Piaţa de artă, în creştere în 2014

O piaţă mondială în creştere

Un an frumos pentru piaţa de artă în 2014, susţinut de o explozie spectaculoasă a artei contemporane, care a realizat cele mai bune rezultate din istoria sa. Dar, ca şi economia mondială, multe case de licitaţii au avut totuşi rezultate amestecate.

Piaţa de artă a progresat în 2014. Recordurile s-au înlănţuit şi licitaţiile de multe milioane s-au multiplicat. În primul semestru, operele de artă vândute la licitaţii au înregistrat o creştere de 7 milioane de dolari faţă de anul precdent, dar numai cu 5% mai mult faţă de ce se înregistra acum 10 ani, după raportul ArtPrice. Să notăm că picturile de artă contemporană reprezintă 60% din rezultatul global al vânzărilor.

Amitayus, China, perioada Kangxi, adjudecată pentru 2.691.800 de euro

După palmaresul mondial, în capul listei se află Barnett Newman cu un nou record de 84 de milioane de dolari, pentru Black Fire I, Francis Bacon, cu 80 de milioane de dolari pentru Three Studies for a Portrait of John Edwards, Andy Warhol cu Four Marlons şi Cy Twombley cu Untitled, respectiv 6 miloane de dolari, în faţa lui Van Gogh, care s-a vândut cu 61 de milioane de dolari pentru Natură moartă, vas cu margarete şi maci, şi Juan Gris cu 56 de milioane de dolari, pentru Natură moartă.

O extraordinară concurenţă a existat între China şi Statele Unite

Jeff Koons, Balloon Dog, 38,8 milioane de euro

La fel ca şi în anul trecut, cele două puteri au dominat piaţa de artă cu un mic avans pentru Statele Unite. După o creştere spectaculoasă pe piaţa de artă în 2006, China s-a impus ca un redutabil concurent în cursa pentru preţurile cele mai ridicate, deşi în ultimul timp s-a observat o fisură în sistem. După acalmia din 2012 şi stagnarea din 2013, China cunoaşte o creştere extraordinară în 2014, aducând în ţară piesele ce au aparţinut Imperiului.

Soseşte în sfârşit Regatul Unit cu în jur de 20% din piaţa mondială, Londra rămânând locul de predilecţie pentru marile vânzări ale artei moderne. Franţa a reprezentat mai puţin de 5% din piaţa mondială.

Modigliani, Portretul lui Paul Alexandre, achiziționat pentru 13,5 milioane de euro la Sotheby’s

New York şi Londra au beneficiat de dispersia unor mari colecţii, dintre care unele aparţinând instituţiilor, precum Colecţia Mellon la New York şi Essi la Londra. Preţurile record s-au multiplicat în vânzări prestigioase, New York rămânând marele lider la această categorie. În jur de peste 3 miliarde de dolari au fost încasate în acest an numai în capitala americană. O vânzare istorică s-a observat la Christie’s din New York în luna noiembrie, cu un total de 853 de milioane de dolari. Cu excepţia lui Francis Bacon, artiştii cei mai cotaţi ai vânzărilor au fost din perioada postbelică americanii. Jean-Michel Basquiat, Jeff Koons şi Christopher Wool reprezintă 22% din piaţa de artă contemporană mondială. Amintim că lucrările celor trei aparţin celebrului Larry Gagosian.

Barnett Newman, Black Fire I, ulei pe pânză, adjudecat pentru 84 de milioane de dolari

Mulţi dintre observatori se întreabă dacă preţurile ”umflate” ale artei contemporane nu sunt sinonime cu business-ul în artă sau dacă marketingul nu a jucat un rol foarte important. Numeroşi tineri artişti au fost propulsaţi de puternicele reţele de galerii, de instituţii recunoscute, de curatori şi de consilieri pe piaţa de artă. Odată cu globalizarea, se poate spune că există un număr important de colecţionari extrem de bogaţi, seduşi de prestigiul intelectual al pieţei artistice, care investesc sume extrem de importante, aşa încât indicele global al artei contemporane a progresat cu peste 70% în ultimul deceniu.

Andy Warhol, Patru Marlon

Stefano Moreni, directorul Departamentului de Artă Contemporană de la Sotheby’s, îşi pune următoarea întrebare: ”Oare opera sau artistul are valoare? Independent de valoarea de piaţă, opera reprezintă ea o evoluţie faţă de ceea ce a precedat?”. Unele opere par interşanjabile, iar artişti adulaţi acum 10 ani, împinşi către suprapraproducţie, precum columbianul Oscar Murillo, şi-au văzut cotele scăzând. Este posibil ca într-un timp scurt să asistăm la o cădere a acestei pieţe.

O statuie reprezentând pe Amitayus, una dintre ipostazele lui Buddha, din perioada chineză Kangxi (1692) din bronz aurit, a fost adjudecată pentru 2.691.800 de euro.

