Concerte în Brumar

Beethoven şi Haydn, „vedetele” concertului Orchestrei de Cameră Radio

Doi dintre compozitorii care au marcat cel mai mult istoria muzicii simfonice – Haydn şi unul dintre iluştrii săi elevi, Beethoven – vor stârni din nou admiraţia publicului iubitor de muzică prin concertul propus de Orchestra de Cameră Radio, miercuri, 26 noiembrie, la ora 19.00.

Evenimentul de la Sala Radio se va desfăşura sub bagheta dirijorului Mihail Agafiţa, prim dirijor şi director artistic al Orchestrei Simfonice a Filarmonicii Naţionale a Republicii Moldova. Acesta a asigurat, timp de 20 ani, conducerea muzicală pentru circa 500 de concerte simfonice şi spectacole de operă şi balet alături de orchestre din România, Republica Moldova, Spania, Finlanda, SUA, Rusia, Ucraina şi Belarus şi a luat parte la diverse turnee în Grecia, Portugalia, Italia, Franţa, Malta şi Tunisia. Momente importante ale carierei sale sunt reprezentate de colaborarea cu Orchestra Filarmonicii din Moscova, precum şi de participarea în cadrul Festivalului Internaţional George Enescu (Bucureşti, 2011), la pupitrul Filarmonicii Transilvania din Cluj.

Solistă a Orchestrelor şi Corurilor Radio, pianista Dana Borşan vă invită să ascultaţi Concertul nr.1 pentru pian şi orchestră semnat de Beethoven, lucrare la a cărei premieră absolută la Praga, în 1798, compozitorul însuşi a interpretat partitura de pian. Haydn, maestrul lui Beethoven, spunea despre elevul său: „Îmi face impresia unui om care are mai multe capete, mai multe inimi şi mai multe suflete”.

Dana Borşan

Dana Borşan a susţinut concerte şi recitaluri în Cehia, Germania, Italia, Rusia, Slovacia, Franţa, Spania, Anglia, China, Franţa, Norvegia ş.a. Este prezentă în fiecare stagiune şi pe scenele filarmonicilor din ţară. A apărut în peste 900 de concerte şi recitaluri, propunând de fiecare dată programe interesante, cu repertorii diverse. Deşi preferă creaţiile clasicismului vienez şi ale marilor romantici – Schumann, Chopin, Liszt, Brahms -, artista are în repertoriu lucrări inedite, prezentate în primă audiţie la Bucureşti – Concertele pentru pian şi orchestră de Hanns Wolf, Moritz Moszkowski, Siegfried Matthus, Sigismund Toduţă.

Concertul Orchestrei de Cameră Radio vă propune şi două simfonii semnate de Haydn: Simfonia nr 30 – Alleluja şi Simfonia nr. 104 – London. Considerat ca unul dintre cei mai prolifici compozitori care au existat vreodată, artistul austriac a compus în aproape toate genurile muzicale ale vremii: 104 simfonii, aproape 90 de cvartete de coarde, 62 de sonate pentru pian, 23 de opere, nenumărate oratorii, concerte, lucrări instrumentale şi de cameră. Este supranumit „părintele simfoniei” pentru că a adus o contribuţie fundamentală acestui gen, dezvoltându-l într-o formă care a dăinuit până în sec. XIX.

Corul Sound aniversează 20 de ani printr-un concert la Sala Radio!

Corul Sound, dirijor Voicu Popescu

Corul Sound sărbătoreşte o vârstă rotundă – 20 de ani – printr-un concert aniversar pe scena Sălii Radio, programat joi, 27 noiembrie (de la 19.00).

Corul Sound a luat naştere ca formaţie corală mixtă a Casei de Cultură a Studenţilor din Bucureşti. De-a lungul anilor au făcut parte din Sound aproximativ 130 de tineri talentaţi, studenţi şi absolvenţi ai diverselor facultăţi bucureştene, iubitori ai muzicii de calitate. Sub conducerea dirijorului Voicu Popescu, corul reuneşte astăzi 35 de membri.

