Sunetul muzicii din Imperiul Otoman la Richard Strauss

Muzică veche în Grădina Verde

“Anton Pann Ensemble”, format din Constantin Răileanu – voce, percuţie (daire), Alexandru Stoica – oud (lăută cu gât scurt), Ghassan Bouz – percuţie (Def, riq, darbuka), Andrei Zamfir – baglama/saz (lăută cu gât lung), Raluca Stratulat – vioară, Jovan Sofronievski – ney, clarinet, caval macedonean, şi Oana Lucia Benko Răileanu – videoproiecţie, oferă, vineri 13 iunie, la ora 21.00, la curtea “Green Hours” un recital unic de muzică de la curţile domneşti balcanice.

Prilej rar pentru iubitorii de muzică de a-i asculta, într-o iscusită incursiune în ambianţa sonoră a curţilor domneşti din Principatele Române şi din Imperiul Otoman.

„Vom încerca să transformăm pentru o seară grădina Green într-o curte domnească, în care boieri şi jupâniţe să asculte, ceea ce era, odată, probabil, jazzul acelor vremuri… Modul în care era scrisă şi interpretată muzica acelor vremuri lăsa libertate de exprimare şi uneori de improvizaţie neaşteptate, mai mult decât o permitea muzica occidentală din aceleaşi timpuri”, afirmă Voicu Rădescu, directorul “Green Hours Jazz Club”.

Format din tineri muzicieni profesionişti, “Anton Pann Ensemble” se remarcă prin abordarea în filigran a muzicii vechi. Prin aranjamente orchestrale atent documentate, bazate pe o intensă muncă de arhivă în cercetarea documentelor vechi, ei recuperează şi readuc în contemporaneitate repertoriul de la curţile domneşti şi boiereşti din urmă cu câteva veacuri. Pentru redarea fidelă a sonorităţilor de epocă, muzicienii folosesc numai instrumente vechi – ud (lăută), bendir, baglama, davul, dairea, darbuka, cobză, etc. –, printre ele numărându-se şi un şehrud (ud bas) construit după schiţele lui Dimitrie Cantemir, o piesă rară, existând doar două astfel de instrumente în lume.

”Pasiunea lor absolut autentică, dedicarea şi migala cu care se implică în recuperarea acestei muzici de o frumuseţe specială sunt atuurile de forţă ale acestor muzicieni. Sunt, totodată, calităţi rare, care îi recomandă cu prisosinţă unui public iubitor de muzici cu ştaif”.

Concertul “Anton Pann Ensemble” este unul dintre proiectele speciale cu care “Green Hours” marchează, în 2014, aniversarea a 20 de ani de la naşterea clubului de jazz şi teatru cu acelaşi nume.

“Green Hours” este unul dintre cele mai vechi cluburi de jazz – şi, probabil, cel mai respectat teatru independent – din România. Începând cu anul 1994, în fiecare săptămână, clubul nostru găzduieşte concerte jazz club, blues, electric sau seri de muzică alternativă. Începând cu anul 1997, în spaţiul Green au fost demarate spectacole de teatru (în alternanţă cu spectacolele de muzică, într-o linie asemănătoare programelor de pe Broadway).

Din anul 2008, Green Hours organizează singurul festiva internaţional de jazz în club din România – “Green Hours JAZZ FEST” – ajuns anul acesta la cea de-a 6-a ediţie.

Concert extraordinar „Stradivarius Fantasia”

Violonistul Răzvan Stoica

“Intermusici Artist Management”, companie de renume printre companiile de management artistic şi cultural, împreună cu Teatrul “Odeon”, vă invită, vineri 20 iunie, la ora 19.00, la Sala Majestic, la concertul extraordinar „Stradivarius Fantasia”, susţinut de Răzvan & Andreea Stoica.

Cei doi artişti de renume internaţional, violonistul Răzvan Stoica şi pianista Andreea Stoica, vă vor încânta cu măiestria lor într-un program muzical de excepţie ce cuprinde Fantezia „Carmen” de Georges Bizet – Waxman, Niccolo Paganini, Saint-Saëns şi alte piese de virtuozitate.

Violonistul român Răzvan Stoica a primit titlul de “Noul talent al anului 2013” la concursul „New Talent” de la Bratislava, fiind primul muzician român care reuşeşte această performanţă în istoria de 44 de ani a acestui concurs, iniţiat de Sir Yehudi Menuhin. „New Talent” este cea mai importantă competiţie pentru tineri instrumentişti între 18 şi 28 ani, derulată sub semnul Uniunii Europene de Radio. Radio România Muzical îl recomandă pe Răzvan Stoica drept una dintre noile stele ale violonisticii româneşti. Are în palmares aproape 30 de premii naţionale şi internaţionale. Din 2009, violonistul român cântă pe o vioară “Stradivarius, Queen ex­Ernst” din 1729, pe care a câştigat-o la o competiţie desfăşurată la Salzburg, unde a avut 170 de contracandidaţi.

