Invitaţie în lumea fascinantă a Thaliei

“Noaptea bufonilor”, în premieră la Teatrul Naţional „Radu Stanca”

Spectacolul Noaptea bufonilor, de A.P. Cehov – W. Shakespeare, în versiunea scenică, regia şi cu ilustraţia muzicală semnate de Alexa Visarion, va avea premiera joi, 1 octombrie, la ora 19.00.

La conferinţa de presă prilejuită de premiera spectacolului, care a avut loc astăzi, au participat Constantin Chiriac, director general TNRS, regizorul Alexa Visarion şi actorii Ilie Gheorghe şi Marian Râlea.

Pornind de la piesa „Cântecul lebedei“ – pe care Cehov o considera „cea mai mică dramă din lume” –, regizorul Alexa Visarion a creat o versiune scenică proprie după texte de Cehov şi Shakespeare cu dorinţa şi ambiţia de a-i aduce împreună pe cei doi dramaturgi care au exprimat, fiecare în stilul său, existenţa tragi-comică a fiinţei umane.

Spectacolul este un omagiu adus Teatrului şi Actorului. Ilie Gheorghe este Actorul, cel care se găseşte întotdeauna la rampă. Marian Râlea este sufleorul, cel nevăzut de public, dar care devine acum partenerul de scenă al Actorului, într-un dialog ce reconstituie fragmente din marile texte dramatice. Noaptea bufonilor este un amestec de râs şi plâns, de dramă şi bufonerie, de melancolie şi violenţă. Un spectacol alcătuit din cuvinte şi din tăceri, în egală măsură. Iar la final, aşa cum însuşi regizorul Alexa Visarion afirma în timpul repetiţiilor, „rămâne ecoul“.

Noaptea bufonilor, un spectacol de dramă şi bufonerie. Foto Dragoş Dumitru

“Prezenţa pentru prima dată pe scenă a celor mai mari dramaturgi ai lumii, Cehov şi Shakespeare, în aceeaşi reprezentaţie teatrală este o provocare şi, în acelaşi timp, un eveniment.

Ideea întâlnirii Shakespeare – Cehov şi explorarea universului teatral prin perspective complementare am simţit-o prima dată în urma unei discuţii cu Toma Caragiu în ianuarie 1977…

Au trecut anii şi durerea dispariţiei marelui actor a închis proiectul în amintire… Mult mai târziu în biroul directorului de la Teatrul Nottara am vorbit cu Ştefan Iordache despre această întrupare scenică. Ştefan Iordache şi Marin Moraru, oferind publicului faţa nevăzută a scenei, în plină scenă.

Dar… au trecut din nou anii şi spectacolul îşi aştepta viaţa. La Sibiu, prin calităţile de prim rang european ale managerului general Constantin Chiriac, miracolul a fost posibil. «Încercăm», mi-a spus Chiriac… Şi astfel, cu doi actori de excepţie, Ilie Gheorghe şi Marian Râlea, şi cu închipuiri tinere, calea destăinuirilor a căpătat structură.

Un spectacol despre magia şi deriziunea ce sălăşluiesc în arta actorului, despre dragostea neliniştitoare a publicului pentru arta întrupării fiinţei în semn…

Spectacolul nostru ne trece prin vrajă, prin înălţare, prin poezie, neuitând niciodată dublul însoţitor: degradarea, ridicolul, bătrâneţea, singurătatea…

Cred că spectatorii talentaţi ai Sibiului pot să se întâlnească într-o ceremonie, orchestrată de pasiune şi talent cu o lume ce ne susţine universul existenţial.

Mă bucur că am lucrat la Sibiu şi această bucurie vreau să o împărtăşesc prin spectacol de fiecare dată cu emoţie şi nelinişte celor care întregesc prin privirea şi gândul lor reprezentaţia scenică.

Dar oare ce sunt aplauzele?”, mărtuirsea regizorul Alexa Visarion despre naşterea acestui spectacol.

Reputatul actor Ilie Gheorghe se destăinuia la rândul său: “Am jucat multe roluri în cariera mea, roluri importante, în spectacole semnate de mari regizori. A fost un privilegiu pe care l-am primit, ca odată cu cei 9 ani de Faust la Teatrul Naţional Radu Stanca din Sibiu, să pot juca într-un spectacol al lui Alexa Visarion. Îl cunoşteam de la Livada de vişini, unde întâlnirea noastră a fost specială, adâncă şi histrionică – Firs şi Charlotta Ivanovna. De data asta, rolul actorului m-a cuprins de la prima lectură şi pas cu pas, am încercat să construiesc imaginea imaginaţiei…

