Competiţia Anim’est 2014: titluri de neratat şi provocări vizuale

Vestea despre o nouă ediţie a Festivalului de Film de Animaţie Anim’est, care se desfăşoară între 3 şi 12 octombrie, s-a răspândit, anul acesta, cu mai mult entuziasm ca oricând, un număr record de 1.260 de filme fiind înscrise în competiţiile internaţionale. Cele mai frumoase poveşti spuse cu ajutorul celor mai diversificate tehnici şi stiluri de animaţie vin la Bucureşti din peste 60 de ţări. Din Taiwan până în Columbia, din Norvegia până în Brazilia, harta Anim’est arată cum nu se poate mai bine.

Se anunţă o competiţie interesantă în toate secţiunile, presărată cu highlighturi ce au făcut deja turul unor festivaluri internaţionale importante şi filme ce îşi vor avea premiera la Anim’est.

Cinci lungmetraje de animaţie vin să îşi completeze, la Bucureşti, palmaresul deja impresionant de premii şi prezenţe la festivaluri de renume. Din Brazilia soseşte O Menino e o Mundo / The boy and the World, o desfătare vizuală, câştigătoare a Premiului Cristal la Annecy (cea mai importantă distincţie europeană pentru un film animat), anul acesta, şi propunerea Braziliei la Oscar. În regia lui Alê Abreu, filmul prezintă capcanele lumii moderne prin prisma călătoriei pline de aventuri a unui băieţel în căutarea tatălui său. Spectaculozitatea vizuală e dată de îmbinarea unei palete largi de tehnici şi stiluri (desen pe hârtie, 2D, live action), menite să ilustreze diverse stadii ale degradării umane.

18 scurtmetraje în competiţia românească

Lisa Lemon and Maroc Orange A Rapid Love Story

Scopul principal ale Asociaţiei Estenest, organizatoarea Festivalului Internaţional de Film de Animaţie Anim’est, este acela de a creşte industria filmului de animaţie în România. Platforma educaţională a festivalului, Animation Worksheep, atelierul intensiv de animaţie ce a ajuns, în 2014, la a patra ediţie, creşte de la an la an, şi le pune la dispoziţie tinerilor animatori contextul necesar pentru a face primii paşi într-un domeniu în plină dezvoltare.

Efectele pozitive ale componentei educaţionale tot mai pregnante ale festivalului sunt dovedite, cu fiecare ediţie Anim’est, de numărul tot mai mare de animaţii româneşti înscrise în competiţie. O mare parte dintre cei peste 50 de absolvenţi ai Animation Worksheep activează, astăzi, ca animatori, şi îşi pot pune cunoştinţele în practică în studiouri dedicate.

Anul acesta, la cea de-a noua ediţie a festivalului, 18 scurtmetraje vin să demonstreze revigorarea filmului românesc de animaţie. Foşti absolvenţi ai Animation Worksheep se întorc la Anim’est cu cele mai noi proiecte din portofoliu: Ana Maria Lemnaru înscrie animaţia stop motion Bread, după participarea din 2012 cu A fost odată un copil, Valeriu Căliman revine, după Legacy (2010), cu scurtmetrajul 2D digital Cum s-a inventat…, Corin Iftodi participă cu 3D Robot Love, după Mobilfonul din 2012, iar Laurenţiu Popa revine, după prezenţa din 2013 cu Priveghiul, cu o nouă animaţie, Viu, o frumoasă interpretare a poeziei Tangentă, scrisă de Eugène Guillevic.

Beyond, beyond, povestea iepuraşului care îşi caută mama

Şi alte prezenţe în competiţia românească de anul acesta le vor fi familiare publicului. Andrei Sopon înscria, anul trecut, Becoming, singurul film ce concura atât în competiţia naţională, cât şi în Balkanimation, iar la ediţia din 2012 participă cu CHI-KEN, o animaţie 2D cadru cu cadru despre un erou atipic ce pătrunde într-un templu magic pentru a recupera un obiect misterios. Klára Balázs înscrie anul acesta Corpo, o animaţie despre descoperirea trupului şi convenţiile sociale presante, după participarea din 2011 cu Dansul. Andreia Dobrotă are deja o istorie bogată de participări la ediţii anterioare ale festivalului: după Moits, selectat în competiţia de Videoclip & Advertising în 2009, şi scurtmetrajele Mad World (2010) şi Unarte (2012), anul acesta revine cu Get Happy or Get Out, o poveste animată despre D, unul dintre ultimii oameni trişti dintr-o lume de oameni fericiţi. După Uşor poate oricine, povestea animată a Tăşuleasa Social, proiectată în premieră în cadrul competiţiei naţionale la Anim’est în 2012, Paul Mureşan înscrie Pui de somn, o animaţie 2D ce invită publicul la o călătorie spre locul de joacă ascuns al minţii.

