Tragedia aviatică din Ucraina: la doar 300 de metri de zona interzisă

Zborul MH17, care s-a prăbușit joi în Ucraina, se afla la doar 300 de metri mai sus de spațiul aerian restricționat de autoritățile ucrainene, potrivit organismului european de control al traficului aerian, Eurocontrol, scrie The Guardian.

Eurocontrol arată că autoritățile ucrainene au interzis zborurile la o altitudine mai joasă de 32.000 de picioare, însă se pare că avionul malaezian zbura la altitudinea de 33.000 de picioare, o altitudine care expune o aeronavă unor sisteme de rachete sol-aer moderne. În acest moment, toate zborurile în estul Ucrainei au fost interzise.

”Acest avion zbura la nivelul 330 (aproximativ 10.000 de metri) când a dispărut de pe radar”, arată Eurocontrol. ”Această rută a fost închisă de autoritățile ucrainene pentru nivelul de zbor 320 (32.000 de picioare), dar era deschisă la nivelul la care acest avion zbura. Mai mult, The Guardian arată cum companiile aeriene britanice primiseră lumină verde pentru a zbura prin zona prin care a trecut MH17, spunându-li-se că operațiunile aeriene sunt ”normale” în regiune. O notă de informare a autorității aviatice civile britanice din 14 iunie recomanda evitarea spațiului aerian din Crimeea și din sudul Ucrainei (Marea Neagră), considerând însă că restul spațiul aerian ucrainean este sigur. O notă similară a organului omolog din SUA arăta că nu există motive de îngrijorare și că nu există pericolul intrării în raza de acțiune a unor rachete sol-aer. Autoritatea britanică prevedea o revizuire a recomandărilor pe data de 1 august.

Zborul MH17 se afla, așadar, la 300 de metri de spațiul interzis. Teoretic, scrie The Guardian, citând autoritatea aviatică civilă britanică, piloții ar fi putut fi avertizați de controlorii de trafic despre pericolele de la sol. Unele companii, scrie The Guardian, au și consilieri specializați în analiză de risc, care recomandă schimbarea rutelor. În cazul de față, turnurile de control din estul Ucrainei nu au reacționat (turnul de control din Doneţk a fost aruncat în aer în timpul luptelor) și se pare că nici Malaysian Airlines nu a avut consilierii pe care companiile mai bogate și-i permit.

Piloți de lung curier contactați de The Guardian au declarat că au zburat deseori deasupra unor zone de conflict, însă aceasta se întâmpla în Afganistan sau Irak, într-un moment în care se știa că doar o parte beligerantă, cea occidentală, avea avioane de vânătoare capabile să pună în pericol zborul.

În cazul Ucrainei, ca și în alte multe situații, au primat argumentul economic și cel logistic. ”Ucraina e uriașă. Dacă ești aproape de acel spaţiu aerian, este foarte greu să îl ocolești. Ar fi prea scump în termeni de combustibil și ar fi un element perturbator”, spune un pilot intervievat de The Guardian.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.