Împreună cu Marian Râlea, am descoperit în lucrul cu Alexa Visarion tot ceea ce teatrul are viu, dar şi ceea ce uitasem… Am notat pe textul meu spusele regizorului, însemnări care pot marca profesia de actor. În spectacol se naşte ceea ce zilnic scena ascunde. Mă bucură această întâlnire cu Alexa Visarion. Ne sunt atât de rare bucuriile, astăzi, încât, atunci când ne este dat să trăim asemenea stări, nu ezităm să le numim revelaţii.“

Doi mari actori în Noaptea bufonilor. Foto Dragoş Dumitru

„Fusesem invitat să particip la repetiţiile scenariului Noaptea Bufonilor în regia lui Alexa Visarion. Nu mai lucrasem niciodată pe scenă împreună. Era ziua în care începeam să construim spectacolul, adică să-l mişcăm într-un fel sau altul. În subconştientul meu, a te urca pe scenă era a doua mea existenţă. Am intrat în sală, dar pe scenă era……nimic. Două practicabile de zece centimetri, câteva costume, o scară cu trepte şi gata. Oricât ai fi de actor—-/…..umple dumneata o scenă…..de zece metri pe zece. Mă simţeam de parcă eram în faţa unei peşteri uriaşe. Cred ca m-au apucat şi frisoanele. «Ăsta este decorul», am auzit glasul plin de satisfacţie al REGIZORULUI. Ştiam că de la dragoste la ură este doar un pas. Am făcut câţiva paşi pe scenă şi acelaşi glas în care se simţea emoţie împletită cu frenezia celui care vrea să creeze o lume, mi-a adus liniştea. Dintr-odată scena îmi era iar prietenoasă. A urmat întregul demers al construcţiei unui spectacol. Ca un suflu magic venit din locul regizorului, am reînvăţat ce însemna gestul şi lucrul cu obiectele din scenă. Fiecare deplasare avea un scop, nimic nu era întâmplător pe scenă. Minimalul decor prindea viaţă datorită adevărului pe care îl impunea conducătorul jocului. Cele două personaje se susţineau ca şi cum ar fi fost un singur trup care pulsează. Fiecare personaj era pus în situaţia de a fi centrul scenei. Sunetele amplificau stările noastre printr-o ritmicitate complexă. Gândul era exprimat corect şi transmis prin cuvânt. De câte ori eram în impas sau greşeam, am înţeles faptul că lângă noi, pe scenă, ca şi cum apărea din senin, se afla regizorul. El ne dădea încrederea că lucrul trebuie bine făcut. Cu mine s-a petrecut un soi de reîmprospătare a mijloacelor, un fel de reciclare în meseria de actor. Lucruri pe care le uitasem sau de care îmi aduceam aminte vag, cum ar fi: bucuria jocului, desăvârşirea gestului, asumarea temei, au renăscut datorită acestei propuneri teatrale susţinută de domnul Alexa Visarion”, povesteşte actorul Marian Râlea.

Scenografia: Alin Gavrilă.

Concept coregrafic: Adriana Bârză.

În distribuţie: Ilie Gheorghe – Actorul, Marian Râlea – Sufleorul, Veronica Arizancu şi Ioana Cosma – Închipuiri.

“Trei gemeni veneţieni” întâlnesc iubirea la Teatrul Mic

Trei gemeni veneţieni, o sarabandă a încurcăturilor

Vineri, 2 octombrie, la ora 19.00, sunteţi invitaţi la Teatrul Mic, pentru premiera oficială a spectacolului Trei gemeni veneţieni de Antonio Mattiuzzi Collalto, în regia Nonei Ciobanu.

Destinul, poznaş, îi aduce la Paris, în acelaşi han, pe trei gemeni aflaţi în căutarea iubirii. Într-o sarabandă a încurcăturilor, fiecare dintre fraţi este luat drept un altul. Zanetto pare că şi-a ieşit din minţi, se comportă ciudat şi vrea să ia de soţie trei femei deodată. Ceea ce nu ştie nimeni este că Zanetto e mereu un alt frate. Comicul acestei situaţii inedite creşte într-un ritm alert, până la final când confuziile sunt clarificate şi toate cuplurile îşi regăsesc fericirea.