Seria producţiilor româneşti e completată de o proiecţie specială în afara competiţiei: Obeliscul, în regia lui Ion Truică, un senior al animaţiei româneşti, cu scenariul semnat împreună cu Laurenţiu Damian, regizor şi scenarist român şi, de asemenea, preşedinte al Uniunii Cineaştilor din România.

Câştigătorul Premiului pentru Cel mai Bun Film Românesc, oferit de Institutul Cultural Român, va fi decis de un juriu alcătuit din Laurenţiu Damian, Lana Taknosa Nikolic, profesor şi coordonator de studenţi la prestigioasa şcoală Animation Workshop, şi Yiorgos Tsangaris, director artistic al festivalului Animafest Cyprus şi profesor de arte frumoase la Universitatea din Nicosia.

Competiţia românească va fi proiectată miercuri, 8 octombrie, de la ora 20.30, şi în reluare joi, 9 octombrie, de la ora 14.30, la Cinema Elvira Popescu.

Animaţia colorată în accente regale

Mia şi Migou

Secţiunilor competitive ale festivalului li se adaugă o serie de ateliere, master class-uri şi programe speciale, dedicate unor şcoli şi festivaluri de profil celebre, precum şi unor animatori cu portofolii consacrate.

La cea de-a noua ediţie a festivalului, animaţia e colorată în accente regale: şcoala invitată oficial la Bucureşti este Royal College of Art, din Londra, una dintre cele mai prestigioase instituţii de învăţământ superior de arte şi design din lume.

În 1985, Bob Godfrey şi Richard Taylor, două nume de referinţă în industria animaţiei şi a efectelor speciale, inaugurau secţia de animaţie în cadrul Royal College of Art. Astăzi, programul de doi ani de Master în animaţie al universităţii atrage artişti şi realizatori cu specializări din cele mai diverse – de la ştiinţe şi matematică, la arhitectură, literatură şi comunicare. Această deschidere a animaţiei ca obiect de studiu, alături de metodele de producţie tot mai diverse, funcţionează ca o punte între artişti şi specialiştii în ştiinţe realiste, pe care îi apropie schimbul de cunoştinţe şi instrumentele digitale folosite.

La graniţa dintre film, arte frumoase şi design, secţia de animaţie a Royal College of Art are ca scop întreţinerea unei atmosfere de creativitate şi curiozitate intelectuală. Cererea tot mai mare de specialişti în manipularea imaginii cadru cu cadru în lungmetraj, jocuri şi televiziune le oferă absolvenţilor şanse reale de a lucra după facultate ca regizori, scenarişti, artişti plastici, experţi în efecte speciale, dezvoltatori de aplicaţii, colorişti, specialişti în storyboard, în design de cărţi electronice, în design de personaj, producători şi animatori. Numeroşi absolvenţi aleg să-şi deschidă studiouri personale sau colective şi să colaboreze cu renumite companii de producţie sau galerii de artă din Marea Britanie sau din străinătate, astfel încât peste 90% sunt specialişti de prim rang în domeniul animaţiei.

Valea furnicilor pierdute

Publicul prezent la cea de-a noua ediţie Anim’est e invitat să vizioneze două programe de scurtmetraje ce cuprind filmele de şcoală ale unor animatori cunoscuţi, absolvenţi ai Royal College of Art, între care Jonathan Hodgson, Ruth Lingford, Run Wrake, Suzie Templeton sau Siri Melchior. Cele două calupuri de scurtmeraje vor fi proiectate vineri, 10 octombrie, la Cinema Elvira Popescu, de la 16.30 şi de la 18.30.

O prezentare oficială a universităţii Royal College of Art va fi susţinută, în cadrul festivalului, de către Joe King, profesor coordonator al catedrei de animaţie, cu un portofoliu bogat de filme de animaţie şi live-action, şi o expertiză ce se extinde în domenii conexe precum fotografia sau design de sunet.