Începând cu anul 2014, Răzvan Stoica împreună cu sora sa, pianista Andreea Stoica, ne-au onorat cu prezenţa şi pe scenele din România. Ne-au încântat nu numai prin concertele susţinute în Bucureşti şi Braşov, ci şi prin ascensiunea de care se bucură, binemeritată de altfel, tânărul violonist Răzvan Stoica fiind premiat la Gala Radio România Cultural cu Premiul Special „In Memoriam Iosif Sava”!

2014 a fost declarat “Anul Richard Strauss” pentru că în 11 iunie se împlinesc 150 de ani de la naşterea acestui celebru compozitor german, exponent al stilului post-romantic de la finalul secolului al XIX-lea şi din prima jumătate a secolului XX.

Aniversare a compozitorului Richard Strauss, la ONB

Mihaela Işpan va evolua în Concertul Richard Strauss la ONB

După ce, nu demult, Opera Naţională a oferit publicului, în premieră, Poemul simfonic “Don Quijote” al celebrului compozitor, acum, în săptămâna în care se sărbătoreşte ziua de naştere a lui Strauss, ONB vă invită în Foaierul Galben, sâmbătă, 14 iunie, de la ora 19.00, la un concert aniversar alcătuit din lucrări camerale.

Călătoria muzicală prin creaţia lui Richard Strauss va fi asigurată de mezzosoprana Mihaela Işpan şi bas-baritonul Răzvan Georgescu (invitat), alături de violoniştii Liviu Ailincăi (invitat) şi Cristian Balaş (membru al Orchestrei ONB) şi de pianistele Luminiţa Berariu şi Mădălina Florescu.

La eveniment participă şi tenorul Andrei Lazăr, de data aceasta în calitate de actor, care, împreună cu pianista Mădălina Florescu, va prezenta o lucrare inedită a compozitorului, pentru narator şi pian, „Das Schloss am Meere” („Castelul de la mare”).

Tenorul Andrei Lazăr cu o compoziţie inedită de Richard Strauss

Prezentator va fi muzicologul Cătălin Sava. Programul conţine lieduri din creaţia lui Richard Strauss, lucrări pentru pian şi pentru vioară şi pian.

Compozitor inovator şi provocator pentru vremea sa, Richard Strauss este unul dintre părinţii muzicii moderne, autor a numeroase partituri adesea dezbătute şi studiate, mai ales în genul operei. A colaborat de-a lungul timpului cu mari scriitori precum Hugo von Hoffmannstahl şi Stefan Zweig. Şi la Opera Naţională Bucureşti au fost puse în scenă lucrări de-ale sale precum operele “Salomeea” (în 1926), “Cavalerul rozelor” (1929, 1962), “Ariadna la Naxos” (1942, 1994).

Richard Strauss 150 la Radio România Muzical

Waltraud Meier în Elektra de Richard Strauss, operă difuzată la Radio România Cultural

În mod firesc, Radio România Muzical, unicul post românesc dedicat muzicii clasice, i-a dedicat lui Richard Strauss o ediţie specială a emisiunii “Filă de calendar” cu Anca Ioana Andriescu, chiar în ziua aniversării compozitorului: miercuri, 11 iunie. De asemenea, între 9 şi 13 iunie, “Compozitorul săptămânii la Radio România Muzical” (ora 12.00) este acelaşi Richard Strauss, într-un serial din cadrul emisiunii “Arpeggio”, cu Ana Voinescu. Joi, 12 iunie, de la ora 21.00, Radio România Muzical transmite în direct concertul susţinut la Paris de Orchestra Naţională a Franţei, dirijor Semyon Bychkov – cu un program în care regăsim câteva dintre cele mai importante lucrări simfonice semnate de Richard Strauss, comentator – Anca Ioana Andriescu.

Duminică, 15 iunie, de la ora 19.30, poate fi ascultat la “Opera” în interpretări de referinţă (realizator Jeanine Costache), în premieră românească, un album ce cuprinde opera “Elektra” de Richard Strauss; este un disc lansat în 11 iunie 2014, special pentru aniversarea lui Richard Strauss, pe coperta sa regăsindu-se nume mari precum soprana Waltraud Meier şi basul René Pape. Spectacolul a fost înregistrat la “Semperoper” din Dresda, spaţiul care a găzduit premierele a nouă dintre operele straussiene; producţia a fost realizată sub bagheta reputatului dirijor Christian Thielemann.

