Franţa este marele câştigător la Cannes

Cu cinci filme franţuzeşti în competiţie, ea a obţinut trei recompense: Palme d’Or pentru Dheepan, Jacques Audiard, Premiul de interpretare masculină pentru Vincent Lindon în La loi du marché de Stéphane Brizé şi Premiul de interpretare feminină lui Emmanuelle Bercot.

Nici un premiu către cei trei mari regizori italieni aplaudaţi în timpul proiecţiilor: Matteo Garrone, Nanni Moretti şi Paolo Sorrentino.

Duminică, 24 mai, la ceremonia de închidere a Festivalului, juriul Competiţiei, condus de fraţii Joel şi Ethan Coen, a înmânat premiul Palme d’Or regizorului francez Jacques Audiard pentru filmul Dheepan.

Premiul pentru cea mai bună regie a revenit lui Hou Hsiao-Hsien pentru filmul de arte marţiale Asasinii

Dheepan spune povestea unui luptător pentru independenţă (un Tigru tamil) care fuge în Franţa, pe finalul războiului civil din Sri Lanka. Ia cu el o femeie şi o fetiţă, ambele necunoscute, în speranţa că, părând o familie, pot obţine mai uşor azil politic. Cei trei fugari ajung la Paris, unde el îşi găseşte o slujbă. Aşa-zisa familie începe să-şi croiască o viaţă nouă, însă violenţele din cartier îi redeschid rănile războiului, răni pe care Dheepan şi le dorea cicatrizate. Instinctele de luptător se trezesc din nou. De data asta el nu va mai lupta pentru independenţă, ci pentru a-şi proteja ceea ce spera să devină “familia” sa reală.

Agnes Varda, în vârstă de 86 de ani, recompensată cu La Palme d’Or d’honneur

Rolul lui Dheepan este jucat de actorul Antonythasan Jesuthasan, a cărui copilărie se suprapune în mare parte cu povestea personajului său din film. Înrolat în armata Tigrii Tamil încă de la vârsta de 16 ani, Antonythasan a luptat pentru această facţiune armată din Sri Lanka până la vârsta de 19 ani. În 1989 a fugit în Thailanda, unde a locuit 4 ani, apoi a ajuns în Franţa, în 1993. Avea 25 de ani când a cerut azil politic, pe care l-a şi obţinut. A avut diverse locuri de muncă, de la vânzător în supermarket şi bucătar până la hamal într-un hotel din DisneyLand Paris.

Emmanuelle Bercot şi regizoarea Maiwenn

În tot acest timp el a scris. Gorilla este primul său roman apărut în 2001. Cel de-al doilea, Traitor, a fost publicat în 2004. Ambele povestesc viaţa de luptător pentru eliberare, precum şi abuzurile guvernului din Sri Lanka din anii ’80.

Premiul pentru regie: Hou Hsiao-Hsien pentru „The Assasin„, un film wuxia în stil propriu

Premiul de interpretare feminină a revenit lui Emmanuelle Bercot pentru Regele meu

Nie Yinniang / The Assassin, “Cel mai bun regizor” – Hou Hsiao Hsien, este un film cu arte marţiale care ne poartă în China secolului IX. Fiica în vârstă de 10 ani a unui general este răpită de un călugăr. Este iniţiată în artele marţiale şi transformată într-un veritabil asasin. Misiunile sale sunt justiţiare: acelea de a lichida guvernatorii corupţi. La un moment dat, una din misiuni o întoarce acasă, acolo unde trebuie să-l omoare chiar pe cel pe care-l iubea în copilărie, un bărbat ajuns acum un mare lider militar. Nie Yinniang va avea de ales: îl sacrifică pe cel pe care-l iubeşte sau abandonează pentru totdeauna cariera sacră de asasin profesionist.

Premiul pentru Cea mai bună actriţă a mers către Rooney Mara pentru Carol, în fotografie alături de Cate Blanchett

Regizorul Hou Hsiao Hsien dezvăluie câteva amănunte despre cel mai recent film al său: „Când eram puşti, în Taiwan-ul anilor ‘50, biblioteca şcolii mele era înţesată de aşa-numitele romane wuxia. Le-am iubit şi le-am citit din scoarţă-n scoarţă. Aşa cum am citit şi literatură străină. Spre exemplu, îmi amintesc în mod special cărţile lui Jules Verne. Desigur că existau tot atunci şi filme wuxia din Hong Kong, cunoscute în Vest sub numele de kung fu. Le-am descoperit în tinereţe şi m-am îndrăgostit de ele. Mi-am zis că, la un moment dat, poate încerc şi eu un film din acesta. Dar în felul meu. Nu sunt genul care să am de-a face cu luptători care zboară prin aer. Nu e genul meu. Eu prefer să stau cu picioarele pe pământ”.