Poveşti captivante

Jacques et la mecanique du coeur

Despre producţia italiană L’Arte della Felicità / The Art of Happiness, debutul în lungmetraj al lui Allesandri Rak, se spune că le poate îmblânzi perspectiva de viaţă pesimiştilor. O poveste captivantă despre conexiunea metafizică dintre doi fraţi, animaţia 2D/3D îşi plasează acţiunea într-un Napoli dezolant, cadru ideal de explorare creativă a subconştientului ce aminteşte, pe alocuri, de bijuteria Waking Life, a lui Richard Linklater. Filmul a fost recompensat la Festivalul de Film de la Veneţia şi la Raindance şi a fost nominalizat la Annecy pentru cel mai bun lungmetraj de animaţie.

Un alt lungmetraj de debut soseşte la Anim’est anul acesta: Rocks in my pocket, în regia lui Signe Baumane, o provocare vizuală şi nu numai. Co-producţia SUA-Letonia se bazează pe povestea personală a regizoarei şi prezintă lupta a cinci femei din familia acesteia împotriva depresiei, abundând de metafore vizuale, imagini suprarealiste şi simţ al umorului neconvenţional. Filmul a fost premiat la Festivalul ANIMATOR din Poznan şi a fost selectat în competiţiile Fantoche, Seattle International Film Festival şi London International Animation Festival.

Is the Man Who Is Tall Happy An Animated Conversation with Noam Chomsky

O variantă modernă şi „fructată” a clasicei Romeo şi Julieta vine din Estonia: Lisa Limone ja Maroc Orange; Tormakas armulugu / Lisa Limone and Maroc Orange; A Rapid Love Story, produsă de celebrul studio specializat în animaţia cu păpuşi “Nukufilm”. Selectat la Annecy, Anima Mundi şi Tallinn Black Nights Film Festival, musicalul animat 3D în regia lui Mait Laas tratează într-o manieră critică problema imigranţilor ilegali care încearcă să ajungă din Africa în Europa, prin intermediul poveştii de iubire imposibilă dintre băiatul-portocală Maroc, un erou neînfricat care se luptă cu prejudecăţile şi sărăcia, şi fata-lămâie Lisa, care colecţionează scoici cântătoare.

Competiţia de lungmetraj e completată de Manieggs – Revenge of the Hard Egg, o producţie animată ungurească după mulţi ani de zile, şi un proiect independent în regia lui Zoltán Miklósy. Animaţia 3D soseşte la Bucureşti după prezenţa la Annecy, şi aduce în faţa publicului povestea răzbunării a doi deţinuţi după două săptămâni de închisoare pentru o faptă pe care nu au comis-o – un melanj provocator de cinism, sarcasm, umor îndrăzneţ şi nici un pic de sfială de a ilustra stereotipurile şi nedreptăţile vremurilor pe care le trăim.

Man on the Chair de Dahee Jeong

În competiţia internaţională de scurtmetraj, 56 de titluri se vor întrece pentru Marele Trofeu Anim’est. Un must-see al acestei secţiuni este cu siguranţă Man on the chair (r. Dahee Jeong), câştigătoarea Premiului Cristal la Annecy anul acesta. Alte titluri ce nu ar trebui ratate sunt Hipopotamy / Hippos (r. Piotr Dumala), cu coloana sonoră semnată Alexandru Bălănescu şi premiat la Animafest Cyprus şi Animafest Zagreb, La Testa tra le Nuvole / Absent Minded (r. Roberto Catani), o producţie italiană premiată la Annecy cu Distincţia Juriului, şi The Obvious Child, o animaţie 2D în regia lui Stephen Irwin, ce a făcut deja ocolul lumii cu oprire la Sundance, Anima Mundi, Suttgart IAF, Annecy sau Animafest Zagreb.

Hayao Miyazaki şi Michel Gondry, prezenţi în programul Anim’est 2014

Laurenţiu Popa, Viu

Publicul prezent în cinema la cea de-a noua ediţie Anim’est e invitat şi anul acesta să ia notiţe: Premiul Publicului îi va reveni unuia dintre cele 37 de scurtmetraje de animaţie proiectate în cadrul secţiunii speciale Animash, ce reuneşte, în afara categoriilor competiţionale ale festivalului, o serie de filme de animaţie de calitate, selectate şi premiate la festivaluri internaţionale de renume.

