„Just the two of us”, cel mai bun documentar

Filmul Just the two of us a primit Premiul pentru cel mai bun documentar, în valoare de 2.000 de euro, la finalul celei de-a noua ediții a atelierului internațional de film documentar Aristoteles Workshop (AW), organizat de Dan Nuțu.

Este povestea de dragoste a unui cuplu de octogenari care sunt împreună de 65 de ani, și au povești și atitudini diferite față de viață. Documentarul este semnat de Nina Blazin (regizor, Slovenia) și susținut de o echipă excelentă formată din Erno-Aron Palfi-Horvath (imagine, România/Ungaria) și Raluca Petre (editor de montaj, România).

Echipa „Just the 2 of ” – personajele familia Olaș – tutorii Nino Kirtadze si Tania Rachmanova

Cei 12 participanți de anul acesta au realizat patru filme, la patru poluri opuse, toate patru foarte apreciate de juriul internațional, din care au făcut parte Jean-François Pellier (Departamentul de Relații Internaționale al televiziunii ARTE France), Agnès Wildenstein (associate programmer al Festivalului internațional de film Doclisboa, Lisabona), Mihai Fulger (critic de film și film programmer al Cinematecii Române), Răzvan Penescu (fondator liternet.ro), Simon Brook (regizor și producător, Paris) și Wessel Vanderhammen (program adviser pentru Festivalul international de film IDFA, Amsterdam).

Premiul celei de-a noua ediții a fost acordat datorită susținerii Farmexim. Compania a susținut atelierul și anul trecut după ce, în perioada 2008-2011, premiul pentru cel mai bun film fusese oferit de Institutul Cultural Român (ICR).

Echipa „Just the two of us in scouting”

Atât tutorii, experții, cât și invitații Aristoteles Workshop sunt de părere că modul în care este structurat acest atelier este un privilegiu de care studenții nu vor avea parte la nicio facultate de film sau program de masterat din lume.

Susținut de Canalul ARTE/France, Aristoteles Workshop este un proiect cultural finanțat de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN), de Centrul Național al Cinematografiei și de iStyle.

Marele Premiu: Just the two of us

Soții Olaș sunt perfect împăcați cu ideea morții, ținând în casă, la vedere, poza pentru mormântul lor. Ei continuă să se hrănească din excentricitatea cu care s-au mândrit în tinerețe – au dus amândoi vieți duble ca artiști, el sculptor, ea, seara, actriță (cu jumătate de normă). Acesta este refugiul lor într-un regim plin de “politruci”. Râd cu poftă, se tachinează în timpul unui joc de cărți, se uită împreună la tenis – mici momente prin care le trăiesc pe deplin.

Juriul a apreciat documentarul Just the two of us ca fiind „un film aparent simplu, dar care reușește să transmită foarte multă emoție. O poveste de dragoste, cu un umor excelent și un montaj foarte bun.”

„Just the 2 of us” – Soții Olaș

Documentarul a fost semnat de Nina Blazin (regizor, Slovenia) și susținut de o echipă excelentă formată din Erno-Aron Palfi-Horvath (imagine, România/Ungaria) și Raluca Petre (montaj, România).

Intersection: vânzători de afine și ciuperci, polițiști, călugărițe…

Scurt documentar observațional, Intersection surprinde momente și reacții ale trecătorilor care își petrec parte din zi la o răscruce de drumuri: tăietori de lemne, vânzătoare de afine și ciuperci, polițiști, călugărițe. Sunt oameni aparent ignorați de majoritatea celor care tranzitează spațiul respectiv. Filmul face ca aceștia să fie puși într-o nouă lumină.

Intersection a fost de asemenea apreciat de juriul Aristoteles Workshop de anul acesta pentru „maniera interesantă/aparte de a observa, ideea foarte inteligentă de mizanscenă, o înțeleaptă alegere a personajelor și un montaj bun”.

Secvența din „Intersection”

Regia îi aparține lui Dmytro Sukholytkyy-Sobchuk (Ucraina), imaginea, lui Barbu Bogdanovici (România), iar montajul a fost realizat de Ciprian Cimpoi (România).

End of Summer, un joc fragil despre maturitate

Un grup de adolescenți dintr-un sat bucovinean care își petrec împreună ultimele seri de vacanță. Trecerea lor spre maturitate este un joc fragil, în care limitele pot fi restabilite în permanență.

