Cu cât e mai scumpă autostrada Comarnic-Braşov decât colonizarea planetei Marte

Două proiecte aparent fără legătură ar putea fi puse în comparaţie prin prisma bugetului ce le-a fost alocat. Astfel proiectul MarsOne, al olandezului Bas Lansdorp, are alocată o sumă de 6 miliarde de dolari, conform independent.co.uk (alte detalii aici).

În acelaşi timp, un proiect mult mai terestru, autostrada ce face legătura între Braşov şi Comarnic, va costa per total statul român cu mult mai mult, adică 8,45 miliarde euro, scrie Mediafax.ro.

Ironic s-ar putea spune, având în vedere faptul că Mars One este un proiect de o amploare nemaiîntâlnită, având ca scop colonizarea „Planetei Roşii” pe parcursul a câţiva ani, în timp ce autostrada ţării noastre este un banal drum de legătură între două zone (o schema aici).

Bugetul misiunii Mars One – 6 miliarde de dolari

Mars One este un proiect lansat de olandezul Bas Lansdorp, cofondator şi preşedinte al companiei cu acelaşi nume, care are ca scop trimiterea, în 2024, a unui echipaj de câțiva voluntari pentru colonizarea planetei Marte, fără posibilitatea de a reveni pe Terra, după o călătorie care ar dura şapte luni. Călătoria spre Marte, care se află la o distanţă de circa 64,3 milioane de kilometri de Terra, în funcţie de poziţionarea pe orbită, durează aproximativ 200 de zile. Bugetul alocat al misiunii = 6 miliarde de dolari.

Finanțarea proiectului se dorește a fi făcută prin intermediul unui reality-show TV, în cadrul căruia vor fi aleşi cei 24 participanţi şi care în care se va prezenta pregătirea acestora. Potrivit site-ului oficial NASA, echipaje de patru astronauţi vor fi lansate spre Marte din doi în doi ani, începând din 2024. Peste 200.000 de persoane din 140 de ţări s-au oferit voluntare pentru a face parte din proiect, care este privit de foarte mulţi oameni cu scepticism, dar beneficiază de suportul laureatului olandez al premiului Nobel pentru fizică din 1999, Gerard’t Hooft.

Comarnic-Braşov, doar 8,45 miliarde

Revenind la mult dorita noastră autostradă montană, ea va avea o lungime de doar 53 de kilometri, iar costul total ar fi de 8,45 miliarde de euro.

Pentru construcţie, operare şi întreţinere pe perioada concesiunii preţul este cuprins între 51,5 milioane euro pe kilometru, în varianta fără credite, şi 159,5 milioane euro pe kilometru, în cazul unor credite, la care se mai adaugă şi taxele, ceea ce va ridica costul cu mult peste proiectul de colonizare al Planetei Marte.

Construcţia propriu-zisă este estimată la 1,66 miliarde de euro, la care se adaugă cheltuieli de inginerie şi proiectare de 109,7 milioane de euro şi alte costuri (inginer independent, asigurări), evaluate la 54,8 milioane de euro.

Astfel, concesionarul va încasa de la statul român trei categorii de venituri: plăţi de disponibilitate de la autoritatea publică, venituri din tariful de concesiune achitat de utilizatorii autostrazii, deduse din plata de disponibilitate, şi venituri din utilizarea infrastructurii secundare (chirii sau redevenţe achitate de entităţile care opereaza benzinării sau alte spatii de servicii), un procent de 60% urmând să revină autorităţii contractante şi să fie dedus din plata de disponibilitate, scrie Mediafax.

Această plată anuală este compusă din trei componente: o sumă neindexată în euro, o sumă indexată în euro şi o sumă indexată în lei. Potrivit informaţiilor cuprinse în document, nivelul total anual al plăţii de disponibilitate, în termeni reali, fără inflaţie, este de 325,2 milioane euro. Pe o perioadă de 26 de ani, costul total ar ajunge astfel la 8,45 miliarde euro.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.