Textul, o canava de commedia dell’arte, dă prilejul unei demostraţii de virtuozităţi artistice, patru dintre cei şapte actori ai distribuţiei jucând mai multe roluri. Cristi Iacob, interpretul gemenilor, reuşeşte să creeze trei identităţi distincte: un frate este un poet distins, în căutarea iubirii absolute, un altul este un “adolescent” care se lasă purtat de instinct, şi doar prezenţa şi sfaturile slujitorului său îl pot tempera, iar cel de-al treilea este un marinar care suportă stabilitatea podelei doar cu ajutorul a numeroase pahare de vin. Tache Florescu realizează un Arlechino derutat de apariţiile şi declaraţiile contradictorii ale stăpânului său. Simona Mihăescu dă viaţă unei hangiţe pline de şarm şi de aplomb. Oana Albu surprinde prin interpretarea unui Scapino cald şi îngăduitor, ce pare că a fost martorul facerii lumii, pentru ca apoi să intre în rolul soţiei geloase a lui Zanetto, aprigă şi neiertătoare. Radu Zetu apare ca iubita gingaşă şi simţitoare şi ca băiatul de la han care, deşi uimit peste măsură de ceea ce vede, îşi face imperturbabil meseria. Iulian Bălţătescu, reîntors la actorie după un lung parcurs ca scenograf şi light designer, îmbină comic cele trei personaje care întruchipează justiţia oraşului: poliţistul, comisarul şi grefierul.

Nona Ciobanu conduce acţiunea ferind-o de excese, pune în valoare gagul şi aruncă asupra întregului spectacol un văl de poezie. Graţie lui, spectacolul devine nu doar o comedie plină de savoare, ci şi un eseu despre împlinirea pe care fiecare, oricât ar părea de ciudat, o poate atinge prin iubire.

Trei gemeni veneţieni

Un spectacol în care umorul, emoţia şi profesionalismul se împletesc armonios pentru a vă binedispune!

Decor şi light design: Iulian Băltăţescu.

Costume: Doina Levintza.

Ilustraţie muzicală: Nona Ciobanu.

În distribuţie: Cristian Iacob, Constantin Florescu, Simona Mihăescu, Oana Albu, Radu Zetu, Avram Birău, Iulian Bălţătescu.

Deşi proaspăt scos la rampă, spectacolul a fost deja selectat în 3 festivaluri (FestIN pe Bulevard, Festivalul Comediei de la Galaţi şi Festivalul de Teatru Clasic de la Arad).

Seara de 2 octombrie va fi un prilej de reîntâlnire emoţionantă cu distribuţia spectacolului semnat de David Esrig în 1973, la Teatrul Naţional din Bucureşti.

“Family Affairs”

Family Affairs, o satiră contemporană originală

Teatrul Odeon anunţă premiera spectacolului Family Affairs, un spectacol de Radu Afrim.

Family affairs, piesa de debut din 1993 a Rosei Liksom, este teatru trash autentic şi spumos, o operă junk care ia în răspăr toate tabuurile.

Tratând despre drepturile animalelor, schimbările climatice, economia bazată pe o piaţă insaţiabilă, mişcarea de eliberare a bărbaţilor exploataţi de soţii şi de copii, Family affairs este o satiră contemporană originală, rar întâlnită pe scenele noastre.

O comedie politic incorectă, realizată în maniera inconfundabilă a lui Radu Afrim.

Rosa Liksom este scriitoare şi artist plastic, născută în Laponia, în 1958. Mărturiseşte că scrisul şi arta în general sunt o formă de a exista pentru ea. Considerată un copil teribil al literaturii finlandeze şi o anarhistă neastâmpărată, Liksom îşi păstrează aceste trăsături şi ca dramaturg.

Decorul: Tudor Prodan. Costumele: Cosmin Florea

Cu: Marius Damian, Antoaneta Zaharia, Virginia Rogin, Nicoleta Lefter, Ruxandra Maniu, Cezar Antal, Mihai Smarandache, Vlad Bîrzanu, Dan Iosif, Nicu Coman şi Rodica Mandache şi Pavel Bartoş.

Primele reprezentaţii: 2, 3 şi 8 octombrie, de la ora 19.00

„Un minut de dans sau UF!!!”

Un spectacol despre gestul creator irepetabil

La cererea publicului, Gigi Căciuleanu Romania Dance Company va prezenta din nou Un minut de dans sau UF!!!, pe 3 şi 4 octombrie, la Teatrul Mic, ora 20.00. Primele reprezentanţii au avut loc la începutul lunii septembrie, în cadrul Festivalului Internaţional George Enescu, şi au fost sold-out.

Gigi Căciuleanu a dansat pe scena pe care a debutat cu 50 de ani în urmă, în noua sa creaţie coregrafică, Un minut de dans sau UF!!!. Cel mai important coregraf de origine română, Gigi Căciuleanu, debuta acum o jumătate de secol ca dansator pe scena Teatrului Mic, sub îndrumarea lui Miriam Răducanu. De altfel, Un minut de dans sau UF!!! îi este dedicat „Măiastrei”, aşa cum o numeşte artistul pe Miriam Răducanu, care a şi participat nemijlocit la premiera din septembrie.