Un documentar „ambițios, curajos, atât din punct de vedere al conceptului, cât și al execuției. Ne-a făcut să ne simțim din nou ca la 17 ani”, a fost aprecierea Juriului.

Echipa „End of Summer” pregătește filmarea de noapte

Echipa „End of Summer” în timpul filmărilor

End of Summer este regizat de Alina Manolache (România), avându-l ca director de imagine pe Ruben Agadjnean (Republica Moldova), și ca editor pe Mircea Bobină (Republica Moldova).

In the name of the Father, despre dramele societății de azi

Un băiețel dintr-un sat bucovinean, crescut de bunica sa în valorile unui creștinism excesiv, întâmpinate de copil cu reacții neașteptate, pline de umor și candoare. Mama a plecat când băiatul era foarte mic, iar tatăl muncește departe de casă.

„Un documentar sensibil, bine filmat, cu scene foarte puternice. Realizat printr-o direcție de imagine inteligentă, care îți aduce emoția copilului aproape. E ca și cum ai putea vedea efectiv ce simte el”.

Echipa „In the Name of the Father” discută cu tutorii

In the name of the father a fost semnat de Evdokia Moskvina (regizor, Rusia), beneficiind de contribuția de excepție a lui Răzvan Chirilă (director de imagine, România) și a Dianei Rădulescu (montaj, România).

Aristoteles Workshop este un centru de training și de dezvoltare menit să susțină noua generație de realizatori de film documentar din Europa Centrală și de Est.

Filmele produse timp de opt ani de AW au fost selecționate și premiate la festivaluri de prestigiu: Cannes, Locarno, Leipzig, Nyon, IDFA etc.

Programul oferă participanților un triplu beneficiu: să învețe, să producă un film și să fie promovați ca cineaști.

Structura workshopului este simplă. Din peste 100 de participanți au fost aleși 12, care au format patru echipe mixte a câte trei participanți – un regizor, un director de imagine și un editor de montaj – care au avut la dispoziție patru săptămâni pentru realizarea unui documentar, îndrumați de profesioniști ai industriei filmului european.

Cei doi profesori/experți care i-au îndrumat pe studenții ediției de anul acesta în primele 10 zile au fost cineaștii John Appel (regizor, director de imagine, lector universitar invitat al Academiei Olandeze de Film şi Televiziune) şi Jeroen Berkvens (cineast, profesor de film documentar, producător și membru al Academiei Olandeze de Film și Televiziune, premiat internațional pentru filmele sale despre muzică, dragoste sau amândouă) ale căror cursuri teoretice și studii de caz au fost menite să ofere studenților o introducere consistentă în filmul documentar.

În pauza dintre vizionările celor patru filme

Participanții și-au căutat apoi viitoarele subiecte, iar în a doua jumătate a workshopului doi tutori i-au ghidat în procesele de filmare și montaj, urmate de post-producție, rezultatul final fiind un film documentar de 30 de minute.

Cei doi tutori de anul acesta au fost regizoarele Nino Kirtadze (unul dintre cei mai apreciați regizori de film documentar din Europa, onorată cu Premiul Academiei Europene de Film, Premiul pentru Cel mai bun regizor la Sundance etc., și care realizează documentare despre subiecte controversate, creând portrete profunde ale oamenilor din filmele sale) și Tania Rakhmanova (regizoare de filme documentare pe teme istorice sau politice, câștigătoare a Premiilor Emmy, profesoară la University of France Television).

Modulul propus este deschis la elemente de ficţiune. Atelierul se adresează tinerilor cu experienţă anterioară în regie, imagine, montaj sau producţie de film sau televiziune.

La sfârșitul workshopului a avut loc evaluarea finală a proiectelor, realizată în fața unui prestigios juriu internațional.

