
Teatrul Nottara prezintă duminică 8 octombrie, ora 19, la Sala Horia Lovinescu, premiera „Ultima oră” de Mihail Sebastian, cu ocazia împlinirii a 116 ani de la nașterea scriitorului.
Comedie „excelentă”, satiră a corupției și rețelelor de influență, spectacolul reunește nume de rezonanță din echipa teatrului. Piesa a mai fost jucată la Teatrul Nottara în 1975, în montarea regizorului Valeriu Moisescu, cu George Constantin în rolul lui Bucșan. La vremuri noi și pline de provocări, actuala distribuție va surprinde spectatorii!
Scriitor, dramaturg, jurnalist, cronicar dramatic, figură intelectuală strălucită, Mihail Sebastian a susținut cu fervoare necesitatea unei dramaturgii românești puternice. „Funcțiunea principală, definitorie a unui teatru: să creeze literatură dramatică. Din zece piese comandate, să presupunem că nu s-ar scrie decât patru. Din patru piese scrise, să presupunem că izbutită nu ar fi decât una singură. Ar fi de ajuns ca existența unui teatru românesc să fie justificată” scria în Notă tot despre literatura dramatică în Revista Fundațiilor (nr. 11, noiembrie 1936.)
„Ultima oră” e una din piesele optimiste ale dramaturgului, cu un final fericit, iar critica pe care o aduce cinismului și corupției e tot atât de valabilă și astăzi. Povestea începe în redacția obscurei și falimentarei gazete, Deșteptarea, cu ziariști neplătiți și obosiți, așteptând acea lovitură, capabilă să vândă tirajul. Într-o dimineață, plictiseala și apatia se transformă în adrenalină pură. În locul foiletonului obișnuit, apare un articol semnat de un oarecare profesor Andronic. Lectura greșită a textului dinamitează liniștea unei persoane extrem de influente și bogate, Bucșan.
În viziunea lui Erwin Șimșensohn, Bucșan devine …. doamna Bucșan, cu tot arsenalul de forță și feminitate pe care-l presupune această interpretare. La fel de rapace precum un afacerist al zilelor noastre, aceasta va utiliza toate mijloacele de intimidare asupra profesorului Andronic, ce pare că e în posesia unor detalii secrete despre afaceri necurate.
În societatea interbelică sau modernă, corupția, micul sau marele interes personal sunt, iată, identice. Istețimea tinerei Magda, inocent îndrăgostită de Alexandru cel Mic așa cum îl numesc studenții pe profesorul Andronic, conduce spectaculos jocul de-a șoarecele și pisica, transformând amenințările în …. subvenție culturală!
Cu tot ce știm despre trădări și vânzări de conștiințe, s-ar putea crede că intervenția dramaturgului îndulcește realitatea. Cu sensibilitate și omenie, Mihail Sebastian a preferat un alt final, unul în care idealiștii, romanticii și „visătorii” câștigă. O speranță și pentru publicul modern, confruntat cu un orizont sumbru, plin de violență, catastrofe naturale și alterări nevrotice ale relațiilor umane.
O comedie antrenantă, cu personaje ușor recognoscibile din societatea contemporană, o montare cu farmec retro!
Fii primul care comentează
Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.