Ansamblul prezintă în concertele sale în ţară şi străinătate un repertoriu foarte variat, cu lucrări din patrimoniul românesc şi internaţional, de la creaţii medievale la cele contemporane, dar şi partituri din zona divertismentului muzical. Numeroase participări la festivaluri şi concursuri în afara României au adus Corului Sound un Grand Prix, trei medalii de aur, două de argint, premii întâi, premii ale publicului etc.

În concertul aniversar veţi avea ocazia de a asculta un repertoriu cu totul special: lucrări de la Renaştere la perioada contemporană, piese româneşti sau din repertoriul universal, toate acestea selectate dintre cele mai de succes concerte ale grupului. De asemenea, selecţia lucrărilor s-a făcut astfel încât să fie punctate momente semnificative din istoria corului: veţi putea asculta piese cu care ansamblul a obţinut premii la importante concursuri internaţionale.

Mai mult, şase calupuri de proiecţii video vor permite publicului să cunoască mai multe despre evoluţia Corului Sound, fiind evocate turnee în ţară şi străinătate şi alte aspecte din culisele ansamblului.

Trei invitaţi speciali – mezzosoprana Sidonia Nica, muzicianul Adrian Naidin şi pianistul Mădălin Voicu Jr. – vor evolua alături de Sound pe scena Sălii Radio.

Evenimentul va fi prezentat de Gianina Corondan.

Seara dedicată frumoasei aniversări a corului va cuprinde şi o lansare de carte: 20 de ani de SOUND, volum semnat de una dintre membrele ansamblului, Dana-Irina Stănculea.

Cristian Măcelaru şi Gabriel Croitoru, într-o călătorie muzicală imaginară!

Cristian Măcelaru. Foto Virgil Oprina

Doi muzicieni români de cel mai înalt nivel artistic se întâlnesc pe scena Sălii Radio: Cristian Măcelaru, dirijor asociat al Filarmonicii din Philadelphia, cu o frumoasă carieră în special în SUA şi Canada, şi violonistul Gabriel Croitoru, care deţine dreptul de a cânta pe vioara de patrimoniu universal Guarneri, care a aparţinut lui George Enescu, instrument aflat în administrarea Muzeului Naţional George Enescu.

În concertul programat vineri, 28 noiembrie la ora 19.00, cei doi artişti, alături de Orchestra Naţională Radio, vă propun o superbă călătorie muzicală imaginară prin lume!

Seara se deschide cu o lucrare inspirată de folclorul românesc – Trei piese pentru orchestră de coarde de Constantin Silvestri. Itinerarul continuă apoi cu o compoziţie mozartiană – Concertul nr. 5 pentru vioară şi orchestră, ale cărui accente ludice şi ineditul iz exotic, oriental, l-au făcut să fie supranumit şi Concert turcesc şi evenimentul se va încheia cu Simfonia nr. 3 – Scoţiana, semnată de Felix Mendelssohn.

Simfonia nr. 3 este o partitură direct influenţată de impresiile de călătorie pe care compozitorul le-a trăit în 1829, când a vizitat frumoasa zonă a arhipelagului britanic, lucrarea fiind dedicată de Mendelssohn Reginei Victoria.

Cristian Măcelaru a plecat din România la 17 ani, pentru a învăţa arta muzicală în SUA, iar astăzi activitatea sa dirijorală este una în plină ascensiune. Şi-a început cariera alături de Philadelphia Orchestra, iar în stagiunea 2010-2011 a fost numit dirijor asistent al aceleiaşi orchestre, fiind apoi distins cu Sir Georg Solti Emerging Conductor Award. Având şi formaţie de violonist, Cristian Măcelaru a fost concertmaestru al Orchestrei Simfonice din Miami, debutând la Carnegie Hall cu aceeaşi orchestră. În prezent este dirijor asociat al Filarmonicii din Philadelphia. Cristian Măcelaru a fost invitat, în februarie 2012, să dirijeze Orchestra Simfonică din Chicago pentru a-l înlocui pe Pierre Boulez.