Pe lângă scurtmetraje, câteva dintre cele mai anticipate titluri de lungmetraj de animaţie recente sosesc în premieră la Bucureşti şi completează secţiunea Animash. În deschiderea festivalului şi în premieră în Europa de Sud-Est, publicul Anim’est este invitat la proiecţia The Boxtrolls (r. Graham Annable, Anthony Stacchi), cel mai proaspăt lungmetraj al renumitului studio american Laika.

Un alt highlight al secţiunii este cu siguranţă Kaze tachinu / The Wind Rises, pe care celebrul regizor japonez câştigător al Premiului Oscar, Hayao Miyazaki, îl anunţa, în toamna anului trecut, ca fiind ultimul său lungmetraj de animaţie. O biografie ficţionalizată a lui Jiro Horikoshi, unul dintre cei mai inovatori şi desăvârşiţi proiectanţi aeronautici din lume, animaţia a câştigat Tokyo Anime Award în 2014 (cel mai important premiu acordat unei animaţii în Japonia), şi deţine în palmares nominalizarea la Oscar pentru cel mai bun lungmetraj de animaţie, precum şi cea la Globul de Aur pentru cel mai bun film într-o limbă străină.

LUCKY

Din Brazilia soseşte Até que a Sbórnia nos separe / Until Sbornia do us apart, animaţia 2D câştigătoare a Premiului Publicului la Festivalul de la São Paulo, anul trecut, ce prezintă consecinţele prăbuşirii accidentale ale zidului ce separă o ţară micuţă şi liniştită, pe nume Sbórnia, de restul lumii.

În călătoria plină de aventuri a unui iepuraş pe urmele mamei lui ne poartă Beyond Beyond, o co-producţie Suedia-Danemarca în regia lui Esben Toft Jacobsen. Alte două titluri ce vin din Japonia sunt BLOOD-C: The Last Dark (r. Shiotani Naoyoshi), cea mai sângeroasă animaţie din selecţie şi ultimul manga din seria Blood, ce continuă aventurile eroinei Saya, şi Koto no ha no niwa / Garden of Words (r. Makoto Shinkai), animaţia câştigătoare a Premiului AniMovie pentru cel mai bun lung metraj la Stuttgart, despre povestea misterioasă dintre Takao, un tânăr care visează să ajungă designer de încălţăminte, şi Yukino, o femeie mai în vârstă ca el.

Vor fi proiectate în cadrul Animash şi Jack et la mécanique du coeur / The Boy with the Cuckoo-Clock Heart (r. Mathias Malzieu, Stéphane Berla), o animaţie 3D despre drama lui Jack, a cărui inimă i-a fost înlocuită, la naştere, în cea mai friguroasă zi din Scoţia, cu un ceas cu cuc, şi Minuscule – La vallée des fourmis perdues / Minuscule: Valley of the Lost Ants, o animaţie franceză 3D în regia lui Thomas Szabo şi Hélène Giraud, despre o buburuză prinsă din întâmplare într-un plin război dintre furnicile negre şi furnicile roşii.

Hippos de Piotr Dumala pe muzica lui Alexander Bălănescu

Seria de lungmetraje din afara competiţiei se încheie sâmbătă, la ora 20.00, la Cinema Studio, cu Is the Man Who Is Tall Happy? An animated conversation with Noam Chomsky, documentarul de animaţie în care imaginaţia şi creativitatea regizorului Michel Gondry, omul din spatele unor mostre ultra-îndrăgite de imaginar ludic precum La science des rêves sau Eternal Sunshine of the Spotless Mind, sunt puse în slujba rigorii intelectuale ale celebrului lingvist şi filosof American Noam Chomsky. Printr-o serie de conversaţii animate 2D, desenate aproape în întregime în stilul deopotrivă naiv şi complex ce i-a devenit specific lui Gondry, publicul capătă acces la memoria, logica şi cunoştinţele ştiinţifice şi istorice ale lui Chomsky, unice şi covârşitoare.

Între titlurile de scurtmetraj din secţiunea Animash, menit să îngreuneze decizia publicului este cu siguranţă La Bûche de Noël / A Town Called Panic: The Christmas Log, în regia lui Vincent Patar & Stéphane Aubier, autorii îndrăgitei animaţii Ernest et Célestine, ce deschidea ediţia Anim’est din 2013. Un alt deliciu vizual al secţiunii este Marilyn Myller, o animaţie stop motion premiată la Sundance, SXSW şi Chicago Film Festival, în regia lui Mikey Please şi o continuare a scurtmetrajului său premiat cu BAFTA, The Eagleman Stag.