Fără a sta sub semnul improvizaţiei de moment, ci al celei programatice, spectacolele din 3 şi 4 octombrie vor fi diferite, astfel că publicul va vedea în fiecare seară altceva. Spectatorii vor fi martori ai acelor momente dificile ale creaţiei, care piere imediat ce a fost arătată pe scenă. Tot ce rămâne e o emoţie intensă, consecinţă a gestului creat, irepetabil.

„Căciuleanu este, pe rând, gazdă a spectacolului, istoric al propriei cariere, filozof al disciplinei pe care o reprezintă, dansator, coregraf la repetiţii, coregraf admirându-şi propria creaţie finalizată, recitator, poet, actor, vedetă primind aplauzele de final ale unui public fericit şi îmbujorat, elev al profesoarei ce, la 91 de ani (!), îl conduce cu lejeritate într-un dumnezeiesc moment de improvizaţie (…)”, scrie Mihai Brezeanu despre premiera spectacolului, referindu-se inclusiv la momentul în care Miriam Răducanu şi elevul său, Gigi Căciuleanu, au improvizat un moment de dans în faţa publicului.

„Creativitate. Dans. Exuberanţă. Umor. Muzică. Teatru. Naturaleţe. Poezie. Şi, mai presus de toate, un nou concept de spectacol, o altă viziune asupra actului de creaţie. Căciuleanu dă la o parte perdeaua din spatele scenei şi ne invită să participăm şi noi, publicul, să vedem cum se construieşte un moment coregrafic. Un spectacol viu, «fresh», actual şi foarte personal. Nimic nu este gratuit, cu efecte care şochează doar de dragul noutăţii şi surprizei (efecte de care fac uz foarte multe coregrafii contemporane). Aici totul este dozat şi echilibrat, cu răspunsuri şi întrebări (spuse însă într-un fel nespus până acum), cu joc, cu şagă, cu poveste”.

„La fiecare reprezentaţie, coregraful şi compozitorul vor fi nevoiţi să-şi pună picioarele în apă rece pentru a produce de fiecare dată, în prezenţa publicului, complet altceva. Întreg spectacolul este conceput de fapt în jurul complicatului şi deseori «nebunului» proces creator necesar pentru a obţine chiar şi un singur minut de dans. Datorită acestei improvizaţii de fiecare seară, pentru a crea un minut de dans, spectacolele vor deveni cât se poate de diferite unul de celălalt. Şi, prin urmare, fiecare spectacol va fi unic. O re-creaţie de fiecare seară, pentru spectator… Chinurile creaţiei pentru artişti! Uf !!!”, îşi explică Gigi Căciuleanu demersul.

Muzica îi aparţine „omului orchestră” Paul Ilea, căruia coregraful i-a cerut să plece de la temele cele mai populare ale lui Wolfgang Amadeus Mozart, pe care apoi să le dezvolte în felul său, cu cât mai multă “drăgăstoasă ireverenţă”. Dansatori vor fi Gigi Căciuleanu, Paul Ilea, Ana Vişan şi Andrei Iancu, iar asistent coregrafie, Lelia Marcu – Vladu.

Gigi Căciuleanu Romania Dance Company a fost înfiinţată cu sprijinul JTI, corporaţie care s-a remarcat de-a lungul anilor prin susţinerea predilectă a dansului contemporan. Întâlnirile JTI, eveniment definitoriu pentru identitatea companiei, organizat anual începând din 2000, reprezintă un reper al calităţii pentru iubitorii acestei arte. De mai bine de 20 de ani, JTI sponsorizează, în România, unele dintre cele mai importante evenimente culturale: Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu, Festivalul de film Comedy Cluj, turneele naţionale Pianul Călător, Flautul de Aur, Duelul Viorilor etc.

Producătorul spectacolului este Fundaţia Art Production, în parteneriat cu Teatrul Mic.

Copiii sunt aşteptaţi în scenă, la Teatrul Naţional pentru Copii!

Magicianul Poveştilor, Marian Râlea, şi Făt Frumos

Teatrul Naţional pentru Copii deschide stagiunea, duminică 4 octombrie, de la ora 11.00, în Sala Media a Teatrului Naţional “I. L. Caragiale”, cu unul dintre cele mai frumoase basme româneşti, Tinereţe fără bătrâneţe de Petre Ispirescu.

„Cu toţii avem nevoie de poveste!”. Este credinţa Magicianului Poveştilor, pe care a susţinut-o, cu aplicaţie şi farmec, de-a lungul stagiunilor, ajutat fiind şi de dumneavoastră, copii iubitori de basme.

“… fără îndoială, de când e lumea, poveştile sunt ale lumii, însă fireşte, felul poveştilor rămâne oricând al povestitorului – precum Maica Precista este a tuturor creştinilor, dar o icoană cu chipul ei e a meşterului care a zugrăvit-o în felul lui”, a spus marele scriitor I.L.Caragiale.