Gabriel Croitoru. Foto Virgil Oprina

Preocupat de formarea şi susţinerea tinerilor muzicieni, Cristian Măcelaru a pus bazele proiectului Crisalis Music. Cristian Măcelaru colaborează în mod curent cu Orchestra Métropolitain din Montréal, cu orchestrele simfonice din Washington, Seattle, Toronto, Baltimore. În septembrie 2013 a avut un debut de mare succes cu Orchestra Simfonică din Göteborg, Suedia.

Cu peste o mie de apariţii scenice, violonistul Gabriel Croitoru este un muzician cu o bogată prezenţă în viaţa muzicală: solist concertist al Orchestrelor şi Corurilor Radio România, al Filarmonicii din Ploieşti şi prim violonist al Cvartetului de Stat Transilvan al Filarmonicii din Cluj-Napoca.

Gabriel Croitoru a evoluat ca solist în compania unor orchestre importante din întreaga lume, cum ar fi: London Royal Philharmonic, Orchestra de cameră Regina Sofia, orchestrele simfonice din Monte-Carlo, Salonic, Malaga, Sevilla, Galicia, Pamplona, Cannes, Lyon ş.a. A fost aplaudat în recitaluri în: Franţa, Spania, Germania, Belgia, Olanda, Italia, China, Bulgaria, SUA. Începând din 2011 a susţinut mai multe turnee naţionale de anvergură sub titlul Duelul viorilor (alături de Liviu Prunaru şi Horia Mihail) şi Vioara lui George Enescu la sate (alături de Horia Mihail).

Al 51-lea Concert de Crăciun al Madrigalului

Duminică, 14 decembrie, Ateneul Român va găzdui cele două concerte de Crăciun ale Corului Naţional de Cameră Madrigal – Marin Constantin. Dirijate de Anna Ungureanu, cele două evenimente (ora 17.30 şi ora 20.00) aduc în faţa publicului bucureştean tradiţionalele colinde de Crăciun pe care Madrigalul le interpretează de 51 de ani.

Cu o experienţă dobândită pe parcursul celor 4.100 de concerte susţinute şi cu un repertoriu greu de egalat, Corul Naţional de Cameră Madrigal – Marin Constantin pregăteşte pentru iarna aceasta un regal de colinde şi cântece de iarnă din repertoriul românesc şi internaţional.

Anul acesta, Madrigalul se apropie de oamenii de rând. Am pus în vânzare bilete pentru toate categoriile de public, cu intenţia de a oferi posibilitatea participării la tradiţionalul şi mult râvnitul Concert de Crăciun, tuturor acelora care ascultă muzica Madrigalului de zeci de ani şi care iubesc sunetul nostru. De departe, în perioada sărbătorilor de iarnă, acesta este cel mai frumos şi mai călduros concert clasic românesc”, a declarat managerul Corului Naţional de Cameră Madrigal – Marin Constantin, Maria Stoica.

Corul Madrigal a fost înfiinţat în anul 1963 de către reputatul dirijor Marin Constantin, susţinând până în prezent concerte pe cele mai prestigioase scene din Europa, America şi Asia. În anul 1992, după înregistrarea a peste 40 de discuri şi promovarea artei la cele mai înalte niveluri, corul a fost inclus pe lista valorilor Patrimoniului Imaterial UNESCO. În cadrul celei de-a XXI-a ediţii a Festivalului Internaţional George Enescu (2013), Corul Madrigal a primit Diploma şi Trofeul UNESCO 50 de ani de excelenţă în patrimoniul muzical universal, din partea Federaţiei Asociaţiilor, Cluburilor şi Centrelor pentru UNESCO din Europa şi America de Nord, în semn de omagiu şi recunoaştere a întregii activităţi desfăşurate.