Alte titluri ce ar putea să încline balanţa sunt Hasta Santiago (r. Mauro Carraro), o co-producţie Elveţia-Franţa premiată la Annecy, Animatou şi Varşovia şi câştigătoare a Premiului Jean-Luc Xiberras pentru cel mai bun debut în 2013, sau Through the Hawthorn (r. Anna Benner, Pia Borg, Gemma Burditt), o animaţie din Marea Britanie ce prezintă o şedinţă de terapie între un psihiatru, un pacient schizofrenic şi mama acestuia, câştigătoare a Grand Prix la Stuttgart şi proiectată la Clermont-Ferrand, Animafest Zagreb, Anima Mundi, SICAF şi Hiroshima.

The Boxtrolls

Nostalgicii ar putea să rezoneze cu animaţia elveţiană From Here to Immortality, în regia lui Luise Hüsler, în care două foste staruri de desene animate – motanul Thomas şi şoarecele Jeremiah – acceptă să dea un interviu după mulţi ani de tăcere, iar fanii celebrului serial Courage the Cowardly Dog se vor bucura să îl vadă pe simpaticul câine fricos în 3D în The Fog of Courage, regizată de celebrul John R. Dilworth, invitat la Bucureşti la prima ediţie Anim’est. Menită să cucerească publicul este şi producţia poloneză Do serca twego / To Thy Heart (r. Ewa Borysewicz), o animaţie în desen pe hârtie selectată în competiţia de la Berlinale anul acesta, ce prezintă povestea unei legături sentimentale într-un cartier de blocuri.

Premiul Publicului acordat în cadrul celei de-a noua ediţii a Festivalului Internaţional de Film de Animaţie Anim’est este oferit de ArCuB şi valorează 500 de euro.

Două workshopuri de animaţie îi aşteaptă să se înscrie pe animatorii mici şi mari

Minuscule, la vallee des fourmis perdues

Timp de 5 zile (6-10 octombrie), sub îndrumarea lui Joe King, 6 tineri cu vârsta de peste 18 ani vor participa la un workshop ce va îmbina mai multe tehnici: desen, fotografie, sunetele oraşului, având ocazia să descompună informaţii temporale şi structurale despre oraş şi apoi să le reconstruiască în cheie proprie.

Un alt workshop, de această dată dedicat copiilor cu vârste cuprinse între 8-12 ani, va avea loc anul acesta în cadrul Minimest, secţiunea specială dedicată celor mai tineri spectatori ai festivalului. În perioada 6-10 octombrie, 12 copii vor avea posibilitatea să înveţe despre animaţia cut-out şi să-şi creeze propriile filmuleţe, având ca personaje principale clădiri realizate din hârtie decupată, urmând tema festivalului – Re:Animating Bucharest.

Trainer-ul acestui workshop este Ion Aramă, absolvent al Facultăţii de Regie Film la UNATC Bucureşti şi participant la prima ediţie a Animation Worksheep – 2011. Cu o bogată experienţă în grafică, animaţie şi ilustraţie de jocuri educative pentru copii, Ion Aramă a susţinut deja anul acesta două workshopuri de animaţie pentru copii: Clubul meu – Ateliere creative Tei şi EducaTIFF.

Scurtele animaţii rezultate în urma workshopului vor putea fi urmărite pe marele ecran în cadrul Galei de Închidere a festivalului, găzduite de Cinema Elvira Popescu, sâmbătă, 11 octombrie 2014, de la ora 19.00. Workshopul este realizat de Anim’est, alături de partenerii săi: F64 şi Noumax.

Anul acesta are loc a doua ediţie Project Worksheep

Rocks in my pockets

La cea de-a noua ediţie a festivalului, Anim’est reia Project Worksheep, un concurs de proiecte de scurtmetraj de animaţie în cadrul căruia animatorii au ocazia să-şi prezinte proiectele în faţa unor profesionişti din domeniu, cel mai bun proiect urmând să fie premiat.

5 evaluatori, invitaţi şi organizatori ai festivalului, vor avea misiunea de a oferi feedback util în vederea dezvoltării creative şi tehnice a proiectelor, precum şi de a desemna proiectul cu cel mai mare potenţial dintre cele şase. Acesta va primi un premiu de 1.000 de dolari, oferit de HBO România. În plus, câştigătorul va beneficia de coaching constant în dezvoltarea ulterioară a scurtmetrajului, din partea echipei Animest.