La Teatrul Naţional pentru Copii, fiecare duminică vine cu câte o premieră, în care copiii asistă, dar şi construiesc povestea, o redescoperă şi o remodelează după chipul, sensibilitatea şi fantezia lor, călăuziţi de actori.

Cu ajutorul reflectoarelor, măştilor, costumelor, proiecţiilor şi cuvântului, fiecare copil poate deveni erou de poveste. Şi în acestă stagiune, învingându-şi teama şi asumându-şi rolurile pozitive, micuţii actori vor cuceri spaţiul magic al poveştilor, pe care, cu ajutorul teatrului, vor avea ocazia să le cunoască mai bine. Scena devine astfel locul unde cei mai mici dintre spectatorii teatrului pot continua joaca şi îşi pot dezvolta imaginaţia.

Sunteţi invitaţi în scenă, alături de actorul Marian Râlea şi de colaboratorii lui, unde veţi lua parte la magia poveştilor, într-o nouă stagiune a Teatrului Naţional pentru Copii.

“Ce-am fi dac-am şti. Feerie politică protestară”

Ce-am fi dac-am şti, feerie politică protestatară

În 2, 3 şi 4 octombrie, la ora 19.00, sunteţi aşteptaţi la premiera spectacolului Ce-am fi dac-am şti. Feerie politică protestatară, ce are loc în cadrul Platformei de Teatru Politic 2015, la Centrul de Teatru Educaţional Replika (Str. Lânăriei nr. 93-95, Bucureşti).

Ce-am fi dac-am şti este un proiect teatral politic de documentare şi ficţionalizare a istoriei mişcărilor muncitoreşti de rezistenţă din România, din 1918 până în 2000. Este o feerie politică în care dimensiunea utopică a istoriei şi cea profund realistă se întrepătrund într-un demers de cercetare performativă a acţiunilor contestatare de revoltă împotriva nerespectării unor drepturi fundamentale, împotriva delegitimării unor clase sociale care, prin acţiunile lor radicale, au marcat secolul XX.

Ce-am fi dac-am şti analizează teatral evenimente de protest şi rezistenţă din anii ‘20, ’30-’40, ’70-’80 şi ’90, construind o istorie de coliziune cu istoria oficială, subjugată de clişeele ideologiei dominante, şi, totodată, o istorie de protest împotriva felului în care clasele sociale oprimate au fost percepute şi reprezentate în discursul public din România. Ce-am fi dac-am şti este o istorie a protestelor vulnerabililor care-şi iau revanşa politic prin reprezentarea poveştilor lor.

Echipa spectacolului: Mădălina Brânduşe, Paul Dunca, Adela Iacoban, Mihaela Michailov, Monica Marinescu, Katia Pascariu, Alexandru Potocean, Cătălin Rulea, David Schwartz, Ionuţ Sociu, Andrei Şerban, Marius Bogdan Tudor.

Platforma de Teatru Politic 2015 este un proiect teatral şi educaţional care îşi propune să arhiveze, să documenteze şi să dezbată, prin intermediul unor spectacole de teatru şi ateliere, istorii marginalizate şi ignorate adesea de sisteme care îşi produc propriile naraţiuni de legitimare, pentru a-şi justifica pactul cu „istoria convenabilă”.

Intrarea la toate spectacolele şi evenimentele din cadrul Platformei de Teatru Politic va fi gratuită şi toate evenimentele vor include discuţii cu publicul.

Platforma de Teatru Politic 2015 este un proiect finanţat printr-un grant oferit de Norvegia, Islanda, Liechtenstein şi Guvernul României.

“Rakugo” – monolog comic japonez

Diane Kichijitsu, în monologul Rakugo

Teatrul Odeon şi Ambasada Japoniei la Bucureşti vă aşteaptă joi, 8 octombrie, la ora 19.30, la sala Studio, la Rakugo (monolog comic tradiţional japonez). Interpretare şi explicaţii: Diane Kichijitsu.

Rakugo este o formă de monolog comic tradiţional japonez în care povestitorul (protagonistul), îmbrăcat în kimono, stă aşezat pe scenă şi relatează una sau mai multe povestiri hazlii, utilizând ca unică recuzită un evantai de hârtie şi un mic prosop. El interpretează rând pe rând toate personajele poveştii şi dialogul dintre acestea mizând pe o interpretare cât mai nuanţată şi modificarea vocii, posturii, gesturilor etc.

Diane Kichijitsu este originară din Liverpool, însă trăieşte de mai bine de douăzeci de ani în Japonia. Îndrăgostită de cultura şi tradiţiile japoneze, Diane a luat cursuri de ceramică japoneză, ikebana, ceremonia ceaiului şi s-a perfecţionat în arta îmbrăcării kimonoului. La ora actuală susţine la rândul său cursuri de ikebana şi de ceremonia ceaiului.