Un număr important de tineri artişti cu peste 10 milioane de dolari

Juan Gris, Natură moartă cu faţă de masă în carouri, achiziţionată cu 56 de milioane de dolari

Un fenomen recent îl reprezintă vânzările artiştilor secolului XXI, care obţin preţuri rivalizând cu nume ce figurează în pantheonul istoriei artei. Am văzut triumfând gustul pentru kitsch şi consumism al lui Jeff Koons, variaţia în jurul motivelor grafice ale lui Christopher Wool, reînnoirea picturii peisajului cu Peter Doig, o profundă reflecţie asupra artei şi istoriei la germanul Gerhard Richter, artişti ale căror opere se vând la preţuri care le-au depăşit pe cele ale lui Monet, Pissaro sau chiar Picasso. Lansaţi cel mai adesea de puternici galerişti, susţinuţi de colecţionari precum François Pinault şi legitimaţi de marile retrospective muzeale, pictorii născuţi după război au făcut să explodeze preţurile în vânzările publice.

Kazuo Shiraga, Gekidou Suru Aka, achiziţionată pentru 3.905.500 de euro

Jeff Koons, artistul trăind la cota cea mai înaltă a lumii la ora actuală, a beneficiat în acest an de o gigantică retrospectivă la New York, la Whitney Museum of American Art, prezentată apoi la Centrul Georges Pompidou din Paris. Intrarea de la Rockefeller Center a fost ornată, pentru prezentarea sculpturii monumentale Split-Rocker, cu peste 100.000 de splendide flori achiziţionate de François Pinault. În octombrie anul trecut, Christie’s şi-a adjudecat, pentru 38,8 milioane de euro, Balloons Dog în versiunea oranj, sculptură de 3×4 metri, opera contemporană cea mai scumpă din lume.

Sculptură de Camille Claudel, 2,4 milioane de euro

Zeng Fanzhi, lider incontestabil al scenei contemporane chineze, a realizat o cifră de afaceri de 59,6 milioane de euro la licitaţii în acest an. Apărut pentru prima dată pe piaţa licitaţiilor în 1998, el a obţinut un prim milion la Londra, în 2007, multiplicând de 11 ori suma estimată.

Preţul pentru adjudecarea unei opere de Christopher Wool, nativ din Boston, a trecut într-un singur an de la 5 la 17 milioane de dolari. If Yoy a obţinut 23,6 milioane de dolari în mai 2014.

Sculptură din Camerun Fang Mabea, achiziţionată cu 4.353.500 de euro

Recunoaşterea pe piaţa de artă s-a făcut cu titlu postum pentru Martin Kippenbergen, mort, la 44 de ani, în 1997. După prima mare retrospectivă în Marea Britanie, la Tate Modern, în 2006, lucrările lui au obţinut patru recorduri pe pieţele de artă, cu un rezultat impresionant în noiembrie 2014, de 22 de milioane de dolari pentru o operă din 1988.

Francis Bacon, Trei Studii pentru Portretul lui John Edward, cumpărat cu 80 de milioane de dolari

Recompensaţi cu mai mult de 30 de licitaţii de milioane în acest an, Peter Doig şi pictura sa romantică au entuziasmat colecţionarii. Artistul a obţinut prima licitaţie cu preţ de milioane în 2005, după expoziţia The Triumph of Painting, organizată de Saatchi Gallery la City Hall din Londra.

Franţa a oferit o activitate foarte diversificată, prezentând atât artă tribală, artă asiatică, cât şi arte decorative, mult mai concentrat decât tablourile moderne şi contemporane. Cifra globală a operatorilor francezi a progresat puţin în 2014, din cauza crizei economice care a făcut ca proprietarii marilor opere să nu le ofere spre vânzare.

Chinezul Chu-Teh-Chun, o adevărată vedetă a licitaţiilor de artă

Curtierii artei moderne, precum Thomas Seydoux, un vechi curtier în acest domeniu la Christie’s, vorbea despre o piaţă stabilă în 2014, dar fără străluciri. Cea mai mare recompensă a fost obţinută pentru un tablou al lui Modigliani, rămas în familia modelului, Paul Alexandre, achiziţionat pentru 13,5 milioane de euro la Sotheby’s în 4 iunie. O frumoasă sumă a fost, de asemenea, obţinută de o sculptură a lui Camille Claudel: 2,4 milioane de euro. Au crescut şi preţurile de vânzare pentru tablourile expresioniste abstracte, precum cel al japonezului Kazuo Shiraga. În acelaşi timp, operele chinezului Chu Teh Chun au fost prezentate la numeroase vânzări, cu preţuri de mai multe sute de mii de euro. O statuie din Camerun, de la începutul secolului al XIX-lea, Fang Mabea, a fost adjudecată pentru 4.353.500 de euro. Iar un Cabinet, datat 1935, al lui Jean-Michel Frank, din bronz şi ghips patinat, a fost achiziţionat pentru 3.681.500 de euro.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.