Hot Folk, Blues & Jazz in Winter

Elena Mîndru şi pianistul Tuomas J. Turunen

Institutul Cultural Român de la New York a organizat, la sediul său, un concert de folk, blues & jazz, cu participarea unui duo de jazz format din Elena Mîndru – voce, şi Tuomas J. Turunen – pian, şi a formaţiei de folk Romanian Roots.

Evenimentul a fost dedicat prietenilor şi colaboratorilor ICRNY şi a reunit valori ale comunităţii româneşti din SUA, alături de reprezentanţi ai valorilor culturale din Finlanda.

Elena Mîndru şi Tuomas J. Turunen

La acest concert au participat Elena Mîndru, o tânără cântăreaţă de jazz în ascensiune internaţională, doctorand la Sibelius Academy, din Helsinki, la Departamentul de jazz. Elena Mîndru a fost acompaniată de Tuomas J. Turunen, un tânăr pianist finlandez, foarte talentat.

Romanian Roots

Elena Mîndru se află în această perioadă la New York datorită unei rezidenţe artistice oferite de Arts Cultural Center, din Finlanda. Programul Elenei Mîndru la New York prevede mai multe întâlniri profesionale, precum şi sesiuni de studiu cu celebrul profesor de jazz Janis Siegel.

Elena Mîndru şi Tuomas J. Turunen activează împreună în cvintetul finlandez al cântăreţei. La evenimentul de la ICRNY, Elena Mândru a fost prezentă numai alături de pianistul Tuomas Turunen, acest duo având în repertoriu hit-uri internaţionale şi româneşti de jazz, cât şi compoziţii proprii (text şi muzică) de Elena Mîndru.

Grigore Culian

Repertoriul lor conţine şi piese tradiţionale reorchestrate, piese de referinţă: Mai uităm uneori (Marius Popp), Jocul ţambalelor (Johnny Răducanu), The Man I Love (George Gershwin), Reflection (Tuomas J. Turunen), My Heart Belongs To Daddy (Cole Porter), A Night in Tunisia (Dizzie Gillespie), incluzând şi melodii de pe primul album al Elenei Mândru, Romanian Christmas Stories, care se potrivesc perfect cu sărbătorile de iarnă şi vremea colindelor.

În a doua parte a concertului, Grigore Culian a cântat, împreună cu formaţia sa Romanian Roots, folk românesc şi blues. Membrii trupei sunt: Cezar Giosan (chitară/voce), Ionuţ Vacar (pian), Maria Moldovan (voce), Grigore Culian (chitară bas) şi Dan Purcea (chitară solo). Programul artistic al trupei a cuprins: Rugă pentru părinţi (Adrian Păunesc/Ştefan Hruşcă), Andrii Popa (Phoenix), Fata din vis, Balada fulgerată de vânt, Ploaie în luna lui marte, Cea mai frumoasa zi, Tarom Blues, plus colinde şi compoziţii proprii.

Mihaela Martin a concertat la Stockholm

Institutul Cultural Român de la Stockholm serbează Ziua Naţională a României printr-un concert de muzică clasică susţinut de patru muzicieni de renume: violonista Mihaela Martin (România), violoncelistul Frans Helmerson (Suedia), violistul Lars Anders Tomter (Norvegia) şi pianista Plamena Mangova (Bulgaria). Evenimentul a avut loc duminică, 23 noiembrie, la Filarmonica din Stockholm, locul unde se decernează an de an Premiile Nobel. Programul concertului a cuprins lucrări de Ludwig van Beethoven, Felix Mendelssohn-Bartholdy şi Johannes Brahms.