Primele sale legături cu lumea Rakugo datează din anul 1996, când lucra ca asistent de scenă la un spectacol Rakugo în engleză, realizat de Katsura Shijaku, o personalitate în domeniu. Influenţa acestuia a fost covârşitoare pentru decizia tinerei Diane de a urma o carieră în teatru. Astfel, în 1998, începe să susţină propriile spectacole Rakugo, călătorind în întreaga Japonie şi în străinătate în dorinţa de a face cunoscute valorile acestei arte tradiţionale.

Talentul actoricesc, monologurile pline de umor şi glumele inspirate deseori din propriile experienţe de călătorie în peste 40 de ţări vorbesc cu elocvenţă despre cultura japoneză văzută prin ochii unui străin şi pun în valoare trăsături aparte care scapă de multe ori percepţiei japonezilor obişnuiţi. Toate acestea se regăsesc şi în prelegerile pe care le susţine şi pe care le combină cu cea mai recentă pasiune a sa – Yoga râsului (pentru care a obţinut deja o calificare în India).

În condiţiile în care tânăra generaţie din Japonia este din ce în ce mai puţin interesată de cultura tradiţională, piesele Rakugo interpretate de Diane în limba engleză sunt deosebit de apreciate, reprezentând un vehicul ideal de învăţare prin intermediul râsului. Monologurile sale reprezintă un mod instructiv şi original de a descoperi istoria, cultura, tradiţiile japoneze, fiind în acelaşi timp şi o modalitate de a învăţa limba engleză de la un vorbitor nativ.

În cadrul ultimelor prelegeri susţinute în afara Japoniei, Diane a constatat cu mare plăcere că tot mai mulţi străini sunt interesaţi de cultura japoneză. În semn de recunoaştere a meritelor sale, Diane Kichijitsu a primit Premiul Nakasone Yasuhiro în anul 2013.

Spectacolul va fi prezentat în limba engleză, fără traducere.

“Ibsen Incorporated”, în premieră la Teatrul de Comedie

Ibsen Incorporated la Teatrul de Comedie

Începe anul academic. La Teatrul de Comedie (Sala Nouă) se deschide şcoala corporaţie Ibsen incorporated în care omul contemporan învaţă că într-o societate capitalistă regula de bază este urmărirea propriului interes. Ai face bine să te înscrii şi tu la cursuri, altfel rişti să rămâi în urmă, ca ”omul cu principii”, o categorie demodată, pe cale să iasă din uz.

Premiera spectacolului Ibsen Incorporated, concept şi regie Catinca Drăgănescu/ dramaturgie Mihaela Michailov, o coproducţie Teatrul de Comedie & Asociaţia Română pentru Promovarea Artelor Spectacolului (ARPAS), are loc pe 3 octombrie, de la ora 19.00.

Un exemplu rar de devised theater pe scena românească, Ibsen Incorporated are ca punct de plecare mai multe scene din piesele lui Ibsen, din care dramaturgul Mihaela Michailov a derivat textul final, cu contribuţia actriţelor şi a regizoarei. Satira devine aici o armă potrivită pentru critica socială.

Regizoarea Catinca Drăgănescu susţine că spectacolul este ”o modalitate de a investiga influenţa societăţii capitaliste asupra relaţiilor interumane fundamentale şi a felului în care aceste relaţii sunt reconfigurate astăzi”.

Un accent important cade asupra femeii, motiv pentru care au fost alese personajele feminine din piesele ibseniene. Regizoarea explică: ”În mare parte grila de valori a rămas una a patriarhatului. Presiunea exercitată asupra femeilor astăzi este aceea de «a livra» în fiecare dintre multiplele roluri sociale pe care le exercită. Ea trebuie să fie un competitor redutabil în mediul profesional pentru a putea emite pretenţii, fără însă a neglija rolul de simbol al sexului frumos şi pe cel de soţie sau mamă. Această înmulţire a rolurilor sociale, rezultată din egalizarea drepturilor celor două sexe, pune femeile deseori în situaţia de renunţa sau de «a falsifica» unele dintre aceste roluri, pentru a se ridica la standardele ideale ale societăţii.”

Spectacolul Ibsen Incorporated are ca piese focus: Nora, Hedda Gabler, Raţa sălbatică, Un duşman al poporului, Strigoii, Stâlpii Societăţii.

Scenografie – Bogdan Costea şi Andrei Morariu. Video – Andrei Morariu.

Coregraf – Mihaela Culda.

În distribuţie: Dana Voicu, Elena Popa, Valentina Zaharia, Silvana Negruţiu, Ana Turos.