Sesiunea de pitching se va desfăşura în data de la 10 octombrie, la ora 17.00, la Re:Animation Hub.

Re:Animating Bucharest: Anim’est şi Calup prezintă Re:Animation Hub, o nouă locaţie a festivalului

Pim şi Pom, marea aventură

Împreună cu cei de la Calup, o echipă entuziastă de tineri artişti, arhitecţi şi designeri cu un portofoliu cunoscut de reactivări ale unor spaţii uitate din patrimoniul construit, Anim’est pregăteşte, anul acesta, o serie de evenimente speciale într-o nouă locaţie. O frumoasă casă istorică ridicată la începutul secolului al XX-lea la numărul 25, pe strada Thomas Masaryk, va deveni, pe tot parcursul celei de-a 9-a ediţii a Festivalului de Film de Animaţie Anim’est, Re:Animation Hub. O serie de proiecţii ce vor completa programele din cinematografele Elvira Popescu şi Studio, workshopuri, master class-uri, expoziţii şi instalaţii speciale vor contribui la scenariul reanimării noii locaţii-gazdă Anim’est.

Casa de pe Thomas Masaryk vine cu o istorie specială, iar firul roşu care leagă multiplele sale funcţionalităţi şi reinventări, de-a lungul timpului, sunt chiar proiecţiile de film. Construită în scop de locuire semi-colectivă, într-o perioadă de cristalizare a acestui concept nou, casa a devenit, în perioada comunistă şi în urma naţionalizării, sediul RomâniaFilm. În această perioadă i s-au adus mai multe modificări, cum ar fi amenajarea unei camere de proiecţie folosite pentru vizionările filmelor care erau supuse cenzurii, la care se pare că participa, din când în când, şi Nicolae Ceauşescu.

O Menino e o Mundo, Brazilia

După perioada comunistă, casa a fost folosită doar ca platou de filmare – iar în urmă cu un an, cei de la Calup au intervenit în acest spaţiu, prezentând, în tradiţia cunoscută a colectivului, posibile scenarii noi de funcţionalitate ale imobilului de pe Masaryk 25, pentru reincluderea acestuia pe harta culturală a oraşului.

În timpul festivalului Anim’est, spaţiile ample ale casei, folosite în urmă cu aproape o sută de ani pentru serate ale aristocraţiei vremii, vor găzdui, cu sprijinul Jameson, toate petrecerile festivalului: nopţi tematice de muzică şi film cunoscute publicului, precum Creepy Animation Night sau Animusic Night, şi altele cu un concept nou, ce vor aduce în fiecare seară o serie de artişti fresh ai scenei muzicii electronice / tehno / experimentale.

Anim’estul celor mici: programe speciale pentru copii, în cadrul Minimest

The Wind Rises, de Kaze Tachinu

Nici bine nu a început grădiniţa ‒ sau şcoala, după caz ‒ că prichindeii au parte, în primele zile de octombrie, de un nou prilej de relaxare şi destindere: între 3 şi 12 octombrie, Festivalul de Film de Animaţie Anim’est îi invită pe cei mai mici iubitori ai animaţiei în cinematografe. Secţiunea specială Minimest pregăteşte, la cea de-a noua ediţie a festivalului, o serie de proiecţii, activităţi interactive şi ateliere menite să le înfăţişeze celor mici, prin intermediul animaţiei, o mulţime de lumi posibile.

De vineri până duminică, în cele două weekenduri ale festivalului (3-5 şi 10-12 octombrie), o serie de proiecţii ale unor filme de animaţie recunoscute şi îndrăgite, şi altele proaspăt ieşite din studiouri celebre, îi aşteaptă pe cei mici în număr mare, în cinematografele Elvira Popescu şi Studio. Accesul adulţilor nu este, nicidecum, interzis!

Pim şi Pom, marea aventură (r. Gioia Smid), animaţia de lungmetraj olandeză bazată pe seria desenelor publicate, în anii ’60, de celebra ilustratoare Fiep Westendorf, după poveştile scrise de Mies Bouhuys, dă startul proiecţiilor din cadrul Minimest ‒ o poveste despre prietenia dintre două pisici, Pim cea aventuroasă şi Pom cea prudentă.