Mihaela Martin (n. 1959) a început să studieze vioara cu tatăl său la vârsta de cinci ani, iar apoi a continuat să studieze la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti cu profesorul Ştefan Gheorghiu, care, la rândul său, fusese elevul lui George Enescu şi al lui David Oistrah. Mihaela Martin este laureata unor prestigioase concursuri internaţionale, incluzând Concursul Ceaikovski de la Moscova din 1978, respectiv cele de la Bruxelles, Indianapolis, Indiana, Montreal şi Sion. Debutul său concertistic la Carnegie Hall a fost descris de publicaţia New York Times ca fiind “unul dintre cele mai captivante ale anului”.

Abordând un repertoriu vast, Mihaela Martin este o solistă extrem de solicitată. Printre orchestrele cu care a concertat se numără BBC Symphony, Royal Philharmonic, Montreal Symphony, Mozarteum Salzburg şi Filarmonica George Enescu. Mihaela Martin este, de asemenea, un oaspete constant al festivalurilor de muzică de cameră din întreaga lume, unde colaboreză cu muzicieni ca Martha Argerich, Yuri Bashmet, Elisabeth Leonskaja sau Menahem Pressler. În 2002 a înfiinţat cvartetul Michelangelo, împreună cu Nobuko Imai, Frans Helmerson şi Stephan Picard. Din 1992 predă vioara la Musikhochschule (Academia de Muzică) din Köln, unde locuieşte.

Mihaela Martin are înregistrări ale unor lucrări de Brahms, Haciaturian, Stravinsky şi Enescu (cele din urmă alături de pianistul suedez Roland Pöntinen).

Lars Anders Tomter (n. 1959) este unul dintre cei mai cunoscuţi violişti din lume. A studiat la Academia de Muzică din Oslo cu Leif Jørgensen şi la Conservatorul din Berna, cu Max Rostal şi Sándor Végh. A concertat în întreaga lume împreună cu Orchestra norvegiană de muzică de cameră (Det Norske Kammerorkester), precum şi ca solist, alături de BBC Symphony, Royal Philharmonic Orchestra, Academy of St. Martin in the Fields şi alte orchestre de renume mondial, sub bagheta dirijorilor Vladimir Ashkenazy, Krzysztof Penderecki, Iona Brown, Mariss Jansons ş.a.

Lars Anders Tomter este foarte activ şi ca interpret de muzică de cameră, fiind membru în mai multe ansambluri, printre care cunoscutul ansamblu britanic Razumovsky. Este director artistic al festivalului Risør Kammermusikfest, împreună cu Leif Ove Andsnes. Are la activ un număr impresionant de înregistrări pentru Simax, Naxos,Virgin Classics, NMC, Somm şi Chandos.

Lars Anders Tomter este de asemenea profesor la Academia de muzică din Oslo. În 2010 i s-a acordat Ordinul St. Olav în grad de cavaler, pentru merite muzicale şi pedagogice deosebite.

Frans Helmerson (n. 1945) a studiat violoncelul la Göteborg, Roma şi Londra cu G.Vecchi, G. Selmi şi W. Pleeth şi a avut privilegiul de a beneficia de îndrumarea şi susţinerea maestrului Mstislav Rostropovitch. În anii ’70 a fost şef de partidă la Orchestra Radio din Stockholm, context în care a colaborat cu Sergiu Celibidache şi a fost influenţat muzical de acesta.

De-a lungul carierei sale, Frans Helmerson a concertat ca solist alături de orchestre importante din întreaga lume, sub bagheta unor dirijori precum Seiji Ozawa, Colin Davies, Neeme Järvi, Evgeni Svetlanov, Esa-Pekka Salonen, Herbert Blomstedt, Sergiu Comissiona, Frübeck de Burgos, Kurt Sanderling şi Mstislav Rostropovich.

Dragostea pentru muzica de cameră l-a condus spre poziţia de director artistic al Festivalului Korsholm din Finlanda 1994-2001, iar în 2002 a fondat cvartetul de coarde Michelangelo alături de Mihaela Martin, Stephan Picard şi Nobuko Imai.

Frans Helmerson este şi un foarte apreciat pedagog, în prezent fiind profesor la Musikhochschule Köln şi Escuela Superior de Musica Reina Sofía, Madrid.

