Tragedia din Gorj s-ar putea repeta oricând

Prăbușirea camionului care a dus la moartea a trei mineri de la cariera Jilț și la rănirea altor 13 a fost cauzată de neatenția șoferului dar și de starea proastă a drumurilor și a ploilor, susține șeful CE Oltenia, Daniel Burlan. Vocile din Gorj spun că aceste cauze sunt mult mai complexe, și că un eveniment similar s-ar produce oricând. Lipsa drumurilor de acces care să aibă spărturi de piatră de munte, mai ales la podurile de traversare și pantele carierelor ce duc la utilaje, este una dintre cauze. Apoi, mașinile au mari probleme tehnice, iar cauciucurile sunt într-l stare de uzură maximă. O mare problemă o constituie cablurile electrice pentru că aceste sunt prin ape atunci când plouă. Mufele pe cablurile de 6 KW sunt adevărate capcane, mai ales că sunt greu de observat. O altă mare problemă o constituie motorina, căci fără drumuri bune aceasta se risipește și șefii companiei nu fac nimic pentru îmbunătățirea căilor de acces, măcar cu zgură. O ultimă chestiune ar fi drenarea apelor, care trebuie făcută cu maximă responsabilitate.

Angajații CEO sunt tratați ca vitele

Camionul care s-a prăbușit nu era destinat transportului de oameni ci de mărfuri, dar avea scaune, nu 25 câți erau în vehicul la momentul tragediei, ci 9. Despre condițiile inumane de transport ale angajaților de la UMC Jilț se știe încă din primăvara anului 2022, dar liderii de sindicat se pare că nu au luat nicio atitudine. Pentru că președintele Sindicatului Mine Energie Jilț, Adrian Marciuc, este chiar nașul directorului Unității Miniere de Cariere Jilț, Doru Dancău, conform unui text Gorjeanul de acum un an. În acel text s-a atras atenția că muncitorii sunt cărați ca vitele, în condiții insalubre, și oricând s-ar putea întâmpla un accident. Care s-a și întâmplat! ”Angajații Complexului Energetic Oltenia sunt transportați în cele două cariere din zona Jilț în condiții inumane, în remorcile tractoarelor sau cu mașini destinate transportului de marfă, neomologate pentru transportul de persoane. Contractul de închiriere a unor autovehicule pentru transportul salariaților de la sediul carierelor până la locul de muncă al acestora s-a finalizat, iar șeful UMC Jilț, Doru Dancău, a ținut să fie impuse, prin caietul de sarcini, în procedura de atribuire a noului contract, autovehicule cu tracțiune 6×6. Acest detaliu tehnic a scos din competiție firmele care au asigurat transportul minerilor în ultimii opt ani, iar la ultimele două proceduri organizate de CEO nu s-a prezentat niciun ofertant. Interesul, după cum susțin surse din companie, este ca o firmă din Motru, de care nu e străină liderul sindical din zona Jilț, Adrian Marciuc, angajat inspector social al companiei, și nici finul acestuia, Doru Dancău, șeful UMC Jilț”, a scris Gorjeanul, în 30 martie 2022. Tot în martie, când s-au dus să documenteze acest subiect la fața locului, jurnaliștii Claudiu Matei și Narcis Daju au fost ținuți la poartă de către directorul UMC Jilț.

Doar șoferul e de vină?

După producerea tragediei, jurnalistul Narcis Daju a acuzat IPJ Gorj că l-au luat în vizor doar pe șoferul camionului prăbușit, în loc să îi verifice și pe șefii CE Oltenia. ”E oficial: IPJ Gorj l-a luat în vizor pe șoferul mașinii de transport marfă care a cărat azi (ieri, n.r.), din ordinul șefilor, oameni în carieră. Polițiștii se pregătesc să-l scoată vinovat!!!” Daju spune că Poliția a reacționat la 8 ore după producerea tragediei de la Jilț. ”În acel comunicat e vorba doar despre testarea alcoolemiei șoferului. Că și cum omul ăla a venit cu dărăpănătura aia, cu care își căra colegii, de-acasă de la el. În urmă restructurărilor făcute de partidele politice la CE Oltenia, pe bază de liste, un sfert din angajații CE Oltenia, cei mai piloși, au rămas în birouri, departe de nămolul de o juma de metru și mai mult din cariere. Ăia 25% aveau obligația să facă tot ce e legal că restul de 75 % să nu fie cărați că vitele în cariere. Dar tot ce a reușit personalul TESA, în frunte cu conducerea CE Oltenia, a fost să asigure niște mașini de cărat vite. Una dintre acele mașini s-a răsturnat și au murit trei oameni. După ora 18, asta-seară (ieri seară, n.r.), când era deja mai BEZNĂ că în Parcul Coloanei lui Brâncuși, George Romanescu, șeful ITM Gorj, s-a lăudat la Antena 3 că are el doi colegi la față locului care fac poze. Poze cu morți, cel mai probabil. Bine, se laudă fiecare cu ce-l duce mintea. Voi, dac-ați fi șefi la ITM, ați dormi noaptea știind că șefii CEO cară angajații că pe vite? Sunt convins că nu. Romanescu, însă, doarme. Dă câte-o amendă, când și când, și în rest, doarme.
Era normal să aflăm din comunicatul IPJ nu că șoferul a fost băut sau nu, ci dacă acea carieră avea sau nu un contract legal prin care să transporte legal oamenii în cariere. Sau măcar dacă mașină care s-a răsturnat, ucigând oameni, a fost conformă sau nu.
Dar, nu. Polițiștii se concentrează pe șofer. Ăștia slujesc Mafia și când mor oameni. Dacă nu fac asta, Mafia găsește repede alte târâturi să-i pună șefi peste polițiști, peste procurori, peste CE Oltenia și peste ITM”, a spus Daju.