Un alt lungmetraj al secţiunii este Mama mea este în America şi l-a întâlnit pe Buffalo Bill, o animaţie 2D despre familie, generozitate şi uşurinţa cu care copiii îşi fabrică scenarii pozitive. În regia lui Marc Boréal şi Thibaut Chatel, co-producţia Franţa-Luxemburg deţine în palmares o distincţie specială obţinută la Annecy, precum şi Premiul pentru cel mai bun film european la Lucas Internationles Kinderfilmfestival. O drăgălaşă albinuţă cu ochii mari şi verzi vine să zumzăie, la Anim’est, o poveste despre prietenie şi loialitate: Albinuţa Maya – Filmul, animaţia în regia lui Alexs Stadermann, bazată pe seria de cărţi pentru copii din 1912, şi serialul difuzat de ABC TV completează lista de lungmetraje dedicate celor mici.

The Garden of the Words de Makoto Shinkai

22 de scurtmetraje de animaţie ce vor fi proiectate în trei calupuri separate intră, anul acesta, în competiţia pentru Trofeul Minimest. După ce a câştigat Premiul Publicului la Annecy, soseşte la Bucureşti animaţia franceză cu păpuşi Tigaia lui Anatole (r. Eric Montchaud), despre micuţul Anatole şi misterioasa tigaie pe care o cară, mereu, după el. Un alt deliciu al programului de scurtmetraje este animaţia 3D CGI SNAP (r. Thomas G. Murphy), câştigătoare a premiului pentru cea mai bună animaţie la UK Film Festival şi pentru cea mai bună comedie, la Cinegrasse. Acestora li se adaugă şi alte titluri atrăgătoare: Căpitanul curajos (r. Katrina Mathers, Graeme Base), animaţia australiană premiată la Aspen Shortsfest şi Omaha, ce îi poartă pe micuţi într-o călătorie imaginară alături de Will şi prietenul său, un motan, Ahco şi drumul spre casă (r. Soyeon Kim), co-producţia Coreea-SUA ce propune un alt tip de călătorie, înduioşătoare, a unui pui de elefant în căutarea mamei sale, sau animaţia 3D La şi Mi (r. Christophe Defaye, Olivier Defaye), proiectată anul acesta la Cannes şi la Toronto Film Festival, ce vine să ilustreze o întâlnire la jumătatea drumului dintre La, băieţelul timid, şi Mi, fetiţa fără prieteni.

Secţiunea specială Ţara invitată: Danemarca pregăteşte, de asemenea, o serie de lungmetraje de animaţie pe gustul celor mici: Marco Macaco (r. Jan Rahbek), despre rivalitatea dintre Marco şi Carlo, în încercarea de a o cuceri pe frumoasa Lulu, Peste mări şi ţări (r. Esben Toft Jacobsen), despre călătoria iepuraşului Johan în căutarea mamei lui, şi Freddy, faţă de broscoi (r. Peter Dodd), despre un număr de circ pe care puştiul Victor încearcă să îl pună la cale în pofida piedicilor pe care i le pune tachinatorul cu faţă de broască, Freddy.

Acestora li se adaugă proiecţiile speciale semnate Jacques-Rémy Girerd, invitatul special la cea de-a noua ediţie Anim’est, şi produse de celebrul studio francez Folimage: Profeţia broaştelor, ce a atras peste un milion de spectatori în Franţa şi aprecierea industriei la nivel internaţional, şi Mia şi Migou, desemnat cel mai bun lungmetraj de animaţie al anului 2009 de către Academia Europeană de Film. Un program special marca Girerd vine în completarea secţiunii: Misterele planetei mele, nouă povestiri cu mesaj ecologic, care explică misterele Pământului în mod poetic şi amuzant, pe înţelesul copiilor mici şi foarte mici. Seria a primit Premiul UNICEF la Festivalul de la Annecy.

Între proiecţiile de filme din cadrul Minimest, micuţii vor fi invitaţi să participe la o serie de activităţi interactive şi educaţionale în prezenţa trainerilor de la asociaţiile Creative Arts şi Da’DeCe. Temele acestor ateliere se vor alinia subiectelor filmelor vizionate, scopul lor fiind de a întregi experienţa cinematografică, de a servi drept prilej de socializare şi de a le prezenta, copiilor, frânturi din culisele animaţiei.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.