„BRAFA” îşi deschide porţile

În inima Europei, la Bruxelles, se respiră o atmosferă magică. BRAFA, „Bruxelles Antiques & Fine Arts Fair”, ce se desfăşoară între 21 şi 29 ianuarie, pe o suprafaţă de 14.000 de metri pătraţi, a devenit deja un reper. Acest spaţiu, realizat de arhitecţii Nicolas de Liederke şi Daniel Culot, este un exemplu de arhitectură industrială rafinată. După ce Salonul Colecţionarilor a fost abandonat la Paris, în inie 2011, niciun alt târg nu a mai venit să clarifice orizontul de piaţă al artelor decorative şi antichităţilor. Anul acesta sunt prezente la Bruxelles 120 de galerii europene, nord-americane şi canadiene. Câţiva specialişti de tablouri vechi, care expuseseră în cadrul salonului „Paris Tableaux” în noiembrie 2011, au susţinut că nu pot să refacă Salonul două luni mai târziu. Absenţa lor marchează un uşor declin al prezenţei operelor marilor maeştri ai picturii.

Pandantiv realizat de Rene Lalique

În domeniul artei moderne, prin Galeria „Tamenaga”, sunt propuse „Femeie cu turban”, de Renoir, o „Marină”, de Marquet, şi trei peisaje de Duffy şi Bonnard. Artele decorative din secolul al XX-lea au o vizibilitate deosebită, odată cu venirea parizienilor Gastou, tatăl şi fiul, şi a lui Oscar Graf.

Picasso, Natură statică cu compotieră şi chitară, 1922

Între cele 13 ţări prezente, Franţa este bine reprezentată, cu 45 de negustori de artă faţă de cei 54 belgieni. Bernard de Leye este bucuros să anunţe că a invitat la acest târg, în numele Fundaţiei „Roi Baldovin”, o expoziţie de opere majore cu pânze de Knopff, cu orfevrărie, sculpturi şi tapiserii vechi.

Tapiserie a Manufacturii Witt, din secolul XVI, cu scenă de curte

„Fundaţia Roi Baldovin”, născută în 1976, cu obiectivul de a ameliora condiţiile de viaţă ale populaţiei pe plan economic, social, cultural şi ştiinţific, a fost întemeiată de suverana belgiană. Timp de 25 de ani s-a creat o colecţie în care sunt incluse peste 7.000 de opere de artă, desene, picturi, sculpturi, bijuterii şi alte obiecte. Fundaţia susţine în fiecare an arta belgiană cu un milion de euro. Acum vor fi puse în vânzare picturi de Henri Evenepoel, Fernand Khnopff şi Jo Delahaut, alături de desene de Felicien Rops.

Interiorul de la BRAFA

Arte primitive, Art Deco, tapiserii, bijuterii Art Nouveau, paravane japoneze sunt principalele oferte ale celei de a 57-a ediţii a marelui Târg de Artă de la Bruxelles, cu 130 de expozanţi şi peste 2.000 de obiecte preţioase. Se trece de la picturi vechi la Art Deco, de la covoare rare şi benzi desenate la arheologie şi artă contemporană, stampe, acuarele, timbre, cărţi, manuscrise şi alte produse artistice.

Interiorul unei galerii cu piese de mobilier, la BRAFA

După datele comunicate de Bernard de Leye, se observă o creştere de 46,4%, faţă de 2006, dar o cădere faţă de partea a doua a anului 2007, înainte de criza financiară globală. Căderea este lentă, dar constantă. Nici anul 2012 nu începe sub auspicii foarte favorabile. În schimb, se observă mulţi reprezentanţi care expun arte tribale şi piese arheologice.

Vas de argint ce i-a aparţinut lui Rubens

În mare dificultate sunt comercianţii de porţelanuri, care şi-au propus acum să se regrupeze. Deci arta tribală rămâne punctul forte ale acestei ediţii a BRAFA, şi datorită prezenţei prestigioase a Galeriei „Serge Schoffel”. Sunt semnalate, de asemenea, câteva statui indiene din secolele X şi XI reprezentându-i pe zeul hindus Ganesh şi pe Buddha, în galeriile „Barrère” şi „Kyoto”.

Supieră din argint de Johannes Cornelius Hendrickx

Între obiectele de artă mai interesante pentru pasionaţii de modern şi creaţie conceptuală se remarcă „Cutii în valiză” de Marcel Duchamp, datată 1941, aflată în Galeria „Ronny van de Velde”, care conţine 68 de mini reproduceri ale operelor marelui artist. Galeria italiană a „Helenei Markus” se evidenţiază prin paravanele japoneze. Se bucură de un spaţiu notabil în expoziţie şi benzile desenate cu Tintin, născute în 1929 de mâna lui Georges Remi, cunoscut ca artist sub numele de Hergé, cotate de la 20 la 40.000 de euro. Ediţia 2012 găzduieşte trei galerii specializate în desene de autor şi benzi desenate.

Zeiţă din Insulele Ciclade, mileniul III î.Chr.

Se pot găsi şi piese rare, precum un splendid pandantiv de René Lalique, din 1903, o supieră din argint realizată de Johannes Cornelius Hendrickx (1740-1811), în secţiunea dedicată „Fundaţiei Regelui Baldovin”. Remarcabil şi un paravan japonez din secolul al XVI-lea, operă de Kano Shoei (1519-1592), dar şi un covor persan din regiunea Mazandaran.

Zeitatea indiană Ganesh, dansând, secolul X

Galeria „O sută de ani” este o adresă preţioasă pentru colecţionarii de „Art Deco”. Vor fi expuse piese de mobilier şi lampadare de la începutul secolului al XX-lea. Între curiozităţi, Christian Vrouyr prezintă o selecţie de desene din nordul Iranului, realizate în secolul al X-lea d.Ch.

Tapiserie intitulată Izvorul dragostei, realizată în Manufactura Witt

Este prezent şi un laureat al Premiului Nobel, scriitorul chinez Gao Xingjian, dramaturg şi critic literar, regizor de teatru şi cinema, dar mai ales pictor de succes. Parizian de adopţie, el prezintă delicate foi pictate în monocromie şi evaluate de la 30.000 la 100.000 de euro, care dezvoltă originala tehnică a cernelii negre, experimentată în secolul al VIII-lea de poetul şi pictorul Wang Wei.

Sălcii, pictură propusă de Galeria De Vos&Claus

Vor avea loc două vernisaje. BRAFA 2012 prezintă trei noi spaţii destinate unor colecţii speciale: icoane de la Galeria „Brenske”, rame de anticariat de la „Montanari” şi tapet de epocă de la „Carolle Thibaut-Pomerantz”, unicul anticariat specializat în acest domeniu cu piese din secolul al XVIII-lea până la Art deco.
Sunt aşteptaţi peste 40.000 de vizitatori.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.