„We were horses”, spectacol aniversar al Academiei Ecvestre de la Versailles

Pentru a sărbători 10 ani de la crearea “Academiei Spectacolului Ecvestru”, fondată în 2003 la Versailles, Bartabas a prezentat în vara aceasta, în “Grande Halle de la Villette”, din Paris, un program inedit de spectacole şi întâlniri.
Cel mai aşteptat dintre ele a fost “We Are Horses”, creat de Bartabas şi coregrafa Carolyn Carlson, celebra întâlnire între 16 dansatori de la “Centrul Coregrafic Naţional” din Roubaix, 9 călăreţi şi 20 de cai, un spectacol în care cele două lumi se întâlnesc într-o adevărată magie vizuală.

Bartabas, inventatorul teatrului ecvestru, şi-a unit talentul cu forţa dansului conceput de Carolyn Carlson. Figuri emblematice ale scenei contemporane, ei au realizat un spectacol grandios.

Este o întâlnire inedită, pe partitura repetitivă “Music in Twelve Parts”, din 1970, a compozitorului american Philip Glass. O partitură sfâşietoare, care susţine o mişcare perpetuă a dansatorilor şi a cailor.

Somptuosul balet ecvestru are nevoie de o imensă suprafaţă de desfăşurare. “We Were Horses”, gândit iniţial pentru Castelul de la Versailles, este plasat sub semnul cercului, ovalului.

Pletele dansatoarelor şi călăreţelor participă la mişcarea generală unduitoare coregrafiei

Început lent, spectacolul este înviorat de accelerarea muzicii. Scurte momente de linişte se instalează între diferitele secvenţe, iar scena finală aminteşte, după părerea jurnalistei Rosita Boisseau, filmul lui Sydney Pollack din 1969, “Şi caii se împuşcă”.

Un captivant exerciţiu de întâlnire a două zone artistice, în jurul energiei cailor şi dansatorilor, “We Were Horses”, transformă arena într-un loc privilegiat pentru dans, înconjurat de “friza vie” a cailor. Impresia că priveşti un grup uman protejat de călăreţi induce multe asociaţii de idei. Frumuseţea întâlnirii între grupuri este prezentă de-a lungul întregului spectacol. Ritmul cailor şi al dansatorilor creează valuri de crupe şi coame, în contrapunct cu părul lung al femeilor şi cu costumele agitate de mişcarea protagoniştilor. Faţă în faţă sau spate la spate, dansatorii se susţin, se îndoaie, se răsucesc pentru a se destinde apoi în mişcări elansate. Privilegiind duetul bărbat-femeie, Carolyn Carlson aminteşte cuplul cal-cavaler.

Călăreţii se rotesc neobosit în jurul dansatorilor şi dansatoarelor care se întâlnesc sau se despart într-un dans hipnotic, poetic şi instictual.

Graţioasele călăreţe sunt şi adevăraţi războinici mai ales atunci când, transformate în amazoane, apar în galop pentru a-i urmări pe bărbaţii înspăimântaţi de o asemenea energie vitală.

Pionier al unei expresii inedite, ce conjugă arta ecvestră, muzica, dansul şi comedia, Bartabas a inventat şi a pus în scenă o nouă formă de spectacol, teatrul ecvestru.

Înconjuraţi de călăreţi, cuplurile de dansatori se susţin sau se despart

Născută în California, Carolyn Carlson este adepta unui dans vizând filosofia şi spiritualitatea. Ea a creat mai mult de 100 de coregrafii, iar în 2006 a fost încununată cu un “Leu de Aur”, distincţie ce nu a fost niciodată atribuită unui coregraf. Cavaler al “Ordinului Literelor şi Artelor”, Carolyn Carlson conduce “Centrul Coregrafic Naţional” de la Roubaix şi “Atelierul Carolyn Carlson” din Paris.

Bartabas a dorit, printre altele, să creeze, în “Academia Ecvestră” de la Versailles, “o meserie care nu există, cea de “călăreţ-artist”. Paralel cu cursurile de dresaj, 12 călăreţi urmează cursuri de dans, de muzică, de tragere cu arcul japonez şi de scrimă.

“Academia Ecvestră” de la Versailles s-a născut în numai şase luni. Bartabas a conceput proiectul, s-a întâlnit cu directorul general de la Versailles de la acea vreme, Hubert Astier, care încerca să relanseze Marile Grajduri din faţa castelului, somptuosul loc ce adăpostea în 1680 Şcoala de echitaţie de la Versailles ce stă la baza tradiţiei ecvestre franţuzeşti. Instalarea “Academiei Ecvestre” în Marele Grajd Regal, lambrisat în lemn brut de arhitectul Patrick Bouchain, i-a conferit o anumită eleganţă. Timp de 10 ani, opt creaţii semnate de Bartabas au ritmat viaţa acestui corp de balet ecvestru.

Mişcările călăreţilor răspund celor ale dansatorilor

Creatorul trupei “Zingaro”, animator de 10 ani al “Academiei Ecvestre” de la Versailles, s-a văzut exclus din spectacolul ecvestru al Festivalului de la Versailles. Preşedinta actuală a instituţiei, Catherine Pégard, a invitat călăreţi din Belgia şi din Portugalia pentru a reconstitui “Marele Carusel Regal” din acest an, la bazinul lui Neptun. Criticul de teatru Armelle Heliot, relatând conflictul, ajunge la concluzia că Laurent Brunner, preşedinte al “Château de Versailles Spectacles”, nu agreează spectacolele lui Bartabas într-o programare prestigioasă de muzică, operă, dans ce se adresează unui public ales.

Dincolo de costul mult mai ridicat pe care îl presupune invitarea unor şcoli străine, prin comparaţie cu cea autohtonă, cunoscătorii artei ecvestre consideră că cele două Academii invitate, deşi cu o bună reputaţie, nu au exerciţiul necesar unor spectacole comemorative şi nu depăşesc în niciun fel rezulatele obţinute de Bartabas de-a lungul anilor.

Surpriza a fost cu atât mai mare, cu cât, în 2013, se împlinesc 10 ani de la înfiinţarea “Academie Ecvestre” de la Versailles.

Bartabas şi-a văzut spectacolele refuzate, tot aşa cum, Festivalul “Luna lui Molière”, creat de François de Mazières, nu mai are acces în parcul castelului, fiind considerat “prea popular”. “Surâzi, amintindu-ţi de picnicul republican al lui Jean-Jacques Aillagon din jurul Marelui Canal”, scrie Armelle Heliot.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Victoria Anghelescu 1046 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.