Să mai amintim că pe parcusul celor opt ediţii precedente, training-ul a fost susținut de nume importante din cinematografia mondială: John Appel (regizor, director de imagine, lector universitar invitat al Academiei Olandeze de Film şi Televiziune), Steven Ascher și Jeanne Jordan (documentariști nominalizați la Oscar, premiați la Sundance și câștigători ai premiului Peabody), Jeroen Berkvens (cineast, profesor de film documentar, producător și membru al Academiei Olandeze de Film și Televiziune, premiat internațional pentru filmele sale despre muzică, dragoste sau amândouă), Martichka Bozhilova (producător AGITPROP, Bulgaria) și commissioning editor al canalului Arte/France, Michal Bregant (decanul universității FAMU din Praga), Simon Brook (producător, regizor, membru al Academiei Britanice de Film şi Televiziune), Jacques Deschamps (unul dintre cei mai importanți documentariști francezi, autorul a peste 15 filme documentare, profesor la celebra școală de film Fémis), Jennifer Fox (una dintre cele mai controversate și premiate regizoare și producătoare de film documentar din SUA), Thierry Garrel (fostul şef al Departamentului de Film Documentar al canalului TV ARTE/France), Dominique Gros (scriitoare franceză, regizor și producător a peste 60 de filme documentare, a primit the Silver Toucan la Rio și the Special Prize la Tokyo), Nino Kirtadze (unul dintre cei mai apreciați regizori de film documentar din Europa, a primit Premiul Academiei Europene de Film, Premiul pentru Cel mai bun regizor la Sundance etc. Face filme despre subiecte controversate, crează portrete profunde ale oamenilor din filmele sale), Rafi Pitts (celebrul regizor care face parte din Noul Val al cinematografiei iraniene și ale cărui filme au participat în competițiile festivalurilor de la Berlin, Veneția etc.), Tania Rakhmanova (regizoare de filme documentare pe teme istorice sau politice, câștigătoare a Premiilor Emmy, profesoară la University of France Television), Marijke Rawie (preşedinte ExpertDocs).

Am avut bucuria să particip și anul acesta la acest Workshop, imaginat și condus cu inteligență de un maestru al artei filmului, Dan Nuțu.

Workshop-ul s-a desfășurat într-un loc binecuvântat de Dumnezeu, la Vama, în Bucovina, la pensiunea Casa Călin, într-o atmosferă de acasă, datorită lui Culiță Balmoș și soției sale, Iuliana, unde au fost amenajate spații de montaj pentru cursuri, săli pentru audiții și vizionări speciale, iar seara, în livadă, la lumina unui foc de tabără grandios, toți se strâng și-și destăinuie experiențele zilei respective. Înconjurat de munți cu păduri bogate, de mânăstiri și nenumărate biserici, cu case frumoase, îngrijite cu grijă și împodobite cu flori, cu oameni gospodari, Vama e ca un loc de poveste.

Și aici, Dan Nuțu deschide princiar tinerilor, de câțiva ani, timp de mai bine de o lună, porțile către lumea filmului. “Trei zile le petreci pentru a afla cine e cine, nu neapărat profesional, ci cum e ca om. Pentru că ăsta e secretul primordial al acestui gen de team building: construirea echipelor. În baza acestor vibes-uri care se transmit fără doar şi poate când oamenii mănâncă împreună, vorbesc, glumesc, interacţionează, îţi dai seama cine e compatibil cu cine. Evident, trebuie ţinut un raport între băieţi şi fete, între naţionalităţi… să nu ai numai străini în echipă, căci nu s-ar descurca pe teren etc. (…) Cu Jeroen colaborăm de câțiva ani. E un tip care, dincolo de ceea ce este el, adică un documentarist excelent, este şi un pedagog de excepţie, care are propria metodă de a inocula studenţilor o anumită curiozitate către poteci mai puţin bătătorite. E drept, are şi avantajul vârstei, pentru că este mult mai apropiat de vârsta studenţilor. (…). Am ales acest loc acum câțiva ani şi de atunci nu mai pot pleca de aici. Îmi plac oamenii primitori din Casa Călin, îmi place locul, pare a fi blagoslovit, îmi place regiunea. Are ceva anume locul ăsta… Nici când plouă nu te poţi supăra pe el”, mărturisea Dan Nuţu – iniţiator şi producător.

Nu poate fi uitată, Anca Romanescu, specialistul PR, bine documentată, omniprezentă, mereu neobosită și cu zâmbetul pe buze, ca un argint viu, gata oricând să ajute pe toată lumea, lucru rar în zilele noastre.

Juriul anunță premiul

Tutorii Tania Rachmanova și Nino Kirtadze

Povești în jurul focului

Dan Nuțu și Dima

Keeta și Mulici – love at first sight

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.