Laszlo Nemes a primit Le Grand Prix pentru Fiul lui Saul

Grand Prix a revenit peliculei Le Fils de Saul, de László Nemes, un film şoc despre Shoah. Fiul lui Saul/Son of Saul, o coproducţie Ungaria-Franţa, descrie două zile din viaţa lui Saul Auslander (Geza Rohrig), un prizonier evreu din Ungaria forţat să lucreze pentru nazişti în camerele de gazare de la Auschwitz, spre finalul celui de-al Doilea Război Mondial. Pelicula Le Fils de Saul a câştigat duminică seara două dintre trofeele importante ale celei de-a 68-a ediţii a Festivalului de la Cannes: Marele Premiu al Juriului şi Premiul FIPRESCI.

Yorgos Lanthimos, recompensat pentru pelicula The Lobster, în fotografie alături de Laetitia Casta

”Este pentru prima dată când sunt la Cannes. Mulţumesc festivalului pentru că ne-a primit, a spus într-o excelentă franceză regizorul ungur László Nemes. M-am ferit să vorbesc şi totuşi am făcut-o despre aceest subiect grav privind distrugerea evreilor în Europa. O grea povară pe care o ducem cu toţii”.

Levente Molnár, actor al Teatrului Maghiar de Stat din Cluj şi membru al echipei TIFF, joacă unul dintre rolurile principale.

Afişul filmului Youth

Levente Molnar are un rol cheie în acest film – el îl interpretează pe Abraham Warsawski, cel mai apropiat prieten al lui Saul, aflat alături de el în lagărul de concentrare. „E un subiect care mă interesează personal. Respect şi admir enorm capacitatea acestui popor (evreu) de a rezista prin cultură, educaţie, comunitate. Duc lipsa amalgamului, cândva mult mai accentuat, specific României, dat de convieţuirea paşnică – şi mutual benefică – a diverselor comunităţi (evrei, germani, unguri, armeni, greci etc.). Îmi imaginez cum ar arăta România cu aceste comunităţi. Cred în puterea pe care o poate avea acest «pestriţ» de popoare, naţii, etnii şi îi duc dorul. Nu pot percepe şi înţelege nici până în ziua de azi cele petrecute la Auschwitz. Nu pot să concep cum am fost noi, oamenii, capabili de asemenea fapte”, se destăinuia Levente Molnár. Adăgând: „Recunosc, nici măcar nu am visat vreodată să mi se întâmple asta. Este o onoare. Aş vrea să le mulţumesc celor fără de care nu s-ar fi împlinit visul de a ajunge la Cannes”.

Levente Molnar în Fiul lui Saul

Premiului Juriului i-a fost acordat filmului „The Lobster„, semnat de Yorgos Lanthimos, o fabulă tulburătoare despre singurătate, relaţii de cuplu şi dragoste

Premiul pentru interpretare feminină: Rooney Mara („Carol„) şi Emmanuelle Bercot („Mon Roi„)

Todd Haynes declara: ”Sunt un realizator care a avut şansa de a lucra la pelicula Carol cu două actriţe de calibru – Cate Blanchett şi Rooney Mara”.

Todd Haynes, recompensat pentru Carol

Tahar Rahim a acordat premiul de interpretare feminină lui Emmanuelle Bercot pentru performanţa sa din Mon roi de Maïwenn. Foarte emoţionată, Emmanuelle Bercot cu lacrimi în ochi spunea: ”Sunt bucuroasă de a împărţi premiul cu o altă actriţă extraordinară. Este cel de-al treilea premiu pe care îl primesc la Cannes. Aş vrea să-i spui lui Maïwenn că acest premiu recompensează îndrăzneala ei, gustul ei de libertate şi anticonformismul. Am realizat că uneori viaţa merge dincolo de visuri”.

Premiul pentru interpretare masculină: Vincent Lindon, „La loi du marché

Vincent Lindon îmbrăţişându-i pe toţi de pe scenă, spunea: ”Este pentru prima dată când primesc un premiu. Mulţumesc juriului, în special fraţilor Coen pentru că au ales un film politic angajat. Sunt emoţionat, nebun de bucurie şi bulversat”.

Secvenţă din La Giovinezza Youth. Foto Gianni Fiorito

Premiul pentru scenariu: Michel Franco pentru „Chronic

Camera d’Or: „La Tierra y la Sombra„, de Cesar Augusto Acevedo

Palme d’Or pentru scurtmetraj: ‘Waves ’98’, de Ely Dagher.