Spectacolul face parte din proiectul Surorile Heddei. Susţinerea femeilor artist din România şi Estul Europei, susţinut de Ibsen Scholarship. Curatoarea proiectului: Cristina Modreanu.

Festivalul Tânăr de la Sibiu!

Trupa Miravella la Festivalul Tânăr de la Sibiu (C) Herve Boutet

Ediţia pilot a Festivalului Tânăr de la Sibiu reuneşte, în perioada 30 septembrie – 4 octombrie, 89 de artişti din 6 ţări care vor prezenta workshopuri şi spectacole de teatru, dans şi muzică în secţiunile copii/kids şi tineri/youth.

Festivalul face o incursiune fascinantă în lumea artelor spectacolului, conturând un imaginar apropiat de preocupările celor mai tineri.

Secţiunea dedicată copiilor include în premieră, la Sibiu, un spectacol adresat celor cu vârsta între 0 şi 3 ani: Cucu bau! este un spectacol produs de Teatrul Baj din Polonia ce se adresează atât copiilor, cât şi părinţilor, aceştia intrând împreună într-o lume plină de forme şi sunete, cu situaţii dintre cele mai neaşteptate.

Tot ca o premieră, copiii cu vârsta peste 5 ani vor putea urmări aventurile celebrului Aladin într-un spectacol de animaţie cu proiecţii 3D, creat de Trupa Arcadia din Oradea.

Dansatorii francezi de la Act2 vor prezenta spectacolul Miravella, o fabulă fantastică povestită prin dans. Tot în cadrul acestei secţiuni, Márkus Puppet Theatre din Ungaria va prezenta istoria zborului printr-un spectacol de animaţie cu păpuşi şi obiecte (Pot să zbor!), iar cei de la Thalias Kompagnons din Germania aduc pictura live într-un spectacol despre locurile magice din poveştile vechi (Ce face culoarea roşie?). Actorii spanioli de la Trukitrek prezintă două comedii ce au la bază tehnica păpuşii animate (jumătate om, jumătate păpuşă): Hotel Crab spune cu umor povestea unui jaf petrecut în miez de noapte ce îi va lua prin surprindere pe toţi, iar Jukebox aduce atmosfera cabaretului, ambele show-uri debordând de umor şi hit-uri muzicale.

Secţiunea dedicată tinerilor aduce la Sibiu pe unii dintre cei mai interesanţi artişti ai momentului. Profu de religie, care pune problema educaţiei şi a relaţiilor dintre profesori, părinţi şi adolescenţi, este rodul unui proces colaborativ dintre dramaturgul Mihaela Michailov, regizorul Bobi Pricop şi actorii Teatrului Naţional din Craiova, după ce un fragment din piesă a fost declarat câştigător la cea de-a treia ediţie a Concursului de proiecte pentru tineri regizori şi dramaturgi români iniţiat de Teatrul Naţional Craiova.

Spectacolul Pisica verde a obţinut trei premii la Gala Tânărului Actor Hop 2013 şi spune povestea a şase adolescenţi dintr-un oraş de provincie şi a unei seri de sâmbătă care le va schimba vieţile pentru totdeauna. Spectacolul lui Ferenc Fehér de la M Studio, Kampf este o incursiune coregrafică în zona puterii şi manipulării, a „echilibrului” între dominator şi dominat, a relaţiei între grup şi individ, ce îl aduce pe scenă pe Levente Orbán, actor de mare fineţe şi forţă care poate fi văzut în filmul premiat la Festivalul de la Cannes 2015, Son of Saul (regia László Nemes, propunerea Ungariei pentru Premiile Oscar 2016).

Ada Milea vine, de asemenea, la Sibiu, alături de actorii Teatrului Naţional din Cluj şi prezintă Apolodor – un fel de hartă muzicală a călătoriilor pinguinului lui Gellu Naum.

Paul Mureşanu, câştigător al Trofeului pentru Cel mai bun film de animaţie la Festivalul Filmul de Piatra 2014, va vorbi despre Anima în Animaţie într-un atelier despre desenul animat, ce va avea loc vineri, 2 octombrie, ora 11.00, la Librăria Habitus.

Elevii de liceu sunt invitaţi să se înscrie la Atelier de teatru imagine şi teatru forum, un workshop derulat zilnic pe perioada festivalului, la orele 10.00 şi 16.00. Coordonat de regizorul Lorand Maxim, atelierul va aborda un sistem de jocuri şi exerciţii prin care participanţii se pot detaşa de felul în care acţionează în societate, pot reconstitui şi analiza consecinţele acţiunilor lor prin teatru.

Acest eveniment este finanţat de Consiliul Local Sibiu prin Primăria Municipiului Sibiu şi susţinut de UNITER prin fondul de timbru teatral.

