De la „Arta iubirii” la Primul Război Mondial. Expoziţii bucureştene

Ars Amandi. Tema iubirii în arta europeană a secolelor XVI – XIX

Muzeul Naţional de Artă al României vă invită, între 21 noiembrie 2014 şi 29 martie 2015, să vizitaţi expoziţia Ars Amandi. Tema iubirii în arta europeană a secolelor XVI – XIX, deschisă la parterul Galeriei Naţionale. Curatorul expoziţiei este Cosmin Ungureanu, specialist în cadrul Biroului de Artă Europeană şi Arte Decorative al MNAR.

Expoziţia Ars Amandi. Tema iubirii în arta europeană a secolelor XVI – XIX cuprinde o selecţie de şaptezeci şi trei de lucrări (pictură, desen şi gravură) din patrimoniul Muzeului Naţional de Artă al României, al Muzeului Naţional Brukenthal din Sibiu şi al Bibliotecii Academiei Române – Cabinetul de Stampe. Cu acest prilej sunt prezentate opere de artă puţin sau deloc cunoscute – multe expuse în premieră absolută, după ce au fost recent restaurate.

Expoziţia ilustrează o temă recurentă în arta europeană, abordată într-o manieră diversă de pictori italieni, neerlandezi, francezi şi germani. Printre lucrările vedetă se numără tablouri pictate de Giovan Francesco Maineri (Alegorie I şi Alegorie II), Abraham van der Schoor (Concertul) sau Marco Liberi (Diana şi Endymion), versiuni de atelier sau copii după Jan Gossaert (Tarquiniu şi Lucreţia), Jacopo Palma cel Bătrân (Venus şi Amor) sau Bartolomeo Schedoni (Caritatea), dar şi lucrări de grafică precum cele realizate de Marcantonio Raimondi (Judecata lui Paris), Hendrik Goltzius (Venus şi Amor cu un faun), Aegidius Sadeler (Portretul lui Bartholomeus Spranger şi al soţiei sale Christina Müller) sau Albrecht Dürer (Hercule la răscruce).

Expoziţia este structurată în patru secţiuni, sub forma unui periplu cu tema iubirii. Prima secţiune, Mitologia iubirii, ilustrează diferite reprezentări ale zeiţei Venus, individualizată sau inserată în varii compoziţii narative, de la intrigi amoroase la ipostaza maternităţii. O portretizare iconică a zeiţei Venus în arta europeană, începând din Renaştere până în secolul al XIX-lea, este alături de fiul său, Amor.

Cea de-a doua secţiune, Amorul în lumea literelor, analizează modalitatea în care este tratată tema iubirii în literatura antică, renascentistă şi post-renascentistă. Pasiuni, drame, tragedii, personaje şi iubiri celebre devin subiect de inspiraţie pentru artiştii secolelor XVI-XIX.

Continuând secţiunea precedentă, Iubirea (de)sacralizată tematizează sacralitatea iubirii în cultura europeană, dintr-o perspectivă preponderent creştină, prin reprezentări ale deturnării iubirii dinspre profan către sacru (Maria Magdalena penitentă, Caritatea, Fecioara cu pruncul).

Marcantonio Raimondi, Judecata lui Paris

Ultima secţiune a expoziţiei, Alegorii şi simboluri, cuprinde imagini aluzive sau încifrate, complementare temei iubirii.

Expoziţia Ars Amandi. Tema iubirii în arta europeană a secolelor XVI – XIX este însoţită pe tot parcursul ei de o serie de evenimente conexe precum: programe educative şi ateliere pentru familii şi adolescenţi, vizite ghidate şi conferinţe.

În fiecare miercuri din a doua şi a patra săptămână a lunilor decembrie – martie, la ora 16.00, Cosmin Ungureanu, curatorul expoziţiei, susţine vizite ghidate.

Înepând din luna ianuarie, publicul poate participa la o serie de conferinţe tematice lunare.

Sâmbătă, 17 ianuarie 2015, la ora 11.00, Ioana Măgureanu va vorbi despre Tema iubirii în pictura matrimonială italiană din secolul al XV-lea.

Sâmbătă, 7 februarie, la ora 11.00, Patricia Bădulescu va susţine conferinţa Iubirea ca temă ovidiană în arta europeană a secolelor XVI-XVII

Sâmbătă, 21 februarie, la ora 11.00, Venus tolănită. De la Giorgione la Manet, conferinţă susţinută de Cosmin Ungureanu.