În secţiunea Un Certain Regard, o altă surpriză. Juriul condus de Isabella Rossellini a decretat triumful Islandei pentru filmul Hrutar (Oile) al tânărului regizor Grimur Hakonarson. Un premiu care dă atenţie naturii şi valorilor universale. Filmările au fost făcute într-o încântătoare mică insulă din Europa.

Premiul special al juriului a revenit peliculei Soare de plumb a croatului Dalibor Matanic, care vorbeşte printr-o poveste de dragoste în stilul Romeo şi Julieta despre rănile lăsate în fost Iugoslavie.

Vincent Lindon

Regizorul japonez Kurosawa Kiyoshi va duce acasă Premiul pentru cel mai bun regizor pentru pelicula Către un alt râu.

Isabella Rossellini comenta: ”A fost o extraordinară experienţă de a vedea 19 filme provenind din 21 de ţari. A fost ca şi cum aş fi zburat deasupra planetei. Orice antropolog ar fi invidios”. Apoi a mulţumit organizatorilor pentru posterul acestei ediţii care o înfăţişează pe mama sa, Ingrid Bergman.

Filmul Mia madre în regia lui Nanni Moretti a fost răsplătit cu Premiul Ecumenic: ”Pentru măiestria şi eleganţa imaginii, pentru subiectul impregnat de umorism, pentru temele dureroase ale vieţii”, a fost motivarea juriului format din Barbara Lorey de Lacharriere şi Chiara Fortuna, Pasteur Andrew Johnston, Marie-Nicole Courboules, Jolyon Mitchell şi Johathan Guibault.

Premiul criticii internaţionale (FIPRESCI) a mers către Fiul lui Saul de Laszlo Nemes.

Audiard alături de actorii Kalieaswari Srinivasan şi Jesuthasan Anatonythasan din Sri Lanka

Marile cotidiene din întreaga Europă au fost debusolate de palmares. Iată ce scria Le Guardian sub semnătura lui Peter Bradshaw: ”Regretăm că Palme d’Or a fost atribuit lui Dheepan. E bine că regizorul Jacques Audiard a fost recompensat pentru strălucitoarea sa carieră, dar pelicula nu a fost de această dată la înălţime. Este un crud avantaj”.

Corriere della Sera titra sub titlul ”Un verdict surprinzător care a uimit Italia”: “De la Italia de vis la o mare amărăciune pentru Festivalul de la Cannes. Ne-au rămas doar aplauzele”.

Secvenţă din Asasinii

Sub motto-ul ”Aducem filme de la Cannes” încă din 1997, Independenţa Film va lansa în cinematografele din România nouă dintre filmele prezente anul acesta la Cannes, programate pentru finele lui 2015, începutul lui 2016.

Independenţa Film va distribui în România câştigătorul prestigiosului Palme d’Or 2015, Dheepan, în regia lui Jacques Audiard, desemnat aseară, la ediţia cu numărul68 a Festivalului Internaţional de Film de la Cannes. Este cel de-al doisprezecelea lungmetraj câştigător de Palme d’Or adus în România de Independenţa Film.

Casa de distribuţie va aduce de asemenea pe ecranele româneşti şi filmul care a primit premiul pentru “Cel mai bun regizor”, Nie Yinniang / The Assassin, în regia lui Hou Hsiao Hsien.

Cesar Augusto Acevedo, recompensat cu Camera d’Or pentru pelicula La Tierra y la Sombra

De o primire specială a avut parte filmul lui Paolo Sorrentino, La giovinezza / Youth. La proiecţia de miercuri, după terminarea filmului, sala a aplaudat frenetic şi a strigat „Bravo!” pe tot parcursul derulării genericului final, până când ecranul s-a stins. Apoi a început din nou. Din distribuţie fac parte Rachel Weisz, Michael Caine, Jane Fonda, Harvey Keitel şi Mădălina Ghenea. Modelul român în vârstă de 26 de ani joacă rolul unei Miss Univers.

Benjamin Clementine a cântat Forewell de Bob Dylan pentru Joel şi Ethan Coen

Filmul spune povestea a doi bătrâni prieteni – un dirijor şi compozitor, pe de o parte, şi un regizor, pe de altă parte -, care se gândesc la cât timp le-a mai rămas de trăit, în timp ce îşi petrec vacanţa în Munţii Alpi. Filmul urmăreşte eforturile celor doi de a se întoarce la cariera lor, precum şi relaţiile pe care le au cu copiii lor, dar şi modul în care aceştia interacţionează cu ceilalţi oaspeţi ai hotelului la care sunt cazaţi.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.