Un nou nor de cenuşă se îndreaptă din Islanda spre Marea Britanie

Ameninţarea cenuşii vulcanice din Islanda este departe de a fi dispărut. Un nou nor de cenuşă, format după ce vulcanul şi-a intensificat, luni, activitatea se îndreaptă către Marea Britanie. Regatul Unit îşi redeschide, parţial, spaţiul aerian în această dimineaţă, însă situaţia se poate schimba oricând. Astăzi peste 70% dintre zborurile europene sunt aşteptate să revină la normal. Spaţiul aerian britanic va fi redeschis parţial în această dimineaţă, însă decizia ar putea fi modificată imediat, dacă noul nor, care va afecta în special Irlanda de nord şi vestul Angliei, va prezenta pericole pentru trafic.

Cu excepţia Finlandei, unde zborurile vor fi reluate după-amiază, toate ţările europene au redeschis, parţial sau total, spaţiile aeriene.
De la începutul interdicţiilor, peste 70.000 de zboruri comerciale au fost anulate din cauza norului.

La Bruxelles, unde miniştrii europeni ai Transporturilor au decis eliminarea graduală a restricţiilor, oficialii au găsit argumentul suprem pentru precauţia cu care au acceptat reluarea zborurilor. "Suntem deja gata să luăm decizii politice, dar aceasta nu e o chestiune politică. E o problemă care ţine de experţi, pentru că nu ne permitem niciun compromis asupra siguranţei zborurilor", a declarat comisarul UE pentru Transport, Siim Kallas.

Iar oficialii nu par să se înşele. Militarii americani au descoperit urme de sticlă lichidă în motorul unui avion F-16 care a zburat într-o zonă afectată de cenuşă.

În acest timp, cele aproape 6 zile de paralizie a traficului aerian încep să-şi arate efectele. Toate cotaţiile companiilor din domeniul aviaţiei au scăzut la marile burse, iar numeroase companii din ţările africane şi din Orientul Mijlociu, ale căror exporturi sunt destinate pieţelor europene, anunţă daune care le aduc la un pas de faliment.Nu există un bilanţ total al pagubelor provocate de blocada vulcanului asupra Europei, însă impactul este uriaş.

Numai în Marea Britanie, s-au înregistrat pagube de aproape două miliarde de euro. Companiile aeriene pierd, în medie, 160 de milioane de euro pe zi. Economiştii estimează că dacă o astfel de situaţie se va prelungi, pierderile totale din domeniile transport aerian şi turism, adică fără a le include pe cele din comerţ şi logistică, ar putea reduce şi cu 2% rata creşterii economice în Europa. O cifră mai mult decât dramatică într-o zonă care încă resimte din plin efectele crizei.
 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.