F. Helmerson a înregistrat CD-uri cu concertele de Dvorák şi Shostakovich, Suitele Solo de Bach şi, mai recent, Dublul concert de Brahms, alături de violonista Mihaela Martin şi Filarmonica George Enescu.

Plamena Mangova (n. 1980) a studiat cu Marina Kapatsinskaja la Academia de Muzică din Sofia şi cu Dmitri Bashkirov la Şcoala superioară de muzică Reina Sofía din Madrid. S-a impus pe plan internaţional ca solistă în anul 2000, odată cu debutul la Théâtre du Châtelet din Paris. În 2007 a câştigat locul II la Concursul Regina Elisabeta, iar prima sa înregistrare solo a fost recompensată cu un Diapason d’Or. Este, de asemenea, laureata concursurilor de pian din Stresa, Kosice şi Santander.

Plamena Mangova a concertat alături de orchestre precum Concertgebouw Amsterdam, Filarmonica din Rotterdam, Orchestre Philharmonique de Radio France, BBC Philharmonic şi Mozarteum Salzburg, sub bagheta unor dirijori ca Sir Colin Davis, Emmanuel Krivine, Gilbert Varga şi Jean-Claude Casadesus. Ca interpret de muzică de cameră, a colaborat cu Maria Joao Pires, Boris Berezovskij şi cvartetul Ysaÿe. Plamena Mangova are la activ înregistrări ale unor lucrări de Beethoven, Brahms, Shostakovich şi Strauss. Împreună cu Tatiana Samouil, a înregistrat integrala lucrărilor pentru vioară şi pian de Prokofiev.

Festivalul de Arte Noi InnerSound invită publicul la o aventură a imprevizibilului

Sub marca celui mai important festival dedicat artiştilor contemporani din România, Festivalul InnerSound, la clubul InSpayer din Capitală are loc marţi, 25 noiembrie, un concert-performance Butterfly effect, cu lucrări de Ravel, Stavinski şi Olah, şi vernisajul unei expoziţii de fotografie jurizate de cunoscutul Cosmin Bumbuţ.

Fotografi contemporani, artişti de performance, muzicieni şi compozitori se reunesc într-un eveniment care aduce în Capitală un mix unic de arte: Butterfly effect, expoziţie de fotografie, urmată de un concert-performance.

Evenimentul aduce publicului fotografiile premiate la cea de-a treia ediţie a Festivalului de ArteNoi InnerSound care a avut loc în luna septembrie. În cadrul expoziţiei, intitulată “Finisaj VORTEX”, expun: Alin Bittel, Cornel Brad, Karmen Ramona Bakos, Andrei Conţiu, Iuliana Dumitru, Răzvan Dima, Dragoş Radu Dumitrescu, Marius Encher (Premiul InnerSound pentru cea mai îndrăzneaţă abordare fotografică), Ciprian Hord, Teodora Maftei, Ionuţ Maga, Anton Marinescu, Marian Mihai, Lucian Muntean, Ştefan Neagu, Corneliu Sarion, Simona Săvulescu, Lucia Simion, Anda Stăncescu, Anamaria Tatu (Premiul InnerSound Vortex) şi Sabina Ulubeanu.

E frumos că un festival de muzică contemporană adună în jurul său atâtea arte şi promovează tinerii talentaţi din mai multe domenii, de aceea am acceptat cu bucurie propunerea de a juriza concursul de fotografie din cadrul InnerSound”, a declarat pentru presă cunoscutul fotograf Cosmin Bumbuţ, preşedintele juriului. “Am dorit să premiez în primul rând autenticitatea, simţirea şi acele fotografii care se încadrează cel mai bine în linia generală a întregului festival, care reuşesc să mişte, să transforme ceva în privitor, la fel cum o poate face şi muzica. Alegem să fim efectul sau cauza vieţii noastre?”

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.