Transportatorii, scandalizaţi de proiectul ASF pentru Legea RCA

Proiectul de modificare a Legii RCA, prezentat ieri în Parlament de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) şi care prevede, printre altele, posibilitatea plăţii în rate a poliţelor, decontarea directă, dar cu titlu opţional, sau încheierea poliţelor RCA pe 12 luni, cu extindere automată la acelaşi asigurător (dacă nu se denunţă contractul), i-a revoltat pe transportatorii prezenţi la dezbaterea publică de joi, potrivit Bursa.

Aceştia au spus că propunerile ASF nu vor rezolva problemele sectorului şi că transportatorii vor fi în continuare fără nicio protecţie în faţa creşterii preţului la poliţele RCA.

Mai mult, transportatorii au acuzat că Autoritatea de Supraveghere nu le-a explicat, până în prezent, care a fost motivul exploziei preţurilor la poliţe din ultimul an, despre care au spus că este „începutul demolării industriei auto”.
Cele mai importante propuneri ale ASF pentru modificarea legii RCA sunt plata în rate a poliţelor, posibilitatea suspendării contractului RCA pe durata când autovehiculul nu este folosit, introducerea compensării directe, dar cu titlu opţional, încheierea poliţelor pe un an, cu extindere automată la acelaşi asigurător, dacă nu se denunţă contractul.

Propunerile şi noutăţile din proiectul de lege au fost prezentate de vicepreşedintele ASF, Marius Vorniceanu, care a menţionat că actul normativ a fost înaintat comisiilor de buget-finanţe din Camera Deputaţilor şi Senat, urmând ca legea să fie „îmbunătăţită astfel încât să fie convenabilă pentru piaţa asigurărilor şi pentru asiguraţi”.

Expunerea oficialului ASF a fost urmată de un adevărat „asediu” din partea transportatorilor la adresa proiectului de modificare a Legii RCA.
Preşedintele Federaţiei Operatorilor Româ¬nie de Transport (FORT), Augustin Hagiu, a spus că, înainte de toate, ASF trebuie să fie un factor de echilibru care să verifice şi să împiedice derapajele asigurătorilor.
„Mi se pare esenţial să validăm obligativitatea prin lege ca ASF, în mod regulat, trimes¬trial de exemplu, să vină public cu preţul de referinţă la poliţele RCA”, a spus domnul Hagiu, acuzând că, până acum, transportatorii nu au primit date clare cu privire la creşterea medie a preţurilor la RCA.
„De ce nu vrem să fim transparenţi? Nu mai rezistăm! Această lege nu atinge în mod direct şi nu influenţează nimic din cei trei factori care concură la siguranţa rutieră, respectiv factorul uman, autovehiculul şi infrastructura”, a subliniat oficialul FORT.

La rândul său, vicepreşedintele Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), Constantin Isac, a declarat: „Nimeni nu a explicat pânâ acum motivul exploziei tarifelor RCA, iar din acel moment a început demolarea industriei auto din Româ¬nia. (…) Ne-aţi chemat aici să aducem observaţii la un proiect de lege pe care noi nu l-am văzut până acum. (…) Dacă asigurătorii s-au plâns că au avut pierderi enorme pe segmentul RCA, de ce nu au închis business-ul? Este foarte trist că firmele străine au ajuns să facă legea în România şi dumneavoastră (n.r. ASF şi Parlament) nu ne protejaţi”.
Domnul Isac a subliniat că, dacă lucrurile nu ajung pe un făgaş normal în piaţa RCA, toţi transportatorii vor protesta în stradă şi „vom ajunge în poziţia ciobanilor care au protestat în curtea Parlamentului”.

De asemenea, preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), Vasile Ştefănescu, a spus că proiectul nu asigură nicio protecţie reală pentru clienţii persoane fizice sau pentru transportatorii care încheie poliţe RCA.

„Mişu Negriţoiu confundă ASF-ul cu propriul SRL, s-a supărat pe noi şi nu a mai vrut să ne dea proiectul de lege să îl citim, aşa cum ne-am înţeles. Acum ne spuneţi că trebuie să încheiem un contract obligatoriu pe 12 luni. Unde e dreptul nostru să încheiem contract pe o lună, pe două, pe trei luni?
Nu văd în acest proiect de lege unde este protecţia noastră, a cetăţenilor, a transportatorilor. Noi suntem de acord să plătim poliţe RCA, dar să fie suportabile de către toată lumea. Cu ce ne protejaţi de aceste multinaţionale care pot să mărească preţurile cum vor?”, a spus Vasile Ştefănescu, către reprezentanţii ASF.

În plus, reprezentantul Consiliului Concurenţei care a asistat la discuţii a venit „în ajutorul” transportatorilor, prezentând date care arătau o creştere de până la 226% a preţului RCA, în perioada iunie 2015-ianuarie 2016, după ce ASF anunţase o creştere medie de 40% pentru ultima perioadă.

Totodată, preşedintele ASSAI (asociaţia care reprezintă interesele service-urilor auto independente) a spus că România are cea mai mare creştere a preţului RCA din Uniunea Europeană.

Cristian Muntean a adăugat: „Aproximativ 80% din despăgubiri se fac în afara termenului legal. Din cele 9 societăţi de asigurări de la noi, două dintre ele plătesc în termen legal, două plătesc în termen rezonabil de 30-35 zile, iar cinci societăţi fac plăţi într-un termen de 75-120 de zile”.
În plus, domnia sa a subliniat că aproximativ 90% dintre plăţile efectuate de asigurători sunt parţiale şi diminuate în medie cu 30%.

„Avem probleme fundamentale la plata despăgubirilor. ASF ar fi trebuit să înăsprească sancţiunile, însă a redus la jumătate penalităţile pentru asigurători, conform propunerii lor. Avem o singură soluţie şi aceea se numeşte Direcţia Naţională Anticorupţie”, a conchis Cristian Muntean.

Amintim că ASFa cerut societăţilor de asigurare Generali, Groupama, Allianz – Ţiriac, Asirom, Omniasig, Uniqa şi Euroins să reanalizeze metodele actuariale şi ipotezele folosite în calculul tarifelor RCA, să justifice modalitatea de aplicare a acestora, iar apoi să notifice la ASF noile tarife rezultate, împreună cu notele de fundamentare şi bazele de date utilizate pentru calcule, în urma controalelor inopinate derulate în ultimele luni.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.