Colocviul Teatrelor Minorităţilor Naţionale

Azilul de noapte în regia lui Victor Ioan Frunză, la Colocviul Teatrelor Minorităţilor Naţionale

Între 24 septembrie şi 4 octombrie, 23 de spectacole – incluzând opt proiecte programate pe scena mare, treisprezece de studio şi două evoluţii susţinute în mediul aparte al unei cafenele sau al unui pub – aşteaptă spectatorii celei de-a unsprezecea ediţii a Colocviului Teatrelor Minorităţilor Naţionale din Gheorgheni.

Pe lângă evoluţiile teatrelor de stat maghiare, germane şi idiş din România, ediţia din acest an găzduieşte şi o suită de spectacole independente şi, pentru prima dată în istoria festivalului, programul cuprinde, de asemenea, spectacole adresate publicului maghiar ale două trupe româneşti. Prin intermediul lor, acest eveniment teatral cu o istorie semnificativă în rândul festivalurilor naţionale, încearcă să prezinte ce înseamnă azi acea existenţă specifică Europei Centrale şi de Est de care ne-a fost dat să avem parte cu toţii, anume ce înseamnă să te naşti într-o comunitate minoritară sau să faci parte din majoritetea orgolioasă, ori să fii proscris, să convieţuieşti în aceeaşi urbe cu Străinul, să fii separat de Cortina de Fier, să trăieşti în umbra unor tragedii familiale sau istorice, să îţi duci propria cruce – ori să exişti pur şi simplu ca o fiinţă umană printre mereu evazivii Ceilalţi.

Festivalul, realizat cu sprijinul Guvernului României – Departamentul pentru Relaţii Interetnice, Ministerului Culturii, Fundaţiei Communitas, Bethlen Gábor Alap şi UNITER – Uniunea Teatrală din România, a debutat la Gheorgheni în 24 septembrie, cu spectacolul Clasa noastră al Teatrului Szigligeti din Oradea, în regia Ancăi Bradu. Textul lui Tadeusz Słobodzianek, scriitor contemporan din Polonia, călăuzeşte spectatorul, prin situaţiile, de multe ori groteşti sau tragice, însă mereu umane, printr-un orăşel de provincie din estul Europei, a cărui populaţie nu are cunoştinţă de acele evenimente care urmeză să întoarcă, în curând, unul împotriva altuia, polonul cu evreul, să denatureze în nazişti sau sovietici, în indiferenţi sau ipocriţi nevinovatele figuri de copil de odinioară.

Castingul dracului, de Radu Afrim, la Colocviul de la Gheorgheni

Alături de noua montare a lui Bocsárdi László, spectacolul A douăsprezecea noapte, realizat la Sfântu Gheorghe, de Azilul de noapte, regizat de Victor Ioan Frunză la Miercurea Ciuc, şi de cele două spectacole ale Teatrul Naţional Târgu-Mureş – anume montările lui Radu Afrim Castingul dracului, respectiv spectacolul ce abordează problematica convieţuirii româno-maghiare, Double Bind –, Festivalul găzduieşte şi două premiere absolute. Este vorba despre spectacolele Manka, în regia autorului piesei, Hatházi András, interpretat de Trupa Harag György a Teatrului de Nord Satu Mare, respectiv Monstrul nisipurilor de Székely Csaba, spectacol realizat după versiunea scenică originară al lui Nagy Botond, prezentat de trupa gazdă a Teatrului Figura Stúdió Színház.

Festivalul, care de un deceniu şi jumătate este unul dintre cele mai importante evenimente culturale din Ţinutul Secuiesc şi Ardeal, a invitat în acest an şi un spectacol din străinătate. Este vorba despre Zoltán reînmormântat al Teatrului Naţional Maghiar Illyés Gyula din Beregszász în regia lui Vidnyánszky Attila, spectacol ce povesteşte istoria unui sat rupt în două de către Cortina de Fier – mai exact viaţa desfăşurată pe cele două părţi ale drumului principal care, drept rezultat al unei intenţii istorice imprevizibile, deveniseră părţi ale două ţări diferite.

După unsprezece zile pline de evenimente teatrale, festivalul se încheie pe data de 4 octombrie cu spectacolul Teatrului Maghiar de Stat Csiky Gergely din Timişoara. Teatrul propune Opera cerşetorilor, spectacol realizat după scenariul scris de Góli Kornélia pe baza operei autorului contemporan John Gay, în montarea regizorului sârb Kokan Mladenović.

În fiecare zi, de la ora 10.00, în YourLivingRoom Workshop au loc discuţii (în limba maghiară) pe tema: Educaţia teatrală ca intervenţie socială.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.