Privatizarea CFR Marfă, aprobată în CSAT

„La solicitarea Guvernului României, CSAT a avizat proiectul Hotărârii Guvernului României pentru aprobarea strategiei de privatizare a Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă „C.F.R. Marfă” – S.A. Consiliul Suprem de Apărare a Ţării a avizat acest proiect solicitând privatizarea cu un investitor strategic şi respectarea obligaţiilor pe care „C.F.R. Marfă” – S.A. le are faţă de MApN, NATO şi alte structuri de securitate”, informează un comunicat al Administraţiei Prezidenţiale.

După şedinţa CSAT, vicepremierul Daniel Chiţoiu a vorbit despre această decizie.

„Ministerul Transporturilor va începe demersurile pentru privatizare, mâine (miercuri – n.r.) în şedinţa de Guvern se va aproba strategia de privatizare, urmând ca până la jumătatea lunii iunie să avem desemnat câştigătorul la CFR Marfă. (…) Este vorba despre o privatizare cu un investitor strategic, cu o garanţie de participare de 10 milioane de euro, să nu mai avem participanţi de calibrul Olchim şi, de asemenea, va fi cu plic închis, deci licitaţie cu investitor strategic”, a declarat Chiţoiu.

Potrivit proiectului de hotărâre de Guvern pentru aprobarea strategiei de privatizare a CFR Marfă, „Ministerul Transporturilor va vinde pachetul majoritar de actiuni din capitalul social al CFR Marfă, inclusiv în privinţa pachetului de acţiuni care va fi deţinut de stat în urma conversiei creanţelor statului faţă de CFR Marfă în acţiuni, în măsura realizării acesteia, dacă este cazul, prin metode combinate cu criterii de precalificare a investitorilor, si anume negociere pe bază de oferte preliminare şi neangajante urmata de licitaţie cu ofertă în plic, conform legislaţiei în vigoare. Criteriile de precalificare vor fi stabilite prin dosarul de prezentare şi publicate în oferta de vânzare şi vor consta în experienţă relevantă în domeniul transportului de marfă şi capabilităţii operaţionale şi capabilităţi financiare care să demonstreze posibilitatea preluării şi dezvoltării unei noi afaceri”.

În cazul în care Ministerul Transporturilor nu va putea încheia contractul de privatizare cu investitorul adjudecatar al procedurii de licitaţie, instituţia va putea decide reluarea procesului de privatizare prin aplicarea oricărei metode de transfer a dreptului de proprietate asupra acţiunilor, cu adaptarea corespunzătoare a strategiei, sau prin invitarea la negocieri în ordinea clasamentului de la licitaţie a următorilor investitori calificaţi.

„CFR Marfă deţine un parc de material rulant de peste 39.000 de vagoane (din care doar aproximativ 23.000 sunt utilizate în mod curent) şi peste 900 locomotive, o astfel de bază de active plasând compania într-o poziţie avantajoasă comparativ cu alti operatori detinuţi de stat în regiunea central sud estică europeană. Din punct de vedere al volumului de marfă pe care îl transportă, poziţia CFR Marfă pe piaţa de transport feroviar din România este dominantă în raport cu ceilalţi operatori privaţi care au apărut după anul 2001”, se precizează în nota de fundamentare a proiectului de act normativ.

Autorii proiectului precizează că procesul de privatizare se poate desfăşura în paralel cu procedura de notificare a conversiei la Comisia Europeană, care trebuie să o aprobe înainte de implementarea efectivă a operaţiunii.

Premierul Victor Ponta a declarat, în urmă cu o săptămână, că Guvernul va include în strategia de privatizare a CFR Marfă o serie de proceduri de precalificare a investitorilor, legate de cifra de afaceri, experienţa în domeniu şi capacitatea financiară, documentul urmând să fie discutat în CSAT şi aprobat a doua zi de Executiv.

Pe agenda şedinţei CSAT de marţi s-au aflat mai multe subiecte, între care participarea la misiunea UE în Mali, strategia de securitate cibernetică, privatizarea CFR Marfă, raportul activităţii instituţiilor statului care au gestionat criza ostaticilor din Algeria de la complexul In Amenas.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
George Anghel 1101 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.