Camion neomologat pentru transportul de persoane

Directorul Complexului Energetic (CE) Oltenia, Daniel Burlan, confirmat marți seară că autoutilitara implicată în accidentul de la Cariera Jilţ Sud nu era omologată pentru transportul persoanelor, ci era destinată transportului de marfă. Acesta susține că transportul în cariere se face cu astfel de autovehicule care au o capacitate de 9 persoane. El a adăugat că şoferul nu era angajat al companiei, ci al unei firme prestatoare.

Întrebat de jurnaliști despre de măsurile anunțate de ministrul Virgil Popescu iată ce a răspuns directorul Complexului Energetic (CE) Oltenia, Daniel Burlan: „Am înțeles că a cerut demiterea sucursalei celor care conduc în lanț această activitate minieră. Probabil că în urma cercetării de către Inspecția Muncii am înțeles că va veni și Corpul de control al ministrului. În urma acestei cercetări probabil că se vor stabili și alte persoane vinovate, deficiențe constatate.”

În data de 17.01.2023, in jurul orei 13:00, în perimetrul carierei Jilț Sud, personalul care a participat la intervenția mecanică la Excavatorul 1400-05 a urcat într-un mijloc auto pentru a se deplasa la sediu. În timpul coborârii pe o pantă, înaintea podului de traversare a transportatorului cu banda T 204, autovehicolul a derapat pe pod și a căzut peste transportor, impactul soldându-se cu 16 victime. Printre acestea se numară 14 salariați ai CE Oltenia, din care 3 au decedat.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 3
Cosmin Pam Matei 4557 Articole
Author

5 Comentarii

  1. Rrominia coruptă,inapoiată ,primitivă și fără nicio șansă de reabilitare ! Peste 10 ani sau 100 de aniva fi la fel !

  2. Mortul e de vina . Sefii care au salarii de nababi si nici nu stiu ce conduc .sunt albi . Abia iesiti de la „Nufarul”!Sau stiu toti ,dar se fac ca nu vad!

  3. Cine il sustine pe tradatorul de Virgil Popescu? Cine il sustine pe acest distrugator a ce a mai ramas intact in tara asta?

  4. „…s-ar putea repeta oricînd” ÎN OLTENIA. Cunosc Oltenia, și cunosc Motru, Lupoaia și toate celelalte mizerii de acolo.
    Îmi amintesc că echipele noastre de întreținere trimise succesiv, temporar „în detașare”, la un combinat din Oltenia aflat în-pragu’-falimentului, povesteau rîzînd amar, la înapoiere, cum, în timp ce ei se ocupau de reparații (ce ar fi trebuit să le facă aborigenii, da’nu se pricepeau), oltenii se dădeau-huța în aceeași hală a combinatului, pe lanțurile cricurilor industriale de acolo, șî țirkulau cu macaralele suspendate! …în loc să-și facă treaba pentru care erea’ plătiți, sau să învețe de la ai noștri, oltenii se distra’ di minune… De-aia combinatu’ (di la Bîrrrgill Popăscu Hoțu’ d’-acas’, și cu 125 di ani mai recent construit decît fabrica noastră austriacă existentă de la 1853) nu-și făcea producția, ei luau 55% din salariu (fiindcă nu munceau!), iar noi eram obligați să le trimitem echipe de meseriași cu înaltă calificare ce să facă treaba în locu’ lor! Așa s-au ‘elit împrumuturile di miliarde di $$ luate di Ceașkă a’ lor, dîn Okțident! …că erea PUTORI, și că totul a fost băgat la ei! …în Moldova, Ceașkă n-a băgat industrie; „dăcît” în Oltenia lui! …iar apoi Transilvania a trebuit să plătească datoriile externe, din industria rămasă de la Austro-Ungaria!
    Și acum, se vede că nimic nu s-a schimbat sub soarele Olteniei.

  5. Din nou unde este Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM)? Este vorba de un Accident de muncă “vătămare corporală cu 3 sau mai multe zile spitalizare invaliditate, sau dece”, și foarte grav Accident Colectiv “3 sau mai multe persoane”. Erau deja în Carieră deci nu varianta “pe drumul de la locul de muncă la domiciliu”. ITM are 1 lună să finalizeze dosarul după care intervine Procuratura. La toate accidentele de muncă instituția autorizată ITM nu este citată. Era declarat Punctul de lucru la ITM? A controlat ultima dată ITM punctul de lucru din Carieră? Și multe alte întrebări care țin de o legislație clară: LEGEA nr.319 din 14 iulie 2006 securităţii şi sănătăţii în muncă și NORME METODOLOGICE de aplicare a prevederilor Legii securității și sănătății în muncă nr. 319/2006.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.