Volkswagen îşi caută salvarea în China

Noul director general al grupului auto german Volkswagen, Matthias Mueller, o va însoţi săptămâna aceasta pe Angela Merkel la Beijing pentru a se întâlni cu şefii a două companii pe care VW le-a deschis în China. Publicaţia Bloomberg susţine că Mueller îl foloseşte pe cancelar drept scut pe cea mai mare piaţă auto a producătorului auto. Deocamdată, VW doar a confirmat prezenţa directorului în capitala Chinei, dar nu a furnizat amănunte legate de programul acestuia.

Compania germană se află în centrul unui mare scandal legat de falsificarea testelor oficiale de poluare la maşinile diesel. În întreaga lume au fost afectate 11 milioane de vehicule. Conform unei estimări făcute de Centrul de Management al Industriei Auto din Bergisch Gladbach, chemarea în service, remedierea acestor deficienţe şi amenzile pe care VW ar urma să le plătească se ridică la peste 30 de milioane de dolari. În România, scandalul Volkswagen afectează 105.000 maşini de la mărcile Volkswagen, Audi, Skoda şi Seat, dintre care 56.000 erau noi la data înmatricularii, iar 49.000 erau vechi.

În China, foarte interesant, s-au găsit doar 1.950 de maşini Volkswagen cu probleme legate de nivelul emisiilor poluante, dar niciuna dintre acestea nefiind produsă în fabricile construite cu partenerii locali FAW Group şi SAIC Motor. Aceste două din urmă societăţi au o influenţă foarte importantă în veniturile VW la nivel mondial.

Cancelarul Merkel le-a cerut oficialilor VW să dea dovadă de transparenţă pentru a reface credibilitatea societăţii. Până acum au fost suspendate şase persoane iar directorul Martin Winterkorn şi-a prezentat demisia.

Existenţa softului care păcălea testele de poluare erau cunoscute la nivelul Uniunii Europene de acum doi ani. Într-un material apărut în Financial Times se arată că Janey Potocnik, comisarul pentru mediu, menţiona într-o scrisoare adresată în luna februarie 2013 comisarului pentru Politică Industrială, Antonio Tajani, anumite probleme legate de performanţa motoarelor VW. „Există îngrijorări răspândite potrivit cărora performanţa (motoarelor n.r.) a fost ajustată pentru a se conforma ciclului de teste, în pofida unei creşteri spectaculoase a emisiilor în afara acestui context”, se arată în scrisoarea lui Janez Potocnik, susţine Financial Times.

Scandalul a izbucnit în luna septembrie a acestui an când autorităţile americane au acuzat grupul german Volkswagen că a echipat mai multe milioane de vehicule cu un soft care falsifică rezultatele testelor antipoluare ale motoarelor diesel în momentul în care vehiculul este supus unui test de mediu, dar care este dezactivat în condiţiile în care vehiculul rulează în regim normal de trafic, ceea ce antrenează o creştere a emisiilor poluante.

Mueller nu va ajunge în China din postura şefului celui mai mare producător auto mondial, pentru că VW a pierdut întâietatea în faţa japonezilor de la Toyota Motor Corp. În primele nouă luni ale acestui an, compania asiatică a vândut un număr total de 7,49 milioane vehicule – cifră ce include atât vânzările de autoturisme Toyota, cât şi automobile de lux marca Lexus, vehicule mini Daihatsu şi camioane Hino -, spre deosebire de 7,43 milioane pentru Volkswagen. Aceasta după ce la jumătatea anului Volkswagen devansa Toyota cu 5,4 milioane unităţi vândute faţă de 5,02 milioane în cazul Toyota.

La începutul acestei luni s-a fluturat spectrul falimentului gigantului auto. Într-o analiză făcută de Bloomberg se spunea că Volkswagen este o companie „prea mare pentru a da faliment” (too big to fail), datorită conexiunilor politice şi a rolului emblematic al grupului, de simbol al redresării economiei Germaniei de Vest după Al Doilea Război Mondial. Pentru VW apropierea de puterea politică este trecută în statut. Cancelarul Angel Merkel, care a crescut în comunism în Germania de Est, a spus că prima ei maşină după căderea zidului Berlinului în 1989 a fost un VW Golf.

În 1960, când Germania a privatizat producătorul auto, landul Saxonia Inferioară, unde este sediul central al grupului auto, şi-a păstrat o participaţie de 20% în Volkswagen şi un loc în board-ul de supervizare. Afinităţile politice şi conştientizarea rolului economic fac din scandalul VW o ameninţare mult prea mare pentru prosperitatea naţională ca să poată fi tratat cu neutralitate de Guvern, a scris Bloomberg. Mulţi ani mai târziu, în 2007, Saxonia Inferioară a cumpărat acţiuni Volkswagen în valoare de 41 de milioane de euro pentru a-şi menţine participaţia la 20%, în urma căreia îşi păstrează nivelul maxim al drepturilor de vot.

În Germania se ia serios în calcul sprijinirea landului Saxonia Inferioară pentru a-şi putea majora participaţia deţinută la VW sau acorda de facilităţi fiscale la achiziţionarea vehiculelor electrice. Astfel, Angela Merkel, spun analiştii de la Bloomberg, nu se poate distanţa de scandalul emisiilor solicitând pur şi simplu VW să vină rapid cu o soluţie. Încercările de delimitare sugerează ezitarea oficialilor de a-şi exercita direct influenţa în companiile private, în condiţiile în care amploarea scandalului este departe de a fi cunoscută. Totodată, statul ar putea interveni dacă acţiunile VW de la Bursa din Frankfurt ar coborî şi mai mult.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cristian Cretu 866 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.