Standing ovations la concertul senzaţional susţinut de EUYO sub cupola Ateneului Român

Sală arhiplină la Ateneul Român, duminică seara, la concertul susținut de The European Union Youth Orchestra (EUYO)/Orchestra de Tineret a Uniunii Europene, organizat de Institutul Cultural Român. 

Talentul, frumuseţea, infuzia de tinerețe și  bucuria de a cânta a tinerilor muzicieni a ridicat sala în picioare, iar performerii au fost aplaudați cu entuziasm minute în şir. Evenimentul are loc sub conducerea unor dirijori de faimă internaţională, într-o orchestră care transcende barierele sociale, culturale, politice şi economice. Concertul, organizat duminică seară în cadrul turneului aniversar Capital Sounds care are loc în cele 28 state membre UE, cu ocazia împlinirii a 40 de ani de la înființarea orchestrei, a avut un succes de public extraordinar.„Muzicienii din Orchestra de Tineret a Uniunii Europene au două inimi în loc de una și sunt ei înșiși o muzica, după cum se lasă străbătuți de notele pe care le cântă“, a declarat prezentatorul evenimentului  Marius Constantinescu.

„Profesiunea de credință EUYO și spiritul diplomației culturale converg în puncte esențiale. Este, așadar, cât se poate de firesc, dată fiind misiunea sa, ca ICR să sprijine participarea tinerilor muzicieni români la EUYO, așa cum o face în fiecare an, începând din 2010. Orchestră mereu tânără, EUYO este deja, în același timp, o instituție de tradiție, cu un palmares impresionant. Printr-o consonanță îmbucurătoare, turneul din care face parte concertul de la București marchează cei 40 de ani de existență ai EUYO în anul în care România însăși sărbătorește 100 de ani de la întregire. A avea viitor presupune şi perpetuarea unei identităţi recognoscibile, iar moştenirea muzicală pe care EUYO o cultivă este un element constitutiv al identităţii culturale europene “, a subliniat doamna Liliana Țuroiu, președintele ICR, care a fost gazda evenimentului de la Ateneu. 

„Este un privilegiu pentru Orchestra de Tineret a Uniunii Europene (EUYO) să concerteze la București, în cadrul proiectului nostru – Capital Sounds. (…) În această perioadă plină de provocări pentru Europa, EUYO se angajează mai mult ca oricând să-și îndeplinească misiunea de a acționa în calitate de ambasador cultural al Uniunii Europene, reunind cei mai talentați tineri muzicieni din toate statele membre ale UE într-o orchestră unită de conștiința moștenirii europene comune, de inovație și de căutarea permanentă a excelenței. Și ce ar putea fi mai potrivit, în Anul European al patrimoniului cultural, ca acest concert să fie o ocazie ca România să-și prezinte identitatea culturală ca parte a acestui patrimoniu cultural european”, a precizat Marshall Marcus, CEO al European Union Youth Orchestra.

Evenimentul s-a bucurat de prezența a numeroase personalități din lumea culturală, politică și diplomatică, printre care s-au numărat George Ivașcu, Ministrul Culturii și Identității Naționale, E.S. Cord Meier-Klodt, ambasadorul Germaniei, E.S. doamna Isabel Rauscher, ambasadoarea Austriei, E.S. Paul Brummell, ambasadorul Marii Britanii la București, E.S. Thomas Baekelandt, ambasadorul Belgiei, Ştefan Emanoil Ilcuş, însărcinatul cu afaceri al ambasadei Danemarcei, E. S. Vassilis Papadopoulos, din partea ambasadei Greciei,  Takahiko Watabe, consilier al Ambasadei Japoniei și Adjunct al Șefului de Misiune, Nigel Bellingham, directorul British Council România, Claudiu Sfirschi-LăudatFundația Culturală Greacă, Rodrigo Garcia Carrio (Instituto Cervantes), Jym Pywell  (BISYOC), Andrei Dimitriu, directorul Filarmonicii „George Enescu”, Victor Opaschi, secretar de Stat, Secretariatul de Stat pentru Culte, Ștefan Gheorghiu, președinte UCIMR, Ulpiu Vlad,vicepreședinte UCMR, Verona Maier, prorector UNMB…

Un nume cunoscut la nivel mondial, EUYO a cântat în majoritatea sălilor de concerte și festivalurilor importante din întreaga lume, printre care BBC Proms, Royal Albert Hall din Londra, Carnegie Hall din New York și Musikverein din Viena. De la Amsterdam la Abu Dhabi, de la Moscova la Mumbai, de la Seul la São Paulo, Orchestra a cântat în sute de săli de pe patru continente. „EUYO oferă o experiență neprețuită pentru viitoarea generație de mari muzicieni. Este o adevărată piatră de temelie pentru începutul unei cariere de succes. A fost și va fi mereu o orchestră unică”, aprecia Vladimir Ashkenazy.

Orchestra de Tineret a Uniunii Europene (EUYO) este una dintre cele mai importante orchestre ale lumii. Descrisă de Guardian ca fiind „captivantă, revigorant de bună, plină de energie, cu o concentrare precisă și o îndrăzneală încântătoare”, și de președintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker ca „cel mai bun ambasador posibil pentru Uniunea Europeană“, a oferit o punte excepțională între universitățile de muzică și lumea profesională pentru generații întregi ale celor mai buni muzicieni din Europa, încă de la înființarea sa în 1976. EUYO este Ambasador Cultural al Uniunii Europene de peste patruzeci de ani. Patronii onorifici ai EUYO includ șefii de guvern din toate statele membre ale UE, președintele Comisiei Europene și președintele Parlamentului European.

Orchestra a colaborat cu mulți dintre cei mai mari muzicieni din lume, printre care Daniel Barenboim, Leonard Bernstein, Herbert von Karajan, Mstislav Rostropovich și în special cu cei trei directori muzicali și actualul dirijor principal: directorul muzical fondator Claudio Abbado, fostul director muzical Vladimir Ashkenazy și actualul dirijor laureat Bernard Haitink, și dirijorul principal Vasily Petrenko. 3.000 de absolvenţi ai EUYO au trecut cu succes prin procesul riguros de audiţii al orchestrei, desfăşurat în cele 28 de state membre ale UE, iar mulţi dintre ei sunt acum dirijori, solişti, profesori şi istrumentişti care cântă cu marile orchestre din Europa şi din lume.

Recent s-a încheiat un parteneriat important cu Ministerul Culturii din Italia, municipalitatea Ferrara şi RAI şi s-a stabilit un nou sediu legal.

În acest an, pentru celebrarea Anului European al Patrimoniului Cultural, EUYO va cânta în 13 ţări din Europa, America de Sud, Orientul Mijlociu şi Asia şi va avea rezidenţe în Bolzano, Ferrara, Dubai şi Shanghai. După un lung turneu, EUYO va concerta la Grafenegg Academy, unde în renumitul castelului, între 24 iunie şi 8 iulie, va avea loc un extraordinar Simpozion Internaţional, condus de Leon Botstein, pe tema The Challenge of Historical Discontinuity, în care se va discuta despre politică şi modernism, despre haos şi incertitudine, reinventarea operei, despre conştiinţa artistului, cu participarea unor importante personalităţi din întreaga lume. Urmează Alicante, Berlin, Dresda, Sao Paulo, Buenos Aires, Montevideo…

Un alt important festival la care vor participa este cel de la Bolzano, între 26 iulie şi 31 august.

În deschiderea concertului de la Bucureşti, AdMusicam Ensemble a interpretat, în primă audiție, lucrarea Rustic Quartet semnată de Victor Savca. Ansamblul este format din Ioana Tudor (vioară), Alex Spinu (violă), Victor Sandu (violoncel) – participanți la Programul AdMusicam, organizat de ICR, și Victor Savca (contrabas) – compozitor și fost membru EUYO. Programul concertului, avându-l la pupitru pe tânărul dirijor Vasily Petrenko, a cuprins Concertul nr. 2, pentru pian și orchestră, în do minor, op. 18, de Serghei Rahmaninov – solistă Alexandra Dariescu și Suita simfonică „Şeherazada“ de Nikolai Rimsky-Korsakov.Petrenko a captat şi a iradiat forţa interioară a muzicii

Vasily Petrenko s-a născut în 1976 și și-a început educația muzicală la Școala de muzică Capella Boys din St Petersburg – cea mai veche școală de muzică din Rusia. A studiat la Conservatorul din Sankt Petersburg și a participat la masterclassuri alături de Ilya Musin, Mariss Jansons și Yuri Temirkanov. După succesul considerabil avut la mai multe concursuri internaționale, printre care și ediția a patra a Concursului de Dirijat Prokofiev din Sankt Petersburg (2003), Premiul I la Concursul de Dirijat şi Corale Șostakovici din Sankt Petersburg (1997) și Premiul I la cea de-a șasea ediție a Competiției Internaționale de Dirijat de la Cadaques, Spania, a fost numit dirijor principal al Orchestrei Simfonice Academice de Stat din Sankt Petersburg în perioada 2004-2007.

În septembrie 2017, Vasily Petrenko a primit premiul Artist of the Year la prestigioasele Premii Gramophone, la un deceniu de la primirea premiului Young Artist of the Year în octombrie 2007. În 2010 a câștigat Artistul Anului la Classical Brit Awards. În stagiunea aceasta a debutat la Orchestra Filarmonicii din Berlin, a dirijat concerte în Europa și Asia cu Royal Liverpool Orchestra și Oslo Philharmonic Orchestra și a avut colaborări cu Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Netherlands Radio Philharmonic, Orchestre Philharmonique de Radio France, London Philharmonic, Israel Philharmonic Vienna Symphony Orchestra și Montreal Symphony Orchestra. În cadrul Festivalului George Enescu din 2015, Petrenko s-a aflat la conducerea Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, interpretând, alături de Corul Filarmonicii  “George Enescu”, violonistul Alexandru Tomescu și violonistul Valery Sokolov, compoziții de Serghei Rahmaninov, George Enescu, Ottorino Respighi, Alexander Glazunov.

Pianista Alexandra Dariescu, într-o rochie lungă, albă-argintie, vaporoasă în care parcă plutea pe scenă, a hipnotizat publicul prin talentul şi eleganţa sa interpretativă.

Alexandra Dariescu uimeşte de fiecare dată cu muzicalitatea înnăscută a interpretărilor sale și cu o prezență scenică captivantă. De la aparițiile recente la Carnegie Hall în New York, Concertgebouw în Amsterdam până la Royal Albert Hall, stagiunea 2017-2018 a marcat pentru Alexandra Dariescu debuturile atât la prestigiosul Musikverein, o celebrare a 100 de ani de la nașterea lui Dinu Lipatti cu două concerte (Lipatti & Grieg) împreună cu Filarmonica Transilvania condusă de Gabriel Bebeșelea, cât și debutul în recital cu Angela Gheorghiu la Wien Staatsoper.

Alexandra Dariescu își face și debutul în Statele Unite cu Simfonia Utah, precum și debutul canadian cu Kitchener-Waterloo Symphony și Orchestre Philharmonique de Québec. Un punct culminant al acestui sezon va fi premiera propriei sale producții, The Nutcracker and I, de Alexandra Dariescu – un spectacol multimedia, realizat pentru pian solo cu dans și animație digitală – care va avea loc la Milton Court de la Barbican, urmat de spectacole în cadrul Festivalului Internațional de Muzică de Cameră Stavanger și de numeroase turnee în China. Alexandra Dariescu se alătură în 2018 programului european Young Leaders (EYL40), organizat sub patronajul lui Jean-Claude Juncker, președintele Comisiei Europene. EYL40 este un program inovator care își propune să promoveze o identitate europeană prin atragerea celor mai promițătoare talente din Europa. La fel de extraordinară şi concert-maestrul Emily Davis, de la Academy of Music din Londra. La fel şi Sarah Sew, violin and director, care cântă pe o vioară Gennaro Gagliano din 1760.

„Publicul a aplaudat intens, a ovaționat, a  tropăit chiar de bucurie.  E ceva unic să cânți acasă, pe o scenă cu adevărat minunată și mai ales să simți energia unui public extraordinar. De mult nu am mai cântat, într-un concert, cu o asemenea bucurie“, a spus Theodor Andreescu, violonist român, membru al Orchestrei de Tineret a Uniunii Europene.

 

 

 

 

 

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 4
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.