Sâmbătă, 21 martie, ora 11.00. Muzică şi erotism în pictura olandeză a secolului al XVII-lea. Conferenţiar: Cosmin Ungureanu.

Cotidian de război

Primul Război Mondial nu a reprezentat numai deplasări de fronturi, situaţii neprevăzute şi succesiuni de evenimente, ci şi semnificaţia unor răsturnări radicale, dureroase pentru mentalul colectiv, cu puternice implicaţii în sfera socială şi implicit politică.

Primul Război Mondial a avut drept rezultat prăbuşirea unei lumi şi apariţia alteia, unde vechile generaţii nu se puteau regăsi şi adapta. Încercarea de a găsi un refugiu unde timpul să se fi oprit ca prin minune, devenise un reper imaginar. O situaţie mai grea o avea generaţia care făcuse războiul, o generaţie care la 20 de ani se rupsese definitiv şi iremediabil de cei de acasă.

Pe negândite se conturează o barieră între cele două lumi: cei de acasă şi cei din tranşee. Cei din tranşee, după patru sau cinci ani de război, revin acasă cu obiceiuri schimbate şi gânduri radicale.

Războiul a bulvesat întregul cotidian, a schimbat caractere, a provocat traume colective puternice.

Proiectul Cotidian de război doreşte să ofere publicului o reprezentare fragmentară a vieţii bucureştene de acum o sută de ani. Deşi Europa se aprindea în văpaia războiului, în România şi la Bucureşti se trăia într-o pace aparentă, care a devenit treptat un factor de presiune foarte puternic.

Expoziţia Cotidian de război este găzduită de Muzeul Municipiului Bucureşti, la Palatul Şuţu, în perioada 19 noiembrie – 15 decembrie.

Vernisajul expoziţiei va avea loc în ziua de 19 noiembrie, la ora 13.00, la Palatul Şuţu, cu participarea Asociaţiei Tradiţia Militară, care face parte din cel mai vechi nucleu de reconstituire istorico-militară a secolelor XIX-XX din România, fiind prima organizaţie de profil înscrisă oficial. Asociaţia reprezintă ţara la Uniunea Europeană a Asociaţiilor Istorico-Militare. Preşedintele de Onoare al ATM este Academician Dinu C. Giurescu, iar Consultant Militar este Col. Dr. Vasile Popa – fost Director al Muzeului Militar Naţional. ATM a participat la nenumărate manifestări specifice, începând din anul 2004 în România, dar şi în 9 ţări străine: Franţa, Italia, Germania, Austria, Cehia, Ungaria, Bulgaria, Ucraina şi Rusia. Statutul juridic a fost obţinut în martie 2007 şi actuala denumire a fost adoptată în anul 2008. ATM este singura organizaţie de profil care participă anual la parada militară de Ziua Naţională de la Arcul de Triumf, începând de la 1 Decembrie 2009.

Expoziţia este găzduită de Muzeul Municipiului Bucureşti, la Palatul Şuţu, în perioada 19 noiembrie – 15 decembrie 2014.

Rememorări – restaurări

Gheorghe Tattarescu, Autoportret

În cadrul ciclului expoziţional Vindecări miraculoase sunteţi invitaţi la o expoziţie dedicată pictorului Gheorghe Tattarescu.

Muzeul Municipiului Bucureşti inaugurează miercuri,19 noiembrie, ciclul expoziţional Vindecări miraculoase cu o expoziţie dedicată pictorului Gheorghe Tattarescu, întemeitor în 1864 al învăţământului superior artistic din Ţara Românească.

Subtitlul Rememorări – restaurări, asociat subiectului, indică conţinutul “dublu” al acestor manifestări: organizatorii îşi propun evocarea unor cunoscuţi artişti români, cu prilejul împlinirii unei date rotunde din existenţa acestora (aniversare sau comemorare), prin intermediul câtorva lucrări semnificative din opera lor, recent supuse procesului de restaurare.

Ctitor de şcoală, însemnat pictor de istorie şi unul dintre cei mai prolifici pictori religioşi din secolul al XIX-lea, Gheorghe Tattarescu, de la a cărui trecere în nefiinţă se împlinesc 120 ani, a fost o figură proeminentă a mişcării artistice moderne.

Vernisajul va avea loc miercuri, 19 noiembrie, de la ora 13.00, la Palatul Şuţu. Expoziţia este deschisă în perioada 19 noiembrie 2014– 15 ianuarie 2015.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.