Iar din 19 iunie, în fiecare joi de la ora 19.00, Anca Andriescu prezintă emisiunea “Richard Strauss 150” – având în prim-plan creaţia vastă a compozitorului născut în 11 iunie 1864 la München şi stins din viaţă în 8 septembrie 1949 la Garmisch.

Richard Strauss rămâne unul dintre cele mai importante nume de compozitori din spaţiul germanic, un creator care a dus suflul romantic până spre jumătatea secolului XX – într-o vreme când majoritatea compozitorilor simţeau nevoia să experimenteze tehnicile avangardei.

Deşi a scris şi muzică de cameră, cele mai importante opusuri semnate de Richard Strauss sunt reprezentate de partiturile simfonice şi de operă. Sunt mulţi cei care cunosc debutul poemului simfonic “Aşa grăit-a Zarathustra”, inclus în coloana sonoră a filmului “2001: A Space Odyssey”, în regia lui Stanley Kubrick. Alături de “Aşa grăit-a Zarathustra” stau şi alte poeme simfonice aflate foarte des pe afişele concertelor din întreaga lume: “Till Eulenspiegel”, “Don Juan”, “Don Quixote”, “Moarte şi transfiguraţie”, “O viaţă de erou”, ca şi cele două simfonii programatice “Simfonia Alpilor” şi “Simfonia Domestică”.

Laboratorul de creaţie al lui Richard Strauss rămâne însă genul liric – aproape 20 de opere în care a trecut de la romantism la expresionism şi din nou la un limbaj cu accente post-romantice. “Cavalerul rozelor”, “Elektra”, “Ariadna la Naxos”, “Capriccio” sunt titluri care se joacă şi astăzi cu mare succes în marile teatre de operă ale lumii.

Este cunoscută şi relaţia tensionată pe care Richard Strauss a avut-o cu liderii nazişti din Germania interbelică. În 1933 a fost numit preşedinte al “Reichsmusikkammer”, deşi nu era un simpatizant al partidului nazist; a acceptat această funcţie poate şi în speranţa de a-şi proteja nora şi nepoţii, care erau evrei. În 1935 a fost destituit după ce Gestapo-ul interceptase o scrisoare adresată de Strauss lui Stefan Zweig, libretistul său, evreu de origine. Scrisoarea ridiculiza atitudinea naziştilor faţă de evrei. De altfel, Richard Strauss a hotărât să părăsească Berlinul pentru Viena şi apoi pentru Garmisch, tocmai în dorinţa de a-şi proteja familia.

Remarcabil orchestrator, un om plin de idei şi, nu în ultimul rând, un compozitor care a avut de transmis publicului un mesaj valabil şi astăzi: acesta a fost Richard Strauss, pe care-l puteţi (re)descoperi zilele acestea şi pe parcursul verii 2014 în emisiunile Radio România Muzical.

“Ars Ventus” îmbină muzica şi artele vizuale

Aşa cum şi-a obişnuit deja publicul, Studioul “Alfred Alessandrescu”, spaţiu mai intim dedicat muzicii, situat tot în clădirea Radio România, propune seri speciale, în cadrul cărora muzica de cameră se îmbină fericit cu proiecţii vizuale.

Un astfel de recital complex – sub titlul “Vibraţii convergente” – este cel la care vă invită marţi, 17 iunie, la ora 19.00, ansamblul “Ars Ventus”.

Gabriela Petecilă (flaut), Valentin Ghiţă (oboi), Emil Vişenescu (clarinet), Ionuţ Roşca (fagot), Cristian Borcan (corn) şi Andreea Butnaru (pian) vă propun un repertoriu divers. Veţi asculta lucrări semnate de Rimsky-Korsakov, un adevărat maestru al orchestraţiei, inspirat deseori de teme muzicale din folclorul rus (“Cvintet cu pian în si bemol major”), Poulenc, prolific compozitor francez al secolului XX (“Trio pentru oboi, fagot şi pian” şi “Sextet pentru pian şi suflători”) şi Saint-Saëns, muzician romantic rămas în memoria publicului mai ales datorită celebrei lucrări coregrafiate sub titlul “Moartea lebedei” (“Caprice sur des airs Danois et Russes”).

Dimensiunea vizuală a evenimentului este semnată de Cosmin Ivan, care ne va dezvălui, prin ingenioase proiecţii video, capacitatea muzicii de a se metamorfoza în cele mai spectaculoase moduri.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.