pana mai ieri NOTAR PUBLIC ??? Cum justifica STATUL-PALMA-BARBA-COT a doua ETATIZARE a acestei averi , considerata de vechii proprietari NELEGITIMA si ANTICONSTITUTIONALA ??? Nu MINT !!! Pamantul etatizat , de un colonel Doctor ( fara identitate , conform unei scrisori de anuntare ) a fost CUMPARAT cu VALUTA FORTA de STRABUNICI , dupa o munca ASIDUUA in AMERICA !!! Si nu la pretul de 3 KAKATI !!!

  12. Da, ce ma , va e frica sau rusine de POSTAREA MEA ???Sau credeti ca estec NEREALISTA ???SA VA FIE RUSINE !!! NU VOI MAI AVEA COMENTARII DE AZI INAINTE SI NU VOI MAI ACCESA SITUL VOSTRU DE # KKTI !!!

  13. Epavele sunt asigurate,iar suma primita depaseste cu mult valoarea hardughiei.Unul cate unul vor fi „sinucise”, pentru ca nu se pot toate deodata ?????!

  14. Cheia problemei la numeroasele accidente ale MIG-urilor este ceea ce scrie mai sus MYSEBI. Nu mai au meseriasi ptr intretinerea lor. Probabil ca nici piese de schimb nu mai au, fiind vechi de vreo 50 de ani si sunt nevoiti sa improvizeze.
    Si eu am avut o cunostinta care era maistru militar la elicoptere, dar era atat de plopist incat nu stia cum sa schimbe o bujie la autoturism sau sa verifice daca o bujie este defecta. In schimb stia sa bea pana cadea sub masa. Atentie: maistru militar!

  15. Sa pice toate MIG-urile – poate ne dotam si noi cu 25 de avioane de lupta noi noute si cu 100-150 de drone reale! Naval stam mai rau ca in aer cu 2 fregate -nave de croaziera si 4 corvete -inca pe hartie! Pacat de tinerii pe care ii trimitem la razboi (sa speram ca nu va fi)!

  16. nenea, ne spuneti si noua daca mai faceti avioane d alea frumoase, acolo in Oltenia??

  17. Gresit ! Sunt de pe vremea fratilor Wright,daca nu cumva putin mai dinainte !

  18. Da ce pretentii aveti de la avioanele rusesti,ca doar nu’s ele zepeline,ci fiare de calcat zburatoare.Noroc ca a scapat omu’ ca a fost vigilent si constient de fieratania ruseasca pe care se straduia sa se antreneze.

  19. Totusi, 600 de ore in atatia ani? O fi combustibilul scump dar… De ce nu se publica cate ore de zbor au pilotii din SUA sau din Rusia. Mai pica si la ei cate un supersonic dar la numarul lor urias de aparate comparativ cu noi nu incape comparatie.

  20. a fost … analog … curselor de masini … din tara apasilor … cine ZDROBESTE … mai multe MASINI !!!
    noi … in loc de masini … folosim … AVIOANE !!!
    si cum … sa experimentam … mecanismul de CATAPULTARE … in alta modalitate ???

    Bine ca pilotul … este SANATOS . Doar asta conteaza !!!

    Rablele … se pot inlocui … prin … PROGRAMUL … RABLA !!!

  21. A fost … analog … curselor de masini … din tara apasilor … cine ZDROBESTE … mai multe MASINI !!!
    noi … in loc de masini … folosim … AVIOANE !!!
    si cum … sa experimentam … mecanismul de CATAPULTARE … in alta modalitate ???

    Rablele … se pot inlocui … prin … PROGRAMUL … RABLA !!!

    Bine ca pilotul este SANATOS . Doar